Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pk-seudun uudet köyhät: kuukausitulot yli 4500 €!

Vierailija
18.05.2014 |

Kannattaisiko pikkuisen miettiä niitä valintoja, täytyykö olla ökyasunto, ökyauto jne.?

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288690172221.html?pos=ok-nln

Kommentit (56)

Vierailija
21/56 |
19.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.05.2014 klo 23:50"]

[quote author="Vierailija" time="18.05.2014 klo 23:26"]

[quote author="Vierailija" time="18.05.2014 klo 22:40"]

[quote author="Vierailija" time="18.05.2014 klo 20:14"]

Asun kumppanini kanssa pk-seudulla (ei Helsingissä) ja tulomme ovat yhteensä alle 2000e/kk. Ei tällä hurrata, mutta ei meillä velkaakaan ole. Eikä tarvitse miettiä mitään asuntolainoja, kun näillä tuloilla ei mitään asuntoja saa. Jos molemmat olisimme töissä, niin olisimme jo "miljonäärejä". Saisi leivän päälle muutakin kuin vain lauantaimakkaraa.

Joten kyllä oikeasti ihmettelen suurituloisia, jotka eivät mukamas pärjää tuloillaan. Verojen jälkeenkin käteen jää enemmän kuin meillä. Kuten joku viisas joskus sanoi, ei ne suuret tulot vaan pienet menot.

[/quote]

Tässäpä juuri se perinteinen ajatus. Tokihan sitä pärjää ja toimeen tulee, jos asuu ahtaasti ja ei tee mitään ekstraa. Olisi vaan kiva saada jotain vähän enemmän, kun on tehnyt töitä sen eteen, että menestyy työelämässä. Olisi kiva tarjota lapsilleen mukava koti asua kivalta alueelta, mahdollisuus harrastaa mieleisiä asioita ja käydä jopa joskus matkoilla jne.455

[/quote]

4500 euron palkalla tekee kaiken mainitsemasi helposti. Meillä on maksettu 100 neliön asunto Helsingissä missä asumme, kesämökki, siirtolapuutarhamökki, sijoitusasunto (yksiö joka vuokralla ja maksettu kokonaan), kaksi autoa ja elätetty jo kaksi lasta aikuiseksi ja nyt kaksi teiniksi (neljä lasta). Meidän yhteiset tulot eivät ole edes bruttona 4500 euroa ja perintöä ei olla saatu. Alta 50 olemme. Joten turha valittaa että ei ole rahaa. Me suorastaan kulutamme emmekä todellakaan elä säästeliäästi.

Kyllä ihmisessä on paljon vikaa jos 4500 euron tuloilla ei elä herroiksi

[/quote]

tähän täytyy kyllä sanoa, että tuo on monella onnistunut kun asunto on ostettu ailloin kun asunnot oli vielä halpoja. Minullakin paljon ystäviä, jotka 90luvun alkupuolella ostivat ensimmäisen asuntonsa. Hinta omakotitalosta silloin noin 300000markkaa ja tänä päivänä arvo 300000€ eli jos on fiksusti tehnyta suntokauppoja voi olla kroisos. Tai toisaalta osannut tehdä osakekauppoja, ostanut halvalla ja myynyt kalliilla. Mutta on sitten meitä tavallisia pulliaisia, jotka ei aina ole olleet fiksuja. Meilläkin hyvät tulot , brutto yhteensä noin 8000€ ja 4 lasta, ei omistusasuntoa vaan asumme asossa, tila-auto ei isoja lainoja, matkustelemme paljon omasta valinnastamme elämme tällaista elämää, mutta ei sitä rahaa kyllä liikaa ole, aina saa miettiä mihin rahat riittää. Toki ruuasta emme tingi juurikaan, mutta esimerkiksi lapsemme eivät saa rahaa vaatteisiin ja omiin menoihin satoja euroja kuussa, niinkuin kaverit tuntuvat saavan, kaiken mitä haluavat.

[/quote]

Eikö asoissa ole tulorajat? Kyllä 8000 bruttotuloilla löytää jo ihan vapailta markkinoiltakin kämppiä.

Vierailija
22/56 |
19.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.05.2014 klo 10:20"]

[quote author="Vierailija" time="19.05.2014 klo 09:14"]

Ja huom nyt ollaan vasta samalla elintasolla kuin teillä ilmeisesti täysin ilman koulutusta olevilla osa-aikatyöläisillä! Ei sillä kahden tonnin "extralla" kummoisia perheellinen tee. Kannattaako peruskoulun jälkeen kouluttautua ainakin 3+5 vuotta, jos sillä saa _ehkä_ 2 tonnia kuussa enemmän tuloja? Sen eteen joutuu kuitenkin tekemään rutkasti enemmän töitä ja ottamaan vastuuta kuin se, jolla palkkatulot on tonnin kuussa. Käteen jää pikkuisen parempi auto ja ehkä pikkuisen hienompi asumus, mutta ei juuri mitään muuta.

[/quote]

Kuule, Suomessa on tällä hetkellä akateemisia työttömiä, akateemisia pätkätyöläisiä ja tohtorikoulutettuja paskaduuneissa. Älä oleta kun et tiedä.

[/quote]Mitä minä nyt olen olettanut? Et ilmeisesti osannut lukea, kun minähän nimenomaan sanoin että kouluttautumalla EHKÄ saa isommat tulot. Eli JOS sattuu saamaan töitä ja niistä hyvän palkan. Ja niistä tuloista jää silti vain hippunen enemmän kuin elämäntapalusmulla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/56 |
19.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.05.2014 klo 11:46"]

Kuka on tehnyt kovaa työtä enemmän kuin muut? Ainakin minun tuttavapiirissäni parasta palkkaa saavat (joitakin poikkeuksia lukuunottamatta) he, jotka jo lapsena saivat eniten: oli koulutetut vanhemmat ja hyvät lähtökohdat muutenkin. Moni työtön ja köyhä on saanut erittäin huonot eväät tähän elämään.

Sitten nämä jo alusta saakka hyvistä asemista lähteneet vinkuvat, että pitäisi saada sitä ja tätä ja voi voi kun on kova verotus. Mikä siinä on, että ihmiset eivät ollenkaan tajua omaa onneaan eikä minkäänlaista nöyryyttä ole? 

[/quote]Minä olen itse opiskellut ja opiskeluni maksanut ihan lukiosta saakka. Kotoa en ole saanut mitään apua, en taloudellista enkä henkistä. Kävin lukiosta saakka töissä maksaakseni elämiseni ja opiskeluni, ja mitään lomia en pystynyt pitämään kymmeneen vuoteen kun olin päivät koulussa ja illat töissä, ja loma-ajat töissä. Työpaikatkin hommasin itse, ensin tehden palkatta harjoitteluja ja sitten kauppojen kassoilla vuosikaudet.

MINÄ olen todellakin tehnyt töitä sen eteen että sain akateemisen koulutuksen. Miksi minun pitäisi olla nöyrä mistään? Olen tehnyt paskahommia ja ilmaistöitä, olen muuttanut useamman kerran kaupunkia töiden perässä. Minä, ei kukaan muu.

Ja siitä kiitoksena maksan ison osan tuloistani verottajalle, enkä todellakaan ole iloinen siitä tiedosta että niistä rahoista elätetään niitä lusmuja, jotka eivät ole viitsineet kuin just ja just ehkä ammattikoulun käydä ja jääneet työttömäksi synnyinkaupunkiinsa. Ei hirveästi lämmitä että vuosien kouluttautumisesta, työnteosta ja muutoista jää mulla käteen muutama satalappunen enemmän kuin heillä jotka vain makaa kotona. Ja siitä pitäisi vielä olla nöyrä ja kiitollinen??? Paskat!

Vierailija
24/56 |
19.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.05.2014 klo 12:11"]

[quote author="Vierailija" time="19.05.2014 klo 11:46"]

Kuka on tehnyt kovaa työtä enemmän kuin muut? Ainakin minun tuttavapiirissäni parasta palkkaa saavat (joitakin poikkeuksia lukuunottamatta) he, jotka jo lapsena saivat eniten: oli koulutetut vanhemmat ja hyvät lähtökohdat muutenkin. Moni työtön ja köyhä on saanut erittäin huonot eväät tähän elämään.

Sitten nämä jo alusta saakka hyvistä asemista lähteneet vinkuvat, että pitäisi saada sitä ja tätä ja voi voi kun on kova verotus. Mikä siinä on, että ihmiset eivät ollenkaan tajua omaa onneaan eikä minkäänlaista nöyryyttä ole? 

[/quote]Minä olen itse opiskellut ja opiskeluni maksanut ihan lukiosta saakka. Kotoa en ole saanut mitään apua, en taloudellista enkä henkistä. Kävin lukiosta saakka töissä maksaakseni elämiseni ja opiskeluni, ja mitään lomia en pystynyt pitämään kymmeneen vuoteen kun olin päivät koulussa ja illat töissä, ja loma-ajat töissä. Työpaikatkin hommasin itse, ensin tehden palkatta harjoitteluja ja sitten kauppojen kassoilla vuosikaudet.

MINÄ olen todellakin tehnyt töitä sen eteen että sain akateemisen koulutuksen. Miksi minun pitäisi olla nöyrä mistään? Olen tehnyt paskahommia ja ilmaistöitä, olen muuttanut useamman kerran kaupunkia töiden perässä. Minä, ei kukaan muu.

Ja siitä kiitoksena maksan ison osan tuloistani verottajalle, enkä todellakaan ole iloinen siitä tiedosta että niistä rahoista elätetään niitä lusmuja, jotka eivät ole viitsineet kuin just ja just ehkä ammattikoulun käydä ja jääneet työttömäksi synnyinkaupunkiinsa. Ei hirveästi lämmitä että vuosien kouluttautumisesta, työnteosta ja muutoista jää mulla käteen muutama satalappunen enemmän kuin heillä jotka vain makaa kotona. Ja siitä pitäisi vielä olla nöyrä ja kiitollinen??? Paskat!

[/quote]

Oi kuulkaa kuinka keskiluokka itkee. Eliitti riistää ja nauraa, eikä keskiluokkaparka koskaan pääse sinne eliittiin, vaikka kuinka opiskelisi ja siten ansaitsisi niiiiin paljon enemmän kuin jotkut muut vetelykset, ihan vaan pelkästään sen takia, että on opiskellut, eikä sellaisesta huimasta saavutuksesta tarvitse nöyristellä ja ylpeillä. Ja köyhät ne vasta pahimpia keskiluokan riistäjiä ovatkin ja nekin peijakkaat nauravat.

Mutta kulissit ne olla pitää, keskiluokka on keskiluokka, vaikka voissa paistaisi, ainakin niin kauan kuin meillä vielä on keskiluokka (ennen kuin kokkaripolitiikka kaventaa keskiluokan olemattomiin). Talo pitää olla, isompi ja komeampi kuin mihin todellisuudessa olisi varaa. Auto pitää olla, mieluummin kaksi ja jotain sellaista merkkiä, johon oikeasti ei olisi varaa. Vaatteet ja muut tekstiilit pitää olla merkkituotteita, mieluummin kalliita sellaisia, vaikkei niihin oikeasti olisi varaa. Pääasia on, etta "ansaitusti" saa kaikkea sitä, mitä keskiluokkainen niin himoitsee, mutta johon nykyisin yhä harvemmalla on enää varaa.

Voi keskiluokkaparka, kaikki riistää, eikä iskän ja äiskän elintasoon päästäkään enää niin helposti, vaikka ne maksoi aikoinaan veroja vielä enemmän kuin mitä nykyään maksetaan ja elivät hyvinvointiyhteiskunnassa. Nyt eletään paremminvointiyhteiskunnassa, eikä rahat riitä kuulemma yhtään mihinkään. Kellään.

Vierailija
25/56 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin vähän ihmettelen tätä porukkaa. Tunnen perheen joka valittaa että ei ole varaa asua asunnossaan.asunto on ihan normaali ei edes öky. Mamma pukkaa silti kolmannen lapsen, omistetaan vene jne. Asunto joudutaan kuulemma myymään kun ei rahat riitä.

Vierailija
26/56 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin tekisi mieli omakotitaloa, mutta haluamme käyttää rahaa myös elämiseen, joten asumme kerrostalossa. Kesämökkiäkin tekisi mieli, mutta tyydymme vuokraamaan viikoksi kerran kesässä, oma maksaa liikaa. 

Olen ihmetellyt, miten samanlaiset tulot omaavilla on varaa, mutta ilmeisesti heillä on vain velkaa. 

Vierailija
27/56 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menot tuloja myöten.

Vierailija
28/56 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitää ottaa noin paljon velkaa? Asuntolainan ymmärrän, koska asunto on periaatteessa sijoitus. Onko pakko saada se kallis lainalla ostettu bemari, jonka arvo käytettynä laskee radikaalisti? Jos ei ole oikeasti varaa niin ei ole mitään järkeä ylläpitää yleellistä elämää velkarahalla.. kuitenkin vähemmälläkin tulisi toimeen.

Vierailija
29/56 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi on kyllä ikävä paikka elää, ostovoima ei riitä vaikka palkka olisi noinkin hyvä. Tuota palkkaa saavat monet korkeastikoulutetetut ja vaativaa työtä tekevät. Silti rahat riittävät juuri ja juuri jonkinlaiseen asuntoon pääkaupunkiseudulla, ökyasunnoista ei tarvitse haaveilla, terveellinen ruoka on kallista, autoilu maksaa, kaikki ylipäänsä on tosi kallista.

Mikä järki on enää tehdä vaativaa työtä ja opiskella, jos elintasoksi saa perheelleen pienen vuokrakämpän, vaatteet halvimmista kaupoista, ruoka Lidlistä, vanhan auton ja lomamatkan Tallinnaan joskus harvoin. Saman elintason saa vähemmälläkin puurtamisella.

Tuloerot Suomessa ovat eurooppalaisittain pieniä ja progressiivinen verotus tasoittaa sen pienenkin eron. En ihmettele, että 4500€ kuukaudessa tienaavat velkaantuvat, nettotulot eivät ole niin paljon paremmat vähemmän tienaaviin verrattuna ja haluaisihan sitä edes jotain lisää elämäänsä sen eteen, että on jaksanut opiskella ja tehdä kovasti töitä.

Vierailija
30/56 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.05.2014 klo 11:32"]

Suomi on kyllä ikävä paikka elää, ostovoima ei riitä vaikka palkka olisi noinkin hyvä. Tuota palkkaa saavat monet korkeastikoulutetetut ja vaativaa työtä tekevät. Silti rahat riittävät juuri ja juuri jonkinlaiseen asuntoon pääkaupunkiseudulla, ökyasunnoista ei tarvitse haaveilla, terveellinen ruoka on kallista, autoilu maksaa, kaikki ylipäänsä on tosi kallista.

Mikä järki on enää tehdä vaativaa työtä ja opiskella, jos elintasoksi saa perheelleen pienen vuokrakämpän, vaatteet halvimmista kaupoista, ruoka Lidlistä, vanhan auton ja lomamatkan Tallinnaan joskus harvoin. Saman elintason saa vähemmälläkin puurtamisella.

Tuloerot Suomessa ovat eurooppalaisittain pieniä ja progressiivinen verotus tasoittaa sen pienenkin eron. En ihmettele, että 4500€ kuukaudessa tienaavat velkaantuvat, nettotulot eivät ole niin paljon paremmat vähemmän tienaaviin verrattuna ja haluaisihan sitä edes jotain lisää elämäänsä sen eteen, että on jaksanut opiskella ja tehdä kovasti töitä.

[/quote]

Juuri näin!

Ne jotka kritisoi "ökytaloja" ja "ökyautoja" ovat niitä jotka eivät ole juuri opiskelleet ja elävät parhaimmassa tapauksessa yhteiskunnan tuilla.

Vierailija
31/56 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.05.2014 klo 11:46"]

[/quote]

Juuri näin!

Ne jotka kritisoi "ökytaloja" ja "ökyautoja" ovat niitä jotka eivät ole juuri opiskelleet ja elävät parhaimmassa tapauksessa yhteiskunnan tuilla.

[/quote]

Minä ja mieheni olemme molemmat akateemisesti koulutettuja, mutta meillä ei ole mitään tarvetta näyttää varallisuutta jollain luksushankinnoilla, siksi ei velkaannutakaan. Tuttavapiirissä on muutamia tuollaisia, jotka tienaavat hyvin mutta velkarahalla pitää ostaa kaikkea mahdollista näyttävää. Sitten tulee hätä käteen jos joutuukin yllättäen työttömäksi, tulee sairauksia jne. Aiemmin olaan nyrpistelty yhteiskunnan varoja käyttäville "eläteille", mutta hups, yllättäen joudutankin itse huutamaan yhteiskuntaa apuun.

ap

Vierailija
32/56 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.05.2014 klo 11:56"]

[quote author="Vierailija" time="18.05.2014 klo 11:46"]

[/quote]

Juuri näin!

[/quote]

Minä ja mieheni olemme molemmat akateemisesti koulutettuja, mutta meillä ei ole mitään tarvetta näyttää varallisuutta jollain luksushankinnoilla, siksi ei velkaannutakaan. Tuttavapiirissä on muutamia tuollaisia, jotka tienaavat hyvin mutta velkarahalla pitää ostaa kaikkea mahdollista näyttävää. Sitten tulee hätä käteen jos joutuukin yllättäen työttömäksi, tulee sairauksia jne. Aiemmin olaan nyrpistelty yhteiskunnan varoja käyttäville "eläteille", mutta hups, yllättäen joudutankin itse huutamaan yhteiskuntaa apuun.

ap

[/quote]

Näin juuri. Oman havainnointini pohjalta olen huomannut, että ökyilyllä paikkaansa pönkittävät ovat yleensä AMK-taustaisia (mm. hoitsuja ja insinöörejä). Akateemisilla on järkevämpi suhtautuminen tässäkin asiassa.

t. Toinen akateeminen, joka ei velkarahalla leveile

Vierailija
33/56 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap, asutteko pääkaupunkiseudulla? Kuinka monta lasta teillä on? Ja ilmeisesti teidän perheessänne on kaksi palkansaajaa?

Pääkaupunkiseudulla kaikki maksaa niin julmetusti jo asunnoista lähtien, että minä puolestani ymmärrän hyvin että ihmiset velkaantuvat hyvilläkin tuloilla.

Vierailija
34/56 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kuukausi tulot ylittää tuon ap:n esimerkin, asutaan pääkaupunki seudun lähellä pakon sanelemana (työmatkaa molemmilla 40km). Yritetään saada töitä muualta, mutta jos toisella tärppää, niin toinen ei löydä samalta suunnalta eikä haluta muuttaa tyhjän päälle eli että toisella ei olisi töitä. Molempien alalla on paljon työttömiä, joten onni on, että meillä on vakipaikat.

Ja tuo palkka tekee sen, että meillä on tiukkaa. Asutaan 15v vanhassa rivarissa, on yksi 5v käytetty auto (ihan vaan Peugeot). Mutta asunnot on niin kalliita, että lainaan menee paljon, päälle vakuutukset, autolaina ja sen vankuutukset, työmatkakulut, lasten hoitomaksut, sähkölämmityksen kulut, yhtiövastike jne jne. tekee sen, että eletään kädestä suuhun. Mitään kulutusluottoja tai muita lainoja meillä ei ole, mutta ei meillä ole varaa vuokrata edes viikoksi tavallista mökkiä (hinnat nykyisin jotain 800-1000e/vko). Etelän reissulle Välimerelle päästään kerran kahdessa tai kolmessa vuodessa, se väliaika säästetään seuraavaan reissuun.

Elämä vain on nykyisin kallista ja varsinkin Etelä-Suomessa. Tätä ei esim. omat sukulaisen Pohjanmaalla ikinä tule ymmärtämään. Heillä on jokaisella omakotitalot isoilla tonteilla, useampi auto pihassa, matkustavat joka vuosi jne. Siellä vaan ne asunnot ja tontit on halvempia, palvelujen hinta (kampaaja, ruokakin, kotisiivouksen tuntitaksa, remonttimiesten/rakennusmiesten tuntitaksa jne "elämän mukavuudet") on pienempi, parkkeerata voi minne vaan ilman parkkimaksuja, naapurilta saa perunoita vuodeksi, kun omalta tilalta antaa lihoja vastineeksi ym. eli voivat säästää tietyissä kuluissa. Silti he puhuvat meistä etelän rikkaina, koska ollaan korkeammin koulutettuja vaativammassa työssä kuin he. Kyllä he meidän silmissä ovat niitä rikkaampia.

Joten ymmärrän ihan hyvin, että joku voi sanoa noilla tuloilla olevansa "köyhä".

Vierailija
35/56 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa mukava huomata, että olen nykymittapuun mukaan ollut koko työurani ajan köyhä, vaikka yliopistollisia tutkintoja on hankittuna peräti kolme. En saanut tuollaista kuukausipalkkaa koskaan, poikkeuksena se kuukausi, jossa lomaraha maksettiin. No omapa oli vika, kun menin kunnalle töihin. Mutta kun minun alallani ei ole yksityistä puolta. Nyt olen jo pois oravanpyörästä ja saan kolmessa kuukaudessa suunnilleen tuon verran eläkettä eikä lomarahoja enää tule. Alle kahden tonnin kuukausituloilla en kuitenkaan koe olevani köyhä. Ruokaa on joka päivä pöydässä, pieni asunto on maksettu ja yhtiövastike maltillinen, ajelen pikkuisella autolla. Mutta minä olenkin sitä sukupolvea, joka oppi jo lapsena, että suu säkkiä myöten -menetelmä kantaa. Eli on osattava elää tulojensa mukaan ja panna vielä tietty summa sukanvarteen pahojen päivien varalle. Ja ennen kaikkea muistettava, että velka on veli otettaissa, veljenpoika maksettaissa.

Vierailija
36/56 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa lopettaa yritys, ja hakeutua palkkatöihin.

Vierailija
37/56 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä tämä selittää sen, mitä olen ihmetellyt itsekseni. Minun kk-palkkani on noin 6000€/kk - verot. Pystyn maksamaan 90 neliön lähiökerrostaloasunnon asuntovelkaa ja kustantamaan lasten monipuoliset harrastukset. En harrasta sisustusta, vaan hankimme huonekaluja vain tarveperusteella käytettynä tai halpatuotteita. Ulkomailla käymme kerran vuodessa, vain kerran Euroopan ulkopuolella. Olin aikaisemmin töissä, jossa auto oli välttämätön autoetu. Valitsin edullisimman mahdollisen, jolloin säästin 350€/kk kollegoihin verrattuna. Sitten olin pitkään autoton. Muutama vuosi sitten ostin pienen perheauton vm 2007. Olen kuullut, että suhteellisen vaatimattoman näköinen elintasomme johtuu siitä, että en ole perinyt mitään ja siitä, että olen totaaliyksinhuoltaja.

Mutta ehkä jotkut asuu hienostikin vuokralla ja hieno auto on enemmänkin hankittu siksi, että elämä näyttäisi hienolta.

Vierailija
38/56 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

^mitä teet?

Vierailija
39/56 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.05.2014 klo 12:30"]

Kannattaa lopettaa yritys, ja hakeutua palkkatöihin.

[/quote]

Juuri näin. Himoverotusvaltiossa yrittäminen on lähinnä niille, jotka eivät tajua että yhteiskunta vie kaksi kolmesta eurosta jotka tienaat.

Vierailija
40/56 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.05.2014 klo 12:28"]

Onpa mukava huomata, että olen nykymittapuun mukaan ollut koko työurani ajan köyhä, vaikka yliopistollisia tutkintoja on hankittuna peräti kolme. En saanut tuollaista kuukausipalkkaa koskaan, poikkeuksena se kuukausi, jossa lomaraha maksettiin. No omapa oli vika, kun menin kunnalle töihin. Mutta kun minun alallani ei ole yksityistä puolta. Nyt olen jo pois oravanpyörästä ja saan kolmessa kuukaudessa suunnilleen tuon verran eläkettä eikä lomarahoja enää tule. Alle kahden tonnin kuukausituloilla en kuitenkaan koe olevani köyhä. Ruokaa on joka päivä pöydässä, pieni asunto on maksettu ja yhtiövastike maltillinen, ajelen pikkuisella autolla. Mutta minä olenkin sitä sukupolvea, joka oppi jo lapsena, että suu säkkiä myöten -menetelmä kantaa. Eli on osattava elää tulojensa mukaan ja panna vielä tietty summa sukanvarteen pahojen päivien varalle. Ja ennen kaikkea muistettava, että velka on veli otettaissa, veljenpoika maksettaissa.

[/quote]

Olet ilmeisesti päässyt työelämään silloin, kun asunnot vielä olivat edullisia. Muuten et olisi ehtinyt maksaa asuntolainaasi, varsinkaan pääkaupunkiseudulla. Varsinkin kunnallisen puolen palkat ovat pääkaupunkiseudulla heikentyneet ostovoimaltaan reippaasti, yksityiset sentään maksavat osaamisesta, kunnallisella puolella palkka on lähes sama koko maassa, elinkustannukset vaan ovat karanneet pääkaupunkiseudulla.

Veikkaan ammatiksesi opettajaa, kollegoistani löytyy myös noita piakkoin eläkkeelle jääviä ,joille ei vaan mene jakeluun se, että asuntojen hinnat ovat nykyään niin korkeita, ettei niitä enää opettajan palkoilla ostella. Moni perheellinen opettaja onkin jo lähtenyt muualle Suomeen töihin, koska sillä rahalla, mitä pankista opettajan palkoilla saa nykyään lainaa, ei pääkaupunkiseudulta osta perheasuntoa. Muualta Suomesta sillä rahalla saa omakotitalon perheelleen.

Kiva kuitenkin, että sinulla on asiat hyvin. Sinulla on muuten reippaasti enemmän rahaa käytettävissäsi tällä hetkellä, koska sinulla ei ole enää asuntolainastasi kuluja maksettavana. Lisääpä nettomenoihisi tuhat euroja asumiskuluja, sitten voidaan vertailla rahatilanteita. Itse tienaan tällä hetkellä nettona 1900 euroa ja siitä pois asumiskulut.

Kiukuttaa nämä suuret ikäluokat, jotka tulevat tänne leuhkimaan tyyliin "olen sitä ikäluokkaa" jne. vaikka saitte asunnot paljon edullisemmin, sekä ostovoimanne kasvoi koko ajan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kaksi