Kristinuskosta ei saa puhua, kummallinen kokemus parin kaverin kohdalla
Heti alkuun sanon, että en ole tuomitsija-tyyppi, enkä tuo uskoani julki, näistäkin parista kaveristani toinen ei edes tiedä, että olen uskossa, vaikka ollaan tunnettu yli 10 vuotta.
Mutta pari keskusteluyritystä uskonasioista (siis kristinuskon asioista) on loppunut lyhyeen, ja aika kummallisella tavalla, epäloogisesti ja kaksinaismoralistisesti.
Eka ystävä suorastaan suuttui, kun kerroin uskovani Jumalaan ja perustelin, miksi Jumalan olemassaolo voisi olla mahdollista. Kerroin myös mitä hyvää usko tuonut elämääni. Hän todella suuttui ja komensi huutaen (en ole koskaan kuullut hänen huutavan minulle aiemmin), että "ole hiljaa, en halua keskustella tästä kanssasi!"
Kuitenkin tämä samainen ystävä uskoo itse mm. vanhoissa taloissa oleviin kummituksiin/vainajahenkiin, epäili ja "aisti" minunkin talossani olevan sellaisen, itse en, mutten lähtenyt kieltämään hänen uskomuksiaan puhumattakaan että olisin suuttunut.
Toinen ystävä käyttäytynyt vähän samoin, puhuin yleisesti kristinuskosta, hän tuomitsi sen kovin sanoin hihhuloinniksi. Kuitenkin viehättynyt itse new age-jutuista, reikihoidoista, ennustajista, tarot-tulkinnoista jne.
Ihmetyttää.
Kommentit (64)
Sulla on vaan outoja ystäviä. Reiki, new age.... ei.
Olen ateisti enkä välitä tuttavieni kristinuskosta. Ei asia tule missää esille edes, ellei nyt joku mainitse olleensa jossain seurakunnan tapahtumassa tai kirkossa joskus. Ihan sama, ei vaikuta meidän kaveruuteen mitenkään. Jos joku itse haluaisi ottaa uskonsa puheeksi niin senkus, voin kyllä jutella aiheesta. Paasausta en toki jaksa kuunnella.
Älä huoli, ystäväsi ovat luultavasti vassareita. Kommunistilta on turha odottaa loogista ajattelukykyä tai ymmärrystä. Mielenkiintoista, että eivät itse edes näe tuota paradoksia aatemaailmassaan, yleensäkään eikä nyt tässä sinunkaan kohdallasi. Esim.:
Muslimit (ja muut uskonnot) = hyvä
Islamin arvostelu = rasismia ja ahdasmielisyyttä
Kristityt = paha
Kristitinuskon arvostelu = hyvää, toivottavaa, siihen jopa yllytetään
Vaikka;
Islam = vastustaa oikeastaan kaikkia niitä arvoja, joita vasemmisto perinteisesti ajaa (uskonnon- ja sananvapaus, naisten & seksuaalivähemmistöjen oikeudet etunenässä)
Kristinusko = edes yrittää pysyä nykyajan perässä, tekee jatkuvasti uudistuksia ja myönnytyksiä linjauksiinsa (esim. homojen ja naisten asema, naispappeus)
Kyllä, kerrassaan mielenkiintoinen logiikka.
Vierailija kirjoitti:
Miten uskonnostaan voi keskustella loukkaantumatta?
Kokeillaan
Ap missä it.semurhan tehnyt ateisti isäni MIELESTÄSI on?
Raamatussa sanotaan, että älkää tuomitko, ja toisin kuin yleensä ajatellaan, tämä käsky ettei saa tuomita tarkoittaa juuri sitä, ettei ihminen saa määrittää tuomiota (kuoleman jälkeen tapahtuvaa) toiselle ihmiselle. Jumala yksin tekee tämän päätöksen, tuntee ja tietää ihmisen, hänen sydämensä, ajatukset, elämänpolun ja teot. Ja oikeudenmukaisesti tuomitsee vapauttavasti ikuiseen elämään, tai kadotukseen.
Eli minä en tiedä, en ole Jumala, ja "tutkimattomat ovat Herran tiet". Sanotaan myös että Herra voi pelastaa vielä yhdennellätoistakin hetkellä.
Oma enoni on myös tehnyt itsemurhan. Näkemisen toivossa elän, vaikkei hänkään mikään uskon mies minun silmiini ollut. En voi silti tietää.
Ap
Hmm, mutta nuo sitaatit eivät todista mitään, te vain ilmeisesti saatte jotain ylemmyyden ja paremmuuden tunnetta niistä: "Hah! Meidän pyhä kirjamme olikin jo niin kaukaa viisas, että ennakoi tämän tilanteen ja sisälsi neuvon juuri tällaiseen tilanteeseen, ja minä olen niin viisas, kun osaan referoida tuota kohtaa juuri tätä tilannetta varten."
Ei kovin vakuuttavaa, mikäli tuo lainausmerkein kirjoitettu arvaukseni mielenmaisemistanne on oikeassa, ette sitä ikinä myöntäisi, koska se olisi niin häpeällistä ja kivuliasta, joten jäänee arvoitukseksi näiden sitaattiviljelijöiden motiivit sekä argumentointi- ja vaikutuskeinot.