Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä hintaisen lahjan annat lapsesi opettajalle?

Vierailija
20.05.2014 |

Osallistuin vanhemman lapsen luokanopen lahjakortti-keräykseen parillakympilla ja nuoremman luokanopelle lapsi antaa ruusukimpun ja suklaarasian. Onko se riittävästi? Kuinka suuren lahjan te muut annatte?

Kommentit (130)

Vierailija
81/130 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen olivat lapsen luokalla jo oppilaat puhelleet mitä kukakin aikoo opelle antaa. Kilpavarustelun makua oli jutuista päätellen ollut ilmassa. Meiltä ei anneta opelle kuin hyvän kesän toivotus, vaikka lapsi sanookin ettei se riitä kun muutkin antaa..

Vierailija
82/130 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuinka paljon lapsesi viettää polisiin kanssa??[quote author="Vierailija" time="20.05.2014 klo 23:16"]

En anna lasten opettajille yhtään mitään. He saavat palkan työstään ja pitkän loman. En lahjo myöskään poliiisia, kaupan kassaa, roskakuskia, pankkivirkailijaa, parkkipirkkoa, tai muita kohtaamiani työssäolevia.

[/quote]

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/130 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tokaluokkalainen picasso maalasi opesta kuvan ja kehystytämme se liikkeessä. Tämä kuva siis on tarkoitus antaa. :)

Vierailija
84/130 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta näitä keskusteluja on aina yhtä mielenkiintoista lukea ja porukka aina jakautuu kahteen kastiin ;) Meillä on kiikutettu vanhempien toimesta lahjoja 80-luvulta lähtien luokanopelle, soitonopeille, tanssiopelle ja myöhemmin jopa luokanvalvojalle yläasteella. Itse opena en odota mitään, ne eivät vaikuta numeroihin, suhtautumieen lapseen, mutta on niitä aina kiva saada. Ihan parasta oli viime keväänä lasten kirjoittamat kirjeet "rakkaalle parhaalle opettajalle".

Mutta on pakko kommentoida tuohon, että ei mitään opet saa palkkaa ja menee lahjomiseksi. Opettajallahan on oikeus opettaa kuinka parhaaksi katsoo, eli käytännössä sitä voidaan seistä tyhjän luokan edessä paasaamassa, mutta meillä tehdään luokassa niin paljon ekstraa (teemapäiviä, viikkoja, juhlia, kasvatateen taimia, maistellaan, haistellaan, koetaan), tilaan tarrat ulkomailta (saa valikoitua ne oppilaiden mieltymysten mukaan), pelataan (itse omilla rahoillani vuosien aikana hankkimia pelejä), toimitaan, luetaan minun omia vuosien saatossa hankkimiani akkareita ja kirjoja, että kyllä minä satsaan aika paljon omalla kustannuksellani oppilaiden viihtyvyyteen. Sama kun väsään viikonloppuisin kiertopisteille työpisteitä, joten itselläni työviikkotuntimäärä paisuu suureeksi. Meillä on pienimutoisia ryhmäkilpailuja, palkinnot (esim. heijastimet) kustannan minä. Kouluvuoden jälkeen otetaan aina "luokkakuva", jonka postitan myöhemmin oppilaille edelleen omakustanteisena. Ja oppilaita on muuten 29, joten kyse ei ole pienestä luokasta (eli niihin kuvienkin lähettämiseen menee useampi kymppi). Palkkakaan ei juokse kesälomilta, kun vakipaikkaiset palaavat silloin näennäisesti töihin, joten kesäkuukausina ollaan työttömänä ja elätään niillä huikeilla lukuvuoden tuloille ;)

Minä itse toistaiseksi rakastan työtäni, oppilaat ovat ihania ja oppilaiden vanhemmat/muut perheenjäsenet aivan mahtavia. Lahjoja saan, samoin kortteja... koskaan en olen miettinyt paljonko kukin on niihin rahaa laittanut, vaaleanpunainen prinsessasuklaa oli ihan yhtä ihana kuin joku suurempikin vaasi... ja itselleni ne ovat olleet kiitos lukuvuodesta niin lapsilta kuin vanhemmiltakin :) Ai niin, ja annan muuten myös kaikille oppilaille jonkun pienen muiston. Viime vuonna se oli kortti, tikkari ja kirjanmerkki.

Ja joo, ei tarvitse lahjoa oppilaitakaan :) Oppivat vielä huonoille tavoille... ei siellä oikeassa elämässä kukaan anna heijastimia jos työskennellään hiljaa parin viikon verran ;) 

Vierailija
85/130 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen muuten kaupan kassana, siivoojana ja kampaajana saanut lahjoja asikkailta :) (kun täällä monet sitä kyselee :D, niin kyllä joo sitä tapahtuu) Annan aina myös opettajille lahjat, ja muutenkin paljon lahjoja.

Vierailija
86/130 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis antaako joku oikeasti opelle LAHJOJA!?! Tsiisus, ei meillä annettu ja mä oon sentän alakouluni käynyt 2000-luvulla. Mitä te vanhemmat yritätte saavuttaa lahjuksillanne? Ei ne vesselit sen parempia numeroita saa. 

Vierailija
87/130 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään. Opettajat saavat palkaa työstään. Pitäiskö niitä vielä lahjoa?

Vierailija
88/130 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 10:30"]

Minusta näitä keskusteluja on aina yhtä mielenkiintoista lukea ja porukka aina jakautuu kahteen kastiin ;) Meillä on kiikutettu vanhempien toimesta lahjoja 80-luvulta lähtien luokanopelle, soitonopeille, tanssiopelle ja myöhemmin jopa luokanvalvojalle yläasteella. Itse opena en odota mitään, ne eivät vaikuta numeroihin, suhtautumieen lapseen, mutta on niitä aina kiva saada. Ihan parasta oli viime keväänä lasten kirjoittamat kirjeet "rakkaalle parhaalle opettajalle".

Mutta on pakko kommentoida tuohon, että ei mitään opet saa palkkaa ja menee lahjomiseksi. Opettajallahan on oikeus opettaa kuinka parhaaksi katsoo, eli käytännössä sitä voidaan seistä tyhjän luokan edessä paasaamassa, mutta meillä tehdään luokassa niin paljon ekstraa (teemapäiviä, viikkoja, juhlia, kasvatateen taimia, maistellaan, haistellaan, koetaan), tilaan tarrat ulkomailta (saa valikoitua ne oppilaiden mieltymysten mukaan), pelataan (itse omilla rahoillani vuosien aikana hankkimia pelejä), toimitaan, luetaan minun omia vuosien saatossa hankkimiani akkareita ja kirjoja, että kyllä minä satsaan aika paljon omalla kustannuksellani oppilaiden viihtyvyyteen. Sama kun väsään viikonloppuisin kiertopisteille työpisteitä, joten itselläni työviikkotuntimäärä paisuu suureeksi. Meillä on pienimutoisia ryhmäkilpailuja, palkinnot (esim. heijastimet) kustannan minä. Kouluvuoden jälkeen otetaan aina "luokkakuva", jonka postitan myöhemmin oppilaille edelleen omakustanteisena. Ja oppilaita on muuten 29, joten kyse ei ole pienestä luokasta (eli niihin kuvienkin lähettämiseen menee useampi kymppi). Palkkakaan ei juokse kesälomilta, kun vakipaikkaiset palaavat silloin näennäisesti töihin, joten kesäkuukausina ollaan työttömänä ja elätään niillä huikeilla lukuvuoden tuloille ;)

Minä itse toistaiseksi rakastan työtäni, oppilaat ovat ihania ja oppilaiden vanhemmat/muut perheenjäsenet aivan mahtavia. Lahjoja saan, samoin kortteja... koskaan en olen miettinyt paljonko kukin on niihin rahaa laittanut, vaaleanpunainen prinsessasuklaa oli ihan yhtä ihana kuin joku suurempikin vaasi... ja itselleni ne ovat olleet kiitos lukuvuodesta niin lapsilta kuin vanhemmiltakin :) Ai niin, ja annan muuten myös kaikille oppilaille jonkun pienen muiston. Viime vuonna se oli kortti, tikkari ja kirjanmerkki.

Ja joo, ei tarvitse lahjoa oppilaitakaan :) Oppivat vielä huonoille tavoille... ei siellä oikeassa elämässä kukaan anna heijastimia jos työskennellään hiljaa parin viikon verran ;) 

[/quote]

Kaltaisesi opettaja ansaitseekin pienen kiitoksen, sitä ei varmasti kukaan kiellä. :) Nuo suurelliset muistamiset lähinnä taitavat ärsyttää suurta osaa.

Vierailija
89/130 |
21.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä viini/viinapullon vieminen yläaste opelle on todella tyylitöntä.

Sisko kertoi, että hänen poikansa luokassa tämä oli yleinen tapa jo 7 luokalla.

Opettajan eikä rehtorin mielestä tässä ei ollutmitään ongelmaa. Vaikka onhan se laitonta ja vastuutonta laittaa alaikäiset lapset kuskaamaan alkoholia kouluu.

Vierailija
90/130 |
21.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En anna lahjaa, vaan kirjoitan molemmille kiitosviestin kuluneesta vuodesta.

Vierailija
91/130 |
21.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En anna lahjaa, vaan kirjoitan molemmille kiitosviestin kuluneesta vuodesta.

Vierailija
92/130 |
21.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi opettaja saa - nyt jo "perinteisesti" - pullon whiskyä (Teachers Special). Häneen meillä on muita läheisempi suhde myös koulun ulkopuolella.

Eskariopet  ja - apuopet saavat kotitekoisiin betoniruukkuihin kylvetyt nyt jo kukkivat tuoksuherneet kukin.

Tokaluokkalaisen opettaja saa tilkuista ommellun kassin (ihasteli minulla vastaavanlaista jokin aika sitten  ja kysyi, että voisiko ihan ostaakin itselleen ja siskolleen).

Lukiolainen vie kolmelle lempiopettajalleen pullon viiniä kullekin.

Lisänä lasten itsekirjoittamat kiitoskortit.

Vierailija
93/130 |
21.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 00:36"]

Olette ihan kaheleita koko sakki (ne, jotka ostavat usean kympin - 100€ lahjoja tai 500€ matkalahjakortteja). Ihan pöpejä. Ei omassa lapsuudessani opettajia lahjottu samaan tyyliin. Opettaja tekee tärkeää työtä lastenne kanssa, muttei todellakaan tarvitse satasen lahjakortteja! Siis oikeasti, onko teillä päät jotenkin pehmeitä. Kivaahan se on varmasti opettajasta, mutta laittakaa nyt ne ylimääräiset pennosenne vaikkapa hyväntekeväisyyteen jos ette muuta keksi. Tai heitelkää naapureiden puolelle kuusiaitanne yli.

[/quote]

Milloin olit lapsi?

Itse olen syntynyt vuonna 1965 ja vanhempani todellakin muistivat kaikkia opettajia aina lukukauden päättyessä.

Vierailija
94/130 |
21.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 00:23"]

Miksi viette opettajalle lahjoja? Onko hänellä syntymäpäivä?

[/quote]

Haluan kiittää hyvästä yhteistyöstä lapseni kasvattamisessa.

Itsekö et anna koskaan lahjaa kenellekään muuta kuin syntymäpäivinä?

Vierailija
95/130 |
21.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 01:47"]

Mun mielestä viini/viinapullon vieminen yläaste opelle on todella tyylitöntä.

Sisko kertoi, että hänen poikansa luokassa tämä oli yleinen tapa jo 7 luokalla.

Opettajan eikä rehtorin mielestä tässä ei ollutmitään ongelmaa. Vaikka onhan se laitonta ja vastuutonta laittaa alaikäiset lapset kuskaamaan alkoholia kouluu.

[/quote]

Kuulostat kovin huonolle vanhemmalle.

"tiukkapipoisuus" rulettaa ohi terveen jräjen muissakin asioissa?

Vierailija
96/130 |
21.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 08:18"]

Olette ihan kaheleita koko sakki (ne, jotka ostavat usean kympin - 100€ lahjoja tai 500€ matkalahjakortteja). Ihan pöpejä. Ei omassa lapsuudessani opettajia lahjottu samaan tyyliin. Opettaja tekee tärkeää työtä lastenne kanssa, muttei todellakaan tarvitse satasen lahjakortteja! Siis oikeasti, onko teillä päät jotenkin pehmeitä. Kivaahan se on varmasti opettajasta, mutta laittakaa nyt ne ylimääräiset pennosenne vaikkapa hyväntekeväisyyteen jos ette muuta keksi. Tai heitelkää naapureiden puolelle kuusiaitanne yli.

[/quote]

Milloin olit lapsi?

Itse olen syntynyt vuonna 1965 ja vanhempani todellakin muistivat kaikkia opettajia aina lukukauden päättyessä.

[/quote]

Minä olen syntynyt 1963 ja maalla oli ihan yleistä, että opettaja oli Jumalasta seuraava ja varsinkin rikkaammat perheet antoivat opettajille isoja lahjoja. Me olimme pientilallisia, joten rahaa ei ollut paljon, koska lapsiakin oli monta. Äiti joka kevät pani rahaa syrjään, että sai edes jotain laitettua meidän lasten opettajille pieneen kyläkouluun. Isommat talolliset antoivat jo todella runsaita lahjoja ja kyllä se näkyi selkeästi numeroissakin.

Nykyään on vähän samaa kilpavarustelusta. Vanhemmat kantaa mitä kalliimpia lahjoja opettajille pari kertaa vuodessa. Enää ei kelpaa kukkakimppu ja kortti, vaan 5x niskahartiahierontaa, kylpylälahjakortteja yms. Olen itse ns. mummoäiti, eli tein kuopuksen aika myöhään ja olin todella yllättynyt, että tämä lahjonta oli tullut taas takaisin, koska se oli minusta jäänyt jo pois jossain vaiheessa.

Vierailija
97/130 |
21.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 08:36"]

[/quote]

Milloin olit lapsi?

[/quote]

Minä olen syntynyt 1963 ja maalla oli ihan yleistä, että opettaja oli Jumalasta seuraava ja varsinkin rikkaammat perheet antoivat opettajille isoja lahjoja. Me olimme pientilallisia, joten rahaa ei ollut paljon, koska lapsiakin oli monta. Äiti joka kevät pani rahaa syrjään, että sai edes jotain laitettua meidän lasten opettajille pieneen kyläkouluun. Isommat talolliset antoivat jo todella runsaita lahjoja ja kyllä se näkyi selkeästi numeroissakin.

Nykyään on vähän samaa kilpavarustelusta. Vanhemmat kantaa mitä kalliimpia lahjoja opettajille pari kertaa vuodessa. Enää ei kelpaa kukkakimppu ja kortti, vaan 5x niskahartiahierontaa, kylpylälahjakortteja yms. Olen itse ns. mummoäiti, eli tein kuopuksen aika myöhään ja olin todella yllättynyt, että tämä lahjonta oli tullut taas takaisin, koska se oli minusta jäänyt jo pois jossain vaiheessa.

[/quote]

Olen tuo 1965 syntynyt kirjoittaja eikä minulla ole koskaan - ei omassa lapsuudessa eikä lasteni lapsia ollessa eikä lastenlastenikana kohdalla ole käynyt mielessä, että opettajien kiittämisen (lahjankin muodossa) vaikuttaisi jotenkin numeroihin.

Missä vaiheessa koit kiittämisen jääneen pois muodista?

Omat lapset ovat syntyneet 1980-luvulla, 1990-luvulla ja 2000-luvulla... ja lapsenlapset 2000 ja 2010-luvuilla. 

Kaikkien kohdalla kaunis kiitos opettajalle jokaisesta lukuvuodesta , samoin kuin pieni lahjakin on ollut ihan paikallaan.

Vierailija
98/130 |
21.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 08:46"]

[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 08:36"]

[/quote]

Milloin olit lapsi?

[/quote]

[/quote]

Olen tuo 1965 syntynyt kirjoittaja eikä minulla ole koskaan - ei omassa lapsuudessa eikä lasteni lapsia ollessa eikä lastenlastenikana kohdalla ole käynyt mielessä, että opettajien kiittämisen (lahjankin muodossa) vaikuttaisi jotenkin numeroihin.

Missä vaiheessa koit kiittämisen jääneen pois muodista?

Omat lapset ovat syntyneet 1980-luvulla, 1990-luvulla ja 2000-luvulla... ja lapsenlapset 2000 ja 2010-luvuilla. 

Kaikkien kohdalla kaunis kiitos opettajalle jokaisesta lukuvuodesta , samoin kuin pieni lahjakin on ollut ihan paikallaan.

[/quote]

1990-luvulla suuret lahjat olivat jääneet pois muodista. Silloin lapseni koulussa arvostettiin lasten tekemiä kortteja ja kiitosta. Nyt yllätyksekseni vanhemmat raahaavat kalliita lahjakortteja ja paketteja opettajille. Asia tuli eteen kuopuksen ekaluokalla jo, kun olin suunnitellut kukkia ja kiitosta. Lapsi itku silmässä selitti, että äiti ei semmosta, kun Saanan äiti kuulemma antaa jonku kalliin kortin ja Jessican äiti kuulemma antaa jonkun rahan jne..Kuuntelin sitä ihmeissäni ja otin puhelimen käteen ja soitin muutamalle lapsen kaverin äidille ja kyselin, että mitä nykyään ruukataan antaa lahjaksi. Ja totta se oli. Oli hierontalahjakortteja ja lahjakortteja kauppoihin ja jopa rahashekki, jonka opettaja sai käyttää, mihin halusi.

No, tähän oli vain sopeuduttava ja niinpä meiltäkin tulee kallis lahja, ettei lapsen tarvitse hävetä kotiaan.

Vierailija
99/130 |
21.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 00:40"]

[quote author="Vierailija" time="20.05.2014 klo 23:31"]

kerättiin vanhempien kesken kolehti ja pidettiin hinta matalana, niin kaikki halusi tänä vuonna osallistua. Oppilaita 21 ja 5e/lapsi kerättiin. Sai opettaja 100e lahjakortin ja kukan jonka ympärillä olevaan naruun oppilaat olivat tehneet jokainen pienen kortin.

[/quote]Hinta "matalana"? Kuinka paljon olisi ollut sopiva hinta? Osaatko asettua ollenkaan vähävaraisten vanhempien asemaan? Kaikilla perheillä ei ole laittaa kymmeniä euroja opettajan lahjaan eikä tarvitsekaan olla! Naruun tehdyissä korteissa on enemmän ideaa kuin lahjakorteissanne.

[/quote]

Ei tarvitse asettua vähävaraisen asemaan kun satun olemaan sellainen! Niinkuin sanoin, meille sopiva hinta oli tuo 5 euroa, en tietääkseni puhunut missään vaiheessa kympeistä?

Vaikka meillä on kuinka rahat ollut tiukilla niin lapset ovat yleensä kuitenkin vieneet kukan tms opelle ja nekin on nykyään aika arvokkaita, niin tuo 5 keräys oli meille (jotka halutaan opea muistaa, mutta rahaa ei ole paljon) itseasissa helpotus. 

En siis yhtään ymmärrä miten kirjoitukseni sai sinut reagoimaan noin negatiivisesti.

Vierailija
100/130 |
21.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kävin kouluni 90-luvulla ja ala-asteella kyllä silloin vietiin opettajille lahjoja. Kukkia ja viinipulloja tms ja kun siirryttiin yläasteelle kerättiin koko luokan voimin opelle lahjakortti. Ja tämä on ollut lama-aikana jolloin todella monella oli rahat lopussa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kaksi