Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Amiksen käynyt kirjoittaa sanoja kuten: "halkaisia", "autoilia", "pyöräiliä".

Vierailija
17.05.2014 |

Vaikka noiden sanojen oikeinkirjoitus opetetaan jo peruskoulussa! Ja turha vedota "lukihäiriöön", koska ei ole mahdollista että 99% ammattikoulun käyneistä sairastaa sitä. Tyhmyys on heidän ainoa todellinen ongelmansa.

Kommentit (101)

Vierailija
101/101 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.05.2014 klo 13:04"][quote author="Vierailija" time="17.05.2014 klo 13:45"]

Siinä ei ole mitään hahmotushäiriötä, jos ei kirjoita tekijänimikkeitä ja-johtimella. Se asia käsitellään alakoulun kolmannella luokalla. Se vieläpä kerrataan seiskalla, kasilla ja ysillä. Hahmotushäiriö olisi silloin, jos kirjoittaisi ij-yhdistelmän aina pelkällä i:llä, kuten papukaia. Tekijänimikkeissä kyse on vain siitä, että ei jaksa pitää noinkaan yksinkertaista sääntöä mielessään. Nämä ovat niitä tyyppejä, jotka kirjoittavat nimensä papereihin tyyliin pekka.pölkky. Siis pienellä ja piste väliin.

[/quote]

Äikänope täällä taas. Kirjoittamasi EI pidä paikkaansa. Tuo johdin kyllä opetetaan alakoulussa mutta ei yläkoulussa. En ole urani aikana nähnyt yhtään oppikirjaa, jossa se olisi mainittu. Sen oletetaan olevan jo hallussa, ja itse olen vain korjannut sen kirjoitelmista ja pyytänyt oppilasta kiinnittämään huomiota asiaan. 

Lisäksi et näemmä tajua mitään hahmotushäiriöistä. Ei asia ole niin, että yhden säännön kyllä muistaa mutta vaikeampaa ei. Myös ne yksinkertaisimmat säännöt voivat tuottaa vaikeuksia. Muistivaikeuksista kärsivien taas ei voida olettaa muistavan jokaista sääntöä, joka kerran on opetettu 9-vuotiaana.

Harmittaa, että ihmiset antavat tietyille ongelmille sympatiaa mutta tietyille taas ei. Olen aika järkyttynyt ihmisten tylystä, lapsellisesta ja kapeakatseisesta suhtautumisesta tässä ketjussa ja muutenkin. Ehkä ihmisten tietoisuutta näistä asioista pitäisi lisätä.

[/quote]

Siis mitä ymmärrystä pitäisi antaa aikuisille ihmisille, jotka eivät osaa peruskielioppisääntöjä? Luki- ja oppimishäiriöt ovat toki asia erikseen, mutta tässä ketjussahan on puhuttu henkiköistä, jotka eivät yksinkertaisesti osaa kirjoittaa oikein.

Amiksessa kieltä ei opeteta yhtä laajasti kuin lukiossa. Niin se vain on ja usein tämän takia amiksilla kielioppisäännöt ovat huonommin hanskassa. Ehkä olen sitten kapeakatseinen ja suvaitsematon, mutta minusta räikeät kielioppivirheet antavat ihmisestä junttimaisen ja yksinkertaisen kuvan. En esim. haluaisi palkata lapsenvahdiksi ihmistä, jonka ilmoituksessa lukisi: "olen 18 vuotias lähi hoitaja opiskelia tampereelta joka pitää lapsista ja on työn tekijänä reipas ja omaalotteinen. olen tehnyt erin laisia hoito töitä ja minulla on laajasti kokemusta eriikäisistä lapsista. Yhteyden ottoasi odotellen liisa lähi hoitaja". Ihan sama, kuinka hyvä olisi lasten kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kaksi