Eipä ole ammatillisen open työssä enää mitään järkeä
Olen ollut alalla 13 vuotta. Vuosi vuodelta tulee enemmän heitä, joilla on vaikeuksia tavanomaisten sääntöjen noudattamisessa. Yksi ei jaksa herätä aamuisin ja on siksi poissa kaikki aamupäivät. Toinen ei ymmärrä ilmoittaa harjoittelupaikkaan, jos on kipeä. Kolmas pelaa puhelimella, eikä kuuntele. Yleensä syynä on opettaja. ”En ymmärtänyt...”
”En tiennyt, että pitää ilmoittaa...”
”Liian vaikeita kysymyksiä...”
”En ole varma, onko tämä minun alani...”
”En osannut tulla teamsiin, oli niin epäselvät ohjeet...”
Vuosi vuodelta käy röyhkeämmäksi. Ennen etäopetukseen siirtymistä joku minun oppilaistani oli käynyt varastamassa kaikki käsidesipullot joka kerroksesta. Kukaan ei myöntänyt. Vielä 10 vuotta sitten uskalsin käydä vessassa lukitsematta luokan ovea. Nykyisin en uskalla, koska joku kuitenkin varastaa jotain. Kun on pakko käydä vessassa, pyydän kaikkia poistumaan tauolle,
Tukiopetusta pitää järjestää iltaisin heille, jotka eivät pysy opetuksessa mukana tai eivät viitsi osallistua tunneille. Mitään vastuuta ei saa jättää opiskelijalle itselleen, ettei hän vain keskeytä.
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ul ko maa laiset niitä laiskottelijoita. lähäriksi kun opiskelin aikanaan, ul ko laiset käytävillä notkui puhelimet käsissään isoissa porukoissa. me suomalaiset opiskeltiin kokeisiin kirjat kädessä.
ja u l ko ma alai s e t oli siti parempia kun olivat opiskelleet ennen koetta kaikki asiat ja te yrititte viime tingassa lukea edes jotain että pääsisitte läpi? Vieläkö ihmettelet että joku "vie" työpaikat kun itse ei tehdä yhtään mitään?
Voi hyvä luoja. En jaksa edes loukkaantua kommentistasi. Naurattaa että tollaisen johtopäätöksen vedät ja tulet trollaamaan tätä ketjua. No ainakin nostat sen taas etusivulle, joten KIITOS ja JATKA vaan. Hyvää joulua.
Vierailija kirjoitti:
Oppilaani yläkoulussa jo kilpailee siitä kuka on valvonut pisimpään ja nukkunut vähiten. Riehuvat nauraa räkättävät kiroilevat tunneilla, tulevat myöhässä, ölisevät, nakkelevat tavaroita, suttaavat jotain vihkoihin karmealla käsialallaan ja mikään ei kiinnosta. Ei oo motia. Ei vastuuta mistään. Ovat likaisia, haisevat pahalle ja tukka pesemättä. Eivät osaa omaa nimeään kirjoittaa kunnolla. Eivöt pysty lukemaan alkeellisiakaan kirjoja joissa puolet kuvia. Eivät liiku, valittavat ja urputtavat miten tylsää ja paskaa kaikki on. Semmoisia siellä koulussa kuulkaa on, eikä nää ollut pelkästään poikia. Tulkaapa kokeilemaan millasta on opettaa tämmöstä sakkia. Ja ei ole mitään rehtorin puhutteluja tai jälki-istuntoja. Tulee paha mieli ja silloin vanhemmat herää sieltä luolistaan valittamaan. Ai että luokanvalvojana nautin kun näin niiden ilmeet huomattuaan todistuksessa rivin vitosia ja kutosia! Luulivat saavansa kaseja... varmaan alakoulussa ehkä juu. Älkää hemmetti kouluttautuko alalle. Paska palkka ja hirveä työ.
Mitä rehtori tekee? Oletko valittanut hänestä eteenpäin?
Ota yhteyttä OAJ sekä nostat asian aina esille opettajankokouksessa ja kysyt reksiltä onko tulossa muutoksia. Jos et kehtaa, niin ainakin yhteys OAJ + opetushallitus.
Ymmärrän maikkojen turhautumisen. Nykyään on auktoriteettikin karsittu. Päiväkodista lähtien vanhemmat on urputtamassa milloin mistäkin. Peruskoulussa ei saa kuria pitää jne.
Vuosaaren mamukouluissa ei saa maikkoja pysymään paria vuotta pidempään hommissa. Meno on kuulemma sellaista. Muutenkin noissa kouluissa opintosuoritukset ovat selkeästi huonommat kuin muualla ja tämä kostautuu myös kantasuomalaisten lasten opintomenestykseen.
Jos nyt pitäisi laittaa lapsia koulutielle ja vaikka mustakiven koulu olisi osoite, niin pistäisin vaikka yksityiskouluun ennemmin.
Vierailija kirjoitti:
Oppilaat yleensä kilpailee siitä kuka käyttäytyy huonoiten. Kuka ei tee koskaan läksyjä, tulee myöhässä ja käyttäytyy koulussa huonosti, lintsaa eniten ja lähtee koulusta aikaisemmin kotiin kuin muut. Hiket ei oo suosittuja.
Tämä,
kun ei ole kunnon rangaistuksia niin näinhän tässä käy.
Wilmamerkintä ei ole rangaistus. I d i o o t t i hommiksi on mennyt koulunköynti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oppilaani yläkoulussa jo kilpailee siitä kuka on valvonut pisimpään ja nukkunut vähiten. Riehuvat nauraa räkättävät kiroilevat tunneilla, tulevat myöhässä, ölisevät, nakkelevat tavaroita, suttaavat jotain vihkoihin karmealla käsialallaan ja mikään ei kiinnosta. Ei oo motia. Ei vastuuta mistään. Ovat likaisia, haisevat pahalle ja tukka pesemättä. Eivät osaa omaa nimeään kirjoittaa kunnolla. Eivöt pysty lukemaan alkeellisiakaan kirjoja joissa puolet kuvia. Eivät liiku, valittavat ja urputtavat miten tylsää ja paskaa kaikki on. Semmoisia siellä koulussa kuulkaa on, eikä nää ollut pelkästään poikia. Tulkaapa kokeilemaan millasta on opettaa tämmöstä sakkia. Ja ei ole mitään rehtorin puhutteluja tai jälki-istuntoja. Tulee paha mieli ja silloin vanhemmat herää sieltä luolistaan valittamaan. Ai että luokanvalvojana nautin kun näin niiden ilmeet huomattuaan todistuksessa rivin vitosia ja kutosia! Luulivat saavansa kaseja... varmaan alakoulussa ehkä juu. Älkää hemmetti kouluttautuko alalle. Paska palkka ja hirveä työ.
Mitä rehtori tekee? Oletko valittanut hänestä eteenpäin?
Liperissä vastattiin, että noudatetaan opetussuunnitelmaa...😂
Tämä nykysuuntaus tulee johtamaan yksityisiin kouluihin koska opetushallitus rapsuttaa opetuksen ilmiöoppimisella.
Ei skarissakaan ei tarvitse pyytää enää anteeksi, jos on satuttanut toista....
ilmeisesti lapsi ehkä oppii joskus itse ymmärtämään että toimii väärin ja toisille tulee paha mieli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Amistutkinnolla ei kauheasti enää tienaa, ja osa niistäkin kavereista jotka valmistuivat, pääsivät vain vuokratyöfirmojen listoille töihin, vaikka olivat päteviä. Itse jätin kesken kun ei kiinnostanut.
Just tää asenne! En viitsi käydä koulua, kun en heti pääse 5000e/kk palkoille. Ne kaverit, jotka pääsi vuokratyöfirmojen listoille, ovat kohta vakipestissä ja tulevat elättämään itsensä ja saavat ihan normi palkkaa. ( Toki se ei ole se 5000e/kk, niin kuin ei suurimmalla osalla tavallisilla työllisillä)
Nämä "jätin koulun kesken kun ei kiinnosta", ovat elämäntapatyöttöminä ikänsä yhteiskunnan elätettävinä.
Ja kaikki on yhteiskunnan/hallituksen vika.
Jos sun mielestä 2 500 e on hyvä palkka jostain haisevien likaviemäreiden rassaamisesta tai kymmeniä kiloja painavien kaapelikelojen raahaamisesta, niin sitten on. Kyllähän sillä yksinäinen mies elää jos ei tarvitse autoa, mutta itseäni ei kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Jos ollaan tietty määrä poissa, ei pääse läpi. Silloin voi joutua koulusta pois. Se niille oppilaille heti selväksi. Ja varoitus, kun on tarpeeksi poissaoloja "kaksi poissaoloa ja,se on sitten siinä".
Ei opettajan tarvitse loputtomiin joustaa.
Ja oppilaille jo alussa tiedoksi, että jos varastaa koulusta niin se on rikosilmoitus poliisille saman tien.
Ei ne opet voi päättää, että kaksi poissaoloa ja se on siinä. Poissaoloihin tulee ohjeet koululta. Joskus kurssin läpäisyyn tarvitaan 50% läsnäolo ja joskus 100%, riippuu kurssista. Tehtävissä voi olla pakollinen palautus, mutta niitäkin voi vitkuttaa. Mikään koulu ei kahdesta poissaolosta laita opiskelijaa pois. Rahoitus tulee sen mukaan, montako opiskelijaa on ja osan rahoituksesta saa, kun opiskelija valmistuu. Koulu pyrkii saamaan mahdollisimman monta valmistumaan keinolla millä hyvänsä.
Vierailija kirjoitti:
Toistan: Ketkä näitä äpäriä tekee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toistan: Ketkä näitä äpäriä tekee?
Kaikki saavat lisääntyä. Eikä muutoksia lakiin ole tiedossa.
Itse olen aikuisopiskelijana ammattioppilaitoksessa. Opetuksen taso on jotain aivan käsittämätöntä. Olen tehnyt ihan kaiken itseopiskeluna, koska opettajista ei ole yhtään mitään hyötyä. Yksi opettaja on ihan koko ajan sairaslomalla, jaksaa kuitenkin kännipäissään provoilla facessa. Toinen opettaja on myös lähes aina tavoittamattomissa, ei vastaa yhteydenottopyyntöihin eikä juuri koskaan pidä oppitunteja vaan antaa vaan materiaalit. Kolmas opettaja ei edes ole opettaja, on vaan palkattu sinne opettamaan, koska tietää edes jotain opetettavasta aiheesta. Neljäs opettaja eksyy jatkuvasti aiheesta ja pitää ummet ja lammet jaarittelevaa monologia milloin mistäkin.
Nuoret opiskelijat ovat aivan yhtä tympääntyneitä asiain tilaan. Moni lopettanut, koska ei koe saavansa lainkaan opetusta. Pari nuorta kysyy minulta ja minä opetan ja neuvon heitä, kun kukaan henkilökunnasta ei sitä tee.
En edes viitsi alkaa avautumaan näyttöjen toteuttamisesta...
Miksi sitten olen tuossa koulussa? No koska mun pitää saada ammattipätevyys paperille vaikka olen näitä töitä jo jonkin aikaa tehnyt. Opiskelen töiden ohessa.
Amikseen on tungettava ne vitosen ja kutosen oppilaat väkisin, kun ei niitä muuallekaan aaa ja eivät saa sossuata rahaa vielä 16 vuotiaana. En ikimaailmassa jaksaisi tuota sakkia opettaa päivääkään, kun olen päässyt kolmen vuoden jälkeen eroon noista! Vastuuta ei oteta tippaakaan omasta oppimisesta ja hällä väliä asenne loistaa kauas. Ei kiinnosta, ei ole motii... Mutta: on erittäin motivoituneita ja opiskeluunsa vakavasti suhtautuvia oppilaita myöskin ammattikouluissakin. Se pitää muistaa. T. Yläkoulun ope
Tähän on varmasti monta syytä. Epäilemättä yksi on tuo vapaa kasvatus, eli kun lapselta ei ole koskaan vaadittu mitään, hän ei osaa itsekään vaatia itseltään mitään.
Toinen syy on mielenterveysongelmat ja monenlaiset neurologiset ongelmat. Miksi niitä on nykyisin niin paljon? Niitetäänkö tässä 90-luvun laman satoa? Silloinko tuhon siemenet kylvettiin? Itselläni esim. on aivan selvästi pahoja ongelmia pääkopassa. En kestä yhtään stressiä ja olen nukkunut huonosti jo 15 vuotta. Ja minä en ole vapaan kasvatuksen tuotos, päinvastoin. Jostain syystä hermostoni käy ilmeisesti täysin ylikierroksilla, enkä saa sitä rauhoittumaan. Olen käynyt töissä vuosikausia, mutta se on äärimmäisen raskasta. Pelkkää suossa tarpomista, väsymystä, itkeskelyä, unettomuutta, uupumusta joka tuntuu jo fyysisenäkin kipuna. En ole työkuntoinen, mutta en tiedä miksen ole ja mitä sille asialle voi tehdä!?
N29
Vierailija kirjoitti:
Amikseen on tungettava ne vitosen ja kutosen oppilaat väkisin, kun ei niitä muuallekaan aaa ja eivät saa sossuata rahaa vielä 16 vuotiaana. En ikimaailmassa jaksaisi tuota sakkia opettaa päivääkään, kun olen päässyt kolmen vuoden jälkeen eroon noista! Vastuuta ei oteta tippaakaan omasta oppimisesta ja hällä väliä asenne loistaa kauas. Ei kiinnosta, ei ole motii... Mutta: on erittäin motivoituneita ja opiskeluunsa vakavasti suhtautuvia oppilaita myöskin ammattikouluissakin. Se pitää muistaa. T. Yläkoulun ope
Tästä samaa mieltä. Töihin 15-18 ikävuoden välillä, sitten kouluun, jos ei kadunlakaisu seuraavat 40 vuotta kiinnosta. "Pakollinen" amis pois, että motivoituneet saavat siellä oppia rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Mistä johtuu että oppilaat ovat niin voimattomia ja väsyneitä sekä ongelmaisia ja miksi niihin ei saa apua?
Apua nimenomaan tarjotaan. Minun mielestäni menee jo pelleilyn puolelle joissain kouluissa. Yhdessä lähärikoulussa on ollut oma tukiryhmä niille, jotka eivät pysty osallistumaan normaaliin luokkaopetukseen. Heillä syyt vaihtelee, mutta yleisimmät on kuulemma erilaiset ahdistuneisuushäiriöt. Minun kummityttöni oli tässä pienessä tukiryhmässä. Hänellä on ollut pienestä pitäen neuroottisia piirteitä ja taipumus ahdistuneisuushäiriöön (toisin sanoen saa paniikkikohtauksia esim. isoissa ihmisjoukoissa). Lisäksi hän kävi erityisopettajalla lähihoitajakoulussa lääkelaskennat ja muut vaikeammat asiat. Herttainen tyttö, mutta miksi piti valita lähihoitajan tutkinto. Siinä jos missä pitää olla ihmisten parissa töissä. Itsensä haastaminen on periaatteessa hyvä juttu, mutta pitääkö varta vasten ottaa riski, että työssä ahdistuneisuusoireet pahenee.
Lukiota kävin vuosia sitten ja sain siellä hyvää opetusta ja opettajat hyvin mukana kaikessa. Oppilaat myös jaksoivat keskittyä aika hyvin. Sain lukion käytyä loppuun, vaikka ei kaikki aineet olleet helppoja. Nyt sitten myöhemmmin olen saanut amiksesta jo aika huonoa kokemusta. Nyt tällä hetkellä opiskelen melkein etänä ja en saa mitään opetusta ja neuvoja. Kaikki pitäisi osata itse ja tietää mitä tekee. Oppimateriaalia ei ole ja kaikki tehtävien annot ja tallennukset yms ihmeellisen vaikeita ja joka jaksossa eroavat toisistaan. Minulla ei ole kunnon lukujärjestystäkään. Tämän kaiken jälkeen lukion käyminen tuntui jo helpolta ja hyvin pysyin mukana siinä mitä pitää tehdä ja milloin. Nyt ei meinaa päästä edes alkuun tehtävissä, kun ei tiedä mitä edes tekee. Olin myös yhdessä toisessa koulutuksessa ja sielläkin ihan "tavallinen" henkilö ilman opetuskoulutusta opettamassa. Hän oli kuitenkin hyvä työssään, mutta sitten ongelmaksi tuli työssäoppiminen. Se jätettiin täysin oppilaiden vastuulle ja en meinannut millään paikkaa saada, vaikka työtä sen eteen tein. Kyseessä pieni paikkakunta ja minulla ei ollut ajokorttia joten melko pulassa olin. Ihan viime tipassa sain itselleni edes jonkun paikan.
Tuolla nousi myös esiin se, että oppilaat joutuvat työelämään liian aikaisin ja pitäisi saada enemmän oppia koulussa ensin. Olin itsekin monessa asiassa pihalla kun työssäoppimisen aloitin. Parempi olisi ensin saada oppia koulussa. Nyt en enää tiedä mitä teen amiksen kanssa ja mietin, että miten koskaan pääsen näytöistä läpi ilman tietoa mistään. Lukio oli vielä helppoa, kun sai itse tehdä ja opiskella sekä oli oppimateriaalit ja sitä opetusta kunnolla. En ajatellut amiksen käymisen olevan jotenkin näin sekavaa ja näytöt nyt jännittävät muutenkin todella paljon. Samoja ajatuksia myös kuin viestissä 55. Minäkin olen jo nyt hyvin väsynyt ja en tiedä miten tulen kestämään. Tosi itsellä ongelmat alkoivat jo aiemmin esim kiusaamisen tuomien juttujen myötä, mutta en tiedä miten heikommalla pohjalla oleva enää kestää työelämää tai yleensä enää pääsee sinne asti. Ei minulla ole suuria odotuksia ja vähän pelottaa muutenkin oma terveys. Töitä kun on muutenkin aika vaikea saada ja jos olet jo valmiiksi heikommalla pohjalla niin ei se ainakaan paranna asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Tähän on varmasti monta syytä. Epäilemättä yksi on tuo vapaa kasvatus, eli kun lapselta ei ole koskaan vaadittu mitään, hän ei osaa itsekään vaatia itseltään mitään.
Toinen syy on mielenterveysongelmat ja monenlaiset neurologiset ongelmat. Miksi niitä on nykyisin niin paljon? Niitetäänkö tässä 90-luvun laman satoa? Silloinko tuhon siemenet kylvettiin? Itselläni esim. on aivan selvästi pahoja ongelmia pääkopassa. En kestä yhtään stressiä ja olen nukkunut huonosti jo 15 vuotta. Ja minä en ole vapaan kasvatuksen tuotos, päinvastoin. Jostain syystä hermostoni käy ilmeisesti täysin ylikierroksilla, enkä saa sitä rauhoittumaan. Olen käynyt töissä vuosikausia, mutta se on äärimmäisen raskasta. Pelkkää suossa tarpomista, väsymystä, itkeskelyä, unettomuutta, uupumusta joka tuntuu jo fyysisenäkin kipuna. En ole työkuntoinen, mutta en tiedä miksen ole ja mitä sille asialle voi tehdä!?
N29
Mitä sinä olet kokeillut sille tehdä? Kun minulle iski vaihdevuosioireet 43-vuotiaana, luulin tulevani hulluksi. Olin koko ajan ylikierroksilla, valvoin öisin, heräsin aamuyöstä hikisenä, itkin ilman syytä ja tiuskin työkavereille. En suostunut hormonikorvaushoitoon, koska äitini kuoli rintasyöpään, ja hormonikorvaus nostaa syöpäriskiä.
Jäin saikulle, kun lääkäri sanoi, että aloitetaan psyykelääke ja aloituksen aikana oireet voivat voimistua. Onneksi sain samalla lähetteen työterveyspsykologille. Pääsin käymään siellä 5 kertaa ja auttoi ihan todella. Lähdettiin miettimään perusasioita: mitä minä odotan työn antavan minulle ja mitkä asiat nykyisessä työssä vastaavat odotuksiini ja mitkä eivät. Saatiin tavoitteet, mille asioille pitäisi tehdä jotain. Viimeiselle kerralle pyydettiin lähiesimies mukaan. Sain tehtyä sopimuksia hänen kanssaan työterveyspsykologin rohkaisemana. Yksi ehdoton oli, että minulle ei voi tarjota ylityötä, koska olen ylitunnollinen persoona, enkä siksi pysty kieltäytymään, mutta menetetty vapaa-aika harmittaa minua niin, että vedän oman mieleni ihan solmulle. Toinen sopimus liittyi siihen, että saan laittaa työpuhelimen pois päältä silloin kun teen pikkutarkkaa, keskittymistä vaativaa työtä. Sekin johtuu minun persoonastani, koska syytän itseäni, jos työ keskeytyy, enkä pääse enää mukaan siihen, mitä olin ennen puhelua tekemässä. Kerään siitä syyllisyydestä kiukkua itseeni, mikä purkautuu joko ulospäin tiuskimisena tai sisään päin, jolloin koen epäonnistumista ja turhaudun itseeni.
Pieniä asioita lopulta vain vaadittiin, että opin ymmärtämään, mikä mättää pääkopassa. Vaihdevuosioireet eivät olleet syy millekään, vaan ne vain pahensivat olemassa olevia pettymyksen ja turhautumisen tunteita.
Olen jatkanut matkaa itsetutkiskelun tiellä myös työterveyspsykologin käyntien jälkeen. Kävin mindfulness-kurssin viime talvena. Perjantaisin yritän aloittaa aamun lempeällä joogalla. Se oikeasti auttaa siihen, etten ole niin puhki, kun työviikon viimeinen päivä loppuu. Perjantaisin alan myös siivota työpöytää jo puoli tuntia ennen työajan loppumista, myös täällä kotona etätöissä koronarajoitteiden aikaan. On helpompi aloittaa taas maanantaina työpäivä, kun on mielikuva, mitkä asiat ovat kesken ja mitkä kannattaa priorisoida tehtävälistan kärkeen.
Suosittelen muillekin, että jos mahdollista, käykää työterveyspsykologilla ajoissa. Pieniä ongelmia on helpompi purkaa, eikä kannata odottaa siihen asti, että on loppuunpalanut.
Hieman ohi aiheen, mutta täällä on maikkoja kommentoimassa.
Pitääkö paikkaansa, että esim Itä-Helsingissä päästetään sellaisia S2-lapsia jatkoon, joiden pitäisi ehdottomasti jäädä luokalle?
Erään tuttavan tenava yritti käydä metallipuolen amista eräässä pienemmässä kaupungissa. Ei tullut mitään. Koko asuntola huumeveikkoja täynnä. Joka ilta täysi meno päällä. Keltään ei otettu huumetestejä.
Tämä poika poloinen kanssa sortui aineisiin. Nyt elää kunnan vuokra-asunnossa. Ei tee mitään ja kunta maksaa kaiken.