Minkä hintaisen lahjan annat lapsesi opettajalle?
Osallistuin vanhemman lapsen luokanopen lahjakortti-keräykseen parillakympilla ja nuoremman luokanopelle lapsi antaa ruusukimpun ja suklaarasian. Onko se riittävästi? Kuinka suuren lahjan te muut annatte?
Kommentit (130)
[quote author="Vierailija" time="20.05.2014 klo 23:18"]Riippuu kai, että kauan ko.opettaja on ollut lapsen opettajana? Mutta itse arvioisin, että 10-15 e, 20 e olisi ehdoton maksimi! Vähempikin riittää, jos keksii persoonallisen ja kivan lahjan.
[/quote]
Pienen muiston voi antaa, jos opettaja on viimeisen kerran ko. lasta opettamassa.
Ja tilanteessa, jossa todistus on jo kirjoitettu.
[quote author="Vierailija" time="22.05.2014 klo 00:07"]
Anteeksi, mutta kuka laittaa lapsensa viemään opettajalle alkoholia?? Vai vanhempi itse haluaa lahjoa opettajaa?
[/quote]
Minä olen sellainen vanhempi, joka mielelläni annan syys- ja kevätlukukauden päätteeksi niille opettajille, joiden teidän hyvää viiniä arvostavan, viinipullon kiitokseksi hyvin sujuneesta yhteistyöstä.
[quote author="Vierailija" time="22.05.2014 klo 00:10"]
Miksi verottaja ei puutu näihin lahjuksiin?
[/quote]
Miksi terve järki ei puutu näiden katteellisten kitinöihin?
[quote author="Vierailija" time="22.05.2014 klo 11:17"]
[/quote]
Eikös se aina ole jo kirjoitettu, kun kiitsolahja annetaan?
Ja kuinka tyhmä pitää av.mamman olla, että kuvittelee ettei vanhempi halua vuoden ajan rinnallaan kanssakasvattajana kulkenutta opettajaa muistaa ihan vain silkasta kiitollisuudesta? Av-maailmassa lahjakaan ei ole lahja vaan "lahjus"... etova maailma!
[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 01:47"]
Mun mielestä viini/viinapullon vieminen yläaste opelle on todella tyylitöntä.
Sisko kertoi, että hänen poikansa luokassa tämä oli yleinen tapa jo 7 luokalla.
Opettajan eikä rehtorin mielestä tässä ei ollutmitään ongelmaa. Vaikka onhan se laitonta ja vastuutonta laittaa alaikäiset lapset kuskaamaan alkoholia kouluu.
[/quote]
Onko täällä jossain sanottu, etä LAPSI rahtaa sen kouluun ? Itse olen ainakin kerran antyanut viinipullon lahjaksi ja ITSE olen sen opelle vienyt.
Olette ihan kaheleita koko sakki (ne, jotka ostavat usean kympin - 100€ lahjoja tai 500€ matkalahjakortteja). Ihan pöpejä. Ei omassa lapsuudessani opettajia lahjottu samaan tyyliin. Opettaja tekee tärkeää työtä lastenne kanssa, muttei todellakaan tarvitse satasen lahjakortteja! Siis oikeasti, onko teillä päät jotenkin pehmeitä. Kivaahan se on varmasti opettajasta, mutta laittakaa nyt ne ylimääräiset pennosenne vaikkapa hyväntekeväisyyteen jos ette muuta keksi. Tai heitelkää naapureiden puolelle kuusiaitanne yli.
[quote author="Vierailija" time="20.05.2014 klo 23:31"]
kerättiin vanhempien kesken kolehti ja pidettiin hinta matalana, niin kaikki halusi tänä vuonna osallistua. Oppilaita 21 ja 5e/lapsi kerättiin. Sai opettaja 100e lahjakortin ja kukan jonka ympärillä olevaan naruun oppilaat olivat tehneet jokainen pienen kortin.
[/quote]Hinta "matalana"? Kuinka paljon olisi ollut sopiva hinta? Osaatko asettua ollenkaan vähävaraisten vanhempien asemaan? Kaikilla perheillä ei ole laittaa kymmeniä euroja opettajan lahjaan eikä tarvitsekaan olla! Naruun tehdyissä korteissa on enemmän ideaa kuin lahjakorteissanne.
Noin kalliit lahjat on jo lahjontaa, eli laittomia, rikkoo lakia.
Minä en ole koskaan antanut opettajalle mitään, en omalle enkä lapsen, lapsen opettajalle ala-asteella kerättiin joskus rahaa, ja 2€ oli summa per lärvi. Ikinä kuuna kullan valkeana ei tulisi mieleen lahjoa lapsen opettajia.
Taas vingutaan, ettei ole varaa ostaa lahjoja. Lapsia kannattaa tehdä sen verran, että on varaa ostaa opettajlle kunnon lahja. Jos ei ole varaa kalliimpaan lahjaan, ostakaa vaikka jotain viiniä, joka ei maksa kuin 15 euroa. Tai jos oikein tiukille vetää, niin vaikka ässäarpa kukkapuskan kanssa.
Mutta naurettavaa, jos jotkut ei malta olla ostamatta tupakkaa ja sidukkaa parina päivänä ja vinkuvat, ettei ole varaa opettajan lahjaan, se pitäisi kieltää kaikilta.
[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 13:05"][quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 12:04"]
[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 09:00"]
No, tähän oli vain sopeuduttava ja niinpä meiltäkin tulee kallis lahja, ettei lapsen tarvitse hävetä kotiaan.
[/quote]
Ikävä tilanne. Me annamme yhä vain - niin kuin olemme tehneet 70-luvun alusta asti jonkin mielestämme sopivan, joka sopii juuri sille arvostamallemme opettajalle. (Ja voimme myös jättää jonkun open "yksikukkaiseksi" sen vuoksi, että koemme, jotta pelkkä ammatinvalintansa ansaitsee kukan, mutta työssään ei ole pärjännyt...)
Emmekä TODELLAKAAN ajattele pikkulahjojen vaikuttavan lasten numeroihin.
Olisi inhaa, jos vaikuttaisi.
[/quote]
Vaikuttaa se sen verran, että opettaja jää kiitollisuudenvelkaan kalliin lahjan kanssa. Kun sitten arvotaan seuraavana vuonna 8 ja 9 välillä, annetaan 9, koska opella pyörii mielessä, että ei voi antaa kasia, kun sai kalliin lahjan.
Toinen on se, että lapset vertailee vamhempiensa antamia lahjoja ja se lapsi, jonka vanhemmat antaa jonkun kämäisen kynttilän, saa kyllä kuulla siitä.
[/quote]Mistä sinä tiedät mitä opettajat ajattelee? Oletko ajatustenlukija vaan muuten tyhmä? Etkö luota korkeastikoulutettujen opettajien arvostelukykyyn yhtään? T. Ope
Nuorimman luokanvalvoja hoitanut hommansa erittäin huonosti. Kolme viestiä olen lähettänyt koko lukuvuoden aikana ja asia on ollut joka kerta aiheellinen, mutta yhtään kertaa ei ole wilma-viestiin vastausta laittanut. Kerran yritin soittaa (ohjeistettu, että opettajalle voi soittaa) kiusaamiseen liittyen, mutta vastasi todella ärtyneenä, että on kampaajalla (kello n.14.30) eikä häntä saa häiritä. Ei puutu kiusaamisiin, vaan on kuin ei huomaisikaan. Lomaillut useaan otteeseen lukuvuoden aikana muina kuin koulun loma-aikoina. Luokassa suosikkioppilaita, joilla eri säännöt kuin muilla.
Miksi ihmeessä tällaista opettajaa pitäisi jotenkin palkita lukuvuoden päättyessä?? Mielestäni ei olisi ansainnut työstään edes täyttä palkkaa! Potkut lähinnä työstä.
Olen saanut lapseni aika vanhana. Vielä hän ei ole eskarissakaan... tuntuu, että ajat on muuttuneet ja olen nyt missannut jotain, mielessä pyörii kysymys: MIKSI HELVETISSÄ niille opettajille tai pk-hlökunnalle pitäisi antaa lahjoja?? Kuka tämmöisen tavan on aloittanut? Milloin? Ja vielä kerran: MIKSI HELVETISSÄ?
Annatteko lahjoja lääkäreille? Entä sairaanhoitajille? Bussikuskille? Lähikaupan kassalle? Työpaikan siivoojille? KOULUN siivojille tai keittäjälle? Jos ette, niin hävetkää! Sen verran pitää olla kiitollinen puolestamme työtä tekeville, että antaa lahjan vähintään sen kerran vuodessa!
Meillä lapsen luokalla kerätään opelle lahjakorttia, johon jokaisen pitäisi osallistu joko 10e:lla tai 20e:lla. Tuon lisäksi monet kuulema ostaa vielä jotain pikkusälää, kukkia esim. Nyt kohta 4kk työtön ja tulevaisuudesta ei tietoa. Tuokin iso summa, kun en itselle raaskinu ostaa kesävaatetta edes kirpparilta.
Tämän päivän Ilta-sanomissa oli juttu, että opettajat toivovat lahjaksi lahjakortteja, kuoharipulloja, yms. Kynttilät, lasten tekemät pehmolelut ja askartelut opettajan tekee mieli heittää seinään... Kuvottaa!!
Meidän pojan luokalla luokan ahkerimman oppilaan stipendin sai viime keväänä tyttö, jonka äiti on open hyvä kaveri, ja jonka äidin johtamassa kuntokeskuksessa koko luokka vieraili keväällä. Jouluna sama perhe lahjoi opea lahjakortilla. Katsotaan jännityksellä millä tavoin muistavat toisiaan tänä keväänä. ;-D
Emme anna lahjoja. Lasten opet hoitaneet työnsä kuten pitää, mutta opettajan palkka on työaikaan, koulutukseen ja lomiin nähden Suomessa hyvä. Joten erillisiä avustuksia vanhemmilta eivät tarvitse. En ajatellut antaa taloyhtiön siivoojallekaan mitään, vaikka hyvin on hoitanut hommansa.
[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 12:58"]
Möin kaksosten luokanvalvojalle alkukeväästä BMV X6 M:n sopuhintaan (tulee aina vaihtamaan auton meillä;)), eli eiköhän tuolla toivottavasti pikkasen ole vaikutusta noihin vekaroiden numeroihin. Kukkia vievät opelle vielä kaupanpäällisiksi todistusten jakoon. Autokauppias
[/quote] Minä kans annoin lahjoja, jouluna vaan suklaakonvehdit peruskoulun ala-asteella ja näkyipä joukossa olevan pari kasia, ei tosin tärkeistä aineista, käsityö ja urheilu. Eli luokanopelle ja enkun ruotsin opelle. Keväällä sitten ne pari kasia poistuikin ja yläasteella lukuaineiden opet saivat kans kukkia, suklaata, designe lasia ja todistus oli kymppejä ja muutama ysi. Lukiossa en ole antanut mitään ja siellä on yksi kasi rumentaa todistusta.
Onko satasen Aalto-maljakot riittävä lahja kaikille lapsen opeille?
[quote author="Vierailija" time="20.05.2014 klo 23:18"]Riippuu kai, että kauan ko.opettaja on ollut lapsen opettajana? Mutta itse arvioisin, että 10-15 e, 20 e olisi ehdoton maksimi! Vähempikin riittää, jos keksii persoonallisen ja kivan lahjan.
[/quote]
Pienen muiston voi antaa, jos opettaja on viimeisen kerran ko. lasta opettamassa.