Kysymys ns. huonossa kaupunginosassa asuville
Saatteko osaksenne väheksyvää kommentointia tai hämmentymistä kun kerrotte asuinpaikkanne?
Olen ihmetellyt tätä asiaa muutaman vuoden kun olen täällä (etenkin aiemmin) heikkomaineisessa kaupunginosassa asunut.
Kommentit (67)
[quote author="Vierailija" time="20.05.2014 klo 22:39"][quote author="Vierailija" time="18.05.2014 klo 20:52"]
Tietynlaisen ilmeen näkee ihmisten kasvoilla kyllä, kun kertoo asuvansa Espoon keskuksen lähellä. Siis yleensä espoolaisten, jotka tietävät alueiden eroja. Ja sitten vastaavasti ne, jotka eivät tiedä Espoosta juuri mitään, kuvittelevat missä tahansa Espoossa asumisen olevan jotenkin hienoa :)
[/quote]
Mun kaveri asui ennen Espoon keskuksessa. Oliko se jotenkin huono paikka sitten? Minusta vaikutti ihan normi lähiöltä.
[/quote]No Itä-Helsingistä muuttaneen silmiin sitä enemmän ns. slummi :) Silti pääosin rauhallista ja asemalta pikkuisen kauemmas mennessä myös oikein viihtyisää.
Varissuolla asuessa kaverit kauhistelivat ja naureskeli. Itseäni nolotti kertoa, missä asuimme. Nuorena nättinä tyttönä jouduin useammankin kerran ongelmiin ulkomaalaisten kanssa. Palvelut kyllä pelitti hyvin, bussit kulki ja lenkkimaastot oli hyvät, mutta arvostin turvallisuutta enkä halunnut kasvattaa lastani ko alueella
No juu, mutta vain huumorimielessä. Korsossa asumme :D
Olen töissä Espoon keskuksessa, täällä on mielettömän kaunis jokilaakso ja keskiaikainen kivikirkko. Espoon keskuksen asemakin on siistiytynyt hurjan paljon viimeisen 10 vuoden aikana. Leppävaaran asema on minusta paljon kurjempi nykyään.
Oikeastaan joka kerta jotain lässytystä ja kettuilua, tai vaihtoehtoisesti kauhistelua ja kyselyä, että montako kertaa mut on raiskattu ja ryöstetty jo. Vastaus: ei koskaan mitään uhkaavia tilanteita tai ongelmia kanssatallaajien kanssa.
t: kontulalainen
Asun maalla pienessä kylässä..muutin kaupungista..omakotitalo ja tontti on mukavat,mutta kyläläisten kanssa ei olla tekemisissä..aikoinaan oltiin,mutta täällä juorutaan,kyräillään,levitetään paskajuttuja,kadehditaan,kytätään Ym.muutama kiva tyyppi on..jotka ei myöskää piittaa olla joidenkin kans tekemisis..onneksi on autot,niin pääsee muualle ystäviä tapaamaan.tällaista näis pikkukylis aika usein on..etelä-pohjanmaalla nimittäin..muuten tykkään kyllä,mutta aika sisäänpäin lämpiävää porukkaa on..
Asun maalla pienessä kylässä..muutin kaupungista..omakotitalo ja tontti on mukavat,mutta kyläläisten kanssa ei olla tekemisissä..aikoinaan oltiin,mutta täällä juorutaan,kyräillään,levitetään paskajuttuja,kadehditaan,kytätään Ym.muutama kiva tyyppi on..jotka ei myöskää piittaa olla joidenkin kans tekemisis..onneksi on autot,niin pääsee muualle ystäviä tapaamaan.tällaista näis pikkukylis aika usein on..etelä-pohjanmaalla nimittäin..muuten tykkään kyllä,mutta aika sisäänpäin lämpiävää porukkaa on..
Korson kun mainitsee, niin siitä riittää usein riemua. Etenkin sellaisten joukossa, jotka eivät paikkaa oikeasti tunne.
Todellisuudessa asumme rauhallisella omakotitaloalueella, josta on erittäin hyvät kulkuyhteydet ja hyvät päivittäiset palvelut kohtuuetäisyydellä.
Asemanseutu on levoton joo, mutta eipä todellakaan ole ainoa levoton asemanseutu Suomessa.
Korsossa on hyvä asua!
[quote author="Vierailija" time="20.05.2014 klo 22:56"][quote author="Vierailija" time="20.05.2014 klo 22:50"]
[quote author="Vierailija" time="18.05.2014 klo 11:46"]
Jep, Hervannassa. Minusta tosi kaunis ja mukava paikka. Palvelut lähellä. Paljon on maahanmuuttajia mutta eipä niistä haittaa ole. Ja perus puliukot kesäpäivänä kännäämässä mutta kaipa niitä joka alueilla on..
Tähän pakko sanoa, kuin että minua, vaikka en ole päivääkään asunut Hervannassa ihmetyttää, että kuinka kauan menee, että Hervantaan osataan suhtautua neutraalisti. Alueena se on suomalaisen (pikku) kaupungin kokoinen ja asuntoja löytyy sen mukaisesti: ne ikävät paikat joissa ottavat yhteen maahanmuuttajat ja syrjäytyneet suomalaiset, mutta Hervannasta löytyy, myös korskeita ja isoja omakotitaloja, joissa asuu hyvätuloisia perheitä, jotka ovat päättäneet jäädä Hervantaan, koska sieltä vielä löytyy luontoa ja ovat saaneet vielä kohtuu hintaisen tontin, jolle rakentaa, joka ei ole ollenkaan itsestään selvää, koska Tampereen kaavoituspolitiikka suosii enempi tunnelien ja tulevaisuudessa ilmeisesti myös raiteidenrakentajia.
[/quote]
Niinpä! Ja täällä Hervannassa sentäs on tontit yleensä omia. Sekin on aika harvinaista Tampereella, kun yleensä on vain vuokratontteja.
[/quote]
Hervanta on siistyityny todella paljon siitä mitä se oli joskus. Ihmettelee näitä puheita....
Mä asun suht huonomaineisessa lähiössä ja itse koen jotenkin, että mun tulee sitä jotenkin puolustella.
Todellisuudessa alueen asumiseen vaikuttavat ongelmat on esteettisiä ja talon suurin häirikkö taitaa olla mun taapero. Asuinalueella suurin osa 60-80 vuotiaita pariskuntia, joilla mökit ja autot. Sit on yksinhuoltajia, lapsiperheitä, keski-ikäisiä juoppoja ja nistejä. Muutaman kilometrin päässä samanlainen neukkukuutioalue demograafisesti + opiskelijat ja hipsterit, mutta maine parempi ja asuntojen hinnat tuplat. Jotenkin huvittavaa.
Itse ap:n kysymykseen, ihmiset vaihtavat puheenaihetta aika nopsaa kun kerron missä asun :)
[quote author="Vierailija" time="20.05.2014 klo 23:25"]Korson kun mainitsee, niin siitä riittää usein riemua. Etenkin sellaisten joukossa, jotka eivät paikkaa oikeasti tunne.
Todellisuudessa asumme rauhallisella omakotitaloalueella, josta on erittäin hyvät kulkuyhteydet ja hyvät päivittäiset palvelut kohtuuetäisyydellä.
Asemanseutu on levoton joo, mutta eipä todellakaan ole ainoa levoton asemanseutu Suomessa.
Korsossa on hyvä asua!
[/quote]
Samat sanat. Uudessa omakotitalossa Korson laitamilla on hyvä asua. Luonto lähellä ja kulkuyhteydet omalla autolla liikkuvalle mainiot. Ostarilla kaupassa käydessä nyt saattaa muutaman juopon nähdä, mutta niitä nyt näkee kaikkialla muuallakin.
Tosin jos mulle 5 vuotta sitten ois joku sanonut että tulen asumaan Korsossa olisin nauranut räkäsesti. :)
Kummasti sitä käsitykset muuttuu, kun tutustuu alueeseen. Silti minusta ei ehkä olisi kupungin vuokrataloon asujaksi Korson, Hakunilan, Jakomäen, Malmin tai vaikkapa Martinlaakson "keskustaan"
Minäkin elelen Hervannassa ja olen aivan rakastunut tähän alueeseen! Ihanaa, kun kaupoille pääsee nopeasti pyörällä ja kävellenkin vartissa (lähin ruokakauppa tosin parin minuutin kävelyn päässä), mutta ulkoilumaastotkin alkavat heti tien toiselta puolelta. Hervannan ympäristöstä löytyy niin monia kauniita paikkoja. Asumme kuitenkin kaupunginosan laitamilla, ja pidän rauhallisuudesta, joka täällä on. Sukulaiseni pelkäävät, että joudun täällä kolkatuksi iltakävelyllä, mutta itse en ole kyllä havainnut täällä päin arveluttavaa porukkaa. Juoppoporukka pyörii yleensä kauppakeskuksen kulmilla, mutta niin kai joka kylällä. En ole joutunut pelkäämään yksin liikkuessani iltaisinkaan.
Asuin ennen itä-Helsingissä, eikä kukaan tuntunut pitävän sitä minään. Viihdyin oikein hyvin.
Tuolla ketjun alkupäässä moni vastaaja mainitsi toisen osapuolen "ilmeen" jos kirjoittaja kertoi asuvansa ns. huonossa kaupunginosassa. Ihanko totta on ihmisiä jotka vahtii ja tulkitsee toisten, vaikka satunnaisten tuttavien tai työkavereiden ilmeitä? Ystäviähän nämä "ilmehtijät" eivät voi olla, ystävät tuntevat toisensa osoitetta myöten.
Täytyy kyllä olla todella kiihkeän kiinnostunut siitä mitä muut itsestä ajattelee, että jaksaa ilmeitä ruveta tulkitsemaan.
[quote author="Vierailija" time="20.05.2014 klo 22:56"][quote author="Vierailija" time="20.05.2014 klo 22:50"]
[quote author="Vierailija" time="18.05.2014 klo 11:46"]
Jep, Hervannassa. Minusta tosi kaunis ja mukava paikka. Palvelut lähellä. Paljon on maahanmuuttajia mutta eipä niistä haittaa ole. Ja perus puliukot kesäpäivänä kännäämässä mutta kaipa niitä joka alueilla on..
Tähän pakko sanoa, kuin että minua, vaikka en ole päivääkään asunut Hervannassa ihmetyttää, että kuinka kauan menee, että Hervantaan osataan suhtautua neutraalisti. Alueena se on suomalaisen (pikku) kaupungin kokoinen ja asuntoja löytyy sen mukaisesti: ne ikävät paikat joissa ottavat yhteen maahanmuuttajat ja syrjäytyneet suomalaiset, mutta Hervannasta löytyy, myös korskeita ja isoja omakotitaloja, joissa asuu hyvätuloisia perheitä, jotka ovat päättäneet jäädä Hervantaan, koska sieltä vielä löytyy luontoa ja ovat saaneet vielä kohtuu hintaisen tontin, jolle rakentaa, joka ei ole ollenkaan itsestään selvää, koska Tampereen kaavoituspolitiikka suosii enempi tunnelien ja tulevaisuudessa ilmeisesti myös raiteidenrakentajia.
[/quote]
Niinpä! Ja täällä Hervannassa sentäs on tontit yleensä omia. Sekin on aika harvinaista Tampereella, kun yleensä on vain vuokratontteja.
[/quote]
Me asutaan omakotitalossa, vuokratontilla tosin. Mutta siis luonto ja puistot lähellä, palvelut myös, kaikki neuvolat, kirjastot yms. Bussit kulkevat ja kaikki on mallillaan. :)
Ps. Olipas paljon hervantalaisia tässä ketjussa.
T. 9
[quote author="Vierailija" time="18.05.2014 klo 20:52"]Tietynlaisen ilmeen näkee ihmisten kasvoilla kyllä, kun kertoo asuvansa Espoon keskuksen lähellä. Siis yleensä espoolaisten, jotka tietävät alueiden eroja. Ja sitten vastaavasti ne, jotka eivät tiedä Espoosta juuri mitään, kuvittelevat missä tahansa Espoossa asumisen olevan jotenkin hienoa :)
[/quote]
Tarkoitatko Suvelaa? Itse en ole syntyjäni espoolainen, vaan parisuhteen myötä muuttanut tänne, joten olen vain kuullut alueiden maineesta. Asumme myöskin Espoon Keskustan lähellä, ja vaikka sillä alueella on tietty maine, niin kuulemma Suvelaa ei voita mikään.. :D
Itse koen asuinympäristöni erittäin viihtyisäksi. Uusia taloja ja rauhallinen naapurusto. Kaikki palvelut, koulut, kaupat, uimahalli yms 1,5km säteellä, loistavat ulkoilumahdollisuudet ja pururata lähellä. Lisäksi julkinen liikenne vie ihan minne tahansa suht nopeasti :)
Joo, asutaan Jakomäessä ja aina ihmisten ilme tuntuu olevan järkyttynyt "Miksi ihmeessä?" Moni on sanonut ihan suoraan,että meidän pitäisi muuttaa heti pois/ihmetellyt miksi me asutaan täällä. Tottahan Se on, että pakosta tänne on jouduttu ja jumiin jääty. Alueessa itsessään ei ole vikaa, mutta asunto hajoaa käsiin.
Hei, täälläkin yksi hervantalainen. Mielestäni aivan paras alue Tampereella! Ainoa, mikä mietityttää on lasten koulunaloitus... en ole kuullut mitään niin mairittelevaa Hervannan kouluista... Onko kellään tietoa?
Myllypuro täällä. Mun fiilis on sellanen, et alkuperäset helsinkiläiset ei suhtaudu mitenkään - 'aijjaa' ne sanoo, mut mun junantuomat kollegat toisinaan jaksaa ihmetellä ja kauhistella. Tää on ihana paikka! Mä oon ihan rakastunu itä-helsinkiin! Ihan just niinku jotku kommentoi tuolla aiemmin et on vähän rososuutta ja elämänmakua :) luontoo ja hyvää jengii. Nistei ja deekui kans mut pyörii niitä tuolla keskustassaki..
Täällä yksi ex-hervantalainen joka käy edelleen töissä siellä. Kun asuttiin siellä niin rupesin ehkä turhankin herkästi puolustelemaan kaupunginosaa tutuille ja tuntemattomillekin juuri sen vuoksi, että kuvittelin heillä olevan ennakkoluuloja. Ehkä se oma-aloitteinen selittely ei kuulostanut kovin uskottavalta... :) Mutta joskus kyllä ihmiset olivat vähän vaisuja eivätkä lähteneet kommentoimaan asuinpaikkaa mitenkään kun kuulivat missä asutaan.
Ihan ok kaupunginosa minusta, plussaa tiiviistä, kaupunkimaisesta kaavoituksesta, luonnonläheisyydestä, hyvistä kulkuyhteyksistä sekä keskitetyistä palveluista + kattava lähikauppaverkosto. Kerrassaan hyvin suunniteltu lähiö! Itse kaipasin takaisin keskustan lähelle jossa suurin osa tutuista asuu joten sen vuoksi muutettiin pois.
No ei nyt väheksymistä, mutta ilme on tosiaan usein melko puhuva. Huvittaa kyllä itseänikin, miten olen päätynyt itähelsinkiläiseksi ja yleensä automaattisesti lisään, että tosi kivaa ja rauhallista aluetta, vaikka en oikeastaan ymmärrä, miksi sitä asuinpaikkaa pitäisi puolustella. Säästän hurjasti rahaa ja ihana luonto ja omakotitaloalueet ympärillä. Minäkin rakastan Mellunkylää. Jotenkin ne kaikennäköiset ja -kokoiset pientalot kumpuilevassa maastossa luovat todella hauskan ja viehättävän ympäristön. Lähettyvillä on korkeita mäkiä, joilta näkyy kauas, ihania metsiä, merikään ei kaukana. Kerrostalotkin on suurimmaksi osaksi kivan näköisiä, koska ne ovat 70-luvun jälkeen rakennettuja. Eivät siis ole umpitylsiä 50- ja 60-luvun palikoita, niinkuin monissa lähempänä keskustaa olevissa lähiöissä. Voittaa monet lännen kerrostaloalueet sata-nolla. Tykkään!