Ilahtuukohan jouluapua pyytävä köyhä perhe 3 litran nestesaippuapönikästä?
Meidän perheessä käytetään aina Suomessa valmistettuja 3 litran nestesaippuapöniköitä, vaikka ollaan tavallinen keskiluokkainen perhe jolla olisi hyvin varaa parempaankin. Mutta miksi maksaa ylimääräistä kun halvemmallakin saa hyvää? Yksi pönikkä maksaa tarjouksessa 1,90 € ja on riittoisaa kuin mikä.
Nyt ollaan antamassa pientä jouluapua köyhälle perheelle, joka on toivonut hygieniatarvikkeita. Ilahtuukohan ne tällaisesta isosta mutta litrahinnaltaan halvasta saippuasta, vai pitäisikö niille ostaa 10 kertaa kalliimpaa Palmoliveä tms. pienissä pumppupulloissa?
Kommentit (101)
Vierailija kirjoitti:
Ahtaasti asuvana pidän 3l täyttöpakkausta liian suurena. Sitä on todella hankala varastoida. Ehkä pienempi täyttöpakkaus ja kiva annostelija mukaan tuon sijaan?
Annan ilmaisen vinkin kaikille: jos ostaa kerran vaahtoa annostelevan (vaahdottavan) nestesaippuan, samaa annostelijaa voi käyttää uudestaan niin että lantraa täyttöpakkauksen saippuan vedellä. Vaahdolla on todella hyvä pestä kädet, se levittyy helposti, huhtoutuu helposti ja koska annosteltu määrä on vaahdotettuna kohtuullisempi, se ei kuivata ihoa niin paljon ja saippua on riittoisaa.
Hyvä joulua ja antamisen iloa kaikille!
Jos saipppuakanisterin varastoiminen on hankalaa, siitä voi tehdä näyttävän sisustuselementin. Anna vieraiden huomata, että olet fiksu rahankäyttäjä joka ei maksa riistohintoja merkkisaippuasta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahtaasti asuvana pidän 3l täyttöpakkausta liian suurena. Sitä on todella hankala varastoida. Ehkä pienempi täyttöpakkaus ja kiva annostelija mukaan tuon sijaan?
Annan ilmaisen vinkin kaikille: jos ostaa kerran vaahtoa annostelevan (vaahdottavan) nestesaippuan, samaa annostelijaa voi käyttää uudestaan niin että lantraa täyttöpakkauksen saippuan vedellä. Vaahdolla on todella hyvä pestä kädet, se levittyy helposti, huhtoutuu helposti ja koska annosteltu määrä on vaahdotettuna kohtuullisempi, se ei kuivata ihoa niin paljon ja saippua on riittoisaa.
Jos saipppuakanisterin varastoiminen on hankalaa, siitä voi tehdä näyttävän sisustuselementin. Anna vieraiden huomata, että olet fiksu rahankäyttäjä joka ei maksa riistohintoja merkkisaippuasta!
👍
Vierailija kirjoitti:
Minä sain tuollaisen Pisara-merkkisen 3 litran nestesaippuakanisterin keväällä, kun hain hyväntekeväisyysjärjestöltä lahjoitustavaraa sisältävän ruoka- ja hygienia-avustuskassin. Kassissa oli siis paljon muutakin.
Pakko myöntää, että silloin sen saippuan saaminen oli pettymys. Ihan vaan siksi, että jouduin kantamaan sitä väsyneenä ja nälkäisenä yli 6 km matkan kotiini sateessa parin euron säästön takia. Harkitsin välillä sen hylkäämistä tienposkeenkin, mutta luonto ei antanut periksi, vaikka mieli teki. Kassi olisi tuntunut painavalta ilman saippuaakin.
Onneksi en luovuttanut, koska se saippua on oikeasti hyvää. Tuoksukin on ihan jees, mitä en todellakaan odottanut näin halvalta saippualta. Ostaisin samaa saippuaa ehdottomasti jatkossa, jos sitä saisi jostain järkevän matkan päässä olevasta kaupasta. Mutta kun ei saa, ei edes 6 km päästä vaan paljon kauempaa.
Ja itse asiaan sitten: Ilahtuisin kovasti, jos joku viitsisi tuoda tuollaista saippuaa kotiovelleni. Vaikka pakkaus on halvan näköinen, itse saippua on mainiota ja se on tärkeintä.
Tilaa Tokmannin verkkokaupasta kotiinkuljetettuna.
3 litran kanisterin tilalle on tullut ainakin Prismaan 3 litran pussi. Neutral 0 % tms. on hajustamatonta (ja muihin litratuotteisiin nähden hintavaa) ja sitten on vaaleanpunaista ja vaaleanvihreää joltain toiselta merkiltä.
Ostettiin jälkimmäistä keväällä korona-aikaan, kun KAIKKI saippuat olivat yllättäen loppu. Pussi vie paljon vähemmän tilaa kuin kanisteri ja siinä on vähemmän muovia.
Vierailija kirjoitti:
Minä ainakin ilahtuisin. Tuolaiset kanisterit on painavia ja niitä on hankala kuljettaa kaupasta kotiin ilman autoa, jos tekee paljon muitakin ostoksia.
Jos talossani olisi hissi, olisin jo kauan aikaa sitten ostanut pyörillä varustetun ostoskassin.
Opiskelija. kirjoitti:
Itse olen köyhä, mutta saippuat joudun valitsemaan tarkasti johtuen hyvin kuivasta ihosta. Suurin osa noista halvimmista tuotteista ei valitettavasti sovi. Sama muidenkin hygieniatuotteiden kanssa, sain päänahan kuntoon vuosien taistelun jälkeen siirryttyäni markettikamasta apteekissa myytävään tuotteeseen. Raha on jatkuva ongelma, vaikka muusta yrittäisi nipistää...
Minulla sama. Olen myös köyhä, ja kaapeissa halpaa saippuaa ja shampoota. Olen kuitenkin allergisoitunut niille, ja joudun siirtymään apteekin kalliimpiin tuotteisiin.
Olisin ilahtunut joka antaa 3 litraa saippuaa kun jotain rääsää. en tarvi mitään keneltäkään.
Saippuan käyttö muuhun kuin käsien ja kainaloiden pesuun on turhaa ja jopa vahingollista. Osa ihmisistä pärjää myös ilman kainaloiden saippuointia. Tieto on jo ihan vanha juttu, ihotautilääkärit ovat puhuneet siitä todella kauan. Alla vain yksi linkki, googlaamalla löytää vaikka kuinka paljon arvovaltaisten ihotautilääkäreiden mielipiteitä.
https://www.theguardian.com/lifeandstyle/2020/jul/28/soap-dodger-meet-t…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskelija. kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskelija. kirjoitti:
Opiskelija. kirjoitti:
Itse olen köyhä, mutta saippuat joudun valitsemaan tarkasti johtuen hyvin kuivasta ihosta. Suurin osa noista halvimmista tuotteista ei valitettavasti sovi. Sama muidenkin hygieniatuotteiden kanssa, sain päänahan kuntoon vuosien taistelun jälkeen siirryttyäni markettikamasta apteekissa myytävään tuotteeseen. Raha on jatkuva ongelma, vaikka muusta yrittäisi nipistää...
Kas, sain alanuolen. Olen ilmeisesti Paha Ihminen koska kehtaan olla köyhä ja kärsiä iho-ongelmista, ihan pahuuttaan köyhät yleisestikin sairastavat. Kerätään lisää alanuolia: en yrityksistä huolimatta voinut käyttää (läheiseltä) lahjaksi saatuja Oriflamen tuotteita, koska haju sai silmät vuotamaan jatkuvasti.
Tämä palsta on avannut silmät sille kuinka pimeitä monet parempiosaiset maassamme ovat.
Nostat vaan sen opintolainasi ja tyydyt asumaan solukämpässä niin sinulla on varaa ihan minkälaisiin hygieniatuotteisiin haluat.
Olen joutunutkin nostamaan sen, Hoasin solukämppää en lukuisista hakemuksista huolimatta koskaan onnistunut saamaan, 19m2 yksityiseltä on kieltämättä kalliimpi.
Oletko koskaan miettinyt, että opiskelu Suomen kalleimmassa kaupungissa on myös oma valinta. Esim. Turussa saa solukämpän 250 e/ kk ja yksiökin irtoaa parhaimmillaan alle 300 e. Nytkin on asuntoja vapaana. Kampus sijaitsee keskustassa ja historia ulottuu kadetraalikoulun kautta 1270- luvulle.
Tiesitkö, että kaikkia aineita ei voi opiskella missään muualla kuin Helsingissä? Ai niin, mutta eihän köyhän tarvitse opiskella sitä mitä tahtoo ja mihin on lahjoja. Elämä on valintoja ja köyhä voi opiskella vaikka lähihoitajaksi.
Varsinkin köyhän kannattaa miettiä miten toimii. Tietyillä valinnoilla köyhä opiskelijakin elää mukavasti ja pistää neljä tonnia vuodessa asp- tilille.
Mielestäni tuo opiskeleva köyhä ei valittanut, vaan kertoi elämänsä faktoja. Sitten joku hyökkäsi hänen kimppuun, koska ei pidä hänen elämänsä faktoista. Eli käsitän, että jonkun mielestä hän elää väärin.
Ongelmahan tässä on se, että köyhä opiskelija on ihan itse valinnut elämänsä faktat ja sitten valittaa omien valintojensa luonnollisista seurauksista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tarkka kemikaaleista, joten en ilahtuisi jos olisi jotain mitä en kelpuuta. Mutta ai niin, köyhälle pitäisi kelvata kaikki!
Taatusti suurimmalle osalle ihmisistä on aivan sama ,millä kätensä pesee. Varsinkin jos ottaa sen tuoksuttoman vaihtoehdon.
No nythän puhuinkin vain itsestäni 😃!
Aivan. Minä minä minä. Ja sen vuoksi ei voi kellekään antaa saippuaa? Jos ei tavallinen saippua kävisi niin kai se toiveesta olisi mainittu?
Vierailija kirjoitti:
3 litran kanisterin tilalle on tullut ainakin Prismaan 3 litran pussi. Neutral 0 % tms. on hajustamatonta (ja muihin litratuotteisiin nähden hintavaa) ja sitten on vaaleanpunaista ja vaaleanvihreää joltain toiselta merkiltä.
Hajustamaton on paras kun antaa lahjaksi, etenkin jos antaa isomman pakkauksen. Itsellä tuo mainitsemasi vaaleanpunainen kuivatti pahasti kädet. Käytän pääasiassa Lidl:n Cien-merkin täyttöpusseja. Ainakin hunaja-mantelihajuinen toimii omille käsille hyvin hirveästi kuivattamatta.
Minä olen aina iloinen kaikista saamistani lahjoista, etenkin kun en oikeastaan lahjoja saa.
Etenkin kanisteri on hyvä lahja, voi sano suoraN tulee käyttöön
Olen itse niin hygienia tietoinen , että en hirveän monta kertaa täytä pumpoupulloa vaihtamatta sitä. En saa sitä pestynä kunnolla puhtaaksi. (Opittu ajalta, jolloin sairaalassa oli täytettävät pumppupullot). En myöskään koskaan lisää vettä saippuan sekaan, koska se on hygieniariski myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä sain tuollaisen Pisara-merkkisen 3 litran nestesaippuakanisterin keväällä, kun hain hyväntekeväisyysjärjestöltä lahjoitustavaraa sisältävän ruoka- ja hygienia-avustuskassin. Kassissa oli siis paljon muutakin.
Pakko myöntää, että silloin sen saippuan saaminen oli pettymys. Ihan vaan siksi, että jouduin kantamaan sitä väsyneenä ja nälkäisenä yli 6 km matkan kotiini sateessa parin euron säästön takia. Harkitsin välillä sen hylkäämistä tienposkeenkin, mutta luonto ei antanut periksi, vaikka mieli teki. Kassi olisi tuntunut painavalta ilman saippuaakin.
Onneksi en luovuttanut, koska se saippua on oikeasti hyvää. Tuoksukin on ihan jees, mitä en todellakaan odottanut näin halvalta saippualta. Ostaisin samaa saippuaa ehdottomasti jatkossa, jos sitä saisi jostain järkevän matkan päässä olevasta kaupasta. Mutta kun ei saa, ei edes 6 km päästä vaan paljon kauempaa.
Ja itse asiaan sitten: Ilahtuisin kovasti, jos joku viitsisi tuoda tuollaista saippuaa kotiovelleni. Vaikka pakkaus on halvan näköinen, itse saippua on mainiota ja se on tärkeintä.
Joillekin se kotiinkuljetusmaksu on rahan tuhlausta, eikä sellaiseen ole varaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän moninkertaistaisi saippuan hinnan. Ja jos ei ole kotona silloin kun pakettia tuodaan, ties kuinka kaukaa se täytyisi hakea.
Jättiannos halpissaippuaa on tosi mauton joululahja.
Vierailija kirjoitti:
Jättiannos halpissaippuaa on tosi mauton joululahja.
Eipäs ole. Se on tosi hyvä lahja köyhälle, joka on tarpeeksi epätoivoinen kerjätäkseen jouluapua. Jos jollekin nirppanokalle ei kelpaa hyvä saippua, jättäköön jatkossa jouluavustukset niille jotka on avun tarpeessa.