Mitä ajattelet, kun näet sairaalloisesti ylipainoisen ihmisen?
Kommentit (68)
[quote author="Vierailija" time="18.05.2014 klo 19:18"]
Ajattelen että onkohan joku sairaus joka tuon aiheuttaa vai syökö toi vaan koko ajan ihan helvetisti.
Tosin en ole koskaan nähnyt ylilihavan syövän, paitsi junassa kerran kun oli pitkä matka. Ilmeisesti ne menee jonnekin piiloon mässäämään.
[/quote]
Newsflash: Ei me liikalihavat yleensä kauheana mässätä, pikemminkin moni käyttää kevyttuotteita eikä syö roskaruokaakaan. Se paino kertyy yleensä muutaman kilon vuosivauhtia eikä näin ollen näy päivää kohden juuri minkäänlaisena valtavana syöpöttelynä. Asia erikseen ovat varsinaiset syömishäiriöiset, tosin näissä on myös langanlaihoja bulimikkoja, jotka syövät siitäkin edestä.
[quote author="Vierailija" time="18.05.2014 klo 19:22"]
[quote author="Vierailija" time="18.05.2014 klo 19:16"]
[quote author="Vierailija" time="18.05.2014 klo 19:12"]
Menisipä hän lihavuusleikkaukseen. Sain oman elämäni takaisin sitä kautta. Olin sairaalloisen ylipainoinen ja nyt normaalipainoinen kolmatta vuotta.
[/quote]
Kyllähän sinun sitten pitäisi tietää, että lihavuusleikkaus on vihoviimeinen keino ja vaatii myös sitä, että ihminen laihduttaa ensin. Kyseessä on suuren luokan leikkaus, johon sisältyy riskejä ja joka täytyy ottaa huomioon koko loppuelämän ajan.
[/quote]
Ihanko totta!?!?!? Mä en ollutkaan tajunnut tuota kaikkien psykologikäyntien, esivalmistelun yms. aikana. Minut se pelasti, olitte mitä mieltä tahansa ja ennen kuin kukaan ehtii sanoa verorahoista mitään, teetätin sen yksityisellä. Kaikki on mennyt loistavasti, olen nykyään tosi hyvässä kunnossa ja olen täysin tottunut siihen elämään, mitä leikkauksen jälkeen elämä on. En enää muuta osaisi.
Helppo tie se ei ollut, mutta kaikkien niiden pimeiden ja surullisten vuosien ja epäonnistumisten jälkeen se oli lopulta päätöksenä tosi helppo. Siksi ajattelen niin kuin ajattelen. Sinulla on ehkä asiasta ennakkoluulo, minulla on kokemus.
[/quote]
Miten sitten ajatteletkin, että se vastaan tuleva ihminen olisi kanssasi samassa veneessä. Hänkin voi olla sairaalloisesti lihava, mutta et voi tarjota toisen ihmisen ongelmiin sellaista ratkaisua suoraa päätä, joka sinulle oli kenties ainoa mahdollinen tai johon sinä kykenit. Osa niistä vastaasi tulevista pystyy laihduttamaan perinteisin keinoin ja osa taas ei siihen sinunkaan tiehesi kykene.
[quote author="Vierailija" time="18.05.2014 klo 19:23"]
[quote author="Vierailija" time="18.05.2014 klo 19:18"]
Ajattelen että onkohan joku sairaus joka tuon aiheuttaa vai syökö toi vaan koko ajan ihan helvetisti.
Tosin en ole koskaan nähnyt ylilihavan syövän, paitsi junassa kerran kun oli pitkä matka. Ilmeisesti ne menee jonnekin piiloon mässäämään.
[/quote]
Newsflash: Ei me liikalihavat yleensä kauheana mässätä, pikemminkin moni käyttää kevyttuotteita eikä syö roskaruokaakaan. Se paino kertyy yleensä muutaman kilon vuosivauhtia eikä näin ollen näy päivää kohden juuri minkäänlaisena valtavana syöpöttelynä. Asia erikseen ovat varsinaiset syömishäiriöiset, tosin näissä on myös langanlaihoja bulimikkoja, jotka syövät siitäkin edestä
[/quote]
Kyllä niiden liikakilojen pelkkä ylläpito jo vaatii melkoista kalorimäärää, saati kasvattaminen. Jos paino nousee pari vuotta vähän ja sitten siirryt takaisin normaaliin kalorimäärään, niin ne parin vuoden aikana hankitut kilot katoaa kun ei ne saa enää tarvittavaa energianlähdettä ylimääräisestä syömisestä.
Ajattelen lähinnä, että taas se läskinatsi on päästänyt aivopierun leijumaan. Eikö tämä teema ole jo niin loppuun kulunut, että sen voisi jo jättää rauhaan. Ette te besserwisserit pysty kuitenkaan ketään laihduttamaan. Pelkästään loukkaamaan. Tieltä nimittäin puuttuu empatia kokonaan.
Hei Ylläpito: Älkää päästäkö vähään aikaan näitä ylipaino- / läskijuttuja palstalle. Teette siinä kiitoksen arvoisen teon.
Tunnen sääliä. Olen ollut itse melkein samanlainen. Toivon, että voisin lahjoittaa tuolle ihmiselle innostusta ja voimia laihduttaa, mutta ei se elämä aina mene niinkuin elokuvissa.
[quote author="Vierailija" time="18.05.2014 klo 19:28"]
Ajattelen lähinnä, että taas se läskinatsi on päästänyt aivopierun leijumaan. Eikö tämä teema ole jo niin loppuun kulunut, että sen voisi jo jättää rauhaan. Ette te besserwisserit pysty kuitenkaan ketään laihduttamaan. Pelkästään loukkaamaan. Tieltä nimittäin puuttuu empatia kokonaan.
Hei Ylläpito: Älkää päästäkö vähään aikaan näitä ylipaino- / läskijuttuja palstalle. Teette siinä kiitoksen arvoisen teon.
[/quote]
Miksi ylipainosta ei voi keskustella?
"Hyi vittu mikä läski. Miks ihmiset päästää itsensä tuohon kuntoon???"
Siinä rehellinen ajatukseni _sairaalloisesti_ ylipainoisista ihmisistä.
Ajattelen, että onneksi havahduin itse laihduttamaan ennenkin tilanne pääsi noin pahaksi.
Muille ylipainoisille ihan vain muutenvain: Lopettakaa jo se jauhaminen kevyttuotteista ja muusta. Itse käsitän mässäilyn myös liian isoina annoskokoina, naposteluna ja muuna, en vain "vedänpä tässä nyt sipsiä kolme pussillista naamaani" tyylisenä ahmimisena. Te puolustelijat tiedätte itsekin, että jos ylipainon syynä ei ole lääke tai esim. kilpirauhasen vajaatoiminta, niin syömisessä se suurin vika on. Oli minunkin vaikeaa sanoa ääneen että söin liikaa ja huonoa ravintoa, mutta faktaa se nyt kuitenkin on, että mikä tahansa ruoka lihottaa kun sitä syö liikaa.
T: vielä 20 kg tavoitteeseen.
64: Nii-in! "Mitähän tuolle raukalle on tapahtunut... onneksi sentään näytän itse suht normaalilta".
:-) Että ei se ihan "puhdasta" huolta lähimmäisestä ole.
Toisaalta sääli sinänsä on jo toista alentavaa... Miksi sääliä ihmistä, jonka elämän mielekkyydestä ei tiedä mitään? Se sairaalloisen ylipainoinen voi miettää hyvinkin mielekästä ja mukavaa elämää painostaan huolimatta, vaikka etupäässä haluaisikin ajatella toisin.
[quote author="Vierailija" time="19.05.2014 klo 17:31"]
64: Nii-in! "Mitähän tuolle raukalle on tapahtunut... onneksi sentään näytän itse suht normaalilta".
:-) Että ei se ihan "puhdasta" huolta lähimmäisestä ole.
Toisaalta sääli sinänsä on jo toista alentavaa... Miksi sääliä ihmistä, jonka elämän mielekkyydestä ei tiedä mitään? Se sairaalloisen ylipainoinen voi miettää hyvinkin mielekästä ja mukavaa elämää painostaan huolimatta, vaikka etupäässä haluaisikin ajatella toisin.
[/quote]
Ihan oikeassa olet molemmissa kohdissa, mutta näin mä nyt kuitenkin ajattelen (oli se "oikein" tai ei). t. 64
[quote author="Vierailija" time="19.05.2014 klo 10:22"][quote author="Vierailija" time="19.05.2014 klo 10:15"]
En kyttää muita ihmisiä, minulla on parempaakin tekemistä ja omaakin tekemistä kuin pohtia vieraiden ilmisten ulkonäköjä ja asioita. Aikuisten oikeasti.
[/quote]
Pidätkö sinä silmiäsi kiinni sitten? Ihan "aikuisten oikeesti" on harvinaisen ärsyttävää yrittää ylentää itseäsi tuolla tavalla. Jokainen meistä ajattelee jotain nähdessään "normaalista poikkeavaa", halusi sitä tai ei. Et ole meitä muita yhtään parempi, edelleen "aikuisten oikeesti".
[/quote]
Se että sinä teet niin, ei aikuisten oikeasti tarkoita että muutkin tekee niin :)))))
[quote author="Vierailija" time="18.05.2014 klo 18:55"]
katson päästä varpaisiin ja ajattelen että hyi, saakohan tuo ikinä seksiä.
[/quote]
Niin. Siitä puhe mistä puute... :-)
Tai siis mitä helv. Ihmettelin tätä samaa kun keskustelun aiheena oli alapään karvoitus ja siistiminen uimahallissa, ja sitäkin pitää aivan erikseen vahdata ja miettiä saakohan tuo ikinä kotonaan. Että kaikkea te jaksatte miettiä... :D
"Olen vain huolissani"... Ollaanpas nyt rehellisiä: oikeasti ketään ei kiinnosta vastaantulevan uppo-oudon ihmisen polviviat ja edessä häämöttävä lihavuusleikkaus. Ihan turhaa naamioida omaa tuijotuksen ja arvostelun tarvetta yleiseksi huoleksi ja sääliksi. Enemmän tuntuu, että tuolla säälillä yritetään vain ylentää itseään ja omien elintapojensa hienoutta sen sijaan että tunnettaisiin oikeaa huolta ja empatiaa.
Myönnän: tuijotan, jos kohtaan jotakin vierasta tai "outoa". Olen tuijottanut todella ylipainoista ihmistä uimahallissa. Samoin olen tuijottanut nuorta naista, jolla oli todella vaikeannäköiset ja pitkänokkaiset korkokengät, vanhusta jolla oli aivan valtava karvalakki ja ihmistä, jolla oli jokin liikkumiseen vaikuttava neurologinen sairaus. Mutta erittäin harvoin tulee tehtyä mitään syväanalyysiä, ellei tämä henkilö syystä tai toisesta häiritse aivan erityisesti omaa olemistani ja liikkumistani.
[quote author="Vierailija" time="19.05.2014 klo 13:55"]
[quote author="Vierailija" time="19.05.2014 klo 10:22"][quote author="Vierailija" time="19.05.2014 klo 10:15"]
En kyttää muita ihmisiä, minulla on parempaakin tekemistä ja omaakin tekemistä kuin pohtia vieraiden ilmisten ulkonäköjä ja asioita. Aikuisten oikeasti.
[/quote]
Pidätkö sinä silmiäsi kiinni sitten? Ihan "aikuisten oikeesti" on harvinaisen ärsyttävää yrittää ylentää itseäsi tuolla tavalla. Jokainen meistä ajattelee jotain nähdessään "normaalista poikkeavaa", halusi sitä tai ei. Et ole meitä muita yhtään parempi, edelleen "aikuisten oikeesti".
[/quote]
Se että sinä teet niin, ei aikuisten oikeasti tarkoita että muutkin tekee niin :)))))
[/quote]
Väännetäänpä sitä kuuluisaa ratakiskoa.
Kun olet kaupungilla, katselet luonnollisesti eteesi, niin, että et törmää mihinkään. Jos näet jotain "normaalista" poikkeavaa, niin ajattelet jotain. Se voi olla tiedostettua tai tiedostamatonta. Se ajatus voi olla tyyliin "oho", "aha" tai "ei saa tuijottaa". Mutta ihmisaivot kuitenkin rekisteröivät "normaalista" poikkeavan, ihan sen ajatuksen kanssa. Tilanne on sama, kun luulet jonkun kysyessä, että et ole ajatellut mitään, vaikka todellisuudessa ajatteletkin.
Se, että ne ajatukset eivät ole "voi Jeesus mikä läski" tai "voivoi, kun tuolla on paha elämä" tyylisiä, ei tee teistä sen parempia ihmisiä. Te ette vain tiedosta niitä ajatuksia.
Minä en esim. rekisteröi vapaalla ollessani alkoholisteista, narkkareista tai humalaisista aiheutuvia ajatuksia, koska työskentelen päihdetyössä.
Jos päivittäin tapaa useita sairaalloisen ylipainoisia, ei heistä ajattele enää tietoisesti mitään, mutta ajatuksia kuitenkin tulee. Aivot nyt vain toimivat niin.
T: Ohis
Olen tullut johtopäätökseen, että jos jokin piirre herättää aivan pakonomaisen raivokkaita ajatuksia, vikaa on enemmän ajattelijassa kuin kohteessa.
Tiedä nyt tuosta paremmuudesta, mutta kyllähän se olisi suotavaa että vähän suodattaisi niitä ajatuksiaan. Jos ensimmäinen ajatus on "hyi -ttu mikä läski stna!!!" ja siitä villaa itsensä mielettömiin tulkintoihin kansanterveydestä, niin sitten sopisi jo vähän pohtia että miksi tämä herättää niin raivopäisen reaktion.
Mutta joo, kyllähän ihmiset tuijottavat itselleen vieraita piirteitä. Enemmän kyse siitä, että mikä mättää jos ajatus on kovin alaa valtaava ja itseään ruokkiva ihan uppo-oudosta vastaantulijasta.
"Mitähän toi syö? Onneks en oo tommonen"
[quote author="Vierailija" time="19.05.2014 klo 15:26"]
"Olen vain huolissani"... Ollaanpas nyt rehellisiä: oikeasti ketään ei kiinnosta vastaantulevan uppo-oudon ihmisen polviviat ja edessä häämöttävä lihavuusleikkaus. Ihan turhaa naamioida omaa tuijotuksen ja arvostelun tarvetta yleiseksi huoleksi ja sääliksi. Enemmän tuntuu, että tuolla säälillä yritetään vain ylentää itseään ja omien elintapojensa hienoutta sen sijaan että tunnettaisiin oikeaa huolta ja empatiaa.
Myönnän: tuijotan, jos kohtaan jotakin vierasta tai "outoa". Olen tuijottanut todella ylipainoista ihmistä uimahallissa. Samoin olen tuijottanut nuorta naista, jolla oli todella vaikeannäköiset ja pitkänokkaiset korkokengät, vanhusta jolla oli aivan valtava karvalakki ja ihmistä, jolla oli jokin liikkumiseen vaikuttava neurologinen sairaus. Mutta erittäin harvoin tulee tehtyä mitään syväanalyysiä, ellei tämä henkilö syystä tai toisesta häiritse aivan erityisesti omaa olemistani ja liikkumistani.
[/quote]
No kyllä mua ihan oikeasti säälittää ja mietin, mitä henkilölle on tapahtunut, että on tuollaiseen jamaan joutunut. Samaan aikaan olen kiitollinen siitä, että näytän itse suht normaalilta.
Säälittää. Samalla salaa tyytyväinen, että itse olen normaalipainoinen, ilmeisesti aivan ilman omaa ansiota.
[quote author="Vierailija" time="18.05.2014 klo 19:16"]
[quote author="Vierailija" time="18.05.2014 klo 19:12"]
Menisipä hän lihavuusleikkaukseen. Sain oman elämäni takaisin sitä kautta. Olin sairaalloisen ylipainoinen ja nyt normaalipainoinen kolmatta vuotta.
[/quote]
Kyllähän sinun sitten pitäisi tietää, että lihavuusleikkaus on vihoviimeinen keino ja vaatii myös sitä, että ihminen laihduttaa ensin. Kyseessä on suuren luokan leikkaus, johon sisältyy riskejä ja joka täytyy ottaa huomioon koko loppuelämän ajan.
[/quote]
Ihanko totta!?!?!? Mä en ollutkaan tajunnut tuota kaikkien psykologikäyntien, esivalmistelun yms. aikana. Minut se pelasti, olitte mitä mieltä tahansa ja ennen kuin kukaan ehtii sanoa verorahoista mitään, teetätin sen yksityisellä. Kaikki on mennyt loistavasti, olen nykyään tosi hyvässä kunnossa ja olen täysin tottunut siihen elämään, mitä leikkauksen jälkeen elämä on. En enää muuta osaisi.
Helppo tie se ei ollut, mutta kaikkien niiden pimeiden ja surullisten vuosien ja epäonnistumisten jälkeen se oli lopulta päätöksenä tosi helppo. Siksi ajattelen niin kuin ajattelen. Sinulla on ehkä asiasta ennakkoluulo, minulla on kokemus.