Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pääsykoe lähestyy ja minä olen pulassa!

Vierailija
18.05.2014 |

Olen hakenut yliopistoon ja pääsykoe on kesäkuussa. Motivaatio lukemiseen on ollut kadoksissa, enkä ole hankkinut vieläkään edes kirjaa. Katsoin juuri, että nettikaupoista vielä opuksia saisi.

Harmittaa, kun olen niin saamaton. Haluaisin korkeakoulututkinnon, ja ensimmäinen askel sitä kohti olisi tietysti päästä sisään opiskelijaksi. Aihepiiri on melko tuttua, eli täysin vieraita asioita en joutuisi opettelemaan.

Mitä mieltä olette, hankinko opiskelumateriaalin ja käyn kokeessa kuitenkin yrittämässä? Pystynkö minä siihen? Minulla on yksi kokonainen viikko lomaakin töistä vielä ennen koetta, eli periaatteessa aikaa lukemiseen kyllä on, kunhan tulisi sitten myös luettua...

Uskon kohtaloni nyt av-palstan käsiin, päättäkää te viisaammat!

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei elämä välivuoteen kaadu!

Vierailija
22/42 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko hakemassa yliopistoon vai ammattikorkeaan? Pääsykokeet on kesäkuussa ja puhut korkeakoulututkinnosta. Jos haet ammattikorkeaan, on siellä usein melko soveltavia testejä. Alalle soveltuvuus merkkaa enemmän kuin se, kuinka paljon pääsykoekirjoja on päntännyt. Sisäänpääsykään ei välttämättä ole niin hankalaa kuin miltä tilastot näyttävät. Koulut haluavat nostaa statustaan siten, että laskevat hakeneisiin ihan kaikki, myös ne, jotka ovat hakeneet vaikka 3. vaihtoehtona ja päässeet sisään 1. vaihtoehtoonsa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsin aikanaan Jyväskylään okl:een, luin pääsykoekirjojen sisällysluettelot....

Vierailija
24/42 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.05.2014 klo 22:49"]

Sisäänpääsykään ei välttämättä ole niin hankalaa kuin miltä tilastot näyttävät. Koulut haluavat nostaa statustaan siten, että laskevat hakeneisiin ihan kaikki, myös ne, jotka ovat hakeneet vaikka 3. vaihtoehtona ja päässeet sisään 1. vaihtoehtoonsa.

[/quote]

Ai? Minä oon kuvitellut, että yliopistot ilmoittaa sisäänpäässeet pääsykokeissa olijoista. Siis jos hakijoita on vaikka 700 joista ykköstoiveena ala on 200:lla ja pääsykokeessa on vaikka 350 henkilöä kaikkiaan, niin sisäänpääsyprosentti lasketaan tuosta 350:stä. Mutta ehkä on yliopisto- ja laitoskohtaista? Näin olen vaan jotenkin kuvitellut kun olen yliopistohaku.fi selannut. Vai mikä se on se missä on ne tilastot...

Vierailija
25/42 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.05.2014 klo 23:21"]

[quote author="Vierailija" time="18.05.2014 klo 22:49"]

Sisäänpääsykään ei välttämättä ole niin hankalaa kuin miltä tilastot näyttävät. Koulut haluavat nostaa statustaan siten, että laskevat hakeneisiin ihan kaikki, myös ne, jotka ovat hakeneet vaikka 3. vaihtoehtona ja päässeet sisään 1. vaihtoehtoonsa.

[/quote]

Ai? Minä oon kuvitellut, että yliopistot ilmoittaa sisäänpäässeet pääsykokeissa olijoista. Siis jos hakijoita on vaikka 700 joista ykköstoiveena ala on 200:lla ja pääsykokeessa on vaikka 350 henkilöä kaikkiaan, niin sisäänpääsyprosentti lasketaan tuosta 350:stä. Mutta ehkä on yliopisto- ja laitoskohtaista? Näin olen vaan jotenkin kuvitellut kun olen yliopistohaku.fi selannut. Vai mikä se on se missä on ne tilastot...

[/quote]

En tiedä muita, mutta Helsingin yliopistolla näkee ainakin erikseen hakeneet ja pääsykokeissa olleet.

Vierailija
26/42 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se vuosi hukkaan mene ja nopeaan se menee muutenkin. Vai et ole enää tän kevään YO? No kuitenkin, aina voi lukea pari approa avoimessa, hakee vuoden päästä ja melkeen kuin olisi ollut jo vuoden oikeasti yliopistossa kun opinnot luetaan tutkintoon hyväksi. Jos oikeasti haluat sinne ja ensi vuonna meinaat uudelleen hakea, niin ehdottomasti on hyötyä jos nut tilaat kirjat ja luet sen viikon, saat kokemusta valintakokeesta ja se on yllättävän tärkeä asia sekin seuraavaa kertaa ajatellen.

mutta jos et ole joku nero, niin et tosiaan tänä vuonna pääse jos on noin tiukat pääsyprosentit. Ihmiset oikeesti lukee tiiviisti tollasille aloille ainakin puoli vuotta, minne on vaikea päästä.

Vierailija
27/42 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Appro=perusopintoja :) vanha termi

Vierailija
28/42 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin voi riittää tuo viikko. Oma suunnitelmani on paljon epätoivoisempi, työstä en saa joustoa lukemiseen ja vapaa-aika menee fyysisestä työstä palautumiseen. Ilman rahaa en kuitenkaan maksa vuokraa eli pakko rehkiä.

Jos vain otat asiaksesi sen lukemisen niin ihan hyvin saatat päästä. Ota se haasteena, katso mihin pystyt ja ota oppia ensi hakukerralla jos nyt et pääsekään. Pois sieltä mukavuusalueelta ja mieti kaduttaako syksyllä jos et edes yrittänyt.

Vierailija
29/42 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.05.2014 klo 21:29"][quote author="Vierailija" time="18.05.2014 klo 21:25"]

No turhaan yrität, jos motivaatio tuota luokkaa

Terveisin, syksystä asti 6 pvän viikossa useita tunteja lukenut

[/quote]

Katkeraa puhetta. Terveisin pääsin yliopistoon hyvin suositulle alalle päässyt, olin arkisin töissä ja luin vain viikonloppuisin n. 2 kk ajan. Samaan aikaan biletin, näin kavereita jne. Lukutekniikka on PALJON tärkeämpi kuin käytetty aika. 

[/quote]

Ehkä jotkut tarvitsevat lukemista kauemmin ja toisille riittää vähemmän sen lukutekniikan lisäksi.

Vierailija
30/42 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin kaksi viikkoa ja pääsin yliopistoon. Kahden viikon aikana kuin 12 tuntia päivässä.

Vierailija
31/42 |
19.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.05.2014 klo 23:55"]

[quote author="Vierailija" time="18.05.2014 klo 21:29"][quote author="Vierailija" time="18.05.2014 klo 21:25"]

No turhaan yrität, jos motivaatio tuota luokkaa

Terveisin, syksystä asti 6 pvän viikossa useita tunteja lukenut

[/quote]

Katkeraa puhetta. Terveisin pääsin yliopistoon hyvin suositulle alalle päässyt, olin arkisin töissä ja luin vain viikonloppuisin n. 2 kk ajan. Samaan aikaan biletin, näin kavereita jne. Lukutekniikka on PALJON tärkeämpi kuin käytetty aika. 

[/quote]

Ehkä jotkut tarvitsevat lukemista kauemmin ja toisille riittää vähemmän sen lukutekniikan lisäksi.

[/quote]

Eiköhän materiaalien määrä, motivaatio ja alan suosio määrittele myös aika paljon  kuinka paljon "pitää" lukea. Vrt esim fysiikka ja lääkis

Vierailija
32/42 |
19.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kävi vähän samalla tavalla... Ala vielä aika suosittu ja kirjoja kaksi, joista molemmissa aika lailla itselle uutta asiaa. Lukemisen aloitin kyllä suht ahkerasti talvella mutta kaikenlaista sattui, jäin pahasti jälkeen ja sitten tuntuikin jotenkin helpommalta olla ajattelematta asiaa. Koska silloin olisi pitänyt hyväksyä se tosiasia että kusessa olen, ja tehdäkin asialle jotain. Joo, lapsellista pistää pää puskaan, tiedän. Lopulta siinä kävi niin että luin edellisenä iltana jotain mitä kerkesin, ja se ei paljon ollut. Halusin kuitenkin mennä kokeeseen, jos vaikka hakisin sitten ensi keväänä uudestaan. Neuvoisin kyllä menemään, se antaa kuitenkin jotain osviittaa seuraavaan kertaan, eikä ole ihan niin luuserifiilis kuin jos olisin jättänyt väliin.

Vierailija
33/42 |
19.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä pääsin  Otaniemeen opiskelemaan tuotantotaloutta vaikka en lukenut pätkääkään. En kyllä ikinä avannut kirjoja lukiossakaan mutta silti sain täydet kympit fysiikasta, kemiasta, matematiikasta, kielistä ja no siis ihan kaikesta. Olisin myös päässyt oikeustieteelliseen ja lääkikseen, mut mä aattelin että saan parempaa massia jos meen Otaniemeen. Nyt oon opiskellut kaks vuotta ja saan pelkkiä täysiä pinnoja tenteistä. Kesätöihin meen Mandatumin Asset Managementiin vt. toimitusjohtajaks. En vaan tajua miks te muut ootte niin tyhmiä?

Vierailija
34/42 |
19.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai pystyt. Kirja käteen vain ja lukemaan.

Yliopistossa opin hyvin pian metodin, jolla tentistä kuin tentistä pääsi läpi.

Luin sisällysluettelon huolella ja mietin mitkä ovat aiheen kannalta tärkeimmät luvut. Ne luin niin hyvin että osasin ne suorastaan ulkoa. Lisäksi opettelin kaikki termit. Näillä eväillä sain suoritettua omankin pääaineen kurssit lähes kaikki erinomaisin arvosanoin.

Vierailija
35/42 |
19.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.05.2014 klo 12:11"]

No mä pääsin  Otaniemeen opiskelemaan tuotantotaloutta vaikka en lukenut pätkääkään. En kyllä ikinä avannut kirjoja lukiossakaan mutta silti sain täydet kympit fysiikasta, kemiasta, matematiikasta, kielistä ja no siis ihan kaikesta. Olisin myös päässyt oikeustieteelliseen ja lääkikseen, mut mä aattelin että saan parempaa massia jos meen Otaniemeen. Nyt oon opiskellut kaks vuotta ja saan pelkkiä täysiä pinnoja tenteistä. Kesätöihin meen Mandatumin Asset Managementiin vt. toimitusjohtajaks. En vaan tajua miks te muut ootte niin tyhmiä?

[/quote]

Hei perus! Ootkohan sä mä kun mulla on IHAN sama tilanne!

Vierailija
36/42 |
19.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene nyt ihmeessä, mäkin vasta tilasin pääsykoekirjat ja kokeet ens viikolla, aion hyvin ehtiä. Äkkiäkös sitä muutaman sata sivua lukaisee. Jättää vaikka av:lla roikkumisen pois :D Nyt on niin hyvät ilmat että kirjat vaan kainaloon ja jonnekin rannalle lekottelemaan loppupäiväksi. 

Vierailija
37/42 |
19.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.05.2014 klo 23:45"]

Ei se vuosi hukkaan mene ja nopeaan se menee muutenkin. Vai et ole enää tän kevään YO? No kuitenkin, aina voi lukea pari approa avoimessa, hakee vuoden päästä ja melkeen kuin olisi ollut jo vuoden oikeasti yliopistossa kun opinnot luetaan tutkintoon hyväksi. Jos oikeasti haluat sinne ja ensi vuonna meinaat uudelleen hakea, niin ehdottomasti on hyötyä jos nut tilaat kirjat ja luet sen viikon, saat kokemusta valintakokeesta ja se on yllättävän tärkeä asia sekin seuraavaa kertaa ajatellen.

mutta jos et ole joku nero, niin et tosiaan tänä vuonna pääse jos on noin tiukat pääsyprosentit. Ihmiset oikeesti lukee tiiviisti tollasille aloille ainakin puoli vuotta, minne on vaikea päästä.

[/quote]

Kyllä se välivuosi hukkaan menee, jos ei ole työtä tai tavoitteellista opiskelua. (En tiedä liittyykö tämä nyt ap:hen, koska missään ei ole mainittu, että hän olisi tämän kevään ylioppilas. Yliopistoihin hakee paljon muitakin.) Valtiolle tulee aika iso lasku niistä välivuoden viettäjistä, jotka pelkästään nostaa työttömyystukia, jotka on aika ruhtinaalliset opintotukiin verrattuna. En toki syyllistä nuoria, jotka tahtomattaan näin tekevät. Aina voi käydä niin, että opiskelemaan ei pääse vaikka tosissaan yrittäisi eikä työtä löydy aktiivisesta hakemisesta huolimatta, mutta en lähtisi kannustamaan ketään välivuoden viettoon ellei sen ajan käytölle ole järkevää suunnitelmaa. Lukiosta valmistunut on kuitenkin aikuinen, jonka tulee toimia vastuullisesti. Ei työelämässä olevaakaan kannusteta omasta tahdosta jäämään tukien pariin. Turhat ja tavoitteettomat välivuodet on myös tie nuorten aikuisten syrjäytymiseen.

Vierailija
38/42 |
19.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä, miksi jotkut lähtee valintakokeisiin pelkästään kokemuksen vuoksi. Ainakin Helsingin yliopistossa kaikki vanhat valintakokeet on netissä kaikkien saatavilla. Valintakoetilanneharjoituksen voi siis järjestää ihan itsekin. Tulostaa kokeen, menee kirjastoon tai muuhun rauhalliseen tilaan ja katsoo kellosta, että käyttää saman ajan kuin oikeassa tilanteessa on käytettävissä. On turhaa yliopiston resurssien tuhlausta mennä paikanpäälle jos ei ole aikomustakaan suoriutua kokeesta.

Vierailija
39/42 |
19.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä pääsin okl.n suoritettuani 50 op avoimessa. Aikaa tähän meni aikalailla vuosi ja tuli maksamaan aika kivasti.

Olin Mäkissä extraajana, ilmoitin aina vuoropäällikölle milloin on luennot. Käytännössä vapaapäivinä istuin luennoilla ja luin, muina päivinä paistoin hampurilaisia. Motivaatio oli kova, koska työ oli .... aika sitä itteään.

Onneksi jaksoin. Keskiarvo oli 4,5 ja pääsin ilman pääsykokeita sisään.

Vierailija
40/42 |
19.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.05.2014 klo 21:33"]

Pääsin lukemaan alaa Tre yliopisto, jonne sisäänotto n. 10% luokkaa ensisijaisista hakijoista ja aika kohtuu tavoiteltu paikkakin oli. Eräs kaverini, joka haki ihan tosissaan ei päässyt, alalle järjestetään myös valmennuskursseja yms.

En uskonut omiin mahdollisuuksiini, mutta luin 5 päivää pääsykoekirjaa, joka oli vain 200 sivua paksu. Luin kirjan 1,5 kertaa läpi, mutta ajatuksella ja alleviivaten. ja pääsin top-5sessa sisälle. Mikään ei ole kiveen hakattua ja paljon riippuu mihin olet hakemassa. Yrittää kannattaa aina. 

[/quote]noin lyhyessä' ajassa ei ainakaan pääse lääkikseen ja oikikseen, ainoastaan se joka on keskitasoa älykkäämpi, eli hoksaa asiat nopeasti ja ei mene kauaa lukemiseen

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän seitsemän