Kenen kuuluu mielestänne maksaa
Vanha rintamamiestalo ns. kuolevalla alueella. Talossa asuu leski yhdessä vammaisen sisaruksen kanssa, sukulaisille on ok, että tämä vammaine asuu, koska kuitenkin pystyy tekemään kotitöitä, leikkaamaan nurmikkoa yms ja osallistuu ruokakustannuksiin. Muita terveitä sisaruksia on kolme, jotka käyvät töissä, erilaisia tulotasoja.
Taloon on välttämätöntä tehdä remontti, joka mahdollisen avustuksen jälkeen tulisi maksamaan 15000-20000 euroa rakennusihmisen tekemän arvion mukaan.
Muut sisarukset käyvät lapsuudenkodissaan muutaman kerran vuodessa, ei niinkään lomailemassa, vaan auttelemassa. Miten remontin kustannukset kuuluu jakaa? Talosta ei tule jäämään mitään perintöä, vaan on jo hiljainen sopimus, että vammainen sisarus lesken mahdollisesti kuoltua saa jäädä sinne "vuokralaiseksi" ilman että vuokraa tarvitsee maksaa ja käydään auttamassa, koska uskotaan pystyvän itsenäiseen asumiseen. Alueella on erittäin vaikea saada rintamamiestaloja kaupan.
Kysymys on siitä, että multa ollaan vaatimassa sellaista summaa, että saan sanoa hyvästit omalle asunnonostohaaveelle, ts. kolmasosaa remontin hinnasta, eli leskeltä ja vammaiselta sisarukselta eivät nämä parempituloiset aio vaatia mitään.
Kommentit (73)
1/8 pitäisi olla sinun remppaosuutesi jos se on omistusosuutesikin. Ja riitaa voi tulla jos et suostu enempää maksamaan, mutta kyllä tuo oman talon osto menee sen edelle. Maksakoot itse enemmän jos on varaa.
Itse olen jo pitkään ollut sitä mieltä, että myydään talo palokunnalle ja muuttaisivat vaikka rivitaloon, niin olisi vähemmän vaivaa. Se on nimittäin tosi paskassa kunnossa. Mutta muut suuttuvat kun ehdotan tätä. Yksi veli varsinkaan ja isä itse eivät tajua, että se on arvoton mörskä.
[quote author="Vierailija" time="17.05.2014 klo 14:09"]
Isäsikö ja sisaruksesi haluavat, että maksat kolmasosan? Ja sisaruksia on sitten kaksi?
[/quote]
Neljä, vammaine eläkeläinen, minä ja kaksi veljeä. Isä omistaa puolet ja se toinen puoli on meidän perimämme osuus. Vammainen on sen verran "hyvätasoinen", että ei ole holhouksen alla. Mielestäni olisi pitänyt jo nuorena laittaakin itsenäiseen elämään, mutta vanhempani mokasivat, se on tosin toinen juttu. Nyt siis jo 40+-ikäinen. Mutta muut ovat sitä mieltä, ettei pienituloisen tarvitse osallistua. Mä kyllä vähän epäilen, että hänkin on säästänyt.
[quote author="Vierailija" time="17.05.2014 klo 14:09"]
Isäsikö ja sisaruksesi haluavat, että maksat kolmasosan? Ja sisaruksia on sitten kaksi?
[/quote] sori luin huonosti, sisaruksia siis kolme jotka vissiin maksamassa
Myy sisaruksillesi osuutesi. Tällä tavalla meneteltin äidin kotitalon kanssa: 3 möi pois osuutensa riesasta ja 2 jatkoi, koska oli halua remontoida. Nyt heillä onkin sitten kaunis kesämökki mörskän tilalla ja osuutensa myyneet sisarukset vihasia, kun heitä on "huijattu". Ei ole. Remontti on tehty kahden sisaruksen omilla rahoilla.
Kuka päätyi tuohon matematiikaan, että sinä maksaisit 1/3 ?
Minua ei yhtään haittaisi, vaikka kuinka kauniiksi laittaisivatkin. Olen myös valmis osallistumaan, mutta tuo summan suuruus salpautti hengityksen, tai siis se, mitä multa oltaisiin vailla. Kesämökkiä siitä ei saa, kun on kuolevan kirkonkylän keskustassa, missä noita taloja on vieri vieressä. Parin talon päässä tyydyttäväkuntoista lähes samanlaista, mutta hiukan isompaa, on koetettu myydä jo toista vuotta, ei mene.
[quote author="Vierailija" time="17.05.2014 klo 14:07"]
[quote author="Vierailija" time="17.05.2014 klo 14:06"]
Mielestäni maksut jakautuvat samoin kuin omistuksennekin. Jos et halua taloa riesaksesi, myy oma osuutesi pois. Kysykää neuvoa pankista lakimieheltä, niin saatte mustaa valkoiselle.
[/quote]
Ei voi myydä, laki estää, isällä on asumisoikeus. Kuka sitä paitsi ostaa vain osan?
[/quote]
Ei mikään laki kiellä myymästä! Vaadit kuolinpesän purkamista eli joku sisaruksistasi tai isäsi maksaa sinulle osuutesi eli tavallaan myyt osuutesi pois.
Kiinteistöön kohdistuvat kulut maksetaan omistusoikeuden perusteella eli isäsi maksaa 1/5 ja jokainen lapsi 1/8, myös se kotona asuva. Enempää ei tarvitse maksaa vaikka perhe miten painostaisi.
Kuvitteellisesti ajateltuna, jos nyt möistte talon, saisitko siitä 1/8 vai 1/3 ? Mitä ne muut tuohon vastaisivat?
Nää mun parempituloiset isoveljet, joilla on jo omat maksetut asunnot, ovat ajatelleet näin. Ei he tosin mun tulojani tiedä, mutta sen, että mulla on säästetty omaa varten, tietävät. Ammatin ja autojen perusteella arvelen heillä olevan paremmat tulot, toinen on johtaja ja myös johtaja näissä meidän perikunnan touhuissa. Olen nuorin.
[quote author="Vierailija" time="17.05.2014 klo 14:17"]
Minua ei yhtään haittaisi, vaikka kuinka kauniiksi laittaisivatkin. Olen myös valmis osallistumaan, mutta tuo summan suuruus salpautti hengityksen, tai siis se, mitä multa oltaisiin vailla. Kesämökkiä siitä ei saa, kun on kuolevan kirkonkylän keskustassa, missä noita taloja on vieri vieressä. Parin talon päässä tyydyttäväkuntoista lähes samanlaista, mutta hiukan isompaa, on koetettu myydä jo toista vuotta, ei mene.
[/quote]
Korjaus, isä maksaa 1/2 eikä 1/5