Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eipä ole ammatillisen open työssä enää mitään järkeä

Vierailija
20.12.2020 |

Olen ollut alalla 13 vuotta. Vuosi vuodelta tulee enemmän heitä, joilla on vaikeuksia tavanomaisten sääntöjen noudattamisessa. Yksi ei jaksa herätä aamuisin ja on siksi poissa kaikki aamupäivät. Toinen ei ymmärrä ilmoittaa harjoittelupaikkaan, jos on kipeä. Kolmas pelaa puhelimella, eikä kuuntele. Yleensä syynä on opettaja. ”En ymmärtänyt...”
”En tiennyt, että pitää ilmoittaa...”
”Liian vaikeita kysymyksiä...”
”En ole varma, onko tämä minun alani...”
”En osannut tulla teamsiin, oli niin epäselvät ohjeet...”

Vuosi vuodelta käy röyhkeämmäksi. Ennen etäopetukseen siirtymistä joku minun oppilaistani oli käynyt varastamassa kaikki käsidesipullot joka kerroksesta. Kukaan ei myöntänyt. Vielä 10 vuotta sitten uskalsin käydä vessassa lukitsematta luokan ovea. Nykyisin en uskalla, koska joku kuitenkin varastaa jotain. Kun on pakko käydä vessassa, pyydän kaikkia poistumaan tauolle,

Tukiopetusta pitää järjestää iltaisin heille, jotka eivät pysy opetuksessa mukana tai eivät viitsi osallistua tunneille. Mitään vastuuta ei saa jättää opiskelijalle itselleen, ettei hän vain keskeytä.

Kommentit (62)

Vierailija
1/62 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on niin totta.

Vierailija
2/62 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketkähän noita äpäriä tekee?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/62 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota se paapomiskulttuuri teettää. Tuohan alkaa jo alakoulusta, ettei mitään enää voi vaatia. Pojan luokalla osa pelaa tunneilla ja olen kysynyt, miksei niiltä oteta kännyköitä pois. Opettajat eivät kuulemma saa ottaa kenenkään omaisuutta ilman lupaa. Jos pelaa, tuskinpa samalla oppii opetettavaa asiaa.

Vierailija
4/62 |
22.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se täällä työpaikoilla näkyy. Meille tuli vuosi sitten kaksi reipasta, vasta valmistunutta hoitajaa. Toinen on poissa vähän väliä. Milloin on kurkku kipeä, milloin on yöllä ollut unettomuutta. Mä sanoin kerran, että on niitä muitakin työpaikkoja varmaan olemassa, kun neiti tuli töihin ja alkoi välittömästi valittaa, että on väsynyt. Niin mäkin olen välillä väsynyt, mutta en pilaa kaikkien muiden työpäivää valittamalla siitä. Tälle alalle ei sovi tyypit, jotka tuijottaa vain omaan napaan. Jos työ on niin raskasta, että on pakko olla monta päivää poissa joka ikinen kuukausi, niin vaihtais alaa.

Toinen näistä neideistä viihtyi meillä kevääseen asti ja lähti pois, koska hänestä tuntui, että häntä pidetään laiskana. Mistähän se voisi johtua? Työpsykologi oli sanonut, että ei toisten mielipiteistä kannata liikaa välittää. Mun teki mieli sanoo, että joskus niistä kannattaisi välittää ja ottaa opikseen. Jos ei viitsi tehdä töitä ihan niin paljon kuin muut, niin miks pitäis saada samaa palkkaa?

Tuo pois lähtenyt tyttö tekee meillä nykyisin keikkaa, mutta ei se ole yhtään sen ahkerampi kuin ennenkään. Jättää kaiken lojumaan ja kesken. Aina siitä mistä aita matalin. Perushoito kai sujuu, mut enpä haluaisi itse olla tuollaisen hoitajan hoidettavana.

Vierailija
5/62 |
22.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan siinä paljonkin järkeä kun opetettavaa riittää ja teillä töitä riittää että ei työttöminä ja toimettomina tarvitse olla. Olkaa tyytyväisiä.

Vierailija
6/62 |
22.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi olet alalla jos et jaksa opettaa?

Vierailija
7/62 |
22.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amistutkinnolla ei kauheasti enää tienaa, ja osa niistäkin kavereista jotka valmistuivat, pääsivät vain vuokratyöfirmojen listoille töihin, vaikka olivat päteviä. Itse jätin kesken kun ei kiinnostanut.

Vierailija
8/62 |
22.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppo homma teillä on. Ehkä vielä helpompi on amk-opella joka teetättää 90% opetuksesta ryhmätöitä ja itse lepää opettajanhuoneessa.

Vierailija
9/62 |
22.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisko se sitten kiva että oppilaat ei tarvitsisi sua mihinkään että pärjäisi ilman opettavaakin..?

Vierailija
10/62 |
22.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän opettajia vähennettäisi jos huomattais että oppilaat osaisi kaiken itse. Parempi tilanne tämä opettajille on..

Vierailija
11/62 |
22.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, eipä ole ammatillisen opetuksen oppilaanakaan paljon järkeä, kun opetuksen taso on luokaton, opet kun on niin lopen leipääntyneitä.

Vierailija
12/62 |
22.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On niitä opettajiakin jotka ei kuuntele ja muista mitään hoitaa ajoissa..

Vierailija
13/62 |
22.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ollaan tietty määrä poissa, ei pääse läpi. Silloin voi joutua koulusta pois. Se niille oppilaille heti selväksi. Ja varoitus, kun on tarpeeksi poissaoloja "kaksi poissaoloa ja,se on sitten siinä".

Ei opettajan tarvitse loputtomiin joustaa.

Ja oppilaille jo alussa tiedoksi, että jos varastaa koulusta niin se on rikosilmoitus poliisille saman tien.

Vierailija
14/62 |
22.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monta kertaa saa perään kysyä että ootko muistanut hoitaa mun asioita eteenpäin ja huono tiedotus että tieto ei kulje.

Vierailija
15/62 |
22.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se täällä työpaikoilla näkyy. Meille tuli vuosi sitten kaksi reipasta, vasta valmistunutta hoitajaa. Toinen on poissa vähän väliä. Milloin on kurkku kipeä, milloin on yöllä ollut unettomuutta. Mä sanoin kerran, että on niitä muitakin työpaikkoja varmaan olemassa, kun neiti tuli töihin ja alkoi välittömästi valittaa, että on väsynyt. Niin mäkin olen välillä väsynyt, mutta en pilaa kaikkien muiden työpäivää valittamalla siitä. Tälle alalle ei sovi tyypit, jotka tuijottaa vain omaan napaan. Jos työ on niin raskasta, että on pakko olla monta päivää poissa joka ikinen kuukausi, niin vaihtais alaa.

Toinen näistä neideistä viihtyi meillä kevääseen asti ja lähti pois, koska hänestä tuntui, että häntä pidetään laiskana. Mistähän se voisi johtua? Työpsykologi oli sanonut, että ei toisten mielipiteistä kannata liikaa välittää. Mun teki mieli sanoo, että joskus niistä kannattaisi välittää ja ottaa opikseen. Jos ei viitsi tehdä töitä ihan niin paljon kuin muut, niin miks pitäis saada samaa palkkaa?

Tuo pois lähtenyt tyttö tekee meillä nykyisin keikkaa, mutta ei se ole yhtään sen ahkerampi kuin ennenkään. Jättää kaiken lojumaan ja kesken. Aina siitä mistä aita matalin. Perushoito kai sujuu, mut enpä haluaisi itse olla tuollaisen hoitajan hoidettavana.

Nämä "kurkku kipeä" - sairaslomat on kyllä tragikoomisia. Tuolla logiikalla harva pääsisi työpaikalle.

Vierailija
16/62 |
22.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä johtuu että oppilaat ovat niin voimattomia ja väsyneitä sekä ongelmaisia ja miksi niihin ei saa apua?

Vierailija
17/62 |
22.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, eipä ole ammatillisen opetuksen oppilaanakaan paljon järkeä, kun opetuksen taso on luokaton, opet kun on niin lopen leipääntyneitä.

No tämä. Korostuu erityisesti aikuispuolella, jossa oppilaat eivät lähde edes samalta viivalta. Joillakin voi olla paljonkin työkokemusta entuudestaan, toiset tulevat ns. pystymetsästä. Ope kuitenkin menee siitä mistä aita on matalin. Siihen soppaan vielä muutama hoonoa soomea puhuva ulkomaalainen ja leipääntynyt ope, niin ei tule mitään.

Vierailija
18/62 |
22.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Amistutkinnolla ei kauheasti enää tienaa, ja osa niistäkin kavereista jotka valmistuivat, pääsivät vain vuokratyöfirmojen listoille töihin, vaikka olivat päteviä. Itse jätin kesken kun ei kiinnostanut.

Mutta sekin voi perustaa firman jolla rikastuu.

Vierailija
19/62 |
22.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammattikoulu on nykyään kuin lastentarha.

Vierailija
20/62 |
22.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

avasin eilen aiheesta keskustelun otsikolla "eikö vapaa kasvatus ja hyssyttely olekaan toimiva ratkaisu"

Poikani koulussa pidettiin kiinni säännöistä ja jokaisesta hyvästä ja huonosta käytöksestä annettiin välitön palaute.

Opettajat olivat hämmästyneitä, että säännöistä kiinni pitäminen johti nopeasti hyviin tuloksiin.

Eli kuri, hyvä palaute ja huono palaute toimivat kun opettajat toimivat aktiivisesti. Oho!

Siis olin luullut, että hyvä käytös saadaan suoraan äidinmaidosta.

APälä ihmettele lasten käytöstä. Jos siihen ei systemaattisesti puututa alakoulussa, yläkoulussa ja kotona.

Nyt poimitaan vapaan kasvatuksen hedelmiä. Tehdään mitä huvittaa. Pakko sanaa ei saa käyttää...joku voi pahastua. Nuorille voi tulla yllätyksenä että elämässä pitää tehdä ikäviäkin asioita. Onnex aina voi saikuttaa ja masennus on IN.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kuusi