Eipä ole ammatillisen open työssä enää mitään järkeä
Olen ollut alalla 13 vuotta. Vuosi vuodelta tulee enemmän heitä, joilla on vaikeuksia tavanomaisten sääntöjen noudattamisessa. Yksi ei jaksa herätä aamuisin ja on siksi poissa kaikki aamupäivät. Toinen ei ymmärrä ilmoittaa harjoittelupaikkaan, jos on kipeä. Kolmas pelaa puhelimella, eikä kuuntele. Yleensä syynä on opettaja. ”En ymmärtänyt...”
”En tiennyt, että pitää ilmoittaa...”
”Liian vaikeita kysymyksiä...”
”En ole varma, onko tämä minun alani...”
”En osannut tulla teamsiin, oli niin epäselvät ohjeet...”
Vuosi vuodelta käy röyhkeämmäksi. Ennen etäopetukseen siirtymistä joku minun oppilaistani oli käynyt varastamassa kaikki käsidesipullot joka kerroksesta. Kukaan ei myöntänyt. Vielä 10 vuotta sitten uskalsin käydä vessassa lukitsematta luokan ovea. Nykyisin en uskalla, koska joku kuitenkin varastaa jotain. Kun on pakko käydä vessassa, pyydän kaikkia poistumaan tauolle,
Tukiopetusta pitää järjestää iltaisin heille, jotka eivät pysy opetuksessa mukana tai eivät viitsi osallistua tunneille. Mitään vastuuta ei saa jättää opiskelijalle itselleen, ettei hän vain keskeytä.
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Hieman ohi aiheen, mutta täällä on maikkoja kommentoimassa.
Pitääkö paikkaansa, että esim Itä-Helsingissä päästetään sellaisia S2-lapsia jatkoon, joiden pitäisi ehdottomasti jäädä luokalle?
En onneksi opeta siellä päinkään, mutta uskon kyllä että näin taatusti on. Meinaan ei niitä kantiksiakaan jätetä luokalle, vaikka ehdottomasti pitäisi. Kiva kun tänne yläkouluun saapuu sitten lähes luku- ja kirjoitustaidottomia oppilaita, jotka eivät tajua mistään tiedollisesta mitään...
Hyvä, että olet saanut apua!
Olen käynyt lääkäreillä monta kertaa. Ovat määränneet eri lääkkeitä (nukahtamis- ja mielialalääkkeitä), joista ei ole ollut hyötyä. Nukahtamislääkkeistä oikeastaan on vain haittaa, koska ne tekevät olon tokkuraiseksi. Melatoniinit yms. on myös kokeiltu. Niillä ei ollut mitään vaikutusta. Olen käynyt myös psykologien juttusilla, muttei siitäkään ole ollut apua. Kaikillehan keskusteluapu ei tuo helpotusta, tai sitten minun kohdallani ei vain olla päästy käsittelemään sitä ongelmien juurisyytä, mikä se sitten onkaan.
Päätin, että joulun jälkeen varaan vielä yhden lääkäriajan. Ehkä minulla on ADD tai joku muu neurologinen häikkä? Mutta jos sekään ei ole oikea diagnoosi tai nekään lääkkeet eivät auta, niin mitä ihmettä tässä sitten enää voi tehdä. En jaksa enää mitään muuta kuin käydä töissä, ja sitäkin hädin tuskin. Ei ole harrastuksia, kavereita jne. Poistun kotoa vain töihin ja kauppaan.