*** MARRASKUISTEN MA-KE ***
Palailen kohta kuulumisten kera... Mukavaa alkuviikkoa marrasmammoille ja -muksuille! :-)
Kommentit (29)
Anni leikkii lattialla, vaihteeksi suostuu leikkimään. Eilen koko illan piti kannella sylissä, ei edes vessaan päässyt. Isänsä sylissäkin rupes heti itkemään. Huoh, mikäs lie juttu oli. Pikaisesti siis.
8kk ruoista oli viikonloppupinossa. Meillä ei uppoo kunnolla. Hiutalepuurot syö ja haarukalla muussatut perunat ja ruisleipää osaa pureskella, mutta jostain syystä kaupan purkkiruoat ei uppoo ei.
Mikroruokia vältän kotona. Tuli niitä mussutettua töissäollessa ihan tarpeeksi ja sama meno varmaan jatkuu tammikuussa kun töihin palailen... yöks, pelkkä ajatuskin!
Iltapuuroksi meillä menee yleensä kaurapuuroa hedelmäsoseella ja korvikkeella pehmennettynä, tai riisipuuroa tai ohrapuuroa. Nyt ostin neljän viljan puuroa joskos sitä tällä viikolla kokeilisin.
Mitäs kasviksia vois vielä neitille antaa/ mitäs olette antaneet? Meillä syödään nyt pataattia, porkkanaa, perunaa, parsaa, kukkakaalia, kesäkurpitsaa, maissia, kurkkua ja tomaattia, sipulia olen laittanut mausteeksi. Uskaltaako paprikaa ja herneitä kokeilla?
Nyt Anni hermostuu lattialla, täytyypi mennä laittaan neitille ruokaa!
Hertta ja Anni 5pv vajaa 9kk (hui, kylläs on jo iso tyttö...)
Uusi viikko alkanut ja mies meni töihin lomalta. On onneksi viel' ensi viikolla viikon kotona.
Auringonkukalle onnea kokonaan nukutusta yöstä. Sitä minäkin odottelen, kaipa joskus. Taidan liian helpolla lyödä tissin suuhun, viime yön' 3 kertaa. Jotenkin en jaksa yöllä kuin antaa tissiä niin pääsee nukkumaan. Tiettekö viime yönä mua huimasi joka kerta kun poika heräi. Oikein pelotti kun pää pyöri ja on vielä välillä aamullakin. Ei lainkan kiva, ihan kummaa.
Olen ajatellut, että kun poika on niin vilkas ja menevä niin ne liikkumiset siell' s' ngyssä yöllä varmaan herättää hänet. Jos oisi rauhallinen niin ukkuisi varmaan paremmin... ?? Onkohan perää..
Poik anukkunut taas jo aamu unia yli tunnin. Tekeeköhän viileämpi ilma vai mika muutos tulossa.
Luen kadena teidän syömisiä, kun meillä ei mene kunnolla kuin kaksi perunaruokaa. Onneksi kuitenkin ne. Ja tissiä aika paljon sitten. Puurot ei mene. Kokeilin illalla sitä moniviljaa kun tuli näytepussi niin meni muutama lusikka ja siinä se. Puolet jätin tälle illalle. Ei pahemmin välipalaakaan mene.
Tuntuu että annankohan tarpeeksi monipuolisesti eri ruokia, kun annan pääasiassa purkkeja..
Poika on alkanut ymmärtämään sanan ei. Siis ihan kummaa. Kyllä, uskoo kun sanoo ei, kun menee johdoille tai yhdelle kukalle tai koiran kipoille. Ei mene kun sanoo ei. Kääntyy ja hymyilee ja tulee pois. Ihana.
Tänään varmaan ihan ollaan kotosalla. Kaupassa jos kävisi. On laiska olo ja kun tuo huimauskin on iskenyt päälle.
Imettäjille kysymys: Pakkaantuuko teidän rinnat vielä? Joudutteko käyttämään liivinsuojia? Mä joudun, koska jos tulee pidempi tauko niin yli tulee ja välillä tissit aikas kovat. Mitenhän saisin maidon hiipumaan. No tietty vähentämällä imetystä. Ehkä sitä rupean enempi 10kk tienoilla.
Tuntuu että en ossaa enää kirjoittaa, joten mukavaa alkanutta viikkoa!!!!!!!!
auringonkukka, kuulostipas teidän yö ihanalta =)
Samanlaisia odotellen. Ja ei perttu kovin montaa kertaa herännyt yöllä, kerran maitoa annoin ja muutaman kerran tutin etsin. yöllä nkin jo aika pimeetä, sais taskulamppu olla tutinetsintä matkalla =)
On meillä yöllä pikku valo päällä, mutta eihän sitä mitään näe, kun unessa lähes zompailee =)
Perttu toisilla unilla, kun kuuden aikoihin taas päivänsä aloitti.
Vois itsekin kyllä mennä nukkumaan, kun neitonen ei kotona ole. Kyllä on outo koti. Joskus niin toivois, että hetken sais yksinään viettää, mutta sitten kun tämmönen hetki tulee, niin eihän sitä osaakaan.
Kirjaa ajettelin alkaa lukeen, ei huvita alkaa mitään hommia tekeen, kaappien siivousta ja saunan & vessan superkuurausta. kerkeehän sitä =)
Kasviksista hertta kyselit. Mielestäni herneet ja paprika ovat ok, onhan niitä valmisruuissakin. Perttu ei oikein paprika ruuista perusta, eikä herneistä. Lisäksi selleri, palsternakka, maissi, kiinankaali, ruusukaali. Kaikkea en ole itse laittanut, mutta purkkiruuissa joitakin on.
Ja kun vältää kiellettyä listaa(maksaa,hunajaa,lanttua, naurista,punajuurta,retiisiä, pinaattia, suolaa,kuivia papuja, sieniä) , niin muuten kai saa antaa jo lähes kaikkea. No maitotuotteet.
Joku mamma antoikin jo viiliä ja rahkaa. Fannyllekin annoin 8kk iästä jukurtteja ym ja 10kk ikäisenä siirtyi tavalliseen maitoon, kun imetyksen lopetin.
On muuten heinäkuun viimeinen päivä ja koulutkin alkaa parin viikon päästä. Ja fannylla jatkuukin puistotoiminta. Ja syksy häämöttelee.
Minusta mukavaa, olen syksy ihminen ja joulu. =)
Kesällä on kivaa, kun aurinko paistaa eikä tartte pukea vatteita niin paljoa, mutta tää kuumuus ahdistaa! vaikka ulkona onkin jo syksyä ilmassa, tuulessa, niin ei sisällä paljoa lohduta. Ahdistavan kuuma!
Ois kiva alkaa ompeleen tilkkujuttuja ja kutoon jo pukinkonttiin sukkaa, lapasta ym. Onneks lasten jalat kasvaa, niin saa niitä joillekin tehdä =)
Työnsä aloittaville mukavia työpäiviä!
Itse olen painiskellut opinto mietteiden kanssa. Kun kaikki tuntuuu kysyvän, että mitäs sitten ja minne ja mitä.... Ja kun en oikeen tiedä.
kotona olen ajatellu olla syksyyn, kun perttu sitten kolme täyttää. Jos nyt jonnekin kouluun pääsen. Ahdistaa ahdistaa...tämmöset ajattelut.
Mukavaa päivää kaikille. =)
Hildaliina ja uinuva poikanen
Välillä kandee antaa omatekostakin, niin sitten kun siirtyy samaan ruokaan perheen kanssa, niin maistuu sekin. =)
Itsekin olen nyt useemmin antanut purkista.
Lomaviikko takana ja arki eessä... Pyykkikone laulaa jne.. Mökillä ei ollut moisia huolia, ei ees sitä iänikuista tiskaamista.
Tyttö oli outo koko viikon; kiltti, söi hyvin, nukkui paremmin ja automatkat sujui hyvin... Nyt kotona taas alkaa tulla känkkis esiin, taitaa olla kyläluuta toi likka.
Ja oppipa siellä nouseen tukee vasten seisomaan!
Joku kysyi matkimisesta, jotain tekee kuten taputtaa nyt hienosti ja vilkuttaa (ainoastaan mummolla)
Auringonkukka; Sitä sattuu varmasti vielä paaaljon. Mulla paha mieli ekasta " haaverista" kun tippui yöllä mun vierestä!!! Imetin ja torkuin.. Sänky mokoma oli kapeampi kuin kotona mutta onneksi myös aika matala joten ei iso puotos ollunna ja rauhoittu heti haliin...
Syön itte jonkun verran mikroeineitä, nyt nami, aito lasange muhii uunissa, pääsis jo syömään! (viime viikko syötiin pääasiassa makkaraa)
Huomenna 8kk neuvola. Ekaa kertaa ei juuru " jännitä" ja mietitytä sinne meno, että mitä pitää kysyä jne... Huomannut että tässähän tää sujuu ilman terkkarin mielipidettä joka asiaa...
Nyt pitää mennä.... Juu, hampaita ei ole vielä. Moikka.
aurinkoista viikonalkua vaan kaikille!
Me käytiin tänään hampaita näyttämässä hammashuoltajalle ja keikka meni hyvin. Naureskeltiin vaan tätille joka yritti kaivella suuta:)
Keskiviikkona sit lekurille, uudet mitat saadaan silloin.
Mä oon miettiny samaa noista vihanneksista/kasviksista kun joku muukin, et mitähän voisin antaa poitsulle. Meille Kun EI käy peruna, porkkana, kukkakaali, parsakaali eikä maissi. Bataattia, sipulia, kurkkua, tomaattia, paprikaa on käytetty. Toi kesäkurpitsa täytyy maistattaa pojalla. Niin ja sitä sientä on muuten semperin 8kk kanapadassa. mut määrähän ei ole toki suuri.
Meilläkin on syöty näin kesäaikaan enimmäkseen kaupanmössöjä. Nyt tein ite sellasta bataatti-makarooni-jauheliha-sipuli mössöä ja poika tykkäsi kovasti. Meni jopa sellanen aika karkeakin mössö.
Mä aloin antaa jugurtteja ja viilejä isommille muksuille joskus 10kk tietämillä. ajattelin tälle kuopukselle kokeilla niitä tossa elo-syyskuussa, josko ne maistuis ja kävis.
Aamu-ja iltapuurona joko kaurapuuro tai kaupan valmispuuro. Meillä syödään jo sitä 12kk ikäisille tarkotettua banaani-mansikkapuuroa. Ja hyvää tuntuu olevan. Huonommin uppoaa joku 4-viljan puuro. Mannapuuro ja riisipuurokin kelpaa vallan mainiosti pikkumiehelle.
Niin ja sit se paras juttu tältä päivältä..KOkeilin huvikseen poikaa istumaan potalle ja se olikin sitten mukava uusi juttu. Ja poika tekikin pissat ja kakat pottaan! Voi niitä ilmeitä kun äiti hihkui ja kiitteli reipasta poikaa!! Poika varmaan aatteli et tais äiti vähän pimahtaa:)
Aika jännä juttu, taisi tosin olla vaan hyvä hetki kokeilla pottaa, just ruuan jälkeen. Mut jospa se pottaura tästä aukeaisi:)
No eip meillä sit ihmeempiä, ruuan laittoon pitänee kai lähteä..
äitykkä ja poikanen 8,5kk
Pitkästä aikaa minäkin täällä. Kyllä on menny nopeeta taas tää aika, huomenna alkaa jo elokuu, siis syksy. nyyh...mä oon niin kesäihminen, no täytyy toivoa et lämpöä riittää tänne " pohjoseenkin"
Meillä on opittu paljon uutta. Poitsu on nyt muutaman päivän sisään oppinut konttaamaan, nousemaan tukea vasten ja ottamaan askelia tukea vasten. Kaukosäätimenkun laittaa sohvan toiseen päähän niin ei mee kauaa kun kake on suussa. Niin ja meille puhkesi ensimmäinen hammas =). Purasi tissistä tosi lujasti. Onneski ei tehny sitä ku kerran =)
Onnittelut auringonkukalle hyvistä yöunista. Meillä ei ole niistä tietoakaan. Yhtäkään yötä ei olla nukuttu kokonaan. Ja vielä kun on esikoinen joka herää aikasin niin ei paljoa naurata. Tää mami on vähä väsy. No jos sitä joskus saa nukkua.
Musta tulee kummitäti. miehen sisko sai vaavin ja ristiäiset on ens viikonloppuna. Ihanaa ensimmäinen kummilapsi meille =)
Puhihaalle pahoittelut. Kuolema on aina tosi ikävä juttu vaikkei sukulainen olisikaan.
Örmelölle onnea plussasta. Meillä tulee muutaman vuoden tauko vaikka kuumetta pukkaisikin. Pakko lähteä työnhakuun, viimeistään alkuvuodesta =(
Mitäs vielä, kohta pitäs lähtee ajeleen anoppilasta kotia päin. Onneks matkaa ei oo ku reipas 100km. Täytyy toivoo et poitsu nukkus koko matkan
Niin ja meilläkin vielä tissitellään. 5kertaa päivässä ja muutaman kerran yössä. Tuttipullosta ei juo lainkaan.Joku kyseli maidonpakkautumisesta. Mulla ei pakkaudu mut tuntuu tuolta tisussta maitoo tulevan.
Olikohan vielä muuta, niin meillä ei oo kokeiltu 8kk sosetta. Vois kyllä kokeilla sitä makaroonijuttua, ku se on aika pehmeetä. Kaurapuuro meillä menee hienosti vaikka ei ookaan kauheen sileetä.Viis kiinteetä syödään maidon lisäksi päivässä.
Seuraava neuvola on vasta elokuun lopussa. Edellinen oli toukokuussa. ei kuulemma tartte käydä ku niin hyvin kasvaa.
No eipä muuta, pitänee lähtä kotia kohti
t. marrasmamma kera poikien
Perttu leikkii isukin kanssa lattialla legoilla, isukki rakentaa tornin ja perttu pukkasee sen nurin ja vie palikoita ja hirmu nauru :D :D kun isi sanoo ei.
On niin sulosta tuollaen pikkasen nauru =)
Missäs väki tänään luurailee? Tulkaas pinoutuun ja moikkaileen =)
Pertun kanssa pyöräiltiin kaupunkiin isi hakeen töistä. Ja anttilasta ostin nyt uudet piirrot ja lankaa, joten kotona puuhiin. Ties vaikka kylmä yllättäisi.
Pyykitkin odottelis kuivumaan laittoa. Alkoi vaan niin laiskottaan ja väsyttään, kun masun sai täyteen ettei jaksais millään mitään duunailla.
Perttuakin jo nukkumatti tuntuu odottelevan, vaikka pitkiä unia tänään ja eilen ottanut.
Jospa saisin eväni liikkeelle ja pyykit kuivuun.
Niin juu, perttuakin pottailutan pari kertaa päivässä. Aina syönnin jälkeen kakkii ja sillon vienkin potalle. Tykkää siellä kyllä istuskella =)
Ja kakat melkeen aina potasta löytyykin.
Hilda
Jesse on treffeillä nukkumatin kanssa, joten äireellä on aikaa taas kirjuutella. Kun mieskin on omilla menoillaan -taas vaihteeksi. Pöh. Viikonlopunkin vaan golffasi ja eilisestä lähtien on sitten murjottanut " huonosti" sujuneita kisoja. On vähän turhan kunnianhimoinen tuo meikäläisen ukko. Tai ei kai siitä kunnianhimoisuudesta muuten ole haittaa, mutta tympii katsella hapanta naamaa täällä kotona kun omasta mielestä yhdet kehnommin menneet kisat eivät todellakaan ole maailmanloppu. Kai nuo miehet vaan leijailee hieman eri aaltopituuksilla välillä...
Jessellä oli tänään taas kohelluspäivä. Tosiaan silloin aamulla tuli nenusta verta, iltapäivällä jäi sormet keittiön laatikon väliin ja illalla vetäisi verta tirskuvan naarmun suupieleensä kun tappeli hammasharjaa vastaan. Mitenköhän tuosta hampaiden pesusta saisi vähän kivempaa puuhaa pojan mielestä? Milloin niitä naminami-tahnoja saa alkaa käyttää?
Käytiin tänään myös kaupungilla shoppailemassa koko poppoo, lähinnä Jesselle vaatteita. Sellaiset söpöt 21-numeron kumisaappaatkin löydettiin pojalle alennuksesta. Nyt vaan odotan sadekelejä että päästäis niitä testaamaan. ;-) Jesse viihtyi hyvin kaupoissa kun sai kuikuilla maisemia rintarepusta, hurjaa kiljumista ja kiekumista piti melkein koko ajan kun oli niin innoissaan. Vähän keräsi katseita. :-) Rattaissa ei viihdy enää lainkaan noin hyvin eikä myöskään ostoskärryjen istuinosassa, sen takia käydäänkin normaalisti miehen kanssa erikseen ostoksilla. Mitäs muut marrasvaavit tykkää shoppailusta, kivaa vai tylsää?
Niin joo, kiitoksia kaikille onnitteluista hyvin menneen yön johdosta! :-) Saapa nähdä onko ensi yö enää yhtään niin hyvä. Toivotaan, toivotaan... Ja toivotaan niitä samantien koko marraspoppoolle! :-)
Pikaisesti kuulumisia; meilläkin tytön pää kopsahtelee useaan otteeseen päivässä enemmän ja vähemmän. Mustelmia siellä täällä. Oikea vauhtimimmi, ei meinaa perässä pysyä. Tänään putosi olohuoneen pöydän alahyllyltä (kiipeää hyllylle 10000000xpvässä) suoraan lelulaatikkonsa kannen päälle (kansi oli reuna ylöspäin lattialla) otsalleen ja mukava vekkihän siitä jäi päähän. Kaikkea ehtii tapahtua, jos selkänsä käntää.. Ja nenälleen menee usein kontatessa, kun jalat menee toisinaan käsiä nopeammin..
Shoppailusta; viimeksi mulla oli kauppareissulla tosi rasittava seuralainen, vihaisena huusi ja itki koko ajan vaunuissaan. Mullakin nousee verenpaine, kun toinen vaan kiljuu, eikä mikään auta.. Yleensä typy viihtyy nippanappa sen ajan, että voi kauppaan mukaan ottaa. Mieluummin kuitenkin ei, jos mahdollista jättää neiti kotiin.
Yöt menee huonosti nykyään, neiti kakkii 2-3 maissa ja herää täysin vaipanvaihdossa.. Ja jos meinaa olla vaihtamatta vaippaa niin hajuhaitta on melkoinen (vaikka onkin omassa huoneessaan) ja ei tyttö oikeen nuku jos tulee kakit pyörii ja ähkii hereillä. Tätä öisin kakkailua ei ole ollut muutakuin ihan pikkuvauvana pari kertaa ja nyt sitten useana yönä. En tiä johtuisko 8kk soseisiin siirtymisestä.
Hampaita 2kpl ja harjaaminen tyttöä vain naurattaa, ainakin toistaiseksi. Ja yrittää repiä hammasharjaa mun kädestä. Jos en ihan väärin muista niin naminami tahnaa suositeltiin hammashoitolassa vasta 2-vuotiaalle. Ainakin meillä silloin seuraava käynti ja silloin opetellaan harjausta tahnan kanssa.
Nykyään likan on saatava oma lusikkakin käteensä ruokaillessa tai muuten jatkuvasti yrittää ottaa saman lusikan, jolla syötän. Mikään lelu ei kelpaa tähän.
Nyt nukkumaan, että jaksaa taas pitkin yötä heräillä milloin mitäkin palvelusta tekemään :) Ihan selkeet 8kk hulinat on havaittavissa.
Tiedän siis todella Auringonkukka miltä sinusta tuntuu! Meillä golfiin on hurahtanut koko suku. Mullekin on jo ostettu kengät ja kaikki, greencardinkin suoritin pari vuotta sitten. Innostus vaan ei syty, toisin kuin muilla perheemme jäsenillä..
Hienoa, että Jesse nukkui niin makoisasti! Kyllä se on aivan eri meininki seuraavana aamuna, kun on saanut nukkua!
Niin ja voi pikku Jesseä kun oli nenunsa kolauttanut. Voi itku. Meilläkin kolahti tänään aamulla huuli tuoliin ja vertahan siitä tirskahti. Voi pieniä rämäpäitä.
Mieletöntä, että jonkun vauva jo puhuu sanoja! Meillä " puhe" on sellaista pölinää ilman tarkoitusta. Eieieiei tulee, mutta se on kyllä E ja I kirjainten harjoittelua, tosin ei sanan merkityksen ymmärtää kyllä sen hänelle sanottuna. Äeitiii, kuuluu kun oikein kiukuttaa. Mammamammapappapappa sopertaa myös, mutta tuskimpa tuo meidän poika suomenruotsalainen on, joten merkityksettömän älinän piikkiin menee sekin. Vauvauvau on kanssa kiva, mutta ei kyllä huudahda sitä ihastuksissaan tyyliin " Vau" :)
Meillä ei syödä einesruokia. Mies on sen verran vaativa ruokien suhteen, että joka päivä tehdään alusta asti safkat tähän talouteen. Onneksi mies katsoo itsensä paremmaksi siinä hommassa ja tekeekin kaikenlaisia herkkuja mammalle ja poitsulle.
Onni syö kaikkia sallittuja vihanneksia, siis myös paprikaa ja herneitä. Avokado on Onnin herkkua.
Rinnat mulla ei enää kovetu, eikä suojuksia ole käytössä. Näin on ollut jo pari kuukautta.
Aloitin eilen neuvolan suosituksella Tuttelin lisänä antamisen. Meillä kun tuo päivällä tissitely on enemmänkin pelleilyä nykyään. Imetän aamulla ja illalla, päivällä myös vähän yritetään ottaa huikkaa.
Nyt valmistautumaan piknikille Espalle! Aurinkoista päivää :)
Voi voi kolhuja! Puhalluksia niihin täältä, niin paranevat nopeasti. Onneksi nää vauvat ei pitkäksi aikaa jää harmittelemaan kolhaisuja, pian on taas sama vauhti päällä. Me ollaan vielä *kop kop kop* isommilta kolhuilta vältytty, mutta välillä kopsahtaa pää lattiaan tai johonkin kun poika harjoittelee juttuja.
Nyt yrittää opetella nousemaan ylös. Polviseisontaan kiipeää tukea vasten, ei ihan vielä seisomaan. Kohta saa kyllä pinniksen pohjan laskea, sen saa vielä asteen alemmaksi. Melkoisen hyvin osaa seistä tuen kanssa jos autetaan ylös. Eilen otti ensimmäiset askeleet :) sillei kun pitelin käsistä kiinni, niin käveltiin huoneen läpi isin luo. olin vähän yllättynyt uudesta taidosta, että nyt jo. kun vasta viikko sitten oppi laittamaan polvet suoraksi, että osaa seistä. tämä kaikki siis vain tuen kanssa.
nukkumaanmenot on maratooneja. puuh! koittaa vaan koko ajan nousta ylös ja kontata ympäri ämpäri ja sängyltä alas. me kun nukutetaan meidän parisänkyyn, ja siitä sit nostetaan omaan pinnikseen kun nukahtaa. saa olla tarkkana ettei pääse tippumaan sängyltä, niin kovasti möyrii ja liikkuu. suoraan jos laittaa pinnikseen niin tulee huutoa.
omat hermot kiristää. tyhmää. meillä taian olla nyt minä jolla on hapan naama. räjähtelen pikkujutuista. eilen alko menkatkin, tiiä sit voiko syyttää hormoneita vai mistä kiikastaa. miesparka. sen ei tartte välillä ees tehdä mitään, kun mua alkaa jo ärsyttää.
no mutta, aurinkoista kesäpäivää kuitenkin! :)
gerda
Mies lähti eilen töihin loman jälkeen ja äityli ja poju pääsivät normaali arkeen :o) ja muutaman viikon päästä isukki on meidän kaverina taas useamman viikon, kun päätimme pitää bonusisyysvapaata. Eli mies pitää vanhempainvapaasta kaks viimestä viikkoa ja näin ollen " saa" kaksi bonus isyysvapaaviikkoa. Minä olen sitten tuon ajan lomalla ennenkuin hoitovapaa alkaa. Lomat oli muutenkin tarkoitus " pitää" tässä vanhempainvapaan ja hoitovapaan välissä, en halunnut jättää niitä roikkumaan jonnekin hamaan tulevaisuuteen. Rahallisestihan tämä järjestely ei ole kannattavaa ollenkaan, mutta tulimme siihen tulokseen, että se perheen yhteinen aika on sen arvoista. Sen kun tietää, että syksyllä/talvella mies on taas " naimisissa" työn kanssa, ei häntä kotona juuri näy pojun valveillaoloaikaan.
Ihan harmittaa etten ole ehtinyt lukea tätä marraskuisten pinoa viime viikkoina kuin ihan nopeasti silmäillen. Ja arvata saattaa, että eipä tuo muistissa kauaa pysy, mistä on kirjoiteltu eikä voi kenellekään mitään kommentoida :o( Töihin oli joitakin lähdössä. Reipasta mieltä ja jaksuja heille! Itsellä on todella kaukaisessa ajatuksessa tuo töihin lähtö. Sitä on ehtinyt tähän ikään jo niin paljon töitä tehdä, että nyt arvostaa tätä " vapaa-aikaa" ja haluaa keskittyä tähän. Hirvittää vain, miten tämä kotona olo on taloudellisesti mahdollista...säästöjä tätä varten on jonkin verran, mutta eihän ne loputtomiin riitä.
Kovasti monilla tunnutaan jo liikkuvan. Meidän poju keksi vihdoin viikonloppuna ryömimisen, mutta on kovin laiska siinä. Istuallaan viihtyy ja siitä lähtee " liikkeelle" muttei vielä itse pääse istumaan. Puheen pälätystä tulee sitten sitäkin enemmän. Välillä äiti on kuulevinaan jos vaikka mitä, mutta en usko, että vielä oikeasti mitään sanoo. Kiljuminen ja huuto myös hauskaa. Meillä poju myös laulaa, jollakulla muullakin taisi olla laulava vauva. Eli heti kun tulee melodista ääntä (musiikkia, laulua, hyräilyä) niin pojun ääntelyt muuttuvat " lauluksi" . Sekös isän mieltä lämmittää, hänellä kun on enemmänkin tuota musikaalisuutta veressä.
Eilen oltiin suuhygienistillä. Kiva oli käydä, mutta enpä siellä mitään uutta kuullut. Seuraava käynti on sitten 3v. Hampaita pojulla on kaksi, jotka siis tulivat jo kolme kuukautta sitten.
Meillä tissittely on tosiaan loppunut melkein kokonaan, 1-2krt/vrk:ssa, joista toinen on yöllä. En ole hennonnut sitä vielä lopettaa. Lisäksi annan sitten NAN-korviketta nokkamukista ja puuroon sekoitettuna ja välipalana jogurttia. Yritän laskeskella, että noista tulisi se suositusmäärä tai edes lähelle sitä ja tissimaito on sitten extraa. Neuvolassa en ole tästä asiasta keskustellut, kun meillä tosiaan on seuraava käynti siellä vasta elokuun puolivälin jälkeen. puhelimella sinne on todella hankalaa päästä varsinkin näin kesäaikaan. Mutta kuten joku totesikin, on alkanut tuntumaan, että kyllähän tässä tätä lasta kasvattaa ihan hyvin ilman neuvolan ohjeitakin :o)
Miten teillä muuten maito menee alas? Meillä poju ei suostu juomaan kuin jääkaappikylmää maitoa. Se on varmasti osasyy, miksi tuo tissittely loppui. Kun hän helteillä tämän maitolakon teki, niin silloin aloin pumppaamaan ja jäähdytin jääkaapissa ennekuin annoin maidon. Yöllä menee ihan imettämällä. Mutta eipä ole enää tarvinnut pumpata, ei rinnat juuri pakkaudu vaikkei enää imetä kuin tuon kerran pari päivässä. Eli kyllä se maito kohta varman loppuu.
Millaisia harrastuksia teillä on suunniteilla syksyksi, itselle ja yhdessä vauvan kanssa? Meillä alkaa pian muskari ja sitten meinasin itseni ilmoittaa työväenopiston kiinteytysjumppaan. Asukaspuistotoimintaa ja avointa päiväkotia mietiskelen, että alkaisiko niissä käymään. Onko kenelläkään kokemusta, millasita niissä on? Entä seurakunnan perhekerhot?
Tällaista tällä kertaa. Mukavaa päivän jatkoa marrasmammoille ja vauvoille :o)
marrasfantti ja poju
eli meillä isäntä on ollut se joka pääsääntöisesti tekee ruuan, siis viikonloppuisin ja viikolla ollaan syöty jotain helposti laitettavaa/sulatettu pakkasesta. Mutta kyllähän tuo ruuanlaitto vastuu alkaa väistämättä siirtyä mulle, kun poju alkaa kohta syömään " samaa ruokaa" . Lisäksi mielestäni tässä aiassa meillä olisi säästönpaikka. Eli olen mietiskellyt, jos alkaisi tehdä ruokalistaa esim. parille viikolla ja sen mukaan kävisi kaupassa ja tekisi ruuat. mieskin haluaisi alkaa kuljettaa eväitä töissä, joten siksikin olisi varmaan syytä tehdä kunnon ruokaa. Kuinka paljon teillä suunnitellaan aterioita ja kaupassa käyntiä etukäteen? Meillä se on ollut lähinnä sitä, että kauppalistassa lukee ruokaa ja kaupassa mietitään, mikä olis kivaa...ei siis kovin taloudellista!
Harrastukset ei meillä vie miestä, vaan ne työt:( Sunnuntaina siis lopetti viikon lomansa ja heti alkoi se kauhea paahtaminen siellä töissä. Olikin sit heti kättelyssä vuorokauden töissä..hoh hoijaa!
Meillä ei todellakaan suunnitella ruokia juurikaan etukäteen. Aamulla saatan päättää et tänään teen vaikka keittoa. Sit kaupasta keittotarpeet ostan, seuraavaa päivää en juurikaan mieti! Meillä menee aika paljon ruokaan rahaa kuukaudessa, mut enpä ole ajatellu alkaa säästölinjalle. halvemmallakin päästäis toki, mut ruoka on niin hyvää:)
eineksiä syödään jonkun verran, isommat muksut tykkää maksalaatikosta ja pinaattiletuista. Valmita mikroruokia ei osteta, nehän on niin pieniäkin ne annokset ettei miehen nälkä niistä edes lähde pois. aika simppeliä kotiruokaa meillä syödään, laatikoita, keittoja, kanaa, pastaa jne..
Meillä oli eilen ryömimis treenit pojalla. Peruutteli lattialla innoissaan, eteenpäinkin yritti muutaman kerran mut kovaa menee takaperin:)
Me muut kannustettiin vierellä ja poika nauraa räkätti ja peruutteli..Olipa suloisen näköistä touhua.
Huomenna se neuvolalääkäri. eipä meillä siellä mitään erikoista asiaa varmaan olekaan, kaikki on menny niin hyvin. Tosin silmätulehdus taitaa olla tuloillaan, keltaista märkää rähmää olen jo muutaman kerran putsannut silmistä pois. No jospa siihen saatais tipat huomenna.
Nyt paperitöihin, sihteerin ura taitaa aueta tälle mammalle, tosin täällä kotosalla:)
äitykkä ja poikanen
Suu ammollaan haukottelen koko ajan. Meil herätään nykyään jo hiukan ennen kuutta ja mikään ei auta, että uusiks sais pojan nukahtamaan :( Ehtisinhän mä välillä päikkäreille, mut se taitaa olla vaativalla lapsella nyt lisäksi jotai eroahdistusta kans... Joten kun sen saa jossain vaihees päikkäreil tekee kotitöitä kun niitä ei kertakaikkiaan pysty jos hän on hereillä.
Joku tais kirjottaa (tääl tai toises pinos) kauheest 8kk-kriisistä... Meil on sitä kans. Ennenku Miro oppi liikkumaan se huusi koko ajan jollen leikittäny tai ottanu mukaan ja se oli rankkaa. Sitte se oppi liikkumaan ja oli viikko tosi kivaa, mut nyt on taidettu saada toi kriisi :( Ja voi että mä olen niin väsyny. Emmä tahtois koko ajan valittaa, mut tää on kyl nii rankaa ku toinen vaa huutaa jos mä käyn esim vessas...
Helpotusta elämään tarjosi mun äiti :) Miro menee sinne tänään yökylään kun sil on ittel kesis ja pystyy kert pitämää. Se ite kysy et saak hän ottaa, must se on kiva ajatus. Vaikka jo eilen illalla aloin potemaan kauheeta syyllisyyttä siitä, että vien pienen hoitoon vaikka ittel ei oo mitään menoo kun oon kotosalla vaan. Yritän sitte tsempata itteeni että ehkä mä oikeesti tarviin sen sohvalla loikoilu hetken ennenku palan ihan loppuun ja sit ei oo kellään enää kivaa. Mul taitaa olla joku kriisi itelläki kun tuntuu että mikään ei enää kiinnosta ja ihan liian helposti tulee itku joka asiasta... onkohan nää jotai masennus oirei??
Olipa tylsä alotus ja siin samas unohdin jo mitä kaikkee te olitte kirjotellu... Anteeks tämä oman navan tuijotus. Ehkä olen huomenna paremmalla tuulella kun isäntä lupasi munt viedä syömään illalla ja kaveri (parturi) laittaa mun tukkaa tänää uutee uskoo :) Koitan myös aamulla pysyy unten mailla mahd pitkää kun siihen tarjoutuu kerranki mahdollisuus.
Mutta olenko mä nyt ihan huono kun vien pojan yökylään mamullensa vaikkei ittel oo sen kummempaa tekemistä?? Mul on nii kauheen huono äiti-olo jo valmiiks :( ?? Sanokaa mielipiteenne...
Muksaa päivää teille! -Jonsku-
Juuri kun pääsin sanomasta, ettei oo isompia kolhuja tullut, niin eiköhän poika sit tippunut sängyltä! Mies nukutti vauvan ja olikin sit jättänyt meidän sänkyyn nukkumaan, eikä nostanut pinnasänkyyn. " ku ei hää hennonut nostaa sitä" . olin kylppärissä kun kuului kaamea tömähdys/kolaus ja sit kohta perään iso parku. kyllä sydän siinä hypähti. kuhmu tuli otsaan ja näyttää siihen mustelmaa kehittyvän.
ja vaikka näitä sattuu kaikille, niin jotenkin suututtaa tuo ukko kun oli jättänyt pojan meidän sänkyyn vahtimatta. niin usein on ollut puhetta että ei saa jättää yksin korkealle ettei tipu. vaikka voihan vahinko käydä kelle tahansa, olisi sama voinut käydä mullekin. on vaan muutenkin vähän kränää ilmassa, ja niinku aamulla kirjottelin äkäinen mieli itsellä, niin kyllä pistää ukko entisestään vihaks. ja se kun tuntuu suhtautuvan melko tyynesti tuohon tippumiseen, kun taas minä melkein itkua vääntämään, itestä tuntuu niiin pahalta kolaisut. ja mies vaan tuumaa että no nyt on eka kuhmu, ihan ku se ois jotain hienoa. grrrr!
tulinpa vaan vähän purkamaan kiukkua.
gerda
Jonskulle vaan että ole onnellinen, että vauva suostuu hoitoon menemään. Itse saat ladattuja akkuja, ja kummasti taas jaksaa vauva-arkea paremmin. Ite jättäisin meijän muksut tosi mielellään välillä hoitoon, nyt kun ei imetyskään ole enää tiellä, mutta meillä on niin raju 8 kk kriisi eroahdistuksineen menossa, että ei puhettakaan ei. Sama juttu, vessaan ja suihkuun mennään koko porukalla. Päiväuniaikaan (huikeet kolme varttia) on sitten sitä omaa aikaa, eli huushollaamista ja esikko vielä puntissa kiinni tivaamassa jotain. Esikko olikin mumman ja vaarin luona just pari yötä. Nautin jo pelkästään siitä vaikka vauveli vielä kotia jäikin.
Ja niitä kolhuja tulee täälläkin. Ei onneksi vielä mitään pahempaa mut kyllä se häijylle aina tuntuu kun sattuu. Meillä vasta reilu viikon konttaamisen jälkeen yritetään nousta seisomaan! Hurja menovaihe on päällä nyt. Joo ja öisin itkeskellään ja tilannetta vaan pahentaa se jos menen rauhoittelemaan. Ikävä homma. Oikein kauhistuttaa kun ollaan lähös Kiteelle kavereitten luokse ensi viikolla että minkähänlaista yöshowta on tiedossa.
Meikä viettää sitten tänään viimeistä vanhempainvapaapäiväänsä. Huomisesta alkaen olen vuosilomalla ja isäntä vanhempainvapaalla ja isyyslomalla seuraavat neljä viikkoa. Mikään ei tosi asiassa muutu, vaan ukko tekee edelleen hartiavoimin remppaa ja minä hoitelen muut arkiasiat. Sitten aion olla huimat 4 kk hoitovapaalla eli vuoden vaihteessa töihin. Enempää ei kerta kaikkiaan ole varaa olla, kun lainanlyhennyksetkin pukkaa helmikuussa päälle. Näin se meitin aika kului. Pieniä noi vauvat kuitenkin vielä niin kovin ovat. Esikoisesta voin kokemuksesta sanoa, että ne kasvavat hetkessä kun menevät hoitoon, koska joka päivä oppivat siellä jotain uutta kivaa. Virikkeitä kun on ihan toisen lailla, kuin kotona. Ensi kesänä kun vauvamme ovat tuollaisia reilu 1,5 vuotiaita, ne ovat aivan " ihania" . Joten oikeesti vaikka nyt tuntuu haikealta, niin ihania ja vaikeita aikoja meillä edessä kuitenkin vielä toivottavasti koko loppuelämän näitten lasten kanssa :)
Keittiöhommat kutsuu joten heissulivei!
Tulipas kuuma, kun imurin ja mopin kanssa huidoin pitkin kämppää.
Meinas pertun kanssa olla pientä erimielisyyttä, että kumpikas meistä oikein imuroi. Hirmuna konttaili imurin perässä ja koitti vaan kiivetä päälle ja sammutti koko ajan imurin.
Jonsku, hyvä äiti olet, vaikka Miron mummulle hoitoon annatkin. Ja varsinkin, jos itseltä tuntuu voimat loppuvan, niin parempi itse levähtää ja antaa muiden hoidella lasta. Saa omia akkuja latailtua ja jaksaa taas reippaana olla äiti =)
Ihan turhaan `syyllisyyttä` tai semmoista podet, vaikka ei siittä varmaan koskaan ihan täysin eroon pääsekään. Itselläkin on outo olo, kun esikko mummulassa. Ja ikävä!
Nauti illastasi, kuulosti oikein kivalta! =)
gerda: Niin tutulla kuulosti " vihan" tunteesi mieheen.
Pitääkö kaikkia tehdä " väärin" jne... Kai se vaan on sitten niin, että miehet vaan ajattelevat niin eritavalla kuin naiset. Tämän olen yrittänyt hyväksyä, kun ei näytä papatukset auttavan =)
Vihaksi pistää välillä todella paljon! Ja sitten kun mies tunnu ymmärtävän miksi olen kiukkuissani.
Onneksi pikku viikarimme ei ole pitkä vihaisia =) ja unohtavat kuhmunsa pian ja jatkavat hurjaa menoa =)
Ruokalistaa suunnittelen muutamia päiviä eteenpäin ja joskus viikon. riippu vähän kuinka reipas jaksan olla. Silleen kyllä säästää, kun käy kaupassa harvemmin ja kerralla ostaa enemmän.
Minulla tulot nousee, kun äippäloma loppuu. Ja tähän rahojen laskemiseen on jo tottunut. Mies on ollut opiskelija ja nyt sivaria suorittaa ja ens vuoden puolella menee töihin.
Nyt kahvia juomaan, tulee ihan vitsisti kirjotusvirheitä, kun kahvivaje.
Hilda toivottelee kivaa päivää kaikille =)
Miehen läppärillä kirjoittelen ja hidasta on kun en ole tähän vehkeeseen niin tottunut. Noh, kokeillaas mitä tästä tulee ja jaksaako Jesse vielä nukkua jonkin aikaa jotta saan rauhassa kirjoitella...
Noema, tervetuloa takaisin! Mulla ehti tulla juttujasi oikein ikävä! :-)
Meillä syödään iltapuurona riisipuuroa (puoli desiä hiutaleita ja 1.5dl vettä, 1-3 mitallista korvikejauhetta sekaan valmiiseen puuroon). Jesse on tainnut alkaa vähän kyllästymään riisipuuroon jo, tällä viikolla kokeillaan mitä herra tykkää tattarista.
Siivoustilaa meiltä löytyy 85 neliötä ja huoneita on neljä huonetta ja keittiö, pieni sauna löytyy myös. Kovasti ollaan tykätty tässä asua, vaikka mua välillä risookin se naapurin remppareiska. ;-) Joka päivä tulee pahimpia siivoja lääpittyä pois, etenkin keittiön tykkään pitää puhtaana. Noin kaksi kertaa viikossa imuroidaan ja pestään vessat, pölyjä tulee pyyhittyä lähinnä hyvin aurinkoisina päivinä. ;-)
Mikroruokia ei tule juuri kotona ollessa syötyä, sain niistä myös tarpeekseni töissä ollessa. Eineshyllyltä joskus poimin jotain broileripyöryköitä, verilettuja tms. Kiireisinä päivinä jää kyllä herkästi ruoat syötyä eli leipä ja jogurttilinjalla silloin mennään.
Sitten meitin kuulumisia. Jesse nukkui viime yönä EKAN KERRAN heräämättä kertaakaan!! Uni ei meinannut alkuun tulla ja tunnin verran pyöri sängyssä ennen kuin nukahti, mutta sitten nukkui oikein nätisti klo.21-07. Itse havahduin vähän ennen viittä katsomaan kelloa ja silloin jo ihmettelin että onpas ollut hassu yö. Ja seitsemältä alkoi kuulua iloinen huhuilu Jessen huoneesta. :-) Lisää tällaisia öitä kiitos!
Jesseltä tuli tänään verta nenästä! :-( Kaatui naama edellä lipaston laatikkoa vasten ja nenä tärähti oikein kunnolla, kummastakin sieraimesta tuli verta. Kovasti parkui ja niin vollotin minäkin, tuntui niin pahalle. Onneksi veren vuoto tyrehtyi aika nopeasti ja sylissä istui taas iloinen poika.
Nyt Jesse heräsi, tarvii mennä...