Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Amiksen käynyt kirjoittaa sanoja kuten: "halkaisia", "autoilia", "pyöräiliä".

Vierailija
17.05.2014 |

Vaikka noiden sanojen oikeinkirjoitus opetetaan jo peruskoulussa! Ja turha vedota "lukihäiriöön", koska ei ole mahdollista että 99% ammattikoulun käyneistä sairastaa sitä. Tyhmyys on heidän ainoa todellinen ongelmansa.

Kommentit (101)

Vierailija
21/101 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi. Löysätkäähän hattua kielinerot!

Vierailija
22/101 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2014 klo 12:29"]

Vaikka noiden sanojen oikeinkirjoitus opetetaan jo peruskoulussa! Ja turha vedota "lukihäiriöön", koska ei ole mahdollista että 99% ammattikoulun käyneistä sairastaa sitä. Tyhmyys on heidän ainoa todellinen ongelmansa.

[/quote]

Mä olen aina pitänyt oikein kirjoituksella snobbailevia jotenkin pikkusieluisina. Itse kirjoitan pirusti väärin, vaikka omaankin tohtorin hatun.
Juu, ja joo, olen lukihäiriöinen ja siksi suunnauduinkin opiskelemaan fysiikkaa. 

Vanhin poikani on vasenkätinen ja ehdotin ala-asteen opettjalle jospahän voisi laskea oikealta vasemmalle jolloin näkisi miten lasku etenee.
Mutta kun ei niin tehdä. Juuri niitä pikkusieluja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/101 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku kirjoitti, että toisille esim. kielten opettelu on haastavaa ja toisille oikeinkirjoitus. No, eikö sitten kannattaisi nimenomaan käyttää aikaa niiden haastavien asioiden opetteluun? Jos kerran muut saattavat mennä kuin vettä vaan..?

Mikä oikeutus se on jättää asioita harjoittelematta, että se on itselle vähän vaikeampaa? Eikö osan ihmisistä tarvitse edes osata kirjoittaa? Eikö tarvitse osata kieliä? Tietää mikä on korko?

Mäkään en maksa veroja, ku se on mulle niiin haasteellista. Vituverot niinq.

Vierailija
24/101 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tämä kirjoittaminen niin vakavaa ole:)  Pari vuotta sitten turunsanomissa oli kaksi eri juttua eri sivuilla, jotka käsittelivät auton omistajaa ja haltianäyttelyä. Auton omistaja oli toimittajan toimesta kirjoitettu haltiaksi ja toinen toimittaja oli haltian kirjoittanut haltijaksi. Tämä siis samassa lehdessä :) Toisin sanoen auton omisti, joku suippokorvainen ukkeli ja näyttely kertoi ns.omistajista tai sinnepäin :)

Vierailija
25/101 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä väliä? Kyllä sinä yli ylioppilas varmaan tai ehkä kuitenkin ymmärrät mitä tarkoitetaan?

yli yli oppilas, eiku..

Vierailija
26/101 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana tuo käärmeen nahkatakki!

Minua ärsyttää, kun ravintola-alan opiskelijoille ei opeteta vierasperäisten ruokien nimiä. Kirjoitetaan mm. bruchetta tai lasange. Lausuminen on sitten vielä toinen juttu. Olisivathan ne ihan perussanastoa.

Joskus näkee myös niitä mumminlihakeittoja.

Vierailija
27/101 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2014 klo 12:29"]Vaikka noiden sanojen oikeinkirjoitus opetetaan jo peruskoulussa! Ja turha vedota "lukihäiriöön", koska ei ole mahdollista että 99% ammattikoulun käyneistä sairastaa sitä. Tyhmyys on heidän ainoa todellinen ongelmansa.

[/quote] Viisas vaikenee. Tyhmä tuo itseään esille:D

Vierailija
28/101 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2014 klo 12:46"]

Fleese, kolitsi, hiansuut, vuorellinen...

[/quote]

Prismassa oli mainoskyltissä: vuorelliset hanskat::)))) arvatkaa, tekikö mieli kysyä, että onko korkeakin vuori kyseessä.

Vierailija
29/101 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2014 klo 22:54"]

Itse opiskelen nyt kauppiksessa ja tosiaan oikein kirjoituksen opin jo siellä peruskoulussa. Äikkä ollut aina kymppi ja ärsyttää suunnattomasti juurikin tollaset kirjoitusvirheet ja kavereilla menee aina hermot ryhmätöitä tehdessä, kun korjaan aina, jos joku kirjoittaa väärin.

[/quote]tarkoitatko oikeinkirjoitusta vai oikein kirjoittamista (paino viim sanalla)?

Vierailija
30/101 |
19.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äikänope tässä. Minä taas saattaisin palkata oikein mielelläni sellaisen ihmisen, koska työssäni näen reippaita, vastuuntuntoisia, positiivisia oppilaita, jotka varmasti ovat todella hyviä työntekijöitä, mutta joilla kirjoittaminen on heikkoa. Se ei kaikkea kerro!

Vierailija
31/101 |
19.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ärsyttää surkean kirjoitustaidon perusteleminen ja puolusteleminen sillä, että kieli muuttuu. 

Vierailija
32/101 |
19.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2014 klo 17:21"]Apua, onko joku amis sitten väittänyt että amiksessa opiskellaan äidinkieltä yhtä paljon kuin lukiossa? Vaikea uskoa... kaksoistutkinto on oma juttunsa (tosin en tiedä opiskellaanko siinäkään niin paljon).

Meillä oli amiksessa vain pari äidinkielen kurssia, joiden laajuutta opintoviikkoina en muista. Ensimmäisessä tehtiin kirjaesitelmä ja raportti jonkin työn tekemisestä (esim. mulla villakangastakin valmistus). Samalla opeteltiin tiedonhakua ja jotain lähteiden merkitsemiseen liittyviä juttuja. Toinen kurssi olikin jo opparin kirjallisen osuuden kirjoittamista.

Myöhemmin opiskelin AMKssa ja luokallani oli itseni lisäksi 19 lukiopohjaista opiskelijaa. En koskaan kirjoittanut yhtä hyviä raportteja ja esseitä kuin he, mutta käytännön työt onnistuivat minulta paremmin. Valmistuessamme olimme ammatillisesti samalla viivalla. Lukiopohjaisilla oli ehkä paremmat yleistiedot ja kielitaito, itselläni taas mahdollisesti enemmän käytännön kokemusta alan töistä.

[/quote]

Meillä on amiksessa neljä kurssia äidinkieltä. Ensimmäisen kurssin sisältöä en tiedä, koska se oli minulla hyväksiluettuna, toisessa kurssissa harjoittelimme asiakirjojen tekoa, puheiden pitämistä, virallisten sähköpostien kirjoittamista ja teimme myös tehtäviä, joihin piti korjata kielioppivirheet.

Ensi syksynä alkaa äidinkielen kolmas kurssi, joten sen sisältöä en vielä tiedä ja neljäs kurssi onkin sitten opinnäytetyön tekemistä.

T. Amis, joka on aina ollut todella hyvä äidinkielessä, vaikkakin huonoa suomea puhuva äitini opetti minut lukemaan.

Vierailija
33/101 |
19.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kirjuuta oikein kirjuutusta. Olekkonää oulusta ja juokkonää pillillä piimää ja naikkonää mäthäällä. Stadi on snadi mutta buli. suattaahan se niin olla.

Vierailija
34/101 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei noin kirjoita kuin ehkä joku elämän koulun käynyt. Paska provo

Vierailija
35/101 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lähäri kirjoittaa inbesilli, reagtio, rumpa, ompa, empä

Lääkelasku tentti, soveltuvuus koe, vapaa päivä

Vierailija
36/101 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa. Minä olen käynyt ensin amiksen ja nyt olen lukiossa. Äidinkieleni on 10. Kurssiarvosanojeni keskiarvo 8,6. Ajatella, vielä lähärinä olin.

Vierailija
37/101 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vartiat!

Vierailija
38/101 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2014 klo 12:31"]

Ei noin kirjoita kuin ehkä joku elämän koulun käynyt. Paska provo

[/quote]

Opetan ammattikoulussa ja voin ikäväksesi todeta että suurin osa oppilaista kirjoittaa juuri noin huonoa suomea.

Vierailija
39/101 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2014 klo 12:29"]Vaikka noiden sanojen oikeinkirjoitus opetetaan jo peruskoulussa! Ja turha vedota "lukihäiriöön", koska ei ole mahdollista että 99% ammattikoulun käyneistä sairastaa sitä. Tyhmyys on heidän ainoa todellinen ongelmansa.

[/quote] Sinä oletkin parempi ihminen kun me muut. Oletko mistä saanut tälläisen mallin? Onko ongelmia? Kyllä ehdit vielä terapiaankin.

Vierailija
40/101 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n kirjoituksesta löytyy neljä virhettä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä neljä