Mistä tää ärsyttävä ilmaus tulee? Lomalle lomps
Kohta alkaa taas Facebook-uutisvirta täyttyä näistä mukavan pirteistä ja mukanokkelista lomalle lomps -päivityksistä. Kuka tietää, mistä tää ilmaus on peräisin? Onko se tullut tutuksi jostain tv-ohjelmasta, biisistä tms.?
Pienet on toki ärsytyksen aiheet :), mutta musta tää on jotenkin todella ärsyttävää puhetta aikuisten suusta. Ei mulla muuta, nauttikaas kesäpäivästä kämps, itse palaan töihini tömps...
Kommentit (33)
Kiitoksia, nyt poimit kivan aiheen lehteen eikä aina niitä ikuisia tissi-pylly-pillu-pallo -provoja ja saunatelaoitumisia, jotka ovat vain pienen porukan harrstusta. Puhutaan täällä muutakin.
Mies kertoo käyttäneensä sanontaa 1989 Oulussa, eikä tennyt sille mitään etymologista alkuperää esim. lyhenteestä.
AV:lla on aiheesta 10 kommenttia ja toimittaja Sippola tekee siitä jutun Hesariin.
[quote author="Vierailija" time="19.06.2014 klo 19:58"]
AV:lla on aiheesta 10 kommenttia ja toimittaja Sippola tekee siitä jutun Hesariin.
[/quote]
Miksi pitäisi olla enemmän? Kerrankin fiksumpi aihe. Itse ainakin olen täysin korviani myöten kyllästynyt "kammottaviin kökköihin" ja alapään vertailuihin.
Ajatelkaa, mitä maailma menettäis ilman aaveetä
[quote author="Vierailija" time="19.06.2014 klo 19:58"]
[/quote]
Sanoma-konsernia molemmat.
Siis muakin ärsyttää pärsyttää tollanen lomalle lomps. Ei mulla muuta.
Menikö tämä juttu Hesarissa painoon pamps?
Viikko vielä ja sit lomalle lomps....
Joo, intistä on lomille lomps. Intissä tosiaan kaikki käskyt ovat vähintään kaksiosaisia, jolloin varsinainen toiminto tapahtuu jälkimmäisellä sanalla (tai tavulla.) Eka sana on ns. valmistava ja toinen toteuttava. Niinku joku tuossa jo mainitsikin. Olalle, VIE! Tahdissa, MARS! Lakki PÄÄSTÄ! Käännös oikeaan PÄIN! Jne.
LMP ei ole mikään intin lomiin liittyvä lyhenne. Ainakaan vuosituhannen alussa ei ollut.
Lomamuisto intistä. Lomille lähtevä alikersantti pyysi komppaniaa komentavaa luutnanttia, että herra luutnantti, saanko puhutella joukkoa? Ltn anto luvan ja alikersantti huusi että hyvää lomaa! Komppanian on näin huudettava vastaan, että HYVÄÄ LOMAA, HERRA ALIKERSANTTI. Komialta kuulostaa alikessun korviin kun sata viikonlopuksi kasarmille jäävää jääkäriä toivottaa hyvää lomaa sille, joka pääsee viikonlopuksi kotia. Sillon vähän korpesi, mutta näin jälkikäteen hymyilyttää. Hyvä tilannetaju oli sillä alikilla. :P
Armeijassa sitä käytettiin usein, kun viikonloppuvapaille lähdettiin. Ja puhun nyt omakohtaisen kokemuksen kautta.
M34
Hauskaa.. sanooko he myös.. pimpille pim.
Aiheen viereen menee, mutta mua ärsyttää joskus muilla keskustelusivuilla käytetty "Hellan lettas sentään" tai joku vastaava! Siis mitä v* tua se tarkoittaa?
"Herran Jestas" on kai sellainen Jumalan pilkkasana kuten "Jumalauta", mutta mitä lässytystä tuo "Voi Hellan lettas" on?
[quote author="Vierailija" time="20.06.2014 klo 05:20"]
Aiheen viereen menee, mutta mua ärsyttää joskus muilla keskustelusivuilla käytetty "Hellan lettas sentään" tai joku vastaava! Siis mitä v* tua se tarkoittaa?
"Herran Jestas" on kai sellainen Jumalan pilkkasana kuten "Jumalauta", mutta mitä lässytystä tuo "Voi Hellan lettas" on?
[/quote]
En osaa vastata mistä on tullut, mutta_on _karmea. En muistaakseni ole kyl ikinä kuullut kennekään sanovan noin livenä. Onneksi, koska olisin pyörtynyt.
Armeijasanastoa. Pitkävartinen nahkasaapas lompsahteli aika kevenä jalassa kun askeleet kävi lomalla.
[quote author="Vierailija" time="19.05.2014 klo 11:05"]
[quote author="Vierailija" time="19.05.2014 klo 10:52"]
Jep, armeijastahan tuo. Siellä käskyt menee aina tyyliin "eteen, vie", "taakse, poistu" jne. Sitten lomille lähtiessä on kiva komentaa "lomille, lomps"
[/quote]
Saatan olla ihan väärässä, mutta veikkaan, että tähän "lomps" -ilmaukseen liittyy myös joku intin vapaa-anomuksissa joskus muinoin ollut lyhenne, "lmp" tai vastaavaa, joka siis liittyy lomapäivien myöntämiseen.
Korjatkaa?
[/quote]Voi hyvinkin olla, intti on lyhenteitä täynnä. LOMP voi hyvinkin olla alunperin lyhnne sanasta lomapäivä
Minustakin se on ärsyttävä. Samoin, kuin monet muutkin kuluneet ilmaukset. Arvostan kovasti ihmisiä, joilla on lahjoja ilmaista asioita omaperäisesti.
[quote author="Vierailija" time="20.06.2014 klo 08:02"]Minustakin se on ärsyttävä. Samoin, kuin monet muutkin kuluneet ilmaukset. Arvostan kovasti ihmisiä, joilla on lahjoja ilmaista asioita omaperäisesti.
[/quote] Vaikka oli kuitenkin mielenkiintoista kuulla alkuperä. Kiitos selventäjille.
En ole koskaan kuullut. Tosin en ole käynyt armeijaa enkä ole Facebookissa. Mikä harmi, että tuollainenkin on jäänyt sivuun elämästäni.
Ilmaus on peräisin varusmiehiltä.
http://www.hs.fi/elama/Miksi+sanotaan+lomalle+lomps+Alkuper%C3%A4+yll%C3%A4tti+kielitieteilij%C3%A4n/a1403147154034