¤¤¤¤Helmet viikkoon 32¤¤¤¤
En osaa laittaa niitä viime viikon kirjoituksia tähän mukaan =( Jos joku taitavampi olisi mukavan ja laittaisi!
miumiu! Mulla todettiin kanssa tänään virtsatietulehdus, on luultavasti ollut jo viikkoja, oireet on ihan olemattomat. Ja sama ongelma mulla, en saa nieltyä tabletteja, en oo koskaan saanut =) Tuntuu että kukaan ei ymmärrä tätä ongelmaa, varsinkaan lääkärit! Mulla vaan tulee aina oksennusrefleksi jos yritän niellä tablettia. Saa nähdä kuinka tän antibiootin kanssa käy, toivottavasti hyvin! Onko kellään tietoa mitä virtsatietulehdus voi aiheuttaa raskauden aikana, onkohan siitä mitään haittaa jos se hoidetaan?
Mukavaa viikkoa kaikille! Voimia ultran ja muiden tutkimusten odottajille =)
-helena rv. 13+4
Kommentit (67)
Ohessa linkki, toivottavasti menee oikein...
[http://www.vauva.fi/keskustelut?p_p_id=forum_WA...|http://www.vauva.fi/…]
helena: Hoitamattomassa virtsatietulehduksessa riskinä on käsittääkseni lisääntynyt keskenmenon vaara.
Tänään tuli se doppler. Olen sitä hieman ehtinyt jo kokeilla, mutta en ole ääniä löytynyt, vain oman sykkeeni kuulen! Että en nyt tiedä pitäisikö panikoida vai yrittää vain sitkeästi uudelleen... Vähän huolettaa (aivan kuten mies arvelikin..!). Vielä kaksi viikkoa neuvolaan...
Tänään on ollut muuten ihan mukava päivä. Olen tehnyt töitä kotona, leppoisaa. Voisin ihan säännöllisesti mielelläni tehdä päivän tai pari viikossa etätöitä... Nyt odottelen, että mies saapuisi kotiin, että pääsen lähtemään punttisalille.
Hilpsu rv 13+3
...meni sitten Mammariinin kanssa samaan aikaan! No onpahan nyt ainakin sitten varmasti!
Hilpsu
Ensiksi voimia kaikille epävarmuudessa oleville. Itsellänikin viimeksi viime viikolla tuli hiukan kirkasta verta, ultra on torstaina ja odotan sitä kuin kuuta nousevaa.
Mukava lukea ultrakuulumisianne =)
Pahoinvointi on vaan järkkyä, aamuta iltaan =( Toivottavasti hiukan edes helpottaisi.
Virtsiksen hoito raskausaikana on tärkeää eikä siitä ole haittaa vauvalle. Toivottavasti laittoivat näytteen viljelyyn.... jos esim. streptokokki aiheuttajana piti saada ennen synnytystä antibiootti profylaksia (siis ennen synnytystä mut piti lääkitä, kätilö ei muistanut ja seuraavat kolme päivää vastasyntyneeltä tarkistettiin verikokein jotka otettiin jalkapohjasta ettei ollut saanut tartuntaa)
Käytäntö ei liene muuttunut. Virtsatieinfektio raskaana olevilla sen sijaan lisää munuaistason tulehduksen ja ennenaikaisen synnytyksen riskiä ja siksi tarvitsee hoitaa.
Kirjoittelen loppuvioikosta lisää, nyt tarvii suunnata golf kurssille, jonne isäntä hinkuu.... Katsoo meneekö tähän päähän kiinnostus yhtään koko lajiin....
Mammariini 11+0
Täällä edelleen oksennetaan :( Olo on ollut tänään oikein extrakurja, aamulla tyhjensin aamupalan ja kaikenmuunkin arabian astiaan :(
Etova olo on seurannut minua koko päivän, kävin ostamassa mammafarkut kun omat ei enää menneet kiinni. Sai pidätellä oksua koko ajan missä ikinä meninkin.
(.) Omaa napaa sen verran että olen tuntenut pienen pieniä hipaisuja masusta ja dopplerilla ne potkut kuuluu hienosti, meidän veturilla ainakin kaikki varmasti hienosti.
lastwish 13+2
Moi vaan!
Tänään oli taas raskas työpäivä, 6 tuntia jaksoin hyvin, mutta sitten alkoi väsyttämään. Huomenna ois vapaa ja aamusta neuvola. Otan nyt ensimmäistä kertaa esikoisen mukaan, neuvolasta toivottu mukana oloa.
Onneksi alkaa väsymys helpottamaan, muita oireita ei ole enää aikoihin ollut. Muutaman päivän aikana olen huomannut mahan kasvaneen. Vielä tosin mahtuu kaikki entiset housut jalkaan :)
Neuvolaa odotellen...
AnniMaret 13+3
Neuvolasta sanottiin, että hoitamaton virtsatietulehdus aiheuttaa ennenaikaisen synnytyksen ja se voi myös laittaa kohdun supistelemaan liikaa. Joten sen takia olen aika huolissani tästä tulehduksesta. Tutulla oli virtsatietulehdus vkolla 24 ja siitä kolmen päivän päästä hän joutui sairaalaan, koska kohtu alkoi supistelemaan. Häntä pidettiin kuukausi sairaalassa ja lapsi syntyi lopulta vkolla 28 ja aluksi ei meinannut edes selvitä, mutta leikkausten avulla saatiin ongelmat hoidettua.. Nyt poika on kolme ja on ikäisiään hieman pienempi ja kehitystä jäljessä keskosuuden takia... Joten hoitakaa virtsatietulehdus heti!
Itse kävin ääkärissä tänään ja hänen mielestä sairaalatippaan ei ollut
aihetta vielä vaan kolmas uusi antibioottikuuri lyötiin eteen... :(
Ei tässäkään mitään järkeä ole, että syön koko ajan antibiootteja,
jotka ei tehoa. Jos tämä lääke ei nyt tehoa, niin sitten en lähde
siitä lääkärihuoneesta ennen kuin on lähete tippaan saatu...
Varsinkin kun olen tämän saman ongelman kanssa paininut kaksi vuotta
sitten. Ja silloin painin 1,5 vuotta tulehduksen kanssa. Lääkäritkin alkoivat
turhautua, kun mitkään kuurit eivät auttaneet tulehdukseen, niin sen takia
tämä uuden kuurin määrääminen ei oikein houkuta...
Ja neuvolassa sanottiinkin, että odottavat äidit, jotka ovat samanlailla
painineet ennen raskauttaa vuosia virtsatietulehduksen kanssa, niin yleensä
he taistelevat sitä tulehdusta vastaan myös koko raskauden ajan. Koska se
kuulemma herättää taas taudin henkiin ja näin on näämmä päässyt käymään...
Ja olen huomannut saman ongelman lääkärissä että sairaalassa että ne tyyliin nauraa mut pihalle, kun kerron että en saa/halua/osaa/pysty nielemään pillereitä. Tämä kolmas kuuri on nyt nestemäinen lasten lääke, jossa on makeutusainetta, joten nyt on vähän helpompi saada kuuri syötyä...
Mulle tarjottiin tänään mun vanhaa työtä takaisin vähän paremmalla palkalla... Menin aluksi ihan paniikkiin kun ehdin tässä 2kk "lorvailla" työttömänä ja meni oikein kivasti aika ;D varsinkin tän raskauden kanssa, eli ehdin keskittyä omaan pahaan olooni...heh!!
No,sanoin heti suorilta et oon muuten sit raskaana ja kun vastaus oli et ei se mitään haittaa,niin menen sit ens maanantaista lähtien taas töihin,toisaalta kiva (äippäraha nousee ihan ok),toisaalta kamalaa (en tajua miten jaksan??? joka päivä 6-14 työt ja lähtee pitää joskus 5.30,matkaa sen verran ja herätys siis miehen kans samaan aikaan 05.00... huuuh!!!)
Ajattelin sit et jos oikein kamalaksi menee niin kaipa sitä saa sairaslomaakin... Hyvä asenne mulla!!??
Ja sit tuosta työstä,et mullakin se osittain on aika raskasta nostelua,että siltäkin kannalta mietin... sanoin kyllä pomollekkin tästä ja siitä et viime raskaudessa jäin ennen aikojani saikulle just selän takia niin siihenkin sanoi vaan et katotaan sitten :) Ihan kiva asenne sieltä päästä kyllä siis :)
Mut HUII pelottaa tää jaksaminen kyllä ja menee taas perheen rutiinit vähän uusiks,plus et nyt tuo korkeampi palkka meinaa vähän uudenlaisia hommiakin,et mitenköhän sitä taas jaksaa opiskella,jonkun kurssinkin pistävät samalla käymään firman piikkiin et oon tehtävieni tasalla... :)
Mä olen tuolta joulukuisista ja olen niin utelias ihminen, että lueskelen usein muidenkin viikkopinoja... :) Viime viikon pinosta bongasin, että [b]tikru.[/b] & [b]helena_84[/b] ootte järjestämässä jonkinaisteista tapaamista Turun seudulla asustaville... Tää on nyt hippasen noloa, kun tosiaan en kuulu teijän pinoon, mutta saisko liittyä seuraan, vaikka oonkin eri vaiheessa odotuksessani...?? Kas, kun itekään en oo kotosin täältä seudulta, asustanu kyllä jo kolme vuotta, mutta mulla ei kans oo ketään sillä tavalla tuttua, joka olis raskaana. Siis tietenkin on tää nettipuoli, mutta olis kiva tavata livenäkin :)
Kertokaahan aatoksenne, tytöt!
.:Naranja:. & Pikkuinen 20+3
ps. Oikein hyviä vointeja ja mukavaa odotusaikaa kaikille Helmille
Nyt on esikoinen viety ekaa päivää virallisesti eskariin:) Eilen tytöt kyllä päiväkotinsa aloittivat, mutta tänään alkoi se kauan odotettu esikoulu:) Ja nuorimmainen on aivan innoissaan kun on nyt isojen ryhmässä:)
Hilpsu älä ole huolissasi jos et heti sillä laitteella sydänääniä bongaa. Olet kuitenkin ekakertalainen:) Ja viime viikolla mullakin neuvolassa tehtiin tosi kauan töitä ennen kun ne löytyivät. Vauva on kuiteskin melko pieni vielä ja pääsee kohdussa hyvin piiloon:)
Keyes, onnea uudesta vanhasta työpaikasta! Eiköhän se hyvin lähde käyntiin kun vaan alkuun pääsee!
Mulla oli eilenä se istukkatutkimus, ja kaikki meni siellä ihan niinkuin pitikin. Eilisen makailin sitten loppupäivän ja tänäänkin ajattelin olla vielä varmuuden vuoksi rehkimättä, keskenmeno tutkimuksen takia pelottaa:( Mutta nyt ei auta muuta kun pelätä pahinta ja toivoa parasta! Kolmisen viikkoa sanoivat, että tuloksien tulemiseen menee. Pitkä aika! Huomenna menen neuvolaan (taas) kuuntelevat sydänäänet, jotta varmistuu, ettei pieni ole kärsinyt tutkimuksesta.
Mutta ei mulla muuta, päätä särkee taas:( Varmaan tästä hermoilusta...
Miina rv13+3
p.s joku sanoi tuntevansa jo liikkeitä, mullakin on sellainen tunne että välillä tuolla alavatsassa tuntuu muutakin kun ilmavaivoja, voisko ne olla jo liikkeitä!?!
Pitkästä aikaa ehdin lukemaan ja kirjottelemaan...viime perjantaina muutettiin uuteen kotiin ja on hiukan kiirettä ollut, nyt onneks alkaa olemaan huusholli siisti ja järjestyksessä (lauantaina oltiin vielä kaverin häissäkin). Vielä täytys siivota vanha kämppä jne...onneks eilen alko kesäloma!
Kurja juttu noin virtsatieinfektiot ja etenkin jos tulee oireettomana, voi jyllätä elimistössä pitkäänkin ja aiheuttaa äidille ja vaaville haittaa. Mulla oli niitä nuorempana paljon, mutta kyseessä oli ns. honey-moon disease eli tuhehdukset liittyi erittäin aktiiviseen seksielämään. Nyt ei oo ollut enää moneen vuoteen...mitäköhän siitä sitten vois päätellä?! =)
Sunnuntaina kävin tutustumassa ekaa kertaa elämässäni potilaan roolista keskussairaalamme päivystykseen. Oltiin kauppareissulla ja yhtäkkiä tuli aivan järjetön kylki/vatsakipu vas. puolelle, hyvä kun miehen taluttamana pääsin kaupasta autoon, ostokset jäi tekemättä. Taju meinasi lähteä. Ensin ajattelin että tuun kotiin, mutta sattui niin paljon että päivystykseen mentiin. Nopeesti labrojen ja pissanäytteen kautta /tässä vaiheessa kipu oli jo onneks ohi) äitiysvuodeosastolle, jossa viikonloppusin hoidetaan gynekologiset potilaat ja päivystävä
gyne/synnytyslääkäri teki ulltran. Taimi-Armas oli ihan kunnossa, kovin vilkkaasti pyöri, enkä ihmettele, säikähti varmaan niin kun mä olin ihan paniikissa...lapsivettä oli normaalisti ja kohdun kaula kiinni. Ja vastasi päälakimitan mukaan viikkoja 15...sunnuntaina 13+2. Lääkäri kysyi että kai oon tulossa rakenneultraan, katotaan sitten tarkemmin. Mitään revennyttä kystaa tai muutakaan häikkää ei siis näkynyt, lääkäri sanoi että joskus raskauteen voi liittyä tälläsiä oikein koviakin kipuja kun kohtu kasvaa jne. Labroista hoitaja sanoi soittelevansa jos jotain häikkää on, mutta ei oo puhelua tullut.
Säikähdyksellä siis selvittiin, mutta se oli kyllä aikamoinen. Huh! Muuten oon jaksellut ihan hyvin, huomenna meen poikkeen ylimääräsesti neuvolassa, katotaan hb kun joskus aina kovin halju olo ja oon tosi kalpee. Tulihan se nyt tietty sunnuntaina otettua, mutta meen nyt kuitenkin kun ajan varasin.
Tulipas sepustus! Koittakaanhan jaksaa kasvavine masuinenne!
T:Hannekka ja Taimi-Armas 13+4
Eilen oli eka ultra-> nt-ultra ja yksi pikkuinenhan sieltä löytyi:D Kaikki oli hyvin, nt ihan normaali ja pää-perä mitta huimat 5.32 cm. Vilkas pikkukaveri on, sairaanhoitajakin sanoi kun nt:ta yritti mitata ja saada kuvaa siittä, että "oman tiensä kulkija" taitaa olla :D Ei pikkunen ollu kovin yhteistyö haluinen, paitsi tietenki sitte ku alettiin lopetteleen niin kyllähän sitä sitte alettiin esitteleen :D Kovasti vilkutteli siellä, että "täällä minä olen"...hassua! Tuntui hassulta kyllä nähdä vihdoinkin masuasukki. Kaikki oli hyvin, mutta harmitti kun mies ei päässyt mukaan tähän ultraan kun oli aamuaika (mun vika kun en ihan alun perin käsittäny kysyä iltapäiväaikoja), mut kotia kun töitten jälkeen menin ja kuvat iskälle näytin niin mies oli ihan yhtä hymyä loppu päivän :D Ihanaa!!! Seuraava ultra onkin sitte rakenneultra n.8 viikon päästä, johon mieskin sitte pääsee mukaan:)
Hyvää alkanutta viikkoa kaikille :D
T: AngelEye ja masuasukki rv 12+3
Nyt vihdoin ehdin tänne kirjoittamaan ja ilmoittautumaan. Toivottavasti oikealle listalle laitoin tietoni..?
Eli täällä odotellaan pikkukakkosta ja la 8.2.2009. Vieläkin on hieman epätodellinen olo, kun olimme jo luovuttaneet ja päättäneet, että kokeillaan uudemman kerran loppuvuonna. Siitä olenkin päätellyt, että stressi on varmasti osa syy siihen, etten raskaudu kovin helposti -samoin kävi ekankin kohdalla..miksei siitä voinut ottaa oppia:D No, mutta nyt ollaan onnellisesti raskaana!
Viimemaanantaina kävimme sairaalassa np-ultrassa (eka ultra tehtiin neuvolassa) ja kyllä se vaan oli tälläkin kertaa yhtä ihmeellistä nähdä pikkuinen monitorista:) Kovin vilkas oli ja tosi hyviä kuvia saimme mukaamme. Esikoisen ekasta ultrasta saimme vain yhden (mutta sekin riitti:)) ja nytten saimme jopa neljä! Kätilö oli tosi ihana muutenkin! Rakenneultra on 29.9. Pää-perämitta muuten meidän kakkosella oli 55mm.
Tällaisen pikaisen nytten kirjoitin ja alan lukemaan teidän kuulumisia. Yritän kovasti olla aktiivinen lukija/kirjoittaja, mutta joskus töiden takia voi hieman venähtää kuulumisten kirjoittaminen,
Jaksuja kaikille masun kasvattajille:)
syreeni 13+2
mammariini
Ei terveydenhoitaja mun mielestä laittanut näytettä mihinkään viljelyyn, ei ainakaan sanonut mitään, pyysi vain lääkäriä kirjoittamaan antibiootin... Yritin tänään soittaa äitiysneuvolaan mutta koko puhelintunnin ajan puhelimeen ei saatu yhteyttä =( Mitäs nyt jos se tulehduksen aiheuttaja onkin sitten joku streptokokki tai muu, onkohan siitä haittaa vaaville? Tuskin uutta näytettä voi enää antaa kun olen aloittanut antibiootin. Ihmeen vähillä huolilla sitä selvittiinkin alkuraskaus =)
Naranja
Minun puolestani ainakin kovasti tervetuloa tapaamiseen jos ja kun sellaisen joskus järjestämme =)
miumiu
Toivottavasti saat syötyä sen tämänkertaisen antibiootin! Voivottelin taas omaa typeryyttä kun en kehdannut pyytää itsekin sellaista lasten nestemäistä kuuria...
Tervetuloa kaikille uusille helmien odottajille! Toivottavasti pysytään kaikki onnellisesti matkassa =)
-helena ja masuvauva rv. 13+5
Huomenna olisi sitten se istukkatutkimus kätilöopistolla, olotila on hieman jännittynyt sun muuta, vähän jännittää myös mahdollinen kipu, vaikken kovin kipuherkkä olekaan! Huomisen jälkeen alkavatkin sitten ne piinaviikot ja odotus mitä tulokset tulevat kertomaan. Kovasti odotellut soittoa siitä verikokeesta, mikä otettiin silloin nt-ultra käynnillä, viime keskiviikkona kävin siellä ja lupailivat sen viikossa, eli viimeistään huomenissa pitäisi kuulua, tietysti aina parempi jolleivat sieltä soittelisi, tietäisin sen olevan sitten se parempi vaihtoehto. Soittavat tosiaan vaan siinä tapauksessa, jos siinä on jotain sanomista!
Muuten täällä ollut vointi olosuhteisiin nähden hyvä, mitä nyt ruoka ei ole viikkoon maistunut ja mikään ei ole kiinnostanut, olo ollut jotenkin hirmu väsynyt. Sain aikaistettua neuvolalääkäriä sentään parilla viikolla, ensi viikolla olisi se käynti sitten! Varmaan hempat ihan päin männikköä, jotenkin tuntuu siltä!
Haluan toivotetella kaikille hyviä vointeja ja oikein paljon jaksuja muutenkin!
Mayya ja nyytti 13+0
Siis naistenklinikalla, jollain tuntuu sekottavan tänään ja huolella :D
Mayya
Onhan sinulle tehty uusi bakteeriviljely virtsasta ensimmäisen antibioottikuurin jälkeen? Oliko löydöksessä bakteereita?
Minullakin oli ns. virtsatulehdus, jota hoidettiin antibiooteilla. Sitten kuitenkin tehtiin viljelys eikä bakteereja löytynyt. Loppujen lopuksi selvisi, että kyseessä on interstitielli kystiitti -niminen tauti (eli IC), jolla silläkin on tapana pahentua raskauden aikana (osalla). Oireilee juuri samalla tavalla kuin virtsatietulehdus.
keyes: minullakin hengenahdistusta, ollut melkein alusta asti. Välillä niin paha, että pitää mennä ulkoportaille henkeä haukkomaan.
En jaksaisi odottaa np-ultraa, mutta vielä 1,5 viikkoa pitää jaksaa.
Pahoinvointi on hellittänyt (JIPII), mutta väsymys iskee yhä välillä.
Pioni ja Pikkuinen rv 10+4
Tänään oltiin siis np-ultrassa. Kaikki näytti olevan mainiosti, rv:t ja la aikastui taas hieman, la on 12.2.09.
Pikkuinen oli 6,5 cm pitkä (aika huima mitta verrattuna moniin muihin...) ja kovasti heilutteli kaikkkia neljää raajiaan ;o)
Tsemppiä kaikille!
V rv 12+5
Munkin alavatsassa on pari kertaa tuntunut sellaista pientä, minkä voi kuvitella pieniksi potkuiksi. Voiko ne tosiaan vielä tuntua? Ja millä viikoilla muut on aiemmat kakkoset/kolmoset/neloset tms. liikkeet tunteneet?
Esikoisen iikkeet tunsin itse tosi myöhään, harkittaa kun en ole päivää kirjoittanut ylös, mutta muistan, että tosi tosi myöhään ne tunsin. Istukka oli kylä silloin edessä..
helena_84, mulla oli streptokokki b ekassa raskaudessa ja siihen antoivat antibioottikuurin. Näin maallikkona ajattelisin, että kai se antibioottikuuri minkä olet jo aloittanut, auttaa myös jos sinulla streptokokki olisi? Mutta siis mutulla vaan arvelen. Eli ekassa raskaudessa alko supistelut ehkä viikolla17 ja viikkoja oli jo ainakin 22, ennen kuin lääkäri hoksasi tuon streptokokin tarkistaa. Sitä lääkäri ainakin epäili supistusten syyksi.
Minuakin kiinnostaa, milloin olette toisessa raskaudessa liikkeet tunteneet? Ekaa oottaessa tunsin liikkeitä viikolla 16 ja nyt on parina päivänä tuntunut jotakin. Vai onkohan lie vaan ilmaa... Nyt siis viikkoja kasassa 14+4.
Tänään kerroin mummulle tulevasta perheenlisästä ja innoissaanhan tuo oli. Tämä olisi mummun 10. lapsenlapsenlapsi.
Vielä pitäisi sitkutella pari viikkoa, että pääsee lääkärineuvolaan. Alkais vaan ne liikkeet tuntumaan, niin sais ainakin varmuuden että hengissä siellä toinen on.
Eipä sen suurempia, tervetuloa uusille ja tsemppiä meille kaikille!! Tuntuu vähän hassulta, että huhtikuisillekin on jo oma pino, kyllä se aika vaan kulkee eteenpäin.
sittis, rv 14+4
http://www.vauva.fi/keskustelut?p_p_id=forum_WAR_perhe&p_p_action=1&p_p…