Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

MIstä Helsingistä asunto 350 000 eurolla?

Vierailija
19.05.2014 |

Miehen työ siirtyy Helsinkiin. Minä teen pätkätöitä opettajana, kai niitä hommia sieltäkin löytyy.

Meillä on omistusasunto, 120 neliön rivari meren äärellä. Sen perusteella, että yhtiöstä pari viikkoa sitten myytiin huoneisto, saisimme tästä varmaankin n. 330 000-350 000 euroa. Miehen palkko on 3800 e/kk.

Joutuisimme varmaan Helsingissä luopumaan toisesta autosta, tästä syystä pitäisi voida asua raitiovaunuverkon sisäpuolella. Kodin pitäisi olla uudehkosta tai ainakin kunnostetusta talosta, parveke tai piha, vähintään 3 huonetta ja mahdollisuus autopaikkaan.

Mielestäni emme vaadi mahdottomia, mutta tuntuu olevan mahdoton löytää Helsingistä mitään näillä ehdoin ja tuolla hinnalla. Ja mielestämme 350 000 euroa on jo aika summa käyttää asuntoon.

Muutenkin kirpaisee luopua 5 h + keittiön unelmakodistamme. Tämä oli juuri sitä, mitä aina olimme kodilta toivoneet ja ajattelimme, että muutamme tästä korkeintaan, jos löydämme sopivalla hinnalla unelmatontin.

Toisaalta, mies pitää kovasti työstään. Ja oman alan töitä, ainakaan yhtä hyvää työpaikkaa, voi olla jatkossa täältä vaikea löytää varsinkin tänä taloudellisena aikana.

Mikä neuvoksi?

Kommentit (208)

Vierailija
141/208 |
19.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on vielä yksi vaihtoehto: erotkaa!

Vierailija
142/208 |
19.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä saattaa tulla pisin ketju koskaan, kun kaikki helsinkiläiset, espoolaiset, vantaalaiset, kirkkonummelaiset, järvenpääläiset, keravalaiset jne esittelevät hintahaarukkaan sopivia ja sopimattomia asuntoja ja aina ne torpataan alas.

Aapeella menee ihan tässä jo itse etsimisen ja löytämisen ilo. Se tunne, kun mihinkään tyytymätön pessimisti löytää sopivan kodin on sanoinkuvaamaton:

http://kuluttaja.etuovi.com/crometapp/product/realties/common/public/index.jsp?portal=eo&nationalwide=true

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/208 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kuule ap, ei me nyt vaan sulle asuntoa etsitä, laita itse oma elämäsi kuntoon.

Vierailija
144/208 |
19.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitteko luopua tuosta ratikasta? Bussit ja metrot kulkevat myös. Missä miehen työpaikka sijaitsee?

Vierailija
145/208 |
19.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta tuntuu kanssa, että noilla kriteereillä ratikkareittien lähiympäristö jäänee haaveeksi.. Miksi ette muuttaisi vaikka Vantallee (junaradan varteen), jolloin tuolla summalla saisi jo ihan mukavan kokoisen perheasunnon.

Vierailija
146/208 |
19.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis miksi se raitiovaunu on niin helvetin tärkeä? :D Itä-Helsingistä pääsee nopeasti metrolla, ja kaiken lisäksi metroliikenteessä on aika harvoin häiriöitäkään.

Vierailija
147/208 |
19.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vain yksi auto perheessä ei ole syy asua ainoastaan ratikkaverkon sisäpuolella. Itse tunnen monia perheitä, joilla yksi auto ja ihan onnistuneesti käyvät töissä Helsingissä ja hoitavat muutkin asiansa, vaikka asuvat eri puolilla Espoota, Vantaata, Itä-Helsinkiä tai jopa Kirkkonummea.

Vierailija
148/208 |
19.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vain yksi auto perheessä ei ole syy asua ainoastaan ratikkaverkon sisäpuolella. Itse tunnen monia perheitä, joilla yksi auto ja ihan onnistuneesti käyvät töissä Helsingissä ja hoitavat muutkin asiansa, vaikka asuvat eri puolilla Espoota, Vantaata, Itä-Helsinkiä tai jopa Kirkkonummea.

Vierailija
149/208 |
19.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

5 pahoittelee tuplaviestiä..

ja itsekin siis autoton, Helsingissä töissä käyvä espoolainen, joka asuu oikein mukavassa 350 000 rivitaloasunnossa kivalla alueella.

Vierailija
150/208 |
19.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni kokemusta vaan Helsingin itäisestä puolesta, mutta miten olisi Kulosaari? Metrolla vajaat 10min keskustaan.

Itse asun Vuosaaressa ja täälläkin on hyviä alueita, esim. Aurinkolahti, Ramsinranta, Rastila (huom. ei Meri-Rastila).

Vartiokylän lahden hujakoillakin hinnat nyt laskeneet hieman.

Vuosaaresta/Vartsikasta metrolla keskustaan 25min.

Vierailija
151/208 |
19.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijainti, koko, hinta. Voit valita 2.

Vierailija
152/208 |
19.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.05.2014 klo 10:37"]

Voisitteko luopua tuosta ratikasta? Bussit ja metrot kulkevat myös. Missä miehen työpaikka sijaitsee?

[/quote]

No, ehkä metroverkon sisällä voisi vielä asua. Bussit ovat liian hitaita. Koska käytännössä minä kulkisin sitten niillä julkisilla, niin en halua olla pelkkien bussien varassa. Minä en ole juuri julkisia käyttänyt sen jälkeen, kun täytin 18v, joten muutos kismittää muutenkin. Haluan kulkemisen olla mahdollisimman joustavaa.

Miehen työpaikka on fyysisesti Mannerheimintiellä, Töölön paikkeilla. Mutta käytännössä hän liikkuu työpäivän aikana paljon ja tarvitsee ehdottomasti auton.

Vierailija
153/208 |
19.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkossa suosittelen myös Hitas-arvontoja. Meillä 350k€, 3h+k kantakaupungista. Näissä on ongelma tietysti se, että arvottavat asunnot ovat vasta rakenteilla, joten muuttoa saa yleensä odottaa 1-2 vuotta.  

Melko hankala yhdistelmä tuo kantakaupunki + oma piha, mutta parvekkeellisia löytyy jo helpommin. Kannattaa tosissaan myös pohtia mikä on riittävä neliömäärä. Lainaa hakiessa puolestaan on hyvä kysyä tarjous myös omasta nykyisestä pankista - on yleensä halvempaa kuin Helsingissä tarjottavat korot.

Onnea ja kärsivällisyyttä! Vaikeaa tuo on, mutta ei mahdotonta. :)

Vierailija
154/208 |
19.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.05.2014 klo 10:41"]

Musta tuntuu kanssa, että noilla kriteereillä ratikkareittien lähiympäristö jäänee haaveeksi.. Miksi ette muuttaisi vaikka Vantallee (junaradan varteen), jolloin tuolla summalla saisi jo ihan mukavan kokoisen perheasunnon.

[/quote]

Ollaan keskusteltu tästä. Serkkuni asuvat Vantaalla ja kiskojen läheltä sopivan asunnon löytäminen muualta kuin ongelmalähiöistä tuntuu olevan mahdotonta. SIksi emme ole nyt tätä vaihtoehtoa ajatelleet.

Vierailija
155/208 |
19.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En suosittele muuttamista itä-Helsinkiin tai Vantaalle. Kuvailemasi perusteella voisi sopia esim. Töölö, Munkkiniemi, Munkkivuori, Pikkuhuopalahti, Meilahti, Ruskeasuo jne. Kannattaa rajata haku ko. alueille ja katsoa, mitä löytyy. Itse en muuttaisi itään tai Vantaalle. Espoo saattaisi mennä juuri ja juuri hätätapauksessa.

Vierailija
156/208 |
19.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.05.2014 klo 10:44"]

Siis miksi se raitiovaunu on niin helvetin tärkeä? :D Itä-Helsingistä pääsee nopeasti metrolla, ja kaiken lisäksi metroliikenteessä on aika harvoin häiriöitäkään.

[/quote]

No tuota... Eikö Itä-Helsinki ole slummi? Näin ei-helsinkiläisenä on muodostunut sellainen kuva.

Suoraan sanottuna, ne kerrat kun olen Helsingissä käyttänyt metroa, niin siellä on aina paljon laitapuolen kulkijoita ja pelottavaakin sakkia. Ystäväni oli kerran saada pesäpallomailasta päähänsä metrossa. Siksi ajattelin tuota ratikkaa.

Oikeasti, mielestäni muissa Euroopan kaupungeissa ei näe niin paljon syrjäytyneitä metrossa kuin Helsingissä. Metroverkko on myös Helsingissä todella kankea. Eihän se ole kuin yksi putki yhteen suuntaan, toinen toiseen - ei mikään verkko laisinkaan.

Vierailija
157/208 |
19.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkäs olisi Laajasalo, Herttoniemenranta, Länsi-Herttoniemi, Kulosaari? Kerrostaloon pääsee 350 000.

Vierailija
158/208 |
19.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos luovut tuosta ratikasta, saat kaiken esim. näistä asunnoista.

http://kuluttaja.etuovi.com/crometapp/portal/eo/realties/residences/apartments/search/public/item/itemlist.jsp?list_id=14004860671530&itemgroup_id=50.1&fromSearchSubmit=fromSearchSubmit&search_type=quick_search&portal=eo

Vuosaaresta kulkee metro keskustaan. Luonto, meri ja kaikki palvelut löytyvät täältä. Ja huom. täällä ei ole yhtään sen levottomampaa kuin muuallakaan. Täällä asuu kuitenkin n. 40000 asukasta, joten ihan pikkukaupungin verran.

Vierailija
159/208 |
19.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa myös tsekata Ruoholahti ja Arabianranta, jos tykkäätte uudemmasta asuntokannasta. Arabianrantaa idemmäksi en itse menisi. Teinä valkkaisin mahdollisesti asunnon Töölö-Munkkiniemi -väliltä siis.

Vierailija
160/208 |
19.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.05.2014 klo 10:53"]

[quote author="Vierailija" time="19.05.2014 klo 10:41"]

[/quote]

Ollaan keskusteltu tästä. Serkkuni asuvat Vantaalla ja kiskojen läheltä sopivan asunnon löytäminen muualta kuin ongelmalähiöistä tuntuu olevan mahdotonta. SIksi emme ole nyt tätä vaihtoehtoa ajatelleet.

[/quote]

Nämä eivät ole ihan kiskojen lähettyvillä, mutta bussien syöttöliikenne toimii: Päiväkumpu, Leppäkorpi, Hiekkaharju. Ihan vain muutamana esimerkkinä :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kolme