Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pääsykoe lähestyy ja minä olen pulassa!

Vierailija
18.05.2014 |

Olen hakenut yliopistoon ja pääsykoe on kesäkuussa. Motivaatio lukemiseen on ollut kadoksissa, enkä ole hankkinut vieläkään edes kirjaa. Katsoin juuri, että nettikaupoista vielä opuksia saisi.

Harmittaa, kun olen niin saamaton. Haluaisin korkeakoulututkinnon, ja ensimmäinen askel sitä kohti olisi tietysti päästä sisään opiskelijaksi. Aihepiiri on melko tuttua, eli täysin vieraita asioita en joutuisi opettelemaan.

Mitä mieltä olette, hankinko opiskelumateriaalin ja käyn kokeessa kuitenkin yrittämässä? Pystynkö minä siihen? Minulla on yksi kokonainen viikko lomaakin töistä vielä ennen koetta, eli periaatteessa aikaa lukemiseen kyllä on, kunhan tulisi sitten myös luettua...

Uskon kohtaloni nyt av-palstan käsiin, päättäkää te viisaammat!

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihan yliopistosta ja aiheesta. Mihinkään isoon kaupunkiin suositulle alalle tuskin pääset. Joihinkin taas pääsee helposti. Eli ala ja onko eteläsuomessa vai pohjoisemmassa?

Vierailija
2/42 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääkaupunkiseudun ulkopuolella ollaan, mutta ala on suosittu. Ensisijaisista hakijoista 10-20 % on päässyt sisään aikaisempina vuosina,

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et yritä, et voi onnistua. Ja saat arvokasta kokemusta mahdollista uutta hakuyritystä varten ko. alan pääsykokeesta.

Vierailija
4/42 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö voi sanoa mikä ala kyseessä? Jos tyyliin oikis, kauppis, lääketieteellinen niin toki voit yrittää mutta ihan vain siksi että saat kokemusta. Jos koemateriaali on sellainen että pystyt sen oikeasti omaksumaan parissa viikossa niin ilman muuta haet! Tilaa kirjat heti ja hanki tsemppari joka piiskaa sinua lukemaan ja vaikka järjestää "välikokeita". Joskus viimehetken motivaatiopuuska saattaa viedä pitkälle. Ja jos nyt haet etkä pääse niin ensi vuonna tiedät paremmin miten lähdet urakkaa toteuttamaan. 

Vastaukseni on siis: HAE ja katsele jo tänään vanhoja pääsykoekysymyksiä orientaationa.

Vierailija
5/42 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yliopisto-opiskelu vaatii perselihaksia. Ei mitään muuta.

Tilaa kirja ja iske päättäväisesti ahteri penkkiin. Yksi luku päivässä. Tai kaksi tuntia. Tai kolmekymmentä sivua. Sopiva annospala kuitenkin.

Ihan sama vaikka olisi lyhytkin pätkä minkä luet, kunhan luet sen ajatuksella ja luet mieluiten kuutena päivänä viikossa. Siihen turtuu nopeasti ja lukeminen alkaa sujua.

Totta kai haet. Jos et hae niin harmittaa. Teet parhaasi minkä tässä ajassa pystyt. Jos ei muuta niin osaat valmistautua ensi vuodeksi.

Tsemppiä ja kovia kannikoita!

Vierailija
6/42 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos neuvoistanne. Tosiaan mikään muu ei tässä tilanteessa ole varmaa kuin se, etten varmasti pääse sisään, jos en edes yritä. Luku-urakka alkakoon, kerron sitten, miten meni!

Vierailija
7/42 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.05.2014 klo 18:10"]Olen hakenut yliopistoon ja pääsykoe on kesäkuussa. Motivaatio lukemiseen on ollut kadoksissa, enkä ole hankkinut vieläkään edes kirjaa. Katsoin juuri, että nettikaupoista vielä opuksia saisi.

Harmittaa, kun olen niin saamaton. Haluaisin korkeakoulututkinnon, ja ensimmäinen askel sitä kohti olisi tietysti päästä sisään opiskelijaksi. Aihepiiri on melko tuttua, eli täysin vieraita asioita en joutuisi opettelemaan.

Mitä mieltä olette, hankinko opiskelumateriaalin ja käyn kokeessa kuitenkin yrittämässä? Pystynkö minä siihen? Minulla on yksi kokonainen viikko lomaakin töistä vielä ennen koetta, eli periaatteessa aikaa lukemiseen kyllä on, kunhan tulisi sitten myös luettua...

[/quote]

Älä hae ! Mikäli tsäkällä pääsisit sisään viet jonkun motivoituneemman opiskelijan paikan.

Vierailija
8/42 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luin viime vuonna itseni tampereelle. Kuukausi oli aikaa ja luin aktiivisesti siitä tyyliin 2 viikkoa. Sitä ennen 2-3 viikkoa silloin tällöin.

Vierailija
9/42 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No turhaan yrität, jos motivaatio tuota luokkaa

Terveisin, syksystä asti 6 pvän viikossa useita tunteja lukenut

Vierailija
10/42 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti menet! Minä luin toisesta pääsykoekirjasta tärppejä edellisiltana hotellihuoneessa ja pääsin sisään - ala kasvatustiede. Ja jos et pääsekään niin ainakin tiedät ensi vuonna millaisia asioita kysytään.

Vierailija
11/42 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.05.2014 klo 21:25"]

No turhaan yrität, jos motivaatio tuota luokkaa

Terveisin, syksystä asti 6 pvän viikossa useita tunteja lukenut

[/quote]

Katkeraa puhetta. Terveisin pääsin yliopistoon hyvin suositulle alalle päässyt, olin arkisin töissä ja luin vain viikonloppuisin n. 2 kk ajan. Samaan aikaan biletin, näin kavereita jne. Lukutekniikka on PALJON tärkeämpi kuin käytetty aika. 

Vierailija
12/42 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsin lukemaan alaa Tre yliopisto, jonne sisäänotto n. 10% luokkaa ensisijaisista hakijoista ja aika kohtuu tavoiteltu paikkakin oli. Eräs kaverini, joka haki ihan tosissaan ei päässyt, alalle järjestetään myös valmennuskursseja yms.

En uskonut omiin mahdollisuuksiini, mutta luin 5 päivää pääsykoekirjaa, joka oli vain 200 sivua paksu. Luin kirjan 1,5 kertaa läpi, mutta ajatuksella ja alleviivaten. ja pääsin top-5sessa sisälle. Mikään ei ole kiveen hakattua ja paljon riippuu mihin olet hakemassa. Yrittää kannattaa aina. 

Vierailija
13/42 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan riippuu alasta. Pääsin pari vuotta sitten Turun Kemialle koskematta kemian kirjoihin, lukiosta oli aikaa jo monta vuotta, 8-9 arvosanat oli alla auttamassa. Turun folkloristiikkaankin pääsin, käytin kolmea päivää materiaalin lukuun. Pääsin myös Helsingin yliopistoon biologialle lukemalla lukiokirjat kerran. Koulussa yllätyin kun oli luokalla sellaisiakin, jotka olivat lukeneet monta vuottaa päästäkseen bilsalle. Eli riippuu myös henkilöstä ja omasta kysyvtä omaksua uutta jam uistaa asioita kokeessa. 

Vierailija
14/42 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äh mikä ajatusvirhe. Terveisin hyvin suositulle alalle päässyt siis.

t. 12. viesti

Vierailija
15/42 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.05.2014 klo 21:29"]Lukutekniikka on PALJON tärkeämpi kuin käytetty aika. 

[/quote]

Hyvä muisti on tärkeämpi kuin hyvä lukutekniikka.

t: eräs, jolla on huono muisti ja jota mitkään lukutekniikkavinkit eivät ole koskaan auttaneet

Vierailija
16/42 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

14: Folkloristiikka, biologia, kemia?

Oletko myös suorittanut kaikki nuo tutkinnot, vai vaan haahuillut alalta toiselle?

Vierailija
17/42 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.05.2014 klo 21:17"]

[quote author="Vierailija" time="18.05.2014 klo 18:10"]Olen hakenut yliopistoon ja pääsykoe on kesäkuussa. Motivaatio lukemiseen on ollut kadoksissa, enkä ole hankkinut vieläkään edes kirjaa. Katsoin juuri, että nettikaupoista vielä opuksia saisi.

[/quote]

Älä hae ! Mikäli tsäkällä pääsisit sisään viet jonkun motivoituneemman opiskelijan paikan.

[/quote]

Joopa joo... Voi sitä huonollakin motivaatiolla päästä sisään ja se motivaatio voi vaikkapa nousta siinä opiskelun alkaessa. Itse olen lähinnä tsäkällä ja venkoilemalla selvinnyt tenteistä silloin kun motivaatio on ollut alhaalla ja sitten kun sitä on ollut enemmän, niin on ollut helpompaa. Minkä ihmeen takia joku motivoitunut olisi oikeutettu enemmän siihen opiskelupaikkaan, jos on niin palikka että ei selvinnyt niistä pääsykokeista. En minäkään itseäni läkähdyttänyt siinä pääsykokeisiin lukemisessa ja ihan hyvin pääsin sisään. Ja tässä pitäs tänä vuonna valmistuakin. Se motivaatio joka tapauksessa notkahtelee siinä opiskelupolulla, ei kaikki kurssit ole varmasti kiinnostavia.

Vierailija
18/42 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.05.2014 klo 21:34"]

Ihan riippuu alasta. Pääsin pari vuotta sitten Turun Kemialle koskematta kemian kirjoihin, lukiosta oli aikaa jo monta vuotta, 8-9 arvosanat oli alla auttamassa. Turun folkloristiikkaankin pääsin, käytin kolmea päivää materiaalin lukuun. Pääsin myös Helsingin yliopistoon biologialle lukemalla lukiokirjat kerran. Koulussa yllätyin kun oli luokalla sellaisiakin, jotka olivat lukeneet monta vuottaa päästäkseen bilsalle. Eli riippuu myös henkilöstä ja omasta kysyvtä omaksua uutta jam uistaa asioita kokeessa. 

[/quote]

Kiva, että ihmisellä on harrastuksia kuten sinulla tuo pääsykokeissa käynti.

Vierailija
19/42 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.05.2014 klo 21:56"]

14: Folkloristiikka, biologia, kemia?

Oletko myös suorittanut kaikki nuo tutkinnot, vai vaan haahuillut alalta toiselle?

[/quote]

Niin siis hain noihin kaikkiin saman vuonna :) Katsos kun saman vuonna voi hakea vaikka 7 yliopistoon. Ja valitsin noista biologian. Nykyään ei saa enää valita päästessään sisään minkä paikan vastaanottaa, vielä kolme vuotta sitten sai. Ja ei, en ole haahuilija, oon pysynyt bilsassa ja aion suorittaa loppuun. Minua kiinnostavat monet asiat monipuolisesti eikä ollut helppo valita noista. 

Vierailija
20/42 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.05.2014 klo 22:04"]

[quote author="Vierailija" time="18.05.2014 klo 21:34"]

[/quote]

Kiva, että ihmisellä on harrastuksia kuten sinulla tuo pääsykokeissa käynti.

[/quote]

Ei ollut harrastus vaan kiinnostus useisiin aloihin ja halu päästä yliopistoon. Pääsinkin ja tosiaan bilsa ollut loistava valinta, eiköhän nuo kaksi muutakin olisi olleet. :) Ihanaa kun täällä av palstalla jos koitat tsempata toista, heti kääntyy negistelyksi ja toisten haukkumiseksi jutut :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi yksi