Mitä hyvää aseksuaalisuus on tuonut elämääsi?
Kommentit (133)
Vierailija kirjoitti:
Voiko seksuaalin ja aseksuaalin suhde koskaan toimia?
En ymmärrä miksi seksistä tykkäävä ihminen tyytyisi suhteeseen aseksuaalin kanssa. Ehkä jos ei saa ketään muuta?
Vierailija kirjoitti:
Voi, olen aseksuaalina ollut muutamassa toimivassa joissa ero liittyi muihin syihin kuin seksiin. Mutta sanoisin että se on erittäin vaikea saada toimimaan jos toinen osapuoli vonkaa seksiä jatkuvasti. Jos taas toisellakaan ei ole superkorkea libido ja satunnainen seksi on aseksuaalille ok ja molemmat saavat suhteessa muuten niitä asioita jotka ovat heille tärkeitä niin miksei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset eivät ymmärrä aseksuaalisuuden käsitettä, ja mitä se pitää sisällään. Kyseessä seksuaalinen suuntautuminen, eli tälläiset henkilöt eivät tunne seksuaalista vetoa muihin ihmisiin. Kyseessä täysin synnynnäinen ominaisuus, jolla ei ole mitään tekemistä hormonien, libidon yms. muiden vastaavien seikkojen kanssa.
Libido on sitä, että panettaa ja on seksihaluja. Seksuaalinen suuntautuminen sitä, keihin se kohdistuu tai aseksuaalien tapauksessa, ei kumpaankaan sukupuoleen. Aseksuaalinen ihminen voi masturboida vaikka 20 kertaa päivässä, mutta ei halua seksiä toisen ihmisen kanssa.
Se että hormonaalinen ehkäisy tai jotkin lääkkeet vievät halun, ei ole aseksuaalisuutta. Aseksuaalisuus ei ole synonyymi seksittömyydelle tai seksuaalisille häiriöille.
Miksi aseksuaali masturboisi jos ei saa orgasmia tai jos saa se ei tunnu miltään? Kun ei ole sitä libidoa yhtään prosenttia.
Ei aseksuaalisuus tee genitaalialueesta tunnotonta ja puutunutta. Osa aseksuaaleista masturboi ja saa orgasmeja, osa aseksuaaleista taas ei kiinnostu masturboinnista eikä heitä kiinnosta tavoitella orgasmeja. Nämä riippuvat henkilöstä ihan täysin, yksilöiden välillä on vaihtelua kuten on ns. normiseksuaalien joukossakin.
Ero on siinä, ettei aseksuaali kiinnostu seksuaalisessa mielessä toisesta ihmisestä, eivätkä he tunne seksuaalista vetoa toisen ihmisen kehoon.
Eli täälläkin itseään aseksuaaleiksi kutsuvista suurin osa ei ole oikeasti aseksuaaleja, vaan heillä on puute hyvästä seksistä, joko yksin tai kumppanin kanssa. Jos aseksuaali saa hyviä tai mahtavia orgasmeja yksin, hänellä on seksuaalisuus olemassa, hän ei ole epäseksuaalinen, hän ei vaan kaipaa kumppania siihen. Tämä selvä, mutta miten sitten rakkaus, siis parisuhderakkaus, sopii tähän kuvioon? Parisuhteeseen kun kuuluu nimenomaan se seksuaalinen vetovoima ja fyysinen rakkauden osoittaminen, niin en ymmärrä miksi joku aseksuaali edes pyrkisi mihinkään parisuhteeseen, kyse on sitten kuitenkin parhaassakin tapauksessa siitä että eletään samassa taloudessa parhaan ystävän kanssa jota rakastetaan kuin ystävää tai sukulaista.
Okei, tässä tulee nyt selkeästi ero aseksuaalin ja niinsanotusti normaalin välillä. Aseksuaalina orgasmilla ei ole minulle mitään tekemistä seksuaalisuuden kanssa. Se on vain pieni kiva dopamiiniboosti. En fantasioi masturboinnin aikana mistään, koska ei se kiihota minua tai tuo siihen mitään lisää. Sama kuin yrittäisi lukea kirjaa ja katsoa elokuvaa samaan aikaan.
Vaikka ihastuisin ja rakastuisin johonkin ihmiseen en koe tätä kohtaan mitään seksuaalista. Tässäkin huomaa että minulta puuttuu joku seksuaalisuuspalikka päästä, en ymmärrä mitä sekuaalinen fyysinen vetovoima on. Ymmärrän fyysisen vetovoiman ja halun olla jonkun lähellä, mutta ei minun seksiä tee mieli. Tuo kuvailemasi asian kuuluminen parisuhteeseen viittaisi siihen että sinulla on siihen luontainen vietti. Tuskin sitä tehtäisiin ihan vaan senkään takia että niin kuuluu tehdä, vaan joku asia herättää sinussa halun tehdä niin.Eli orgasmi on mekaaninen toiminto, kuin aivastaminen. Kun aivastaa ei tarvitse ajatella mitään, se vaan tapahtuu. Minulla se samanlainen tunne tulee siitä kun orgasmi tulee klitoriksen nipukkaa stimuloimalla, ja sitä en halua koska se ottaa yleensä jotenkin kipeää, ja se orgasmi on liian nopea ja terävä, helpottaa toki hetkeksi jotain, mutta ei tuo samanlaista kokonaisvaltaista tyydytystä kuin kunnollinen orgasmi joka kestää pidempään ja jättää jälkeensä pehmeän tunteen.
Mikä se fyysinen vetovoima on että haluaa olla jonkun lähellä jos se ei ole seksuaalinen? Miten se ihastuminen ja rakastuminen sitten tulee ilmi jos ei minkäänlaisen kihelmöintinä, perhosina vatsanpohjassa jne.? Yritän kuvitella nyt jotain sellaista että olisi kyse tosi intensiivisestä ystävyydestä jossa haluaa olla toisen kanssa mahdollisimman paljon... tai rakkautta vaikka omaa lasta kohtaan joka on hyvin voimakasta mutta ei sisällä mitään seksuaalista. En vaan onnistu nyt saamaan kiinni siitä miten se voisi olla puolisoon kohdistuvaa rakkautta, parisuhderakkaus kun eroaa juuri sen seksin takia kaikista muista rakkauksista.
Se ihastuminen ja rakastuminen sisältää kyllä kihelmöintiä ja perhosia vatsanpohjassa. Eihän se ole seksuaalista. Tai jos sillä viitataan yleensä johonkin seksuaaliseen tunteeseen niin se selvisi minulle vasta nyt. Muuten se ilmenee niin että ajattelen ihastuksen tai rakkauden kohdetta koko ajan, punastun ja sydän jyskyttää kun olen tämän seurassa, haluan halailla ja pusutella. Näen tästä unia. Tämä on vaan maailman ihanin ja hyvännäköisin ihminen ja unelmoin tulevaisuudesta yhdessä. Viestit tältä saavat hymyn huulille. Varmaan keksisin lisääkin, mutta tuossa nyt jotain ihastumisen ja rakastumisen oireita joita olen kokenut.
Kaikki nuo on 100% seksuaalista halua. Mitä muutakaan? Halailua ja pusuttelua, sehän on jo osa rakastelua. Ainoa mikä puuttuu on se että haaroissa tykyttää. Yleensä kun tuollaista kokee mitä kuvailet niin alapäähänkin kertyy ylimääräistä verta ja limakalvot kostuu. Se kuuluu rakkauteen, ei parisuhderakkautta voi erottaa seksuaalisuudesta.
Mutta miten se on seksuaalista halua jos siitä puuttuu se seksuaalinen osa kokonaan?
Koska kaikki tuo on sitä miten seksuaalinen halu ihmisessä ilmenee. Pusuttelu ja halailu on rakastelua siinä kuin se yhdyntäosuuskin. Ei kukaan samalla tavalla pusuttele ja halaile kavereita kuin sitä ihastusta joka saa ne perhoset lepattamaan mahassa. Sinä haluat rakastella kaikella muulla tavalla paitsi sillä yhdyntäosuudella. Se on todella outoa. Mistäköhän tuollainen johtuu? Joku trauma siitä alakerrasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi, olen aseksuaalina ollut muutamassa toimivassa joissa ero liittyi muihin syihin kuin seksiin. Mutta sanoisin että se on erittäin vaikea saada toimimaan jos toinen osapuoli vonkaa seksiä jatkuvasti. Jos taas toisellakaan ei ole superkorkea libido ja satunnainen seksi on aseksuaalille ok ja molemmat saavat suhteessa muuten niitä asioita jotka ovat heille tärkeitä niin miksei.
Miksi kumppanisi halusivat seksiä vaikka tiesivät että et pidä siitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi seksistä tykkäävä ihminen tyytyisi suhteeseen aseksuaalin kanssa. Ehkä jos ei saa ketään muuta?
Siloin jos muut suhteen osa-alueet toimivat loistavasti. Monelle muut jutut ovat tärkeämpiä ja jos seksiä on kuitenkin sille toisellekin riittävästi niin miksi ei.
Minua kiinnostaa, onko ns. normaaleissa suhteissa seksin tarve useinkin molemmilla sama? Olen ollut siinä käsityksessä, että niissäkin tehdään paljon kompromisseja seksin määrässä ja esim. vaihtelun/kokeilujen määrässä.
MGTOW -mies ja aseksuaalinen nainen mätsäävät siis seksin suhteen hyvin yhteen.
Molemmat saavat seksiä sopivasti.
Ihminen on sopeutuvainen, ei seksi ole elämän ja kuoleman kysymys, ilmankin oppii olemaan. Vanhat piiat ja yksinäiset poikamiehet ovat historiasta monille tuttuja, elivät täysipainoista elämää ilman seksiä. Mutta jos siihen kannustetaan nuorisoa, mennään pieleen, monet voivat menettää elämältä paljonkin. Tulla katkeriksi ja pahantahtoisiksi toista sukupuolta kohtaan. Nykyinen yhteiskunta lietsoo miesten ja naisten välistä vastakkainasettelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En pidä seksistä tai ole pitämättä. Minulle seksi on tavallaan yhdentekevää ja näen sen yhtenä läheisyyden muotona, joka on ollut kumppaneilleni tärkeää. Olen se kliseen nainen jolle läheisyys on tärkeää mutta seksi ei, voin sitä kuitenkin ihan hyvin välillä harrastaa koska en sitä inhoakaan. Jotkut aseksuaalit inhoavat ja heille se on varmasti vaikeampaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siloin jos muut suhteen osa-alueet toimivat loistavasti. Monelle muut jutut ovat tärkeämpiä ja jos seksiä on kuitenkin sille toisellekin riittävästi niin miksi ei.
Minua kiinnostaa, onko ns. normaaleissa suhteissa seksin tarve useinkin molemmilla sama? Olen ollut siinä käsityksessä, että niissäkin tehdään paljon kompromisseja seksin määrässä ja esim. vaihtelun/kokeilujen määrässä.
Ei sillä ole mitään merkitystä jos muut osa-alueet toimivat loistavasti. Jos seksi ei toimi, se pilaa kaiken muunkin.
On valtava ero siinä tehdäänkö määrän suhteen kompromisseja vai eikö toinen välitä seksistä lainkaan. Jos kumppani ei tunne halua, sitten ei ole kyllä mitään suhdettakaan.
Vierailija kirjoitti:
Tässä ketjussa aseksuaalisuus tunnutaan ymmärtävän ainoastaan niin, ettei ole mitään kiinnostusta seksiin tai edes masturbointiin. Aseksuaalisuus on kuitenkin laaja kirjo, johon kuuluu ainakin
- täysi aseksuaalisuus eli seksuaalisen halun toiseen ihmiseen puuttuminen
- harmaa aseksuaalisuus, eli seksuaalisen halun määrä on tavallista huomattavasti vähäisempi tai vaatii juuri tietynlaiset olosuhteet jotta halua syntyisi
- demiseksuaalisuus, jossa ihminen koke seksuaalista halua vain kun on muodostanut toisen osapuoleen erittäin vahvan tunnesiteen
Aseksuaali voi harrastaa seksiä vaikkei se olekaan kivaa tai tajunnanräjäyttävää, mm. koska näkee sen olevan kumppanileen tärkeää eikä itse kärsi asiasta sen kummemmin. Näin joskus ihan hyvän vertauksen jossa joku kuvaili että penetraatio tuntuu hänellä samalta kuin laittaisi sormea suuhun ja pois :D Hän voi myös tuntea vastenmielisyyttä (sex-repulsed) seksiä kohtaan. Jotkut aseksuaalit masturboivat ja jotkut eivät.
Koska seksuaalisuus ja romanttisuus ovat kaksi eri asiaa, aseksuaalilla voi olla romanttinen suuntautuminen ja hän voi vaikkapa haluta paljon fyysistä läheisyyttä, suutelua yms.
Olen myös huomannut saman mistä joku sanoi eli sen, että seksuaalisuus voi muuttua eri elämäntilanteissa. Olen itse harmaa aseksuaali, välillä romanttisesti kiinnostunut miehistä ja välillä naisista, joskus molemmista.
Alkuperäiseen kysymykseen vastatakseni olen iloinen etten koe tarvetta parisuhteelle. Nautin muutenkin yksinolosta ja kun tarvetta seksuaaliselle läheisyydelle sinänsä ei ole (monella kaverilla näin on eivätkä he tykkää olla sinkkuina tai seksittöminä), minun ei tarvitse etsiä toista ihmistä elämääni.
Haittana on ollut, että juuri minun laillani kokevia viehättävinä kokemiani aseksuaaleja ei tunnu olevan olemassa ja alloseksuaaleilla taas on paljon korkeampi libido. Olen kertonut avoimesti aseksuaalisuudestani mutta silti usein suhteen alettua kokenut jatkuvaa painostusta seksiin, jolloin olen lopettanut suhteen.
Jos nyt totta puhutaan, tuo on suureksi osaksi pelkkää höpöhöpöä.
Se kaipaako parisuhdetta ei liity seksuaalisuuteen mitenkään. Joillekin ei muuten luonteeseen sovi parisuhde vaikka olisi miten yltiöseksuaalinen. Parisuhde ei toimi ilman seksuaalisuutta, mutta seksuaalisuus on ihmisessä aina vaikka ei olisi koskaan ollut parisuhteessa tai harrastanut seksiä.
" demiseksuaalisuus, jossa ihminen koke seksuaalista halua vain kun on muodostanut toisen osapuoleen erittäin vahvan tunnesiteen" Tämän mukaan minä olisin tuollainen, ja omasta mielestäni minä olen juuri se normaali ihminen joka ei harrasta irtosuhteita ja on yksiavioinen. Ja minä olen erittäin seksuaalinen ihminen.
" harmaa aseksuaalisuus, eli seksuaalisen halun määrä on tavallista huomattavasti vähäisempi tai vaatii juuri tietynlaiset olosuhteet jotta halua syntyisi" Eikös tämä ole myös ihan tavallista? Ei kaikilla ole niin korkea libido. Tai jos ei vaan rakasta kumppania niin ei se niin päräyttävää ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En pidä seksistä tai ole pitämättä. Minulle seksi on tavallaan yhdentekevää ja näen sen yhtenä läheisyyden muotona, joka on ollut kumppaneilleni tärkeää. Olen se kliseen nainen jolle läheisyys on tärkeää mutta seksi ei, voin sitä kuitenkin ihan hyvin välillä harrastaa koska en sitä inhoakaan. Jotkut aseksuaalit inhoavat ja heille se on varmasti vaikeampaa.
Tarkoitin ihan kirjaimellisesti että et pidä. Eli siis olet tykkäämättä seksistä. Voitko vastata kysymykseen? Kai sinä rehellisesti kerroit että seksi on sinulle yhdentekevää?
Sen, ettei tarvitse elää mulkun kanssa, kirjaimellisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä isompi juttu on se, että parisuhteessa kun ollaan rakastuneita, se että tietää toisen haluavan on se juttu. Seksittömyydenkin kestää jos toinen on vaikka sairas jos tietää että se toinen pitää sua haluttavana ja haluaisi seksiä sun kanssa jos jaksaisi, olisi terve. Mutta jos toinen sanoo että en halua sun kanssa seksiä, mutta suostun siihen, niin sehän on ihan hirveää, eihän siinä ole mitään rakkautta.
Vierailija kirjoitti:
Ihminen on sopeutuvainen, ei seksi ole elämän ja kuoleman kysymys, ilmankin oppii olemaan. Vanhat piiat ja yksinäiset poikamiehet ovat historiasta monille tuttuja, elivät täysipainoista elämää ilman seksiä. Mutta jos siihen kannustetaan nuorisoa, mennään pieleen, monet voivat menettää elämältä paljonkin. Tulla katkeriksi ja pahantahtoisiksi toista sukupuolta kohtaan. Nykyinen yhteiskunta lietsoo miesten ja naisten välistä vastakkainasettelua.
Niin, ihminen sopeutuu kaikkeen mutta se ei tarkoita sitä että se olisi hyvä juttu.
On ihmisiä jotka elää ilman raajoja, ja pärjäävät, mutta ei se silti tee siitä hyvää juttua että heiltä puuttuu raajat, luultavasti ottaisivat jalat ja kädet jos saisivat.
Kyse on elämänlaadusta. Minä voisin elää yksin ilman seksiä ja rakkautta, mutta en parisuhteessa ilman seksiä eli rakkautta.
Pelkkää haittaa. Olen erittäin yksinäinen ja parisuhteen saaminen on mahdotonta. Aseksuaalisuudestani huolimatta haluaisin useamman lapsen, itse asiassa lapset ovat elämäni ainoa unelma. On hanala saada ainuttakaan :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä en ymmärrä. Jos saat mahtavan orgasmin, sellaisen että sukat pyörii jaloissa, niin missä kohtaa tulee se että no en mä nyt tästä tykänny yhtään, en halua toiste? Yleensä ne naiset jotka eivät ole koskaan kokeneet kunnon orgasmia sanovat että läheisyys on tärkeämpää. Läheisyys on todella tärkeää, mutta sekin tuntuu tosi paljon paremmalta kunnon orgasmin jälkeen.
On tutkittu asia että seksi ja sitä seuraavat orgasmit saavat ihmiset rakastamaan ja rakastumaan toisiinsa, ne hormonit tekee sen joita rakastelu ja orgasmi vapauttaa elimistöön.
Vierailija kirjoitti:
Pelkkää haittaa. Olen erittäin yksinäinen ja parisuhteen saaminen on mahdotonta. Aseksuaalisuudestani huolimatta haluaisin useamman lapsen, itse asiassa lapset ovat elämäni ainoa unelma. On hanala saada ainuttakaan :(
Mistä tiedät että ole aseksuaali? Että vika ei ole siinä että et ole vaan tavannut vielä sitä oikeaa ja rakastunut kunnolla, saanut kunnon orgasmia?
Rahaa ei mene hepeniin ja deittailuun, sekä rauhallinen elämä. Ne nyt ainakin.
Jotenkin tämäkin haisee intersektionaaliselle feminismille?
Näitä termejä tulee nyt yliopistotutkimuksesta liukuhihnalta.
Onhan noita vaikka kuinka. Vaikka aseksuaalit eivät seksistä niin välitä niin kyllä voivat sitä harrastaa. Kai sinäkin olet tehnyt jotain kumppanisi eteen vaikket siitä itse saisi niin paljoa mitään irti.