Ulkomailla asuvat! Ärsyttävimmät eroavaisuudet arjessa Suomeen?
Mua ärsyttää leipävalikoima. Pelkkää vehnäjauhoa kaikki leivät. Erikoisleivät sairaan pahoja ja törkeän kalliita, kuten ruisleipä tai jopa täysjyväleipä.
Nykyinen kotimaa Ranska.
Kommentit (222)
[quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 18:00"]
[quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 10:09"]
Pinnallinen elämäntapa, jonka pitäisi täyttää arki. Tyhjänpäiväisiä tapaamisia, juhlia vailla merkitystä. Koko ajan sellainen olo, että pitää hymyillä kaikille, eikä kukaan puhu oikeista asioista.
Yhdysvallat
[/quote]
Ja nuo ärsyttää?
Suomessa kukaan ei puhu, edes asiaa, tuppisuita suurin osa ja naama mutrulla, ahdistava ilmapiiri.
Juhlia ei ole koskaan ja jos on, niissä ryypätään pää täyteen.
Vaihtaisin milloin vaan USA:han.
[/quote]
Itseäni ainakin ärsytti. Tulin naurettavan onnelliseksi Suomeen palatessani, kun sai sulkeutua omaan yksityiseen rauhaansa ja sai olla takuuvarma siitä ettei kukaan tule utelemaan ja höpöttelemään joutavia. Muuten kyllä viihdyin Yhdysvalloissa, mutta tuo tekopirteä small talk -kulttuuri ei todellakaan ole mua varten.
t.ohis
Saksassa ainakin sairaaloissa työpäivät alkoivat klo 6 aamulla ja ruokatauko (30 min) ei ollut työaikaa, vaan oltiin sitten 8,5 h työpaikalla. Ja tauko oli minuutilleen 30 min, eikä yhtään sen pidempään. Suomessa olin tottunut siihen, että 8 h-työpäivään kuuluu lounastauko.
Olen myös samaa mieltä viikonlopuista, jolloin pitää aina olla vaeltamassa tai muuten vaan muualla kuin kotona, jotta olisit ns. kunnon kansalainen.
Byrokratia on taas oma juttunsa. Kaikki oli hirveän hankalaa verrattuna Suomeen. Ja mitään et voinut hoitaa verkossa kotoa käsin.
Myöskään pankkikortit eivät käyneet suurimmassa osassa kahviloita ja baareja. Oman pankin automaattiakin sai aina metsästää kissojen ja koirien kanssa.
Lämmitystä ei saanut pitää talvellakaan päällä, muuta kuin niissä huoneissa, joissa oleskeli. Vessassa oli aina jäätävän kylmä. Sähkölaskut olivat järjettömän korkeita verrattuna Suomeen. Oman yllätyksensä elämään toivat jokavuotiset lisämaksut asunnosta, joiden summaa et tiennyt ennen kuin lasku tuli. Joinakin vuosina maksoit 300 euroa ekstraa toisina 40.
Ja lapsilla piti olla sata harrastusta.
- Terveellistä leipää vaikea löytää pienistä lähikaupoista, vaaleaa höttöä on vaikka millä mitalla.
- Tosi moneen paikkaan pitää soittaa puhelimella ja lähettää dokumentteja kirjeenä sähköpostin sijaan.
- Helppokaatoisia jogurttipurkkeja (esim tetramalli) ei ole ollenkaan.
Sitten katujen ajoittainen roskaisuus ja pyörätieverkoston olemattomuus sieppaa mut samat ongelmat oli Suomessakin. Muuta valitettavaa en oikeastaan keksi. Suihkujen jne kanssa ei meil ole ollut tässä muutaman vuoden aikana mitään ongelmia missään missä on täällä liikuttu.
- Englanti.
[quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 15:21"]
Lisäksi Saksassa jos haluaa valittaa jostain epäkohdasta vaikka tutulle niin ei saa rauhassa purkaa sydäntään ja olettaa, että keskustelukumppani kuuntelisi vaan ainakin minulle aina ruvettiin kertomaan kuinka itse toimin väärin tilanteessa. Koskaan vika ei ole muualla kuin omassa käytöksessä. Suomessa saa vitutuksensa purkaa ja saa myötätuntoa, mutta Saksassa en viitsinyt kertoa kaikkea kun olisi saanut kuulla analyysin omasta itsestään. Ainakin mä koin tällaisen eron kulttuureissa...
[/quote]
Täh, juuri näinhän asia menee myös av-palstalla! Eli Suomessakin ihmiset ajattelevat mielessään samoin kuin nuo saksalaiset, mutta eivät kehtaa sanoa todellista mielipidettään?
[quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 15:21"]
Lisäksi Saksassa jos haluaa valittaa jostain epäkohdasta vaikka tutulle niin ei saa rauhassa purkaa sydäntään ja olettaa, että keskustelukumppani kuuntelisi vaan ainakin minulle aina ruvettiin kertomaan kuinka itse toimin väärin tilanteessa. Koskaan vika ei ole muualla kuin omassa käytöksessä. Suomessa saa vitutuksensa purkaa ja saa myötätuntoa, mutta Saksassa en viitsinyt kertoa kaikkea kun olisi saanut kuulla analyysin omasta itsestään. Ainakin mä koin tällaisen eron kulttuureissa...
[/quote]
Ai Suomessa saa mamut kritisoida paikallista kultturia/tapoja ja saavat myötätuntoa paikallisilta? :D
[quote author="Vierailija" time="16.05.2014 klo 16:18"]
[quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 17:15"]
Halvat ja huonolaatuiset lahjat. Esim. Ihmeellistä krääsää Rossista häälahjaksi. Onneton juhlapukeutuminen. Esim. Aikuiset miehet ei käytä pääsääntöisesti pukua häissä.
Terveisin Yhdysvallat
[/quote]
Missä sosiaaliluokassa hengaat? Kyllähän häälahjalistat yleensä on Pottery Barnilla, kunnon tavarataloissa ja jos ei nyt muuta niin ainakin Targetilla. Meidän Rossilla käyvät ainoastaan african american. Ja miehet kyllä pukeutuvat siististi niin sunnuntaikirkkoon kuin juhliinkin. Tosin koko pukua harvemmin, mutta siisti yhdistelmä suorista housuista ja sport jacket eli pikkutakki, ei siis urheilupusakka.
[/quote] En tieda missa asut mutta eikohan siella Rossissa (niinkuin muissakin kaupoissa) kay se vaki mika alueella asuu. Meilla on niin vahan African-Americans etta kylla kauppa menisi konkkaan jos ei siella muut kavisi ;).
Hollannissa "ärsytti"/huvitti kaikenikäisten miesten geelikampaukset. Ihan kuin olisi kilo kananmunia rikottu päähän ja pyöritelty sormilla hiuksista ja munageelistä hurmaavia pikkukiharoita. Naiset olivat suurikokoisia, polkupyörissä oli reidenpaksuiset ja parin kilon painoiset kettinkilukot varkaiden varalta, yliopistossa oli mahdotonta saada parasta tai edes toiseksi parasta arvosanaa, joidenkin virastojen, yritysten ja vastaanottojen aukioloajat olivat kummallisia (esim. auki vain ti klo 8-9 ja to klo 13-15, joka toinen viikko, tms), kaikkialla käyttäydyttiin korrektisti sääntöjä noudattaen paitsi Queen's Daynä oli helvetti irti :D, busseissa oli vanhanaikaisia pahvikorttilippuja, joihin laitettiin leima/reikä, opiskelija-asuntoloissa ja kaupunkien keskustojen tietyissä kohdissa haisi marijuana, leipä oli vaaleaa höttöä, vihanneksia ja hedelmiä myytiin valmiiksi pilkottuina pakkauksissa, pulloja ei kierrätetty, jne. Paljon, paljon oli myös positiivista :)
[quote author="Vierailija" time="16.05.2014 klo 15:12"]
Pinnallinen elämäntapa, jonka pitäisi täyttää arki. Tyhjänpäiväisiä tapaamisia, juhlia vailla merkitystä. Koko ajan sellainen olo, että pitää hymyillä kaikille, eikä kukaan puhu oikeista asioista.
Yhdysvallat
[/quote]
Muuta takas suomeen, niin voit olla turpa norsunvitulla 24/7, satoi tai paistoi ja puhua oikeista asioista = juoruta paskaa toisista seläntakana, niin paljon jaksat. ;)
[/quote] Mita ovat ne OIKEAT ASIAT joista Suomessa puhutaan? Naapurin Jemmiccan Vittuuni desing-laukku? Ja sitten merkityksille nimipaivakahveille.
On niin syvallista!
[quote author="Vierailija" time="16.05.2014 klo 19:32"]
Hollannissa "ärsytti"/huvitti kaikenikäisten miesten geelikampaukset. Ihan kuin olisi kilo kananmunia rikottu päähän ja pyöritelty sormilla hiuksista ja munageelistä hurmaavia pikkukiharoita. Naiset olivat suurikokoisia, polkupyörissä oli reidenpaksuiset ja parin kilon painoiset kettinkilukot varkaiden varalta, yliopistossa oli mahdotonta saada parasta tai edes toiseksi parasta arvosanaa, joidenkin virastojen, yritysten ja vastaanottojen aukioloajat olivat kummallisia (esim. auki vain ti klo 8-9 ja to klo 13-15, joka toinen viikko, tms), kaikkialla käyttäydyttiin korrektisti sääntöjä noudattaen paitsi Queen's Daynä oli helvetti irti :D, busseissa oli vanhanaikaisia pahvikorttilippuja, joihin laitettiin leima/reikä, opiskelija-asuntoloissa ja kaupunkien keskustojen tietyissä kohdissa haisi marijuana, leipä oli vaaleaa höttöä, vihanneksia ja hedelmiä myytiin valmiiksi pilkottuina pakkauksissa, pulloja ei kierrätetty, jne. Paljon, paljon oli myös positiivista :)
[/quote]
Onko muuten niin, että hollantilaiset eivät juurikaan syö lämmintä lounasta, vaan lounaaksi vedellään jotain juustovoileipiä?
[quote author="Vierailija" time="16.05.2014 klo 19:35"][quote author="Vierailija" time="16.05.2014 klo 15:12"]
Yhdysvallat
[/quote]
Muuta takas suomeen, niin voit olla turpa norsunvitulla 24/7, satoi tai paistoi ja puhua oikeista asioista = juoruta paskaa toisista seläntakana, niin paljon jaksat. ;)
[/quote] Mita ovat ne OIKEAT ASIAT joista Suomessa puhutaan? Naapurin Jemmiccan Vittuuni desing-laukku? Ja sitten merkityksille nimipaivakahveille.
On niin syvallista!
[/quote]
Sulla ei varmaan ole hyviä ystäviä :( Kyllä muuttuu elämän laatu huomattavasti, kun saa ystävän, jolle voi puhua mistä vaan.
"vihanneksia ja hedelmiä myytiin valmiiksi pilkottuina pakkauksissa"
Mita pahaa ja arsyttavaa tuossa on? USAssa voi myos ostaa valmiiksi pilkottuja hedelmia ja vihanneksia ja ovat erittain kaytannollisia kun voi napata lapsille mukaan porkkanatikkuja tms.. Keittovihannekset valmiiksi pilkottuina ovat hyvat kun ei tarvitse ostaa koko sellerinippua kun tarvitsee vain pienen palan.
[quote author="Vierailija" time="16.05.2014 klo 13:56"]
Yks ja kaks senttisten käyttäminen ja ylipäätään se, että ostoksia varten pitää olla aina käteistö mukana
kassojen olemattomat ostosten pakkauspöydät
jo aiemmin mainittu spazieren gehen taikka fahrrad fahren - joka mielellään joka viikonloppu, sekä perjantaina että lauantaina
sisällä on aina kylmä, oli sitten kesä tai talvi
on mahdotonta löytää miespuolisia ystäviä, sillä tutustumisyritykset koetaan aina flirttailuksi ( olen sinkku opiskelija)
Ja maa on saksa
[/quote]
Mun mielestä tämä flirttijuttu on just toisin päin. Saksassa monet mies- ja naispuoliset opiskelijat olivat keskenään hyviä ystäviä, esim. lähtivät niille retkilleen ja "spazieren" yhdessä ilman että siinä olisi ollut mitään sen kummempaa. Kun suomalaiset ystäväni kävivät kylässä, he tuntuivat epäilevän jokaisen miespuolisen, joka tuli juttelemaan, tarkoitusperiä. Taisivat tuntea itsensä imarrelluksi ilman syytä..
Ainiin, Ruotsista vielä. Nettipankkihommissa ollaan täällä jossain 90-luvulla. Nettipankit toki on, ne toimii ja niitä käytetään. Suomessahan kaikki maksaminen on rahan siirtoa tililtä toiselle. Maksoi sitten kaverille viikonlopun viinarahoja takaisin, nettiliittymän laskun tai sakkoja, kyseessä on aina tilisiirto tilien välillä. Ruotsissa valitaan bankgiron, postgiron ja tilisiirron välillä (näiden ero ei ole selvinnyt, vaikka kuinka olen yrittänyt kysyä). Maksua ei voi laittaa samalle päivälle, eli maksu ei lähde tililtä asap, vaikka kuinka yrittäis. Yritin siirtää omalle suomalaiselle tilille rahaa omalta ruotsalaiselta tililtä n. klo 16-17. Sain ilmoituksen "on liian myöhäistä siirtää rahaa enää tänään". Joka kerta, kun mulle maksetaan palkka, saan viikkoa myöhemmin pankilta paperikirjeen, jossa kerrotaan, että mun tilille on laitettu rahaa. Nettipankin ehdottomasti ärsyttävin piirre tosin on se, että sinne kirjaudutaan sellaisella taskulaskimen näköisellä ja kokoisella laitteella, johon näpytellään kaikennäköisiä koodeja ja kortin pin-numeroita.
[quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 10:10"]
[quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 10:10"]
En juo kahvia, enkä teetä ja koko ajan pitäisi vain fika, fika, fika.
Ruotsi.
[/quote]
Anteeksi, mua nauratti tää :D
[/quote]
samoin! Terveiset Tuholmasta :)
[quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 13:07"]
[quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 12:51"]
[quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 12:49"]
[quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 12:41"]
Kouluun omat eväät ja koulupuku.
[/quote]
Koulupuku olisi kyllä mielestäni hyvä juttu Suomessakin. Ei tarvitsisi kilpailla merkkivaatteilla. Mikä siinä on ärsyttävää käytännössä?
[/quote]
Minusta taas koulupuku olisi pakottamista samaan kaavaan. Itse olisin varmasti lapsena ahdistunut sellaisen kanssa. Harmi tosiaan, että lapset vertailevat vaatteita, kännyköitä ym. varusteita. Sille on vaikea tehdä mitään. Tai kotona kyllä voitaisiin vaikuttamalla asenteisiin.
[/quote]
Ja kun on koulupuvut, niin sitten lapset kilpailee kengillä, koruilla, laukuilla. Kyllä ne keksii, mistä varakkaat ja ei-varakkaat lapset erottaa.
[/quote]
riippuu koulupuvusta ja koulun säännöistä. jossain kouluissa jopa sukat pitää olla koulun omasta kaupasta koulun logolla varustettu. Meillä oli lähes kaikki korut kielletty esimerkiksi
mutta ainahan ne jotain keksii, millä osoittaa paremmuutta...
muuten kyllä kannatan koulupukua, se oli helppo ratkaisu joka aamu
Mua kanssa ärsyttää se että kaikki ruoka on täällä ihan höttöä. Ravintolassa ei saa koskaan salaattia ruoan mukana muuten kuin erikseen tilaamalla salaattiannoksen ja silloinkin se on peitetty salaattikastikkeeseen. Leivät ovat pelkkää vehnää ja ilmaa ja täkäläiset syövät sitä kuin hullut.
Ja surkea palvelu. Ellet osaa ranskaa, et saa kunnon palvelua, varsinkaan suuremmissa kaupungeissa. Muutenkin täällä vallitsee käsitys, että tarjoilija on asiakasta "ylempiarvoisempi" ja tällä on oikeus katsoa haluamiaan ihmisiä nenänvarttaan pitkin, tuhahdella ja pyöritellä silmiään ihan asiallisesti käyttäytyvien asiakkaiden kanssa (lue: heidän jotka eivät osaa ranskaa). Kaupoissa myyjät eivät osaa kiittää tai tervehtiä.
[quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 14:56"]Mua kanssa ärsyttää se että kaikki ruoka on täällä ihan höttöä. Ravintolassa ei saa koskaan salaattia ruoan mukana muuten kuin erikseen tilaamalla salaattiannoksen ja silloinkin se on peitetty salaattikastikkeeseen. Leivät ovat pelkkää vehnää ja ilmaa ja täkäläiset syövät sitä kuin hullut.
Ja surkea palvelu. Ellet osaa ranskaa, et saa kunnon palvelua, varsinkaan suuremmissa kaupungeissa. Muutenkin täällä vallitsee käsitys, että tarjoilija on asiakasta "ylempiarvoisempi" ja tällä on oikeus katsoa haluamiaan ihmisiä nenänvarttaan pitkin, tuhahdella ja pyöritellä silmiään ihan asiallisesti käyttäytyvien asiakkaiden kanssa (lue: heidän jotka eivät osaa ranskaa). Kaupoissa myyjät eivät osaa kiittää tai tervehtiä.
[/quote]
Äh, unohdin maan eli Ranska
Saksassa on mielestäni tapana mennä kävelemään yhdessä ulos joka päivä. Kotona ei saa olla koko päivää, ellei ole kipeänä. Esim. jos mennään vieraiden luo niin käyntiin kuuluu aina spaziergang eli kävellään kaikki yhdessä vaikkei olisi edes koiraa tai lasta, jota pitäisi ulkoiluttaa. Joka päivä spazieren gehen. Tuli mieleen tuosta ruotsalaisten kahvittelusta. Näin koin ainakin vaihtarivuonna, ärsytti vähän :D Lisäksi tietokoneella ei vietetty aikaa kuin lukemassa sähköpostit tms, esim.6h koneella on ihan hirveä sairas aika :O
[quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 17:15"]
Halvat ja huonolaatuiset lahjat. Esim. Ihmeellistä krääsää Rossista häälahjaksi. Onneton juhlapukeutuminen. Esim. Aikuiset miehet ei käytä pääsääntöisesti pukua häissä.
Terveisin Yhdysvallat
[/quote]
Rossilta saa kyllä ihan kunnollistakin lahjaa.
Itse olen osatnut sieltä viimeksi valurautapadan, oikea hinta muualla n. $250, Rossilla $100. Kallis se on minusta vieläkin, mutta käytössä paljon ja ikuinen.