*** MARRASKUISTEN MA-KE ***
Palailen kohta kuulumisten kera... Mukavaa alkuviikkoa marrasmammoille ja -muksuille! :-)
Kommentit (29)
täällä ei ainakaan pidä hienot ilmat eikä lomat täät mammaa pois palstalta..työt alko lauantaina ja se on ollut kaikin puolin KATASTROFI, eroahdistusta oli jo viime viikolla mutta se kai ilmenee nyt niin että isältä ei syödä eikä juoda saati nukuta!!!silmät on ihan punaset ja turvoksissa vaan ei nuku ei...yöunille sentään menee 20 aikoihin MUTTA herätys on 4 tai 5 ja arvatkaa vaan herääkö ukko, noup, aikani ku sitä tönin niin sitten kyllä mutta ne sen unelahjat on uskoamttomat :(( ite oon ihan puhki, tässä on jo iahn tarpeeksi ollu näitä vuoroja(su olin 14h putkeen ja ma menin jo 7 takasin) vielä huomenna aamu ja sitten peräti yksi vapaa. Neuvola onkin sitten torstaina ja onpa kiva ku me kaikki kolme ollaan ku nukkuneen rukouksia, silmät tihrussa ja pahalla päällä..huh huh jos saisin niin valitsisin kyllä toisin. Teemun iho kukkii myös, nilkat, kämmenet ja selkä on punanen ja näppyläinen, stressikö lie vai tuleeko jotain allergiaa noista 8kk ruuista. en kyllä nyt tähän jaksas mitään ruokakokeiluja :(((( ihan tarpeeksi ku oamt ruuat kaiken tämän päälle väsään. mies kyllä muuten hoitaa talouden mutt aruokaa se ei tee, paitsi just äsken sai makaronilaatikon uuniin ku kokoajan opastin(edistystä siis).
huh onneksi tätä kamaluutta ei kestä enää ku 3,5vk JEEJEE, eiku täytyy toivoa että tää on TEemulle alkushkokki ja oppii olemaan iskän kanssa. iskälle on kyllä tehny hyvää olla kotona. tuumi eilenkin että kylläpäs meillä tulee astioita joka pv täytyy kone pestä ;) ja muutenkin on kiirettä riittäny..
muttanyt ei enää virta riitä tällä mammalla, täytyy kai mennä pihalle raittiiseen ilmaan..
Alkaa olla päivä pulkassa. Jesse on nukkunut tunnin verran ja itsekin taidan kohta suunnata makkariin peiton alle. Ollaan taas touhuttu kaikenlaista niin kovasti tänään että vähän vätystääpi. Mukava päivä on ollut ja Jessekin pääasiassa hyvällä tuulella mitä nyt on taas vierastanut äidin ja isin kavereita niin hurjasti että ihan kyyneliä vuodattaen on sylissä parkunut. Ihana kun oikein tiukasti painaa päänsä rintaa tai kaulaa vasten turvaa hakiessaan, mikäs siinä lohduttaessa. ;-) Vaikka tietty suruttaa kun pientä niin paljon pelottaa.
Noema: Kiitos sympatioista sen golfin suhteen! :-) Mullekaan ei ole golf-innostusta syttynyt vaikka oon usein miehen mailatyttönä kulkenut ennen Jessen syntymää ja nautin kyllä kovasti kävelemisestä ja ulkoilusta. Rangellakin on välillä ihan hauska hakata palloja (vaikkei ne oikein mihinkään lennäkään ;-). Kiva laji sinänsä mutta niin kovin aikaa vievä.
Jessen suustakaan ei vielä sanoja kuulu, ei sinne päinkään. Hölisee kyllä paljon sitä ihan omaa kieltään sekä kiljuu ja kiekuu ja hekottelee. Joskus kyllä huutaa vaativasti " anna" kun haluaa ruokaa tai jonkin lelun, mutta sattumana oon tuota pitänyt. Ei-sanan ymmärtää mutta houkutus vie usein silti voiton.
Gerda: Aina kannattaa syyttää hormoneja kun on känkkistä ilmoilla. ;-) Toivottavasti ärtymyksesi helpottaa pian! Tiedän kyllä hyvin tuon tunteen kun kaikki pienen pienikin ottaa päähän... Niin joo ja mun mies suhtautuu välillä myös vähän turhan kevyesti pojan seikkailuihin. Joskus poika on ollut tulossa suunnilleen pää edellä sängystä alas kun mies vasta nappasee nilkoista kiinni ja estää tippumisen. Huhhui. Eikä mies jaksa mun mielestä riittävän tarkkaan kytätä mitä poika suuhunsa pistää. Toissapäivänä poika oli mm nakertanut kynttilää ja kun sätin siitä miestä niin rauhoitteli vaan ettei se myrkyllistä ole. Aaaarhg!!!
Marrasfantti: Meillä juodaan maito huoneenlämpöisenä. Kannussa pidetään kraanavettä seisomassa ja siitä on helppo kaataa sopiva satsi ja sekoittaa korvikejauheet sekaan. Pojalle varmaan kelpaisi maito myös jääkaappikylmänäkin ja ties vaikka lämpimänäkin.
Harrastuksia ei ole tullut vielä syksylle suunniteltua. Muskariin ois kyllä kiva mennä kun tykkään itse laulella ja niin Jessekin. ;-) Itse voisin ajatella jotain urheiluharrastusta mahdollisuuksien mukaan, vaikka sulkapalloa taas pitkästä aikaa. Voi kun ois kivaa!
Jonsku: Et todellakaan ole huono äiti kun viet poikasi yökylään! Nyt vain nautit rauhasta ja koitat saada nukuttua hyvin. Tämä meitin vauvojen 8kk-kriisi kyllä kieltämättä vie vähän mehuja. Toivottavasti olosi helpottaa pian! Tsemppiä!
Tamatulle myös kovasti tsemppiä tämän hetkiseen hyvin raskaaseen arkeen!!! Kuulosti kyllä hurjalle nuo sun työtunnit. Harmi että töiden lisäksi joudut stressaamaan Teemun eroahdistusta ja ihottumia yms. Toivotaan että Teemu tottuu isukin hoitoon pian ja alkaa taas syömään ja nukkumaan normaalisti. Voimahaleja!
Hyvää yötä ja huomiseen!
Hetkeen ei ole taasen tänne ehtinyt, meillä on nukuttu päivisin niin huonosti että!
Neliöitä meiltä löytyy muistaakseni 117, siivottavaa on mulle ihan tarpeeks. Varsinkin ku nyt menee siivous huone kerrallaan.
Lotta on nukkunut nyt päiväunia päivisin tosiaan TOSI huonosti, mä oon ihan rikki/väsynyt! Max. puol tuntia (jos
sitäkään) nukkuu, riippumatta onko ulkona vai sisällä. Onko muilla samanlaista? Ja noita päikkyjä on meillä kahdet, joten mammalla on " pikkasen" kädet täynnä hommia tän eroriisin keskellä ... huh huh.
Vilkuttaminen on nyt meillä pop :)) Koko ajan käsi huiskii, ja varsinkin kun sano hei, hei. Ihanan näköstä.
Mikroruokia en minäkään kotosalla syö, aika useesti mies tekee meille ruoan, joskus minäkin.
auringonkukka05: Onnittelut hyvästä yöstä, toivottavasti jatkuu edelleen! Ja hui kamalaa, kolhuja :( Meillä shoppailu on neidin mielestä kivaa!! Jos kotona on kiukutellut ennen lähtöä, niin ihan eri neiti löytyy kaupasta! Ja kun kotia päästään niin sama kiukuttelu jatkuu.
Iltapuurona on nyt muutamana päivänä ollu hedelmäinen täysjyväviljapuuro, oon aatellu tehdä sen korvikemaitoon että saisi tarpeellisen määrän maitoa päivässä. Mä kun en anna enää tissiä kun
aamulla, illalla ja kerran päivällä noin viiden tienoilla.
(niin ja yöllä " tainnutan" takas uneen) Muuten " yritän" tarjoilla korviketta pullosta. Ja tosiaan yritän, joskus ei mene yhtään, joskus menee 100 milliä kerta heitolla.
puhihaa: Mulla ei enää pakkaudu rinnat, oon vähentänyt imettämistä sen verran. Varmaan jos imettäisin vielä sen 5-6 kertaa, niin tilanne ois eri.
noema: meillä tosiaan sama tilanne imettämisen kanssa, aamulla
ja illalla imetän, päivällä kerran tarjoan. En saa enää pysymään aloillaan sängyssä kun imetän, pyörii vaan ympyrää, eikä oo suostunu syömään sylissä pitkään aikaan. Maito pullosta vaan ei päivällä meinaa maistua, kaikkia vippaskonsteja saa välillä käytellä että menis edes vähä kurkusta alas.
JonzQ: Et missään tapauksessa ole huono äiti! Pitää kuitenkin jaksaa noiden pikkuisten kanssa touhata, ja väsyneenä sitä on vaan helposti pinna kireällä (kokemusta on), joten ole onnellinen että saat lepohetken! Itsekin sitä tässä odottelen .. josko joskus ...
tamatulle jaksamisia!!
Tää 8 kk: " eroriisi" on kamalaa aikaa :((
Nyt nukkumaan, Lotta onkin jo nukkunut kohta 2 tuntia, toivotaan että nukkuis koko yön, tai ainakin viiteen asti heräämättä.
Hyvää yötä ja koittakaahan jaksella!
tamatulle paljon paljon jaksuja työelämään ja arjen pyöritykseen!!!
perttu ei vielä ainakaan hirmusta eroahdistuskriisä ole, toki se voi olla jo oven takana tuloillaan. Isiltä ei maitoa oikein hyvin suostu juomaan, jos minä olen paikalla ja jos muiden sylistä vikisee mun syliin, jos mut näkee, mutta muuten ei hätää ole.
Fannyn vauva vuosina kriisiä oli pertunkin edestä. Vain äiti kelpas. Ja kuinka ahdistavaa välillä, kun ei edes siellä vessassa voinut rauhassa yksin käydä.
Ovat kyllä niin täysin erilaisia persoonia.
Perrtu tuntuu ymmärtävän, mitä EI tarkoittaa. Johdot, pistorasiat, vessa ja videot kiinnostavta, mutta kun sanon pontevasti ei, niin poika katsoo hetken silmiin ja tulee pois. ja puistaa itsekin päätä. Voiko tämä todella olla näin helppo tyyppi?
Värjäsin illalla hiuksia ja vähän paremmalta peilikuva näyttää. Nousee itsetuntokin, kun tietää ettei ihan harakanpelättimeksi luulla.
Harrastuksista ois itse kyllä kiva alottaa oma juttu, varmaan liityen liikuntaan ja/tai käsitöihin. Jotain savikurssia opistolla.
Pertun kanssa ei varmaan mitään kummempaa. Puistoillaan ja ehkä vois semmosessa äitilapsikerhossa käydä, en nyt muista onko se mll:n vai minkä. Aikasemmin olen perhekahvilassa käynytkin ja siellä kyllä oli paljon porukkaa.
Miten jonsku iltasi sujui? Minkälaiset hiukset sait? =)
Mukavaa päivää ja jaksuja vaativien murujen kanssa kaikille!!!!
Neuvolaterkkuja kävin päivittämässä kasvulistaan. Onkin aikamoinen jässikkä tää kuopus noihin isompiin sisaruksiin verrattuna. He ovat olleet 10kk ikäisenä samankokoisia kuin tää kuopus nyt 8,5kk iässä:)
siivouksesta, meillä on siivottavana 123 neliötä yhdessä tasossa. Kyllä mä yleensä pari päivää siivoan kunnolla. Pintasiivous sujuu nopsaan, kun imuroin ja moppaan keittiön lattian. Kerran-pari viikossa imuroin koko kämpän ja 2 kertaa kuussa pesen jokapaikasta lattian. Vessat siivotaan muutaman kerran viikossa.
Huonosta äitiydestä..Ei todellakaan tarvii potea huonoa omaa tuntoa lapsen hoitoon viemisestä ja ite huilii kotosalla!!! Päinvastoin, pitää nauttia!!!! se on aivan mahtavaa et on mahdollisuus siihen , et voi huilata hetken. Itsellänikin on omat vanhemmat auttamassa välillä, et saadaan hengähtää. Hyvä äitiys ei ole sitä et verenmaku suussa väsyneenä hoitaa itse kaiken koko ajan.
Kääk. Mä vanhenen taas vuodella tällä viikolla. Mies kyseli et olisko jotain erityistoivetta lahjan suhteen vai onko vapaat kädet..? Mä toivoin uutta city-maasturia, mut ei se luvannu sitä mulle ainakaan ihan heti..:) miksköhänn...??? heh.. no joo, eipähän tuo lahja enää niin tärkee ole, mut silti aina on kiva saada mieheltä jotain. Vaikka kukkia, niitä ei kovin usein tule..
Jaksamista kaikille eroahdistuksen kouriin joutuneille ja töissä paahtaville!! Meillä yöt on sujunu nyt paremmin, mut kriisi leijailee täällä koko ajan, tosi itku herkkä poika on.
mut palaillaan taas..
äitykkä ja poikanen
Tervehdys marrasväelle!
Piti kirjoittamani jo ma,mutta nyt on jälleen rytmit keikahdelleet sinne sun tänne,eli nopea meilien luku tullut kysymykseen.
Tyttöjen saunailta oli upea!! Ja la selvittiin hienoisella päänsäryllä,eli ok!
Sitten se viime vkon tärkein,eli " unikoulu" ..
siitäpä tuo otsikko,eli pyllylleen meni.
Mieheni pitkähermoisena " koulua" piti,mutta tuntuu että pokko nukkuu jopa huonommin kuin ennen...!!!
Viime yö oli minun valvontavuoro ja lähihistorian kamalin yö!
Yhdeltä alkoi huuto ja sängyssä seisominen,mikään ei auttanut.
Emme ole antaneet kuukausiin enää yömaitoa,sekin piti ottaa avuksi.
Mies tuli sohvalta klo 04.00 rahottelemaan ja saikin uneen,huh.
No tästä ei voi nousta kuin ylöspäin.
Ja päiväunet,joiden pituudesta olin niin iloinen,ovat typistyneet 1h,voi peeveli,keinot vähissä,onneksi meitä on kaksi jakamassa.
Maidon juonnista kyseltiin,meillä ei putoa enää entiseen malliin,unisena juo enemmänkin,siis tosi pian heräämisen jälkeen sängyssä.
Tuttelijauhetta lisään siis ruokiin ja puuroon,sekä jugurttia syödään.
Kolhukeskusteluun yhdyn myös. Jatkuvaa kolinaa ja muksahtelua,sääliksi käy ja sydän kurkussa katselee,apuun rientää,harvoin ehtii kun kaikki tapahtuu niin pian.
Uskon ettei kova itku tule niinkään kivusta,vaan pikemminkin säikähdyksestä,kaatumiset vielä kuitenkin niin matalalta,vaikka tukea vasten jo seisookin.
Huh,tunti täynnä päikkäreitä,jaksa vielä pienimies..hitsi kun ovat niin älyttömän tärkeät sen yöunenkin kannalta.
Heti heijastaa,niinkuin eilenkin,tunti päivällä,show yöllä.
Eroahdistuksesta ja 8kk-kriisistä puhutaan.
Kyllä muutosta kovin huomaa,pokko konttaa hengästyneenä perässä huoneesta toiseen,puskee päällä jalkaa ja katsoa napittaa tiukasti.
Äitini tulee poikaa hoitamaan yön yli,kun Treelle kirmaamme pe:na ja oikeasti pelottaa miten heillä menee kotona.
Äitilleni pohjustin jo,että varmaankaan hoitokeikka ei ole yhtä helppo kuin viimeksi (2kk sitten),osaa hieman varautua...
Hitsi vie tuliko tässä vain negatiivista asiaa??
Nyt toinen ääni kelloon.
Poika ei ole vielä kertaakaan sairastanut,miehellä ja minulla menee hyvin ja ilo on tänne kirjoittaa ja lukea teidän arkeanne,hyvät marrassiskot,jatketaan voimiemme mukaan ja iloitaan näistä aarteistamme.AINUTLAATUISTA aikaa,eikö vaan?
sapiina osuit naulan kantan, AINUTLAATUISTA aikaa todellakin :)))) noh meillä oli isällä ja poitsulla menny tämä päivä jo apremmin, etä toivoa on, vielä kun saatas noi yöt rauhottumaan=poika nukkumaan päikkärit. huomenna ois 8kk neuvola ja onpas kivaa mennä oikein koko perheen voimin ku kaikilla on silmänaluset mustina ja silmät punaset ja turvoksissa, että joo meillä menee oikein hyvin :)))
hassua muuten, aikoinaan kun töissä oli rankkaa ja kiirettä ja sitten ku kotiin pääsi niin hyvä että sohvalla jakso maata ja töllöö kattoa, niin nyt jaksaa kuitenkin kaikesta huolimatta olla ihan skarppina ja toimeliaana lapsen kanssa. juuri tultiin pitkältä kävelylenkiltä ja jipii poika nukkuu edelleen.
ja sitten niihin ihaniin asioihin, meillä teemu nousi istuma-asentoon eilen eka kerran, muksahdus tuli kyllä aika nopeasti mut kuiteskin ja tänään oltiin jo semmosessa konttausasennossa että avrmaan ens viikolla jo mennään ja käsi hamuaa jo otetta ylempää tuolilta jne jn e että ehkä nousee nopsaan sit seisomaankin. ryömintä jää siis näillä näkymin pois. mutta SNIIF ite ei oo näkemässä enää ku murto-osan noista pikku-ihmisen oppimisista :((. mies on kaiketi kotona viihtyny ku rupes puhumaan että voitas jäädä osittaiselle hoitovapaalle kumpikin ja hoitaa poikaa puoleksi(ois aivan loistava juttu, ainut vaan että mun pitäs sit sanoo itteni irti omasta työpaiaksat koska muuten tää ei tuu onnistumaan. noh mietitään).
ja mitähän täällä olikaan ollu puheita, voi kökkö tätä päätä...vaikee kommentoida asioita ku ei muista niin ei muista. tuun huomenissa ilmoittelemaan kuinka paljon yli 10kg toi tenava onkaan niin ja mulla on huomenna VAPAA PÄIVÄ :)))
Jaksamisia Sapinalle ja koko perheelle unirytmin löytämiseen! Meillä oli tuo sama vaihe, kun poika oppi seisomaan, rankkaa oli, eikä paljoa tosiaan nukuttu. Yö meni pienokaista takaisin makuuasentoon laittaessa. Kriisi oli ohi parissa kolmessa viikossa, joten koita jaksaa.
Meillä on kanssa ilmassa pientä 8 kk kriisiä, on ollut jo pari viikkoa. Ei tosin mitään kovin rajua. Poitsu huohottaa kiireellä perässä, kun vaihdan huoneesta toiseen. Tänään huusi suihkunoven takana, mutta rauhoittui ja vaihtoi maisemaa, kun isänsä huusi keittiöstä :)
Meillä olisi suunnitelmissa yö-reissu ilman Onnia parin viikon päästä, Onnin ollessa 9 kuukautta. Meidät on kutsuttu ystävien mökille rapujuhliin. Onnikin kutsuttiin kyllä, mutta rapujuhliin kuuluu valkoviini ja snapsit. En halua ottaa Onnia mukaan, koska talo on valtava ja makuhuoneet yläkerrassa, juhlia vietetään alhaalla. Toki itkuhälyttimet on keksitty, mutta silti. Ja jos jotain sattuisi, niin kuka lähtisi ajamaan sairaalaan.. Onni menee mummille ja ukille, minun äidilleni ja isäpuolelleni, jotka olivat valtavan onnellisia ja innoissaan yövieraasta :) Vähän vaan äidin sydäntä riipaisee " eka kerta" , vaikka toisaalta olen innoissani tulevasta vapaaillasta ja pitkään nukutusta aamusta. Sitten onkin jo varmaan kiire kotiin musukan luo. Hui, nyt jo tulee ikävä kun miettii tulevaa vuorokauden (jos niinkään pitkää) eroa. Taidan olla sellainen hysteerikko, joka soittaa hoitajalle puolentunnin välein kysyäkseen, onko kaikki hyvin.
Mulla alkaa taas tentti luvut, ihan mukavaa :)
Luin tänään Tommy Hellstenin vanhemmuus-vastuullista vallankäyttöä ja suosittelen kyllä kaikille vanhemmille. Viisaita puhuu hän.
Leppäperttunen, kuten serkut poikaa kutsuvat, otti yli kolmen tunnin päikyt. Ehdinkin useemman sivun lukasta.
Täälläpäs on hiljaista tällä viikolla. Mahtavat ilmat ja lomat pitää mammat muualla.
Perttunen viihtyy lattialla paljon paremmin, kun pääsee itse minne tahtoo.
Hilda ja LeppäPerttunen