Pääsykoe lähestyy ja minä olen pulassa!
Olen hakenut yliopistoon ja pääsykoe on kesäkuussa. Motivaatio lukemiseen on ollut kadoksissa, enkä ole hankkinut vieläkään edes kirjaa. Katsoin juuri, että nettikaupoista vielä opuksia saisi.
Harmittaa, kun olen niin saamaton. Haluaisin korkeakoulututkinnon, ja ensimmäinen askel sitä kohti olisi tietysti päästä sisään opiskelijaksi. Aihepiiri on melko tuttua, eli täysin vieraita asioita en joutuisi opettelemaan.
Mitä mieltä olette, hankinko opiskelumateriaalin ja käyn kokeessa kuitenkin yrittämässä? Pystynkö minä siihen? Minulla on yksi kokonainen viikko lomaakin töistä vielä ennen koetta, eli periaatteessa aikaa lukemiseen kyllä on, kunhan tulisi sitten myös luettua...
Uskon kohtaloni nyt av-palstan käsiin, päättäkää te viisaammat!
Kommentit (42)
[quote author="Vierailija" time="18.05.2014 klo 23:45"]
Ei se vuosi hukkaan mene ja nopeaan se menee muutenkin. Vai et ole enää tän kevään YO? No kuitenkin, aina voi lukea pari approa avoimessa, hakee vuoden päästä ja melkeen kuin olisi ollut jo vuoden oikeasti yliopistossa kun opinnot luetaan tutkintoon hyväksi. Jos oikeasti haluat sinne ja ensi vuonna meinaat uudelleen hakea, niin ehdottomasti on hyötyä jos nut tilaat kirjat ja luet sen viikon, saat kokemusta valintakokeesta ja se on yllättävän tärkeä asia sekin seuraavaa kertaa ajatellen.
[/quote]
Paitsi että jos on työttömänä, niin ei voi lukea kuin yhdet perusopinnot (25 op), muuten menee tuet!!!!!!!!!!! Maailman vammasin sääntö. Nimittäin opintoja saa tulla kuussa reilusti alle 5 op. Jos menee sen yli tai lähelle sitä niin katsotaan päätoimiseksi opiskelijaksi --> tuet menee.
Eikä auta, että olet siitä huolimatta "työmarkkinoiden käytettävissä", että jos saat työtä niin lupaat ottaa sen vastaan ja maksetut avoimen opinnot jäävät omaksi tappioksesi. Ehei, tämä ei käy. Asiaan ei myöskään vaikuta se, että et ole oikeutettu opintotukeen, koska opinnot eivät ole tutkintoon johtavia.
Vittu että sain viime vuonna tämän kanssa taistella TE-toimistossa. Yksi virkailija tosin lipsautti, että eipä he mistään saa sitä tietää jos tekee kahdet, mutta jos se joskus selviää, niin tuet peritään takaisin. Kuulemma silleenkin käynyt.
Mutta parempi kai se on yhdet perusopinnot kuin että jouten olla...
Mulla on sama ongelna, voimat lukemiselle ihan hukassa mutta toivon edes jonnekin pääseväni... :(