MIstä Helsingistä asunto 350 000 eurolla?
Miehen työ siirtyy Helsinkiin. Minä teen pätkätöitä opettajana, kai niitä hommia sieltäkin löytyy.
Meillä on omistusasunto, 120 neliön rivari meren äärellä. Sen perusteella, että yhtiöstä pari viikkoa sitten myytiin huoneisto, saisimme tästä varmaankin n. 330 000-350 000 euroa. Miehen palkko on 3800 e/kk.
Joutuisimme varmaan Helsingissä luopumaan toisesta autosta, tästä syystä pitäisi voida asua raitiovaunuverkon sisäpuolella. Kodin pitäisi olla uudehkosta tai ainakin kunnostetusta talosta, parveke tai piha, vähintään 3 huonetta ja mahdollisuus autopaikkaan.
Mielestäni emme vaadi mahdottomia, mutta tuntuu olevan mahdoton löytää Helsingistä mitään näillä ehdoin ja tuolla hinnalla. Ja mielestämme 350 000 euroa on jo aika summa käyttää asuntoon.
Muutenkin kirpaisee luopua 5 h + keittiön unelmakodistamme. Tämä oli juuri sitä, mitä aina olimme kodilta toivoneet ja ajattelimme, että muutamme tästä korkeintaan, jos löydämme sopivalla hinnalla unelmatontin.
Toisaalta, mies pitää kovasti työstään. Ja oman alan töitä, ainakaan yhtä hyvää työpaikkaa, voi olla jatkossa täältä vaikea löytää varsinkin tänä taloudellisena aikana.
Mikä neuvoksi?
Kommentit (208)
[quote author="Vierailija" time="19.05.2014 klo 11:27"]
Ehkä tänne pk- seudulle ei kannata muuttaa, jos haluaa 350 000 eurolla säilyttää pikkukaupungin edut kuten ison asunnon, lyhyet matkat, omalla autolla kulkemisen jne. Täällä on ihan normaalia käyttää julkisia, koska ne nyt ovat usein nopeammat johtuen ruuhkista, joissa istuu myös niitä, joita "kismittää käyttää julkisia". Minua kismittää se, jos tänne tulee ruuhkamaksut, vaikka oikeasti ruuhkia saisi vähennetty jo sillä, että ihmiset valitsisivat julkiset silloin kun se on järkevää.
Jos ei ole varaa muuttaa keskustaan niin on pakko asua kauempana eikä se 30 minuutin matka ole isossa kaupungissa mitään. Julkisissa voi myös lukea, kuunnella musiikkia jne., joten pitemmät matkat voi käyttää hyödyksi.
Monet pk- seudullakin asuisivat mieluusti väljästi omassa talossa, mutta fakta on, että se asuminen pitää jotenkin maksaa ja pk- seudulla on parhaimmat työllisyysmahdollisuudet lamankin aikana. Jos ei pysty mistään joustamaan, ehkä se sitten on parempi jäädä sinne unelmien taloon ja kaupunkiin ja mies vaihtakoon alaa, jos työt loppuu tai mies on työttömänä ja sinä yrität yksin elättää teidät. :)
Jos lama tästä vielä syvenee niin ehkä asuntojen hinnat vihdoin vähän normalisoituvat jopa täällä pk- seudulla. Oletko muuten varma, että saatte myytyä oman talonne tuohon 350 000 hintaan?
[/quote]
No, meiltä myytiin kaksi viikkoa sitten naapurista 90-neliöinen asunto 310 000 eurolla. Joten kyllä me ajateltiin, että tästä sen 320-350 000 euroa sitten voisi saada, koska meillä kuitenkin päätyasunto, isompi piha, ym. Jos saa alle sen 350 000 euroa, niin voihan sitä sitten vähän ottaa lainaa.
Tuntuu vaan hullulta, että pk-seudulla elääkseen pitäisi elämänlaadusta karsia niin paljon, Lähes kaikki. Mies sanoikin, että hän ei tiedä, onko nykyinen työ sittenkään sen arvoista. Että saa istua pidemmän aikaa ruuhkissa, pienempi asunto, ei kunnon ulkoilumaastoja, matka mökille tuplaantuu ja ajassa varmaan triplaantuu, ei venepaikkaa, ei uintipaikkaa vieressä, ei toista autoa, ei pihaa (mies todella tykännyt laittaa tuota pihaa, just tänä keväänä sai kaikki kuntoon: teki isomman terassin, laitettiin kukkaistutukset uusiksi, teki itse alusta lähtien suihkulähteen...)
Jos me muutetaan Helsinkiin, mitä me saadaan? Mies saa pitää työpaikkansa. Mä ehkä löydän helpommin vakityöpaikan - tai sitten en. Voin hankkia kanta-asiakaskortin oopperaan ja Musiikkitaloon (tykätään molemmat varsinkin ooppetasta tosi paljon, joten tämä olisi ehdoton iso plus). Pääsisin helpommin pääkaupunkiseudun museoihin. Siellä asuvia sukulaisia tapaisi useammin - sisaruksia ja vanhempia taas harvemmin.
[quote author="Vierailija" time="19.05.2014 klo 11:41"]
[quote author="Vierailija" time="19.05.2014 klo 11:31"]
[quote author="Vierailija" time="19.05.2014 klo 11:18"]
[quote author="Vierailija" time="19.05.2014 klo 11:15"]
[quote author="Vierailija" time="19.05.2014 klo 11:09"]
Ratikkahan se vasta hidas on, vaikka onkin miellyttävä...muutenkin olet kyllä laittanut nuo ehdot aika mahdottomiksi. Uusia asuntoja on niin vähän kanta-Helsingissä ja ei kolmio oikein mahdu tuohon hintahaarukkaan. Ottakaa lisää lainaa, onhan teillä hyvä tulot yhdessä.
[/quote]
Mun tulot pätkäopettajana ei ole säännölliset. Voin toki tehdä jotain muutakin työtä, jos löytyy. Tai en tiedä, ehkä Helsingistä saa helpommin opettajanpaikan.
Tuntuu idioottimaiselta, että laittaisi 400 000 euroa kiinni asuntoon eikä saisi kuin jonkun kämäisen kolmion... :( Itse maksoimme nykyisestä asunnosta aikoinaan 260 000 euroa.
[/quote]
Se ei ole idioottimaista, se on kysynnän ja tarjonnan laki. Pääkaupunkiseudun hintataso nyt on mitä on ja se on vain hyväksyttävä.
Itse asun täällä Vantaalla. Näkymä ikkunasta on oma tontti ja puistoa. Kokoa asunnolla on 200 neliötä ja asunnon arvo menisi hyvin tuohon teidän haarukkaanne.. Jostain kannattaa ehkä tinkiä.
[/quote]
Olemmekin tässä miettineet... Miehen työnantajalla on toimipiste myös Berliinissä. Olemme hiukan vertailleet, mitä saisi Berliinistä ja mitä Helsingistä 350 000 eurolla ja leikitelleet ajatuksella, jos mies kysyisikin siirtoa sinne. Helsingin hintataso tuntuu suoraan sanottuna riistolta.
Minulla on opettajan pätevyyden lisäksi matkailualan ammattitutkinto. Sillä voisi ehkä työllistyä Saksassa paremmin kuin Suomessa, en tiedä...
[/quote]
Vai Berliiniin. Mieluummin kuin Mannerheimintielle? Sellaista olet mietiskellyt. Tässä vaiheessa viimeistään epäilen, että olet vain provoilija, joka haluaa mainostaa muualla kuin Helsingissä asumisen kalleutta. (Kallistahan se on, mutta se johtuu siitä, että tänne änkee koko ajan porukkaa.)
[/quote]
Siinähän luulet. Minulle on aika sama, mitä luulet. Se on kuitenkin ajatuksen tasolla käynyt mielessä. Emmehän tosin tiedä, olisiko miene työnantaja valmis siirtämään häntä Berliiniin. Tai Tukholmaan. Tai Lontooseen. (Joissa myös on kallis asua.) Tai Pietariin (no ei kyllä sinne).
[quote author="Vierailija" time="19.05.2014 klo 11:31"]
[quote author="Vierailija" time="19.05.2014 klo 11:18"]
[quote author="Vierailija" time="19.05.2014 klo 11:15"]
[quote author="Vierailija" time="19.05.2014 klo 11:09"]
Ratikkahan se vasta hidas on, vaikka onkin miellyttävä...muutenkin olet kyllä laittanut nuo ehdot aika mahdottomiksi. Uusia asuntoja on niin vähän kanta-Helsingissä ja ei kolmio oikein mahdu tuohon hintahaarukkaan. Ottakaa lisää lainaa, onhan teillä hyvä tulot yhdessä.
[/quote]
Mun tulot pätkäopettajana ei ole säännölliset. Voin toki tehdä jotain muutakin työtä, jos löytyy. Tai en tiedä, ehkä Helsingistä saa helpommin opettajanpaikan.
Tuntuu idioottimaiselta, että laittaisi 400 000 euroa kiinni asuntoon eikä saisi kuin jonkun kämäisen kolmion... :( Itse maksoimme nykyisestä asunnosta aikoinaan 260 000 euroa.
[/quote]
Se ei ole idioottimaista, se on kysynnän ja tarjonnan laki. Pääkaupunkiseudun hintataso nyt on mitä on ja se on vain hyväksyttävä.
Itse asun täällä Vantaalla. Näkymä ikkunasta on oma tontti ja puistoa. Kokoa asunnolla on 200 neliötä ja asunnon arvo menisi hyvin tuohon teidän haarukkaanne.. Jostain kannattaa ehkä tinkiä.
[/quote]
Olemmekin tässä miettineet... Miehen työnantajalla on toimipiste myös Berliinissä. Olemme hiukan vertailleet, mitä saisi Berliinistä ja mitä Helsingistä 350 000 eurolla ja leikitelleet ajatuksella, jos mies kysyisikin siirtoa sinne. Helsingin hintataso tuntuu suoraan sanottuna riistolta.
Minulla on opettajan pätevyyden lisäksi matkailualan ammattitutkinto. Sillä voisi ehkä työllistyä Saksassa paremmin kuin Suomessa, en tiedä...
[/quote]
No totta kai, kun ottaa huomioon Berliinin hienot veneilymahdollisuudet ja uimarannat. Nehän olivat teille tärkeitä?
[quote author="Vierailija" time="19.05.2014 klo 11:40"]
Tosiaan aiemmin mainittu Espoon Leppävaara on Espoon helsinkiläisin kaupunginosa (helsinkiläistä: hyvät yhteydet ja hyvät palvelut, espoolaista: rauhallisempi tunnelma, uudempaa asuntokantaa). Siellä saisi molemmista parhaat palat. Hintataso on hieman matalampi kuin Helsingissä ja sieltä pääsee Helsingin keskustaan nopeammin ja siistimmin (=ei tarvitse olla friikkien joukossa metrossa) kuin itäisen Helsingin perukoilta. Niissä Leppävaaraan menevissä junissa on myöskin normaalia työssäkäyvää porukkaa matkustajina, ei juuri koskaan juoppoja yms.
[/quote]
Ok, kiitos vihjeestä. Kurkkaankin, mitä siellä olisi tarjolla.
Kuulostaa siltä että sulla ap on melkoisia ennakkokäsityksiä Helsinkiä kohtaan. Korjaa asennettasi niin kaikki näyttää valoisammalta!
[quote author="Vierailija" time="19.05.2014 klo 11:04"]
[quote author="Vierailija" time="19.05.2014 klo 10:47"]
5 pahoittelee tuplaviestiä..
ja itsekin siis autoton, Helsingissä töissä käyvä espoolainen, joka asuu oikein mukavassa 350 000 rivitaloasunnossa kivalla alueella.
[/quote]
Onko teillä hyvät palvelut kävelyetäisyydellä? Espoossahan lienee meri onneksi lähellä. Saako helposti venepaikan?
[/quote]
No, ei tietenkään kantakaupungin palveluihin verrattavat, mutta hyvät koulut ja lähikauppa löytyy. Venerantaan ja venepaikallemme 3 kilometriä, ei mielestäni paha. Toki ikkunasta ei tuohon hintaan merta näy.
Mutta kuulostaa, ettei AP:n ehkä kannata minnekään muuttaa, teillä on niin loistava sijainti nyt!
Hei, jos miehesi tosiaan tarvitsee sitä autoa, ja työpaikka on Mannerheimintiellä, niin sitten kyllä melkein ehdottaisin teille muuttoa Espooseen jonnekin Turunväylän tuntumaan. Toki tuoltakin suunnalta tullessa on aina se "Turunväylä tukossa" -aspekti ruuhka-aikoina. Mutta silti matka on ajallisesti lyhempi huomattavasti kuin jos mies yrittää päästä töihin Kehiä pitkin jostain Vuosaaresta tai jopa Itä-Helsingistä kaikkien valojen kautta. Me esimerkiksi asumme linnuntie 4 km:n päässä Töölöstä, mutta kyllä siihen matkaan saa omalla autolla varata 15-20 minuuttiakin ruuhka-aikana. Sinullekin tulee käyttöä sille toiselle autolle, kun suhaat vaikka Leppävaaraan hakemaan palveluja.
Aika selväksi kuitenkin tullut, että sinä et oikeasti halua Helsinkiin/pk-seudulle muuttaa. Olisiko aika alkaa miettiä sellaista vaihtoehtoa, että suoraan sanot miehelle, ettet muuta, ja alatte miettiä jatkoratkaisuja. Mieshän voisi esim. viettää viikot Hgissä ja asua vuokralla, tosin 3 700 euron palkalla ja satunnaisilla opettajantuloilla tämäkään ratkaisu ei välttämättä toimi, jos on kuitenkin iso asuntolaina maksettavana.
- 51, joka myös on aikanaan muuttanut Helsinkiin miehen työn perässä, mutta jo alkujaan toisella asenteella (itseäkin kiinnosti työllistyä vakituisesti) -
Pyöräilykauden pituus riippuu ajajasta. Itse olen pyöräillyt töihin keskimäärin 10 kk vuodesta, koska työpaikalla on suihku. Toki matkoihin menee aikaa (se hirveät 30 minuuttia suuntaansa), mutta samalla saa liikuntaa.
Tiedän kyllä, että ap:lla on selitykset tähänkin miksi hänelle ei sovi pyöräily. :)
Pk- seudulla asuvana voin kertoa senkin, että liikkuminen on pahimpia ruuhkia lukuunottamatta suhteellisen nopeaa eikä tarvitse mennä keskustasta kauaskaan kun on jo melkein maalla, esim. Kirkkonummi. Jos siis viitsii käyttää aikaa työmatkoihin (ja julkisilla vaikka hyödyntää matka-ajan jotenkin) niin saa ison ja pienen kaupungin edut samalla kertaa. Mutta jos ei voi mistään tinkiä niin sitten ei kannata tänne muuttaa.