Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihanaa olla maatilan emäntä! :)

Vierailija
18.05.2014 |

Tulin tässä ajatelleeksi, kuinka onnellisessa asemassa olen, saadessani viettää työpäiväni ulkona, omassa tahdissa töitä tehden, kun kaupunkilaiset raataa toimistoissa. Huomiseksi on luvattu +27 lämmintä, isäntä on kylvämässä, minä aattelin rakentaa lehmien laidunta, istuttaa kukkia, viedä isännälle evästä, ja pitää pari ratsastustuntia. Nyt alustin leipätaikinan ja leivon sen aamulla, ja vois juoda aamukahvit terassilla. :)

Kommentit (60)

Vierailija
21/60 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.05.2014 klo 18:44"]

Jotenkin ihan odotin milloin tähän tulee ensimmäiset negatiiviset kommentit.. Kaikki respect sulle ap!

[/quote]

No onpa kumma. Totuusko sitten pitäisi kieltää varsinkin kun ääliö näyttää oikein kerskuvan perityllä tilan rotiskolla tukiaisten avuilla viettämäänsä "mukavata elämätä".

Vierailija
22/60 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.05.2014 klo 18:59"]

Kaupunkilaiset huhkii toimistossa, näinkö on..?

t. metsien ja luonnon keskeltä Helsingistä, myös työ liittyy näihin olennaisesti

[/quote]

Älä sinä vaivaa päätäsi sillä. Anna vain kiljun ja veden hölskyä tyhjän pääsi sisällä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/60 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.05.2014 klo 18:54"]Meillä on jo vilja komealla oraalla ja lehmät laitumella. Huominen helle merkitsee sitä, että pitää varmistaa juomaveden saaminen noin 100 naudalle (navetalle kyllä tulee vesi, mutta laitumille on oma vesijohtoverkostonsa, jota ei kokonaisuudessaan ole vielä tänä keväänä tarvittu). Huomenna laitetaan ruokintakatosta kuntoon, tarkistetaan rehutilanne, pestään kaksi traktoria, huolletaan kasvinsuojeluruisku, maksetaan laskuja, autetaan eläinlääkäriä ja siementäjää, ohjataan 3 nautaa teurastamon autoon, pakastetaan 60 kg jauhelihaa, tarkistetaan kolmen salaojan laskuputken tilanne, siivotaan toinen rehuvarasto ja juodaan kahvit kuistilla. Siis sen lisäksi, että on normaalit navettatyöt klo 5.30 alkaen.

Mutta kaiken saa tehdä omaan tahtiinsa. Jos on ripeä, ehtii iltakahvillekin kuistille. Ja tiistaina voi taas mennä ilmastoituun toimistoon hoitamaan virkaansa. Silloin navetasta ja pelloista vastaa joku muu.

[/quo

Teillä on kanssa "to do" -lista melekoisen pitkä. :) Minä vasta rakennan aitaa, ja mietin, josko ekan laitumen juomakupit suostuisivat toimimaan.. Ihan superia, että täälläkin on muita maatilojen ihmisiä.

Ap

Vierailija
24/60 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.05.2014 klo 18:54"]

Tukijussin ämmä.

[/quote]

Emakko juuh. Oikea peräkylän noita. hahaahha. Mutta ennenkaikkea loiseläjä.

Vierailija
25/60 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.05.2014 klo 18:53"]

Jos se elämä maalla on niin ihanaa ja puuhasteltavaa riittää, miksi kuitenkin koet tarvetta tulla leuhkimaan ja halveksumaan toimistossa raatajia?

[/quote]

Kyllä se siitä. Tukeaa tulee valtiolt, EU:lt, Pro Agriat ja viel MTK:n jämptit. Kerrotko minullekin mistä voin saada satatuhatta euroa puhtaana käteen pelkän ammatin perusteella. Tulisi tarpeeseen.

Vierailija
26/60 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa, kun tykkäät. Minusta ei kyllä olisi siihen. Itse tykkään, kun toimistosta kesälläkin pääsee tasan 16.15 vapaalle. Tietty teillä varmaan talvet on aika hiljaisia.

Vierailija
27/60 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.05.2014 klo 19:03"]Hienoa, kun tykkäät. Minusta ei kyllä olisi siihen. Itse tykkään, kun toimistosta kesälläkin pääsee tasan 16.15 vapaalle. Tietty teillä varmaan talvet on aika hiljaisia.

[/quote]

70 lypsävää, kanat, lampaat ja 10 hevosta pitävät kyllä kiireisenä läpi talven. Talvella myös metsäurakoita, jota tehhään miehen kans.

Ap

Vierailija
28/60 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa hienolta, ap! 

Ollaan miehen kanssa ns. vapaita taiteilijoita ja tänä kesänä voidaan olla n. 2 kk. mökillä. Ei, ei nosteta mitään tukia, maksetaan veromme niinkuin kaikki muutkin. Eletään aika yksinkertaisesti kaupungissakin.

Ei olla toki maanvilejlijöitä teidän tapaan, mutta marjastetaan, sienestetään, kalastetaan ja laitetaan sisäinen kello "mökkiaikaan". Tuskin maltan odottaa matkapäivän iltaa: kun kaikki on roudattu, istahdan laiturin penkille, katson järvelle ja fundeeraan. Ja ensimmäiset aamukahvit kuistilla!

Toki teemme töitäkin mökillä, mutta voimme olla siellä 2 kk! Ei telkkaria, matkaradio, lapset präidää mitä präidää (joku on aina pelastettava puusta tai vast.), esikoinen on löytänyt seudulta ekan kesätyöpaikkansa. 

Puhut ihan erilaisesta arjesta kuin omani on, ap, mutta teit mulle tosi hyvän kesämielen. :)

Vierailija
29/60 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.05.2014 klo 19:07"]Kuulostaa hienolta, ap! 

Ollaan miehen kanssa ns. vapaita taiteilijoita ja tänä kesänä voidaan olla n. 2 kk. mökillä. Ei, ei nosteta mitään tukia, maksetaan veromme niinkuin kaikki muutkin. Eletään aika yksinkertaisesti kaupungissakin.

Ei olla toki maanvilejlijöitä teidän tapaan, mutta marjastetaan, sienestetään, kalastetaan ja laitetaan sisäinen kello "mökkiaikaan". Tuskin maltan odottaa matkapäivän iltaa: kun kaikki on roudattu, istahdan laiturin penkille, katson järvelle ja fundeeraan. Ja ensimmäiset aamukahvit kuistilla!

Toki teemme töitäkin mökillä, mutta voimme olla siellä 2 kk! Ei telkkaria, matkaradio, lapset präidää mitä präidää (joku on aina pelastettava puusta tai vast.), esikoinen on löytänyt seudulta ekan kesätyöpaikkansa. 

Puhut ihan erilaisesta arjesta kuin omani on, ap, mutta teit mulle tosi hyvän kesämielen. :)

[/quote]

Hahaa, ei mitään, kiva ilahduttaa. Tunnen itseni jotenkin "velvoitetuksi" jatkamaan isäni työtä, kun olen ainoa lapsi, ja vielä tyttö. Ja sekin tuntuu hienolta että sukuni on viljellyt paikkaa jo 150 vuoden ajan.

Ap

Vierailija
30/60 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.05.2014 klo 19:10"][quote author="Vierailija" time="18.05.2014 klo 19:07"]Kuulostaa hienolta, ap! 

[/quote]

Hahaa, ei mitään, kiva ilahduttaa. Tunnen itseni jotenkin "velvoitetuksi" jatkamaan isäni työtä, kun olen ainoa lapsi, ja vielä tyttö. Ja sekin tuntuu hienolta että sukuni on viljellyt paikkaa jo 150 vuoden ajan.

Ap

[/quote]

Jos sinä olet kerran tilan omistaja, miksi miehesi tekee peltotyöt? Miks et sinä?

Vierailija
31/60 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika ylimielinen tuo sun aloitusviesti..tuet juoksee,niin on helppo maataloon emännän leuhkia! Säälin sua! Ootko edes ollut koskaan vieraalla töissä..jos et,niin ymmärrän tuon leuhkimisen..kun et raukka muusta ymmärrä..

Vierailija
32/60 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.05.2014 klo 19:29"][quote author="Vierailija" time="18.05.2014 klo 19:10"][quote author="Vierailija" time="18.05.2014 klo 19:07"]Kuulostaa hienolta, ap! 

[/quote]

Ap

[/quote]

Jos sinä olet kerran tilan omistaja, miksi miehesi tekee peltotyöt? Miks et sinä?

[/quote]

Olen 5. kuulla raskaana, jos istuisin traktorin päällä koko päivän, voisi paikat olla kipeänä. Eikä minulla aina riitä voimat, jos joku menee rikki, enkä osaa korjata.

Ap

Vierailija
33/60 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.05.2014 klo 18:38"]

Tulin tässä ajatelleeksi, kuinka onnellisessa asemassa olen, saadessani viettää työpäiväni ulkona, omassa tahdissa töitä tehden, kun kaupunkilaiset raataa toimistoissa. Huomiseksi on luvattu +27 lämmintä, isäntä on kylvämässä, minä aattelin rakentaa lehmien laidunta, istuttaa kukkia, viedä isännälle evästä, ja pitää pari ratsastustuntia. Nyt alustin leipätaikinan ja leivon sen aamulla, ja vois juoda aamukahvit terassilla. :)

[/quote]

Tulevaisuuden ammatti, ota ilo irti. Mikäli olette vielä velaton pariskunta, niin silloin olette itsenne herroja.

Vierailija
34/60 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.05.2014 klo 19:38"]Aika ylimielinen tuo sun aloitusviesti..tuet juoksee,niin on helppo maataloon emännän leuhkia! Säälin sua! Ootko edes ollut koskaan vieraalla töissä..jos et,niin ymmärrän tuon leuhkimisen..kun et raukka muusta ymmärrä..

[/quote]

Olen ollut erinäisissä töissä pienen ikäni; siivoojana, tarjoilijana, eräoppaana, taimitarhalla. Eli, tiedän tavallisen duunarin arjenkin.. Enkä halua leuhkia, aloitusviesti oli suunniteltu herättämään tunteita. :)

Ap

Vierailija
35/60 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikinä haluaisi työskennellä maatilalla. olen maatalon tyttö ja kovasti on töitä. tiedän sen "idyllin".

Vierailija
36/60 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.05.2014 klo 19:38"]

Aika ylimielinen tuo sun aloitusviesti..tuet juoksee,niin on helppo maataloon emännän leuhkia! Säälin sua! Ootko edes ollut koskaan vieraalla töissä..jos et,niin ymmärrän tuon leuhkimisen..kun et raukka muusta ymmärrä..

[/quote]

Maataloustukien saajista suurin osa saa tukea vuodessa alle 7000 e. Luit aivan oikein! Se on aika vähän suhteessa siihen, mitä saa esim. sossun asiakkaat tai vaikka työtön peruspäivärahaa.

Vierailija
37/60 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.05.2014 klo 19:51"][quote author="Vierailija" time="18.05.2014 klo 18:38"]

[/quote]

Tulevaisuuden ammatti, ota ilo irti. Mikäli olette vielä velaton pariskunta, niin silloin olette itsenne herroja.

[/quote]

Velkaa on yli miljoona, joten töitä pitää tehdä peräsuoli pitkällä.

Ap

Vierailija
38/60 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herättämään tunteita!? Mun mielestä tuo kuulosti enemmän ylimieliseltä..

Vierailija
39/60 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herättämään tunteita!? Mun mielestä tuo kuulosti enemmän ylimieliseltä..

Vierailija
40/60 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.05.2014 klo 19:54"]En ikinä haluaisi työskennellä maatilalla. olen maatalon tyttö ja kovasti on töitä. tiedän sen "idyllin".

[/quote]

Niin, toki töitä vaatii, ja saattaa maksaa oman terveyden (isälläni), mutta itse pidän; tämä on elämäntapa.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kaksi