Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

MIstä Helsingistä asunto 350 000 eurolla?

Vierailija
19.05.2014 |

Miehen työ siirtyy Helsinkiin. Minä teen pätkätöitä opettajana, kai niitä hommia sieltäkin löytyy.

Meillä on omistusasunto, 120 neliön rivari meren äärellä. Sen perusteella, että yhtiöstä pari viikkoa sitten myytiin huoneisto, saisimme tästä varmaankin n. 330 000-350 000 euroa. Miehen palkko on 3800 e/kk.

Joutuisimme varmaan Helsingissä luopumaan toisesta autosta, tästä syystä pitäisi voida asua raitiovaunuverkon sisäpuolella. Kodin pitäisi olla uudehkosta tai ainakin kunnostetusta talosta, parveke tai piha, vähintään 3 huonetta ja mahdollisuus autopaikkaan.

Mielestäni emme vaadi mahdottomia, mutta tuntuu olevan mahdoton löytää Helsingistä mitään näillä ehdoin ja tuolla hinnalla. Ja mielestämme 350 000 euroa on jo aika summa käyttää asuntoon.

Muutenkin kirpaisee luopua 5 h + keittiön unelmakodistamme. Tämä oli juuri sitä, mitä aina olimme kodilta toivoneet ja ajattelimme, että muutamme tästä korkeintaan, jos löydämme sopivalla hinnalla unelmatontin.

Toisaalta, mies pitää kovasti työstään. Ja oman alan töitä, ainakaan yhtä hyvää työpaikkaa, voi olla jatkossa täältä vaikea löytää varsinkin tänä taloudellisena aikana.

Mikä neuvoksi?

Kommentit (208)

Vierailija
121/208 |
19.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.05.2014 klo 15:04"]

Entäs Ruskeasuo, esim tämä:

http://asunnot.oikotie.fi/myytavat-asunnot/8121259

[/quote]

Pommi tuokin. 70-luvulla rakennettua taloa ei kannata ostaa, ne on niin huonosti tehtyjä. Pelottaisi sijoittaa rahoja tuohon. Ja yhtiövastike on järkyttävä.

Noissa taloissa on se ongelma, että ne alkaa olla niin vanhoja, että ne mitää remonttien kautta rkanetaa käytännössä uudelleen. Jolloin asunnon hinta saattaa jopa tuplaantua. Ostit 300 000 euron asunnon, loppujen lopuksi kaikkien korjausten jälkeen olet maksanut siitä jotain 500 000 euron paikkeilla. Silti asut edelleen ankeassa 70-luvun laatikossa.

Ei kukaan ole ikinä valmis maksamaan tuosta sitä summaa, mitä tuo asunto tulee maksamaan kunnostusten jälkeen.

Vierailija
122/208 |
19.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://asunnot.oikotie.fi/myytavat-asunnot/8373489

Jos ei halua Helsinkiin, niin miksi HERRAN TÄHDEN pitää muuttaa Helsinkiin?

Otetaan nyt vaikka Kerava. Junalla Helsinkiin menee 20 minuuttia + polkaisu fillarilla asemalle. Kouluja on paljon, opettajalle löytynee töitä - fillarimatkan päästä. Jos pitää pikkukaupungista, kannattaa asua sellaisessa.

En itse asu Keravalla vaan Tuusulassa, mutta tunnen paljon pohjoisemmasta ja Helsingistä/Espoosta muuttaneita, jotka asuvat tyytyväisenä Keravalla, Järvenpäässä, Tuusulassa ja Hyvinkäällä.. Erityisesti Helsingistä ja Espoosta muuttaneilla on ollut ennakkoluuloja, mutta ne ovat karisseet, kun ovat nähneet, että täällä voi todella yhdistää pääkaupungin läheisyyden ja tasokkaamman asumisen kohtuullisemmalla hinnalla kuin Helsingissä.

Tervetuloa :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/208 |
19.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolla summalla saa mukavan kaksion keskustasta.

Vierailija
124/208 |
19.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.05.2014 klo 14:31"]

[quote author="Vierailija" time="19.05.2014 klo 14:28"]

Ymmärrän kyllä hyvin ap:ta. Mekin ollaan mietitty Helsinkiin muuttoa useaan otteeseen ja käyty useasti työhaastatteluissakin, mutta luojan kiitos ei ole vielä tarvinnut lähteä. Asuminen on todella iso ongelma jos ei halua kerrostaloon jonnekin lähiöön. Minä kun en välitä edes oopperasta niin eipä tuolla Helsingissä ole mitään mitä ei täällä meillä päin (suuri kaupunki) olisi. Mieluummin ap:nä lähtisin ulkomaille, vaikka juuri sinne Berliiniin, ja laittaisin kämpän vuokralle siksi aikaa.  

[/quote]

jos helsinki tuntuu saataiselta ja kamalalta laitapuolenveikkojen pesäkkeeltä pitkien työmatkojen lisäksi niin berliinissä nuo samat ongelmat moninkertaistuu ja asuntobudjetti kasvaa todella paljon.

[/quote]

Berliinissä on eurooppalaisittain edulliset vuokrat. Varmasti asuinalueita löytyy joka lähtöön kuten kaikissa muissakin suurkaupungeissa. Yleisilmeeltään paljon siistimpi paikka kun Helsinki.

Vierailija
125/208 |
19.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.05.2014 klo 15:34"]

Berliinissä on eurooppalaisittain edulliset vuokrat. Varmasti asuinalueita löytyy joka lähtöön kuten kaikissa muissakin suurkaupungeissa. Yleisilmeeltään paljon siistimpi paikka kun Helsinki.

[/quote]

Berliinissa on myös mahtava ravintolatarjonta, ja halvat ruoat, muuttaisin itse heti, jos voisin.

Vierailija
126/208 |
19.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Berliinissä asuntobudjetti kasvaa todella paljon.

Tuli tuosta vielä mieleen, että monet ei taida tietää miten järkyttävät helsingin asuntohinnat ovat ja sitä kautta luulevat esim. berliinin olevan vielä kalliimpi kuin helsingin?

Ajatelkaa noita helsingin hintoja sitä vasten ettei helsinki ole tosiaankaan mikään lontoo...

Vierailija
127/208 |
19.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.05.2014 klo 15:04"]

Tuollainen asuinympäristö olisikin mukava. Mutta hintataso on kolminkertainen siihen, mitä olemme valmiita satsaamaan.

Tämä esim. kävisi meille ok:

http://kuluttaja.etuovi.com/kerrostalo/helsinki/987854

[/quote]

Ei jeesus mikä hinta/laatusuhde :O Vanhemillani täsmälleen samanlainen/saman aikakauden asunto hyvällä paikalla pikkukaupungissa, arvo noin 200K, joka sekin riippuu pitkälti sijainnista kaupungin "arvopaikalla".

Siinä on kipsilevyllä katteet kohdillaan. Ei ihmekään että helsinkiläiset seisoo leipäjonoissa.

Vierailija
128/208 |
19.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.05.2014 klo 15:37"]

Ei jeesus mikä hinta/laatusuhde :O Vanhemillani täsmälleen samanlainen/saman aikakauden asunto hyvällä paikalla pikkukaupungissa, arvo noin 200K, joka sekin riippuu pitkälti sijainnista kaupungin "arvopaikalla".

Siinä on kipsilevyllä katteet kohdillaan. Ei ihmekään että helsinkiläiset seisoo leipäjonoissa.

[/quote]

Lisätään tuohon vielä se päihdeasuntola, mikä siihen viereen tulee... tosiaan hintansa arvoinen, not.

Vierailija
129/208 |
19.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta kuulostaa siltä että aaapeen miehineen ei kannata muuttaa yhtään mihinkään. Jos kitinä ja valitus on nyt jo tuota luokkaa, mikä mahtaakaan olla tilanne kun todellisuus lävähtää silmille. Mm se että miehen työajasta ison osan viekin parkkipaikan etsiminen ja open pestit sijaitseekin Vuosaaressa ja Malmilla.

Vierailija
130/208 |
19.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kyllä ymmärrän ap:ta siinä, että olen itsekin ollut samanlainen (ja olen Turusta kotoisin :D )

En olisi millään halunnut muuttaa Helsinkiin, mutta pakko oli koska alallani ei kerta kaikkiaan ole töitä muualla Suomessa. Tai töitä saattaa juuri olla, mutta ei valinnanvaraa, eli jos on yhden työpaikan onnistunut saamaan niin siinä on sitten oltava koska vaihtoehtoja ei ole. Muutin siis sen + mieheni takia Helsinkiin. Mua tietysti helpotti, että mieheni on täältä päin kotoisin.

Nyt olen ollut pari vuotta täällä, ja edelleen olen sitä mieltä että elinkustannukset ovat järkyttävät ja asunnot pieniä koppeja (Turussa asuttiin 90 neliön 4h+k asunnossa samalla hinnalla mitä täällä 40 neliötä eli kaksio avokeittiöllä). Kaupunki on ihan kaunis, kun löytää oikeat paikat. Palvelut maksavat paljon enemmän (esim. kampaaja tai vaikka oluttuoppi) vaikka laatu ei ole sen parempi kuin muuallakaan. Tapahtumia on, mutta niin on myös ihmisiä eli tapahtumissa pääasiallisesti  joutuu vain jonottamaan ja tungeksimaan (esim. Streat Helsinki, ei päästy lähellekään).

Kaikesta tästä huolimatta olen kuitenkin kotiutunut Helsinkiin. Nuo ovat vain pieniä miinuspuolia, ja täällä on paljon hyviäkin puolia. Ap:n asenteella tänne ei kuitenkaan kannata muuttaa, vaikka täytyy myöntää että ekan vuoden ajan oma asenteenikin taisi olla tuollainen. Paljon kivempaa on kuitenkin ollut kun tajusin sen ja päätin muuttaa omaa asennettani. Kyllä maailmassa olisi aika paljon huonompiakin paikkoja asua :)

Vierailija
131/208 |
19.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onhan noita Oikotie ja Etuovi täynnä, tuossa nyt yksi esimerkki http://asunnot.oikotie.fi/myytavat-asunnot/8244221 ja muitakin löytyy, jos katsot oikeasti avoimin silmin.

Tuossakin on meri, uimarannat ja venepaikat vieressä, metro kulkee, kaunis ja rauhallinen alue. Kirjasto, uimahalli, kuntosali, kaupat, koulut, päiväkodit, ihan kaikki palvelut muutaman minuutin kävelymatkan päässä.

Taitaa olla niin, ettei sulle mikään muu kelpaa, kuin nykyinen koti :-)

[quote author="Vierailija" time="19.05.2014 klo 11:03"]

En tiedä, onko meidän järkeä muuttaa pääkaupunkiseudulle, jos se merkitsee elämänlaadun merkittävää heikkenemistä ihan kaikilla alueilla:

- minulla ei autoa

- pienempi asunto vanhemmasta talosta, ei merta ja venepaikkaa ja uintimahdollisuutta siinä välittömässä läheisyydessä

- maineeltaan huonompi asuinalue.

- ratkaisevasti pidemmät työmatkat

- mahdollisesti huonommat palvelut

Meillä nyt 5 minuuttia uimahalliin tai merenrantaan kävellen. 10 min kävelymatka terveyskeskukseen. 15 minuutin kävely lähimpään kauppaan, pankkiin, kirjastoon, kaupungin virastoihin. 5 minuutin kävelymatkan päästä menee bussi, jolla pääsee 15 minuutissa isomman kaupungin keskustaan tai suoraan meidän mökille. 15 minuutin kävelymatkan päästä menee bussit Helsinkiin.

Olemme siis löytänee itsellemme ideaalin asuinpaikan parhailla mahdollisilla kulkuyhteyksillä. Kismittää tosi paljon, että ihan kaikki työpaikat keskitetään Helsinkiin ja tuntuu, ettei muualla enää voi asua.

[/quote]

Vierailija
132/208 |
19.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse muutin vastentahtoisesti Helsinkiin työn perässä 15 vuotta sitten. Nyt olen kotiutunut ja viihdyn ihan hyvin. Asumme pientaloalueella kaupungin pohjoisosissa, täällä on tarjolla paljon perheasuntoja eri hintaluokissa. AP:n hintahaarukassakin tarjontaa on. Julkiset yhteydet on ihan OK, palvelut todella hyvät, sekä julkiset että kaupalliset. Kaikkein parasta juuri nyt on se, että lapset voivat valita erittäin laajasta harrastusvalikoimasta mitä haluavat ja kaikkea löytyy lähialueelta. Ei tarvitse kuskata, vaan voivat itse mennä pyörällä/bussilla.

Toinen selvä plussa on työmarkkinat. PK-seudulla on monien alojen parhaat työpaikat ja paras palkkataso. Jos olisin jäänyt maakuntaan, saisin nyt max 50% siitä mitä tällä hetkellä enkä voisi tehdä yhtä mielenkiintoisia tehtäviä.

Vierailija
133/208 |
19.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teiltä pitkäkin matka nykyisestä kodistsa Manskulle? Aluksi voisi kokeilla vaikka mies pidempää työmatkaa ja kysellä etätyömahdollisuuksia. Ei tänne Helsinkiin ole pakko tulla jos ei yhtään halua.

Toisaalta suosituksen sana: meillä on keskustassa budjettiinne sopivat 80 neliötä. Tarvittiin tuuria ja vähän aikaa, mutta täällä ollaan. Eilen käytiin täydellisessä säässä pyöräilemässä täydellisen kauniin kaupungin rantoja läpi. Aamulla kävelin töihin.

Vierailija
134/208 |
19.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.05.2014 klo 16:02"]

No onhan noita Oikotie ja Etuovi täynnä, tuossa nyt yksi esimerkki http://asunnot.oikotie.fi/myytavat-asunnot/8244221 ja muitakin löytyy, jos katsot oikeasti avoimin silmin.

Tuossakin on meri, uimarannat ja venepaikat vieressä, metro kulkee, kaunis ja rauhallinen alue. Kirjasto, uimahalli, kuntosali, kaupat, koulut, päiväkodit, ihan kaikki palvelut muutaman minuutin kävelymatkan päässä.

Taitaa olla niin, ettei sulle mikään muu kelpaa, kuin nykyinen koti :-)

[quote author="Vierailija" time="19.05.2014 klo 11:03"]

En tiedä, onko meidän järkeä muuttaa pääkaupunkiseudulle, jos se merkitsee elämänlaadun merkittävää heikkenemistä ihan kaikilla alueilla:

- minulla ei autoa

- pienempi asunto vanhemmasta talosta, ei merta ja venepaikkaa ja uintimahdollisuutta siinä välittömässä läheisyydessä

- maineeltaan huonompi asuinalue.

- ratkaisevasti pidemmät työmatkat

- mahdollisesti huonommat palvelut

Meillä nyt 5 minuuttia uimahalliin tai merenrantaan kävellen. 10 min kävelymatka terveyskeskukseen. 15 minuutin kävely lähimpään kauppaan, pankkiin, kirjastoon, kaupungin virastoihin. 5 minuutin kävelymatkan päästä menee bussi, jolla pääsee 15 minuutissa isomman kaupungin keskustaan tai suoraan meidän mökille. 15 minuutin kävelymatkan päästä menee bussit Helsinkiin.

Olemme siis löytänee itsellemme ideaalin asuinpaikan parhailla mahdollisilla kulkuyhteyksillä. Kismittää tosi paljon, että ihan kaikki työpaikat keskitetään Helsinkiin ja tuntuu, ettei muualla enää voi asua.

[/quote]

[/quote]

Kuten sanottu, tämä asuinpaikka oli unelmamme ja kyttäsimme kaksi vuotta täältä sopivaa kotia. Sitten vapautui alueen parhaasta yhtiöstä asunto ja vielä niin, että myyjien oli pakko hiukan tinkiä hinnasta (2009 ei mikään meinannut mennä kaupaksi). Joten unelmasta luopumistahan tämä sitten on. Koska sen ymmärrän, että helsingistä ei taida alkaa saada mitään vastaavaa ennenkuin mennään johonkin 800 000 euron paremmalle puolelle.

Vierailija
135/208 |
19.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä Helsingin keskustasta uudehkosta talosta löydy vähintään kolmiota 350 tuhannella sitten oikein millään. Kun ei niitä uusia taloja ratikkareittien varrella ylipäätään oikein ole. Jos jonnekin joku satutaan tekemään, on isompien asuntojen hinnat paljon korkeammat. 350 tuhannella kyllä kolmio tai isompi löytyy Helsingistäkin, mutta sitten pitää tasosta tai sijainnista tinkiä. Se nyt vaan on niin. Ja senpä takia keskustassa ei juuri kukaan asukaan, vaan ihmiset kulkevat Suomen pisimmät työmatkat juuri pääkaupunkiseudulla 

Vierailija
136/208 |
19.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.05.2014 klo 15:25"]

http://asunnot.oikotie.fi/myytavat-asunnot/8373489

Jos ei halua Helsinkiin, niin miksi HERRAN TÄHDEN pitää muuttaa Helsinkiin?

Otetaan nyt vaikka Kerava. Junalla Helsinkiin menee 20 minuuttia + polkaisu fillarilla asemalle. Kouluja on paljon, opettajalle löytynee töitä - fillarimatkan päästä. Jos pitää pikkukaupungista, kannattaa asua sellaisessa.

En itse asu Keravalla vaan Tuusulassa, mutta tunnen paljon pohjoisemmasta ja Helsingistä/Espoosta muuttaneita, jotka asuvat tyytyväisenä Keravalla, Järvenpäässä, Tuusulassa ja Hyvinkäällä.. Erityisesti Helsingistä ja Espoosta muuttaneilla on ollut ennakkoluuloja, mutta ne ovat karisseet, kun ovat nähneet, että täällä voi todella yhdistää pääkaupungin läheisyyden ja tasokkaamman asumisen kohtuullisemmalla hinnalla kuin Helsingissä.

Tervetuloa :)

[/quote]

Hömhöm. Mulla on tuttava, joka asuu Keravalla. Olen ollut pari kertaa siellä. Ihan järkyttävän näköistä, ei kiitos.

Yksi sukulaisistani asui ennen Järvenpäässä ja vihasi paikkaa. Muutti Tuusulaan, jossa olen nyt pari kertaa käynyt. Liian kaukana kaikesta.

Vierailija
137/208 |
19.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempi ettette muuta. Jos teillä on ihannekoti ihannesijainnilla ja ilmeisesti velaton? Jääkää sinne. Helsinki on ihan täynnä, ei tänne tarvita tuollaisia hapannaamoja. 

Vierailija
138/208 |
19.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ratikan, metron ja bussin lisäksi myös paikallisjuna on kätsy. Asun Pohjois-Helsingissä, josta päräytän keskustaan vartissa, junia kulkee 10 minuutin välein.

Vierailija
139/208 |
19.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruskeasuota ehdottaisin itsekin. Sitäpaitsi se on jo Mannerheimintien varrella ja 10-ratikka kulkee keskustaan. Jopa Punavuoreen saakka. Keskuspuiston ulkoilumaastot ihan vieressä. Tilkan puolelta venesataman vierestä löytyy aika uuttakin kerrostaloa.

Vierailija
140/208 |
19.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.05.2014 klo 17:04"]

Ruskeasuota ehdottaisin itsekin. Sitäpaitsi se on jo Mannerheimintien varrella ja 10-ratikka kulkee keskustaan. Jopa Punavuoreen saakka. Keskuspuiston ulkoilumaastot ihan vieressä. Tilkan puolelta venesataman vierestä löytyy aika uuttakin kerrostaloa.

[/quote]

Esim. tämä http://asunnot.oikotie.fi/myytavat-asunnot/7813991

Itse en tosin asuisi missään uudessa rumiluksessa, 50-luvun talo on uusin mihin suostuisin muuttamaan. Vanhojen talojen tunnelmaa ei mikään remonttivapaus korvaa!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi seitsemän