Ilahtuukohan jouluapua pyytävä köyhä perhe 3 litran nestesaippuapönikästä?
Meidän perheessä käytetään aina Suomessa valmistettuja 3 litran nestesaippuapöniköitä, vaikka ollaan tavallinen keskiluokkainen perhe jolla olisi hyvin varaa parempaankin. Mutta miksi maksaa ylimääräistä kun halvemmallakin saa hyvää? Yksi pönikkä maksaa tarjouksessa 1,90 € ja on riittoisaa kuin mikä.
Nyt ollaan antamassa pientä jouluapua köyhälle perheelle, joka on toivonut hygieniatarvikkeita. Ilahtuukohan ne tällaisesta isosta mutta litrahinnaltaan halvasta saippuasta, vai pitäisikö niille ostaa 10 kertaa kalliimpaa Palmoliveä tms. pienissä pumppupulloissa?
Kommentit (101)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti provo... antaisit 1,90 maksavan saippuapönikän. No joo, mitä muuta pakettiin kuuluisi? Toivottavasti kyseessä on kori, joka on täynnä hygieniatarvikkeita.
Eikö äitisi ole opettanut, että lahjoja ei pidä arvottaa hinnan perusteella?
No sinäpä vitsin heitit, kun koko ketju perustuu aloittajan hintatietoisuuteen. Kaikkea ei mitata rahassa. Tilannetaju on yksi sellainen. Lahjaan aika usein mielletään myös esteettisyyden ajatus. Kumpi on esteettisempi kanisteri vaiko pienempi pullo lavuaarin reunalla?
Älkää sinisen pihit vaivautuko joka vuosi noille avustussivuille. Aiheuttatte vain pahaa mieltä itsellenne sekä avun tarvitsijoille. Tarkoitus on jakaa hyvää eteenpäin ei pahaa. Tämä ei sitten uppoa joihinkin kovakalloihin millään.
Millainen ihminen ei tajua, ettei sitä kanisteria ole tarkoitus laittaa lavuaarin reunalle? Kun edellinen pumppupullo tyhjenee, sen voi täyttää kaatamalla siihen kanisterista uutta saippuaa.
Yleensä näille kerjääjille kelpaa vain paras.
Eikö täällä ole jo käynyt selväksi, että jouluapua pyytävälle kelpaa vain kallein laatu ? Köyhällä on oikeus unelmoida luksuksesta ja oikeus käyttää avustusrahansa järjettömästi turhuuksiin, ja missään tapauksessa köyhän ei kannata ostaa halpaa.
Sentinvenyttäminen ja halpatuotteiden käyttö on veroja maksavaa keskiluokkaa varten. Säästämillään varoillaan heidän kuuluu ostaa luksusta köyhälle.
Hyppäsin tänne ketjusta, missä mies oli ostanut väärää saippuaa. Nyt minua askarruttaa, oliko mies mennyt ostamaan sen kalliin palmoliven, ja asuuko se rikollinen sinun nurkissa. Jos ei, niin veikkaan sen menevän tuonne miehen talouteen, koska heillä on nyt tiukkaa, ja sinä pohdit tätä niin tarkasti, mikä on hyvä, koska heillä on huonoja kokemuksia saippuan ostamisesta. Olen erittäin ahdistunut ja toivon saavani vastauksia.
Opiskelija. kirjoitti:
Itse olen köyhä, mutta saippuat joudun valitsemaan tarkasti johtuen hyvin kuivasta ihosta. Suurin osa noista halvimmista tuotteista ei valitettavasti sovi. Sama muidenkin hygieniatuotteiden kanssa, sain päänahan kuntoon vuosien taistelun jälkeen siirryttyäni markettikamasta apteekissa myytävään tuotteeseen. Raha on jatkuva ongelma, vaikka muusta yrittäisi nipistää...
Jos markettisaippua on ongelma, et varmaankaan toivo jouluapuna hygieniatarvikkeita?
Tässä tapauksessa hygieniatarvikkeet tarkoittaa Lancomen voiteita ja Hugo Bossin deodoranttia. Jätä lahjoittamatta. Muuten saippuasi on joulun jälkeen myynnissä tori.fi:ssä 10 eurolla.
Luulisin, että enemmän ilahtuisi enemmän asioista, joihin ei ole varaa itsellä. Esimerkiksi lapsi ilahtuisi enemmän hammasharjasta, jossa on vaikka kiva kuva kuin halvimmasta yksivärisestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti provo... antaisit 1,90 maksavan saippuapönikän. No joo, mitä muuta pakettiin kuuluisi? Toivottavasti kyseessä on kori, joka on täynnä hygieniatarvikkeita.
Eikö äitisi ole opettanut, että lahjoja ei pidä arvottaa hinnan perusteella?
No sinäpä vitsin heitit, kun koko ketju perustuu aloittajan hintatietoisuuteen. Kaikkea ei mitata rahassa. Tilannetaju on yksi sellainen. Lahjaan aika usein mielletään myös esteettisyyden ajatus. Kumpi on esteettisempi kanisteri vaiko pienempi pullo lavuaarin reunalla?
Älkää sinisen pihit vaivautuko joka vuosi noille avustussivuille. Aiheuttatte vain pahaa mieltä itsellenne sekä avun tarvitsijoille. Tarkoitus on jakaa hyvää eteenpäin ei pahaa. Tämä ei sitten uppoa joihinkin kovakalloihin millään.
Miten tyhmä ihminen voi olla? Eihän sitä 3 l kanisteria laiteta altaan reunalle vaan siitä kaadetaan saippuaa pumppupulloon ,joka on siellä tasolla esillä.
Ainoastaan sellainen monikäyttöinen, joka käy sekä saippuaksi, että shampooksi. Ei pelkkää nestesaippuaa. Suosittelen antamaan samaan aikaan esim. 10 eurolla saippuaa. Ison pönikän ja vaikka palmoliven pala ja nestepumppusaippuan. Siinähän voi sitten vertailla laatua ja käyttöikää. Joku voi yllättyä, että shampoo-saippua onkin vaikka vähemmän kuivattavaa kuin palasaippua.
Ei tietenkään ilahdu. Kyseistä saippuaa kun voi käyttää vain ylemmyydentuntoiset keskiluokkaiset perheet joilla olisi varaa parempaankin.
Vierailija kirjoitti:
No onhan tuo yksinään ihan onneton lahja. hygieniatarvikkeilla yleensä viitataan esim. hammastahnaan, dödöön ym ja varmasti toiviessa on jotain muuta kuin halvinta saippuaa, jota todennäkösesti heillä on käytössä muutenkin ja kaappi täynnä, koska kyllä ne köyhät itsekin ostaa niitä jättikanistereita saippuaa. Dödöt,shampoot, hammastahnat on niitä mitä varmaan nyt toivotaan.
Musta saippua on paljon parempi lahja kuin nuo mainitsemasi. Ai että miksi?
Dödö: Tahdon valita itse, miltä tuoksun.
Shampoo: Mulla on taipumus hilseilyyn, jota useimmat shampoot pahentaa.
Hammastahna: Kärsin vihlovista hampaista, joten kaikki perustahnat on ehdottomasti pois laskuista. Edes kaikki vihloville hampaille tarkoitetut tahnat ei toimi.
Provo.
Tuollainenhanbpilaantuu ennen kuin sen saa loppuun käytettyä.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä näille kerjääjille kelpaa vain paras.
Olet oikeassa. Nehän nyrpistää nokkaansa Palmolivellekin, kun se on ihan tavallista markettisaippuaa. Luksusta sen olla pitää!
Vierailija kirjoitti:
Ostin kerran sellaisen 3 litran halpissaippuan. Kyllähän se itse saippua edullista on, mutta hinta kompensoituu kyllä moninkertaisesti tarvittavien käsirasvojen hinnoissa.
Mieluummin siis ostan kalliimpaa, mutta hellävaraisempaa saippuaa, jolloin käsirasvojen kulutus on huomattavasti vähäisempää.
Minulle taas atoopikkona nuo 3l ihan Tokmannissa myytävät ovat olleet suunnilleen ainoa, joka ei aiheuta ihottumaa.
Vierailija kirjoitti:
Luulisin, että enemmän ilahtuisi enemmän asioista, joihin ei ole varaa itsellä. Esimerkiksi lapsi ilahtuisi enemmän hammasharjasta, jossa on vaikka kiva kuva kuin halvimmasta yksivärisestä.
Minä taas ajattelen, että apua kerjäävä köyhä ilahtuu saadessaan paljon käyttökelpoista tavaraa. Siis sellaista joka tulee tarpeeseen.
Opiskelija. kirjoitti:
Itse olen köyhä, mutta saippuat joudun valitsemaan tarkasti johtuen hyvin kuivasta ihosta. Suurin osa noista halvimmista tuotteista ei valitettavasti sovi. Sama muidenkin hygieniatuotteiden kanssa, sain päänahan kuntoon vuosien taistelun jälkeen siirryttyäni markettikamasta apteekissa myytävään tuotteeseen. Raha on jatkuva ongelma, vaikka muusta yrittäisi nipistää...
Kas, sain alanuolen. Olen ilmeisesti Paha Ihminen koska kehtaan olla köyhä ja kärsiä iho-ongelmista, ihan pahuuttaan köyhät yleisestikin sairastavat. Kerätään lisää alanuolia: en yrityksistä huolimatta voinut käyttää (läheiseltä) lahjaksi saatuja Oriflamen tuotteita, koska haju sai silmät vuotamaan jatkuvasti.
Tämä palsta on avannut silmät sille kuinka pimeitä monet parempiosaiset maassamme ovat.
Eräänä jouluna vein lavallisen nestesaippuapäniköitä hyväntekeväisyysjärjestölle, joka lehdessä valitti että köyhillä perheillä ei ole varaa ostaa edes saippuaa jouluksi. Mielestäni lehtijuttu oli valheellista tunteisiinvetoavaa propagandaa.
Vierailija kirjoitti:
Provo.
Tuollainenhanbpilaantuu ennen kuin sen saa loppuun käytettyä.
Kyllä sinunkin kannattaisi näin pandemia-aikaan pestä useammin kätesi.
Ostin kerran sellaisen 3 litran halpissaippuan. Kyllähän se itse saippua edullista on, mutta hinta kompensoituu kyllä moninkertaisesti tarvittavien käsirasvojen hinnoissa.
Mieluummin siis ostan kalliimpaa, mutta hellävaraisempaa saippuaa, jolloin käsirasvojen kulutus on huomattavasti vähäisempää.