Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kenen kuuluu mielestänne maksaa

Vierailija
17.05.2014 |

Vanha rintamamiestalo ns. kuolevalla alueella. Talossa asuu leski yhdessä vammaisen sisaruksen kanssa, sukulaisille on ok, että tämä vammaine asuu, koska kuitenkin pystyy tekemään kotitöitä, leikkaamaan nurmikkoa yms ja osallistuu ruokakustannuksiin. Muita terveitä sisaruksia on kolme, jotka käyvät töissä, erilaisia tulotasoja. 

Taloon on välttämätöntä tehdä remontti, joka mahdollisen avustuksen jälkeen tulisi maksamaan 15000-20000 euroa rakennusihmisen tekemän arvion mukaan. 

Muut sisarukset käyvät lapsuudenkodissaan muutaman kerran vuodessa, ei niinkään lomailemassa, vaan auttelemassa. Miten remontin kustannukset kuuluu jakaa? Talosta ei tule jäämään mitään perintöä, vaan on jo hiljainen sopimus, että vammainen sisarus lesken mahdollisesti kuoltua saa jäädä sinne "vuokralaiseksi" ilman että vuokraa tarvitsee maksaa ja käydään auttamassa, koska uskotaan pystyvän itsenäiseen asumiseen.  Alueella on erittäin vaikea saada rintamamiestaloja kaupan. 

Kysymys on siitä, että multa ollaan vaatimassa sellaista summaa, että saan sanoa hyvästit omalle asunnonostohaaveelle, ts. kolmasosaa remontin hinnasta, eli leskeltä ja vammaiselta sisarukselta eivät nämä parempituloiset aio vaatia mitään. 

Kommentit (73)

Vierailija
21/73 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2014 klo 14:42"]

Isä maksaa 10000e, kehveli ja muut sisarukset 2500/ lärvi. Näin se menee.

[/quote]

Ja miettikää miten saatte kotitalousvähennyksen optimoitua.

Vierailija
22/73 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun veljilläsi on huono matikkapää..vaikka varmaan yrittävät olla hyvällä asialla, niin ettei isäsi ja vammaisen tarvitsisi maksaa mitää, ihan ymmärrettävää kun heillä on varaa maksaa. Kerro heille tilanteesi ja sano, ettei sinulla ole varaa maksaa kolmasosaa. Mitä isäsi on sanonut?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/73 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso kunnan sivuille ja sosiaalityö. Työntekijän nimi ja soittoaika selviävät sieltä. 
Voi olla, että kyse joko vanhusten sosiaalityöntekijästä tai sitten vammaispalvelun sosiaalityöntekijästä. 

Muutenkin kannattaisi kartoittaa kokonaistilanne, ainakin meidän kunnassa on toimintaterapeutti (
jaettu vammaiset ja vanhukset- tehtäviin), joka tekee ihan kotikäynnin ja tutkii, mitä mahdollisuuksia
on pyytää apuvälineitä ja kodin korjaustöitä/muutostöitä kunnalta. Josko portaita tai kaiteita pitäisi lisätä, istuinpenkkiä vessaan, hätänappia, ruokapalvelua, siivouspalvelua jne. Ylipäätään turvallisuutta.
Nämä käsittääkseni ilmaisia, mutta en ihan ole varma. 

Joka tapauksessa jos rahaa ei ole korjauksiin, sosiaalityöntekijän on asia hoidettava vaikka harkinnanvaraisena toimeentulotukena.

Kannattaa myös pyytää sosiaalityöntekijältä/toimintaterapeutilta palvelusuunnitelma, jossa 
asiat laitetaan ihan paperille. Rouvahan ei tästä nuorene, joten se on asiallinen ja ajankohtainen joka tapauksessa.

Googlaa sanat palvelusuunnitelma, siitä saat lisätietoja. 

Onhan hänelle haettu Kelasta eläkeläisen hoitotukea ja eläkeläisen asumistukea? Varmasti on, koska jo tuon ikäinen, mutta varmuuden vuoksi asia kannattaa selvittää. Sosiaalityöntekijän sitä voisi myös patistaa selvittämään, mutta ovat aika laiskoja näihin asioihin tarttumaan. Sana hallintolaki kyllä patistaa heidät toimimaan, mutta nihkeästi.

Vierailija
24/73 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Klassinen tapaus: kun en itse hyödy, en halua maksaa.

Voishan tuota ajatella niinkin, että sillä tavalla varmistuu että siellä jo asuvilla on katto päänsä päällä ja turvallista siellä olla. 

Tai sitten myyt oman omistusosuutesi pois ja lopetat kitinän.

Ilmeisesti on kuitenkin kyse sun omasta perheestäsi ja mulle heräsi kysymys että MIKÄ SUA vaivaa?!

15 000 - 20 000 euroa ja siitä kolmasosa on 5000 - n. 6700 euroa. Ja väitit että tuo summa romuttaa sun asunnonostohaaveen? 

- vaikea on uskoa.

Mun mielestäni sä olet sietämättömän itsekäs.

Vierailija
25/73 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2014 klo 14:51"]

Klassinen tapaus: kun en itse hyödy, en halua maksaa.

Voishan tuota ajatella niinkin, että sillä tavalla varmistuu että siellä jo asuvilla on katto päänsä päällä ja turvallista siellä olla. 

Tai sitten myyt oman omistusosuutesi pois ja lopetat kitinän.

Ilmeisesti on kuitenkin kyse sun omasta perheestäsi ja mulle heräsi kysymys että MIKÄ SUA vaivaa?!

15 000 - 20 000 euroa ja siitä kolmasosa on 5000 - n. 6700 euroa. Ja väitit että tuo summa romuttaa sun asunnonostohaaveen? 

- vaikea on uskoa.

Mun mielestäni sä olet sietämättömän itsekäs.

[/quote]

Mä en ymmärrä miksi ap olis itsekäs. Ei ole hänen tehtävänsä laittaa säästöjään taloon jossa ei asu ja josta omistaakin vain murto-osan. Itsekkäitä on nää muut jotka vaatii ap:lta tuota summaa. Miksei isä maksa omaa osuuttaan? Miksei keharilta vaadita mitään? Talo jää heille ja he saavat siitä täyden hyödyn maksattaen kaiken muilla. Miksi ap:n pitäis luopua omasta asunnosta isänsä ja keharin takia? Miksei nämä varakkaat maksa koko lystiä?

Vierailija
26/73 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti kannattaa kuolinpesä jakaa ja silloin remontin maksavat omistajat. Ja kyllä vammaisellakin on tuloja ja monet maksavat vuokraa. Hoitakaa suvun asiat kuntoon ammattilaisten kanssa, niin ei tule myöhemmin enemmän ongelmia kuin nyt jo tuntuu olevan.

t. köyhä perijä

Vierailija
27/73 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2014 klo 14:46"]

Katso kunnan sivuille ja sosiaalityö. Työntekijän nimi ja soittoaika selviävät sieltä. 
Voi olla, että kyse joko vanhusten sosiaalityöntekijästä tai sitten vammaispalvelun sosiaalityöntekijästä. 

Muutenkin kannattaisi kartoittaa kokonaistilanne, ainakin meidän kunnassa on toimintaterapeutti (
jaettu vammaiset ja vanhukset- tehtäviin), joka tekee ihan kotikäynnin ja tutkii, mitä mahdollisuuksia
on pyytää apuvälineitä ja kodin korjaustöitä/muutostöitä kunnalta. Josko portaita tai kaiteita pitäisi lisätä, istuinpenkkiä vessaan, hätänappia, ruokapalvelua, siivouspalvelua jne. Ylipäätään turvallisuutta.
Nämä käsittääkseni ilmaisia, mutta en ihan ole varma. 

Joka tapauksessa jos rahaa ei ole korjauksiin, sosiaalityöntekijän on asia hoidettava vaikka harkinnanvaraisena toimeentulotukena.

Kannattaa myös pyytää sosiaalityöntekijältä/toimintaterapeutilta palvelusuunnitelma, jossa 
asiat laitetaan ihan paperille. Rouvahan ei tästä nuorene, joten se on asiallinen ja ajankohtainen joka tapauksessa.

Googlaa sanat palvelusuunnitelma, siitä saat lisätietoja. 

Onhan hänelle haettu Kelasta eläkeläisen hoitotukea ja eläkeläisen asumistukea? Varmasti on, koska jo tuon ikäinen, mutta varmuuden vuoksi asia kannattaa selvittää. Sosiaalityöntekijän sitä voisi myös patistaa selvittämään, mutta ovat aika laiskoja näihin asioihin tarttumaan. Sana hallintolaki kyllä patistaa heidät toimimaan, mutta nihkeästi.

[/quote]

Asumistukea ei saa jos on asuinoikeus muttei maksa vuokraa.

Vierailija
28/73 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot, että sinulla ei valitettavasti ole varaa remonttiin. Ja että mielelläsi myyt osuutesi joko isällesi tai veljillesi.

Vierailija
29/73 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla pikkasen vastaava tilanne..

Asun ulkomailla ja Suomessa käyn vanhempien luona ehkä kerran kahdessa vuodessa. Sitten kun heitä ei ole, tuskin koskaan.

Omistan silti Suomessa perintökesämökin puoleksi veljeni kanssa ja veli tietysti on siellä kesät.

Nyt sitten kun pitää uusia katto ja maalata mökki, joudun maksamaan puolet rempasta  :(

Vakuutukset ja verot menee aina puoliksi.

Veljellä ei ole varaa ostaa mökistä mun osuutta ja olen loukussa.

Saan maksaa hautaan asti menoja, mutta en käytä mökkiä juuri koskaan.

Vierailija
30/73 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli pari vuotta sitten vähän samanlainen tilanne. Lapsuudenkodissa tosin asui ja asuu yhä eläkeläisäitini ja kehitysvammainen pikkusiskoni. Ja talo on ihan hyvässä kunnossa, sitä kannattikin korjata. Meitä muita sisaruksia, jotka ei tuolla asu, on neljä. Summa, joka korjauksiin meni, oli vähän vajaa 18000. Minä ja kaksi veljeäni maksettiin tuosta yhteensä 12000. Ja äiti, kehitysvammainen pikkusisko ja yksi pienituloisempi sisko maksoivat loput. Kaikki kyllä kirjattiin ylös.

Suosittelen kunnon perhepalaveriä teille, koko porukalle. Miettikää mikä on summa jolla pystytte kukin osallistumaan. Jos talo oikeasti tosi huonokuntoinen, kannattaa miettiä onko korjaamisessa edes järkeä.

Vierailija
31/73 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tässä mitään mielipiteitä tarvita, asiat menee lain mukaan. Hyvä juristi auttaa siinä, että kukaan ei joudu vaikeuksiin.

Vierailija
32/73 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2014 klo 15:08"]

Asun ulkomailla ja Suomessa käyn vanhempien luona ehkä kerran kahdessa vuodessa. Sitten kun heitä ei ole, tuskin koskaan.

Omistan silti Suomessa perintökesämökin puoleksi veljeni kanssa ja veli tietysti on siellä kesät.

Nyt sitten kun pitää uusia katto ja maalata mökki, joudun maksamaan puolet rempasta  :(

[/quote]

et sinä ole missään loukussa. Joko veljesi ostaa osuutesi tai mökki myydään, konsultoi ihmeessä juristia (yhteisomistajuuden purku).

Vierailija
33/73 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni korjaamisessa ei ole mitään järkeä, siinä on vain isän tunnearvo. Isä on aikoinaan saanut puolivalmiin mökin halvalla ja rakentanut sen itse loppuun 60-luvulla. 

Isällä ei ole oikeuksia tukiin, sillä hänellä on ihan kohtalainen eläke. Isä on vain helkkarin pihi ja tiedän, että häneltä löytyisi ihan säästötililtä useampi tonni. Hänellä on ihmeellinen ajatus, että lapsille pitää olla rahaa. Mä olen sanonut, että käytä itse ja nauti ja korjaa vaikka taloa. Nyt se onkin mennyt huonoon kuntoon, kun ei ole raskittu ylläpitoremppoja tehdä ja kellarisauna on aikansa elänyt. 

Se on mulle ihan nollasijoitus, eli pelkkää hyväntekeväisyyttä. En koe kotona käyntejä mitenkään lomailuna, sillä teen täyttä työpäivää aina kun käyn ja mies teini-ikäiset lapset tekee myös, tai teinit ei enää lähde.

Nyt pitää mennä, jatkan myöhemmin. 

Vierailija
34/73 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2014 klo 15:19"]

[/quote]

et sinä ole missään loukussa. Joko veljesi ostaa osuutesi tai mökki myydään, konsultoi ihmeessä juristia (yhteisomistajuuden purku).

[/quote]

Varmaan noin, mutta veljeni on ainoa omaiseni kun vanhemmat kuolevat, en halua suututtaa ja katkaista välejä.

Vierailija
35/73 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2014 klo 15:28"]

[/quote]

[/quote]

Varmaan noin, mutta veljeni on ainoa omaiseni kun vanhemmat kuolevat, en halua suututtaa ja katkaista välejä.

[/quote]Oletko varma, että suuttuisi kun kävisit asian asiallisesti läpi? Miksi veli pitää oikeutenaan omistaa mökki, johon hänellä ei ole varaa..

Vierailija
36/73 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vaan tiedoksi nro 15 että sillä talolla joka on ollut vaikeuksia tehdä kauppoja keskustasta on luultavammin jotain vikaa tai liian kova hintapyynti eikä myyjällä kiirettä saada tehtyä kauppoja. 

Kyllä talot myydään ja ostaja löytyy. Jos olet nuori niin mikä asiantuntija sinä olet sanomaan aiheesta mitään? Moni voisi ostaa pelkän tontin sitten ja räjäyttää talon ja siihen uusi parempi tilalle. Muttei taas hinnalla millä tahansa.

Jos talo on huono niin kyllä se silti huollon tarvitsee ja se maksaa joka siellä asuu. Jos henkilöllä ei ole varoja niin käännytään avun puoleen, muttei minusta suvun kuulu auttaa automattisesti. Toisaalta jos asut siellä tai omistatkin talosta niin miksi antaisit omaisuutesi arvon laskea? Talon hinta laskee jos sitä ei huolla. Alue voi saada myöhemminkin uutta voimaa ja muuttua voittosuuntaan. On huono asia jos ei tätä näe.

Vierailija
37/73 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro veljillesi, ettei sinulla ole antaa remonttiin niin paljoa. Kyllä ne ymmärtävät.

Vierailija
38/73 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missään nimessä ap:n ei tarvitse maksaa osuuttaan suurempaa osaa remontista ellei niin halua tehdä. Kokonaan toinen asia on sitten se että kyllähän jotkut auttavat vanhempiaan taloudellisesti paljonkin vaikka eivät edes omista osaakaan talosta. Jos näin ei halua toimia niin mikään pakko ei ole, älä anna vanhempien veljien pakottaa ja painostaa sinua maksamaan yhtään enempää kuin laillinen osuutesi on. 

Ylipäätään jaksaa hämmentää miten huonosti perintöasioita joskus hoidetaan. 

Vierailija
39/73 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäsi ja vammainen kunnan palvelutaloon ja koko mörskä katepillarilla alas, loppuu riidat.

Vierailija
40/73 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2014 klo 15:37"]

[quote author="Vierailija" time="17.05.2014 klo 15:28"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]Oletko varma, että suuttuisi kun kävisit asian asiallisesti läpi? Miksi veli pitää oikeutenaan omistaa mökki, johon hänellä ei ole varaa..

[/quote]

Miksi? No se varmaan on vuosien kuluessa tullut sille "omaksi".

Myyminen?

No sehän tietäisi sitä, että hänellä ei olisi kesäpaikkaa enää. Mökki on upealla paikalla ja veli perheineen on siellä koko kesän. Miten se olisi veljestä OK jos se menisi myyntiin?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi seitsemän