Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ulkomailla asuvat! Ärsyttävimmät eroavaisuudet arjessa Suomeen?

Vierailija
15.05.2014 |

Mua ärsyttää leipävalikoima. Pelkkää vehnäjauhoa kaikki leivät. Erikoisleivät sairaan pahoja ja törkeän kalliita, kuten ruisleipä tai jopa täysjyväleipä.

Nykyinen kotimaa Ranska.

Kommentit (222)

Vierailija
141/222 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluruokailun puuttuminen. Koulupäivät saattavat kuitenkin kestää joka puoli kolmeen tai puoli neljäänkin, mutta koulun "ruokalasta" voi ostaa vain pieniä, suomalaisittain ajateltuna epäterveellisiä snacksejä.

Vierailija
142/222 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2014 klo 15:12"]

[quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 10:09"]

Pinnallinen elämäntapa, jonka pitäisi täyttää arki. Tyhjänpäiväisiä tapaamisia, juhlia vailla merkitystä. Koko ajan sellainen olo, että pitää hymyillä kaikille, eikä kukaan puhu oikeista asioista.

Yhdysvallat

[/quote]

Muuta takas suomeen, niin voit olla turpa norsunvitulla 24/7, satoi tai paistoi ja puhua oikeista asioista =  juoruta paskaa toisista seläntakana, niin paljon jaksat. ;)

[/quote]

Minuakin nauratti tuo lainaamasi kommentti. Eiköhän siinä ole lähinnä kyse niistä piireistä, joissa liikkuu, ei koko maasta. Näin uskallan sanoa itsekin Yhdysvalloissa asuneena. Oma vika, jos ystäväpiiri koostuu pinnallisista ihmisistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/222 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2014 klo 16:39"]

[quote author="Vierailija" time="16.05.2014 klo 15:12"]

[quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 10:09"]

Pinnallinen elämäntapa, jonka pitäisi täyttää arki. Tyhjänpäiväisiä tapaamisia, juhlia vailla merkitystä. Koko ajan sellainen olo, että pitää hymyillä kaikille, eikä kukaan puhu oikeista asioista.

Yhdysvallat

[/quote]

Muuta takas suomeen, niin voit olla turpa norsunvitulla 24/7, satoi tai paistoi ja puhua oikeista asioista =  juoruta paskaa toisista seläntakana, niin paljon jaksat. ;)

[/quote]

Minuakin nauratti tuo lainaamasi kommentti. Eiköhän siinä ole lähinnä kyse niistä piireistä, joissa liikkuu, ei koko maasta. Näin uskallan sanoa itsekin Yhdysvalloissa asuneena. Oma vika, jos ystäväpiiri koostuu pinnallisista ihmisistä.

[/quote]

Ei tarvi vetää hernettä, jos joku arvostelee ja kertoo mielipiteensä. Pinnallisuudesta olen täysin samaa mieltä kuin eka...

Vierailija
144/222 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun nykyään Suomessa, mutta ollessani Ranskassa yliopistovaihdossa nämä ärsyttivät:

- Mikään ei oikein toimi. Jokaiseen pikkuasian hoitoon kuuluu miljoona välivaihetta ja lippulappusen täyttämistä. Pankissa yhden asian hoitamiseen tarvitaan kolme varattua aikaa, eikä asia silloinkaan välttämättä selviä. Hain paikallista opintotukea, johon olin ymmärtääkseni oikeutettu, ja lomakkeita oli yhteensä toista kymmentä. Sain lopulta jo Suomeen palattuani pyynnön lisäselvityksistä, joten annoin asian vain lopulta olla.

- Suhtautuminen ranskaa huonosti puhuviin on todella tympeä. Jos ulkomaalainen yrittää Suomessa puhua minulle edes pari sanaa suomeksi, olen todella yllättynyt ja iloinen. Osaan itse ranskaa ihan suhteellisen sujuvasti, ja kerta toisensa jälkeen sain todella ihmeellistä kohtelua kieleni kanssa. Todella usein ranskalaiset korjaavat ulkomaalaisen puheessa ihan pikkuasioita, joilla ei ole ymmärtämisen kannalta mitään tekemistä. Joskus vaihdetaan tympeästi englantiin, tai sitten muuten vaan ollaan epäkohteliaita.

- IT-teknologia on jämähtänyt monessa suhteessa 90-luvulle. Monia asioita ei saa hoidettua netissä, ja esimerkiksi puhelinliittymän sulkemiseksi piti lähettää firmalle ihan paperinen kirje. Monet firmojen nettisivut ovat Flashilla raiskattuja hirvityksiä, ja useimmilla ihmisillä oli kännykän lisäksi oma kotipuhelin, myös nuorilla opiskelijoilla. Monilla firmoilla ei ole sähköpostiosoitetta, joten ainut tapa ottaa yhteyttä paikkoihin on puhelimella, mikä on huonosti ranskaa puhuvalle melkoinen painajainen.

- Ruokakaupassa jonottaminen on ihan pepusta. Vanhuksilla (ts. pari harmaata hiusta päässä), invalideilla (pieni linkuttaminen riittää) ja raskaana olevilla (joka on näköjään sairaus?) on oikeus etuilla jonossa, ja tästä oikeudesta kanssa pidetään kiinni. Minua ei siis tuo periaate haittaa, ihan hyvä juttu tietenkin, mutta minua ärsyttävät systeemiä hyväksikäyttävät täysin terveet ihmiset, joilla ei ole mikään ongelma jonottaa muutamaa minuuttia. Kassojen jälkeen on ihan olematon pakkausalue, ja monesti asiakkaat jäävät vaihtamaan kassan tai jonossa seuraavana olevan kanssa kuulumisia, jolloin ei tietenkään voi mennä pakkaamaan tavaroita. Siinä sitten koko jono odottaa, että arvon rouva/herra (yleensä rouva) saa tavaransa pakattua hitaasti ja tarkasti.

Kuulemma aika kultaa muistot... Sitä odotellessa :D

Vierailija
145/222 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttää huono ja kallis julkinen liikenne. Pahviset liput jotka pitää ostaa etukäteen kioskilta. Liput saattavat loppua kesken, ihan käsittämätöntä. Bussi saattaa jättää tulematta tai olla naurettavan paljon myöhässä, minkä takia puolen tunnin matkaan kannattaa varata tunti. Pyöräilijöitä katsotaan kieroon.

Kaupat menevät kiinni viiden-kuuden aikoihin, paitsi tietysti ruokakaupat. Poikkeuksena torstain "late shopping night"...

Tuntuu että taloja rakennettaessa on unohdettu talven olemassaolo. Sisällä saa kulkea suunnilleen toppatakissa talvikuukaudet. Ärsyttää kuulla aina sama "miten sulla voi olla kylmä, olet Suomesta" jos pyytää vaikka sulkemaan oven...

Naurettavan korkea vuokra, joka maksetaan viikottain. Vuokrakämpän metsästys on kunnon projekti kun samasta homeisesta kopista kilpailee sata muutakin.

Ei tullut kyllä mieleen tämän enempää ärsytyksiä.

Sydney, Australia

Vierailija
146/222 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Argentiinassa asunut -missä päin asuit?

Mä tein isommat ruokaostokset marketeissa ja sieltä löytyi kaikki samasta paikasta (Carrefour, Jumbo, Coto, Walmart).

Jos aikaa oli, niin sitten kiersin erityiskaupat lihalle, vihanneksille, leivonnaisille jne. Mutta erityistä tarvetta tälle ei ollut.

Asuin Buenos Airesissa.

Ja nyt mun valituslistaan:

Vuokramarkkinat sai mut hyppimään pitkin seiniä. Ensinnäkin vuokra-asunnot oli kalliita (v. 2010 keskipalkka 1 700 pesoa ja pienen kaksion vuokra 2 200 pesoa). Toisekseen, vuokran vakuudeksi ei riitä raha, joka vastaa 2 kk vuokraa, vaan lisäksi jonkun on taattava vuokra-asuntosi omalla kiinteistöllään ja luovutettava asuntonsa kauppakirja vuokranantajallesi asumisesi ajaksi. Tämän lisäksi välitystoimistolle täytyy maksaa 2 kk vuokran edestä välityspalkkiota. Ja kun vihdoinkin pääset muuttamaan asuntoon, maksat siitä kaikki kulut, myös hoitovastikkeen ja kiinteistöverot. Vuokraa korotetaan vuoden välein ja korotus on 20-25 %. Ja jos olet ulkomaalainen, eikä sulla ole paikallisia tuttavia jotka omistusasunnollaan takaisivat sun vuokra-asuntosi, sulta voidaan vaatia puolen vuoden vuokria etukäteen. Käteisellä.

Turvattomuus. Tämä oli mulle se raskain juttu. Laitetaan tähän nyt yksi esimerkki: paikallinen ystäväni nosti suuremman summan pankista rahaa. Pankkivirkailija soitti rikolliselle kaverilleen, joka seurasi ystävääni ja vaati rahoja aseella uhaten. Ja eräs raskaana oleva sai samoihin aikoihin muuten luodin suoraan kohtuunsa vastaavassa tilanteessa. Mulle tää on edelleen niin herkkä aihe, että menen suosiolla seuraavaan kohtaan.

Byrokratia. Kun Suomessa eläminen on tehty mahdollisimman helpoksi ja asiat sujuvat sovitulla tavalla sovitussa ajassa, Argentiinassa byrokratia on kuin monimutkainen sirkusnumero, jonka lopputulosta ei tiedä vielä shown alkaessa. Se voi mennä hyvin, tai levitä käsiin. Riippuu naamakertoimesta, virkailijasta, tuurista, päivästä, milloin mistäkin. Mulla meni 2 vuotta siihen, että sain argentiinalaisen henkilötunnuksen. Kun ojensin virallisen passikuvan virkailijalle ja hymyillen sanoin: "Ihanaa, vihdoinkin 2 vuoden jälkeen --", virkailijalla suu mutristui, hän otti kuvani uudelleen käsiinsä ja sanoi: "Liian tumma. Ei kelpaa. Mene otattamaan uusi kuva ja aloita jonotus alusta." Eh.

Inflaatio. Hinnat muuttuivat koko ajan. Elin ns. paikallisena, en rahakkaana expattina, joten inflaatio ja asioiden kalleus kirpaisi. Toisaalta olin todella onnekas ja etuoikeutettu, koska puutetta en kärsinyt. Kaduilla asui lapsiperheitä ja he saivat minimaalisen elantonsa etsimällä kaduilla lojuvista roskiksista pahvia myytäväksi eteenpäin. Mun haasteet oli luokkaa ilman jääkaappia ja sänkyä muutama kuukausi, kun rahat ei riittänyt niiden ostamiseen. No, säilykkeillä ja uimapatjalla pärjää :)

Tässä nyt vähän vuodatusta. Vastapainona oli täyslaidallinen upeita asioita, jonka vuoksi puolet mun sydämestä jäi Buenos Airesiin ja Argentiinaan :)

Vierailija
147/222 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2014 klo 00:09"]

Argentiinassa asunut -missä päin asuit?

Mä tein isommat ruokaostokset marketeissa ja sieltä löytyi kaikki samasta paikasta (Carrefour, Jumbo, Coto, Walmart).

Jos aikaa oli, niin sitten kiersin erityiskaupat lihalle, vihanneksille, leivonnaisille jne. Mutta erityistä tarvetta tälle ei ollut.

Asuin Buenos Airesissa.

Ja nyt mun valituslistaan:

Vuokramarkkinat sai mut hyppimään pitkin seiniä. Ensinnäkin vuokra-asunnot oli kalliita (v. 2010 keskipalkka 1 700 pesoa ja pienen kaksion vuokra 2 200 pesoa). Toisekseen, vuokran vakuudeksi ei riitä raha, joka vastaa 2 kk vuokraa, vaan lisäksi jonkun on taattava vuokra-asuntosi omalla kiinteistöllään ja luovutettava asuntonsa kauppakirja vuokranantajallesi asumisesi ajaksi. Tämän lisäksi välitystoimistolle täytyy maksaa 2 kk vuokran edestä välityspalkkiota. Ja kun vihdoinkin pääset muuttamaan asuntoon, maksat siitä kaikki kulut, myös hoitovastikkeen ja kiinteistöverot. Vuokraa korotetaan vuoden välein ja korotus on 20-25 %. Ja jos olet ulkomaalainen, eikä sulla ole paikallisia tuttavia jotka omistusasunnollaan takaisivat sun vuokra-asuntosi, sulta voidaan vaatia puolen vuoden vuokria etukäteen. Käteisellä.

Turvattomuus. Tämä oli mulle se raskain juttu. Laitetaan tähän nyt yksi esimerkki: paikallinen ystäväni nosti suuremman summan pankista rahaa. Pankkivirkailija soitti rikolliselle kaverilleen, joka seurasi ystävääni ja vaati rahoja aseella uhaten. Ja eräs raskaana oleva sai samoihin aikoihin muuten luodin suoraan kohtuunsa vastaavassa tilanteessa. Mulle tää on edelleen niin herkkä aihe, että menen suosiolla seuraavaan kohtaan.

Byrokratia. Kun Suomessa eläminen on tehty mahdollisimman helpoksi ja asiat sujuvat sovitulla tavalla sovitussa ajassa, Argentiinassa byrokratia on kuin monimutkainen sirkusnumero, jonka lopputulosta ei tiedä vielä shown alkaessa. Se voi mennä hyvin, tai levitä käsiin. Riippuu naamakertoimesta, virkailijasta, tuurista, päivästä, milloin mistäkin. Mulla meni 2 vuotta siihen, että sain argentiinalaisen henkilötunnuksen. Kun ojensin virallisen passikuvan virkailijalle ja hymyillen sanoin: "Ihanaa, vihdoinkin 2 vuoden jälkeen --", virkailijalla suu mutristui, hän otti kuvani uudelleen käsiinsä ja sanoi: "Liian tumma. Ei kelpaa. Mene otattamaan uusi kuva ja aloita jonotus alusta." Eh.

Inflaatio. Hinnat muuttuivat koko ajan. Elin ns. paikallisena, en rahakkaana expattina, joten inflaatio ja asioiden kalleus kirpaisi. Toisaalta olin todella onnekas ja etuoikeutettu, koska puutetta en kärsinyt. Kaduilla asui lapsiperheitä ja he saivat minimaalisen elantonsa etsimällä kaduilla lojuvista roskiksista pahvia myytäväksi eteenpäin. Mun haasteet oli luokkaa ilman jääkaappia ja sänkyä muutama kuukausi, kun rahat ei riittänyt niiden ostamiseen. No, säilykkeillä ja uimapatjalla pärjää :)

Tässä nyt vähän vuodatusta. Vastapainona oli täyslaidallinen upeita asioita, jonka vuoksi puolet mun sydämestä jäi Buenos Airesiin ja Argentiinaan :)

[/quote] Vahan neuvoa sinulle tuosta virastoissa juoksemisesta: Paivantasaajan tuntumassa ei kannata itse sita tehda vaan lahettaa joku paikallinen, mieheni toimistolta joku kahvinkeittaja jolle sitten maksettiin vahan ylimaaraista ettei paperit hukkuisi matkan varrelle. Noista virkailijoista oli kuulema hauskaa saada natti, blondi ulkomaalainen istumaan toimistossa puoli paivaa :).

Vierailija
148/222 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2014 klo 12:02"][quote author="Vierailija" time="16.05.2014 klo 11:20"]

[quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 22:00"]

[quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 20:56"]

[quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 20:11"]

Ai että osaat enkkua? Duppaus?? Se on dubbing eli dubbaus! Et osaa enkkua.

[/quote]

Doch, en nyt puhunutkaan tätä keskustelua enkuksi vaan suomeksi. Duppaus on suomea. En ymmärrä mielipidettäsi, mutta kunnioitan sitä.

[/quote]

Suomeksi se on jälkiäänitys, mutta jos haluat käyttää vierasperäistä sanaa, on se dubbaus (aka dubbing). Sinä varmaan myös krillaat kesällä ja menet pussilla töihin.

ääääh  - vieläkö tästä aiheesta :D no sovitaan sitten, että käytin puhekieltä :) nyt meen krillaamaan :) 

[/quote]

Se on muuten dubbaus, myös puhekielellä. TJEU: http://fi.wikipedia.org/wiki/J%C3%A4lki%C3%A4%C3%A4nitys

[/quote]

Voi v... Voitko jo lopettaa?!

Vierailija
149/222 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2014 klo 12:05"]

Ompas mielenkiintoinen ketju!

Australiasta ei hirveasti ole pahaa sanottavaa, tosin asun Melbournessa joka isona kaupunkina on todella toimiva monessa mielessa.

Toistaiseksi olemme lapseton pariskunta, joten maksulliset (kalliit) koulut + koulupuvut ei viela arsyta, katsellaan 10 v paasta..

Ainoina asioina jotka harmittaa on tiettyjen ruoka-aineiden puuttuminen, byrokraattiset asiat on joskus turhan vaikeita ja monimutkaisia virastoissa ja hintataso on kallis, mutta toki palkatkin on paremmat  joten suhteessa se ei ole niin paha..

Muuten taa on kylla todella kiva maa asua, saa on hyvat ja ihmiset suht leppoisia, vaikka Melbourne iso kaupunki onkin!

[/quote]

Tapasin (koska autoin häntä eräässä tilanteessa) eilen Helsinki-Vantaalla pyörätuolilla liikkuvan vanhemmatn melbournelaisen miehen, joka kertoi, että Melbourne on hyvin eurooppalainen kaupunki, kun taas Sydney on hyvin amerikkalainen. Mielenkiintoista.

Vierailija
150/222 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Tapasin (koska autoin häntä eräässä tilanteessa) eilen Helsinki-Vantaalla pyörätuolilla liikkuvan vanhemmatn melbournelaisen miehen, joka kertoi, että Melbourne on hyvin eurooppalainen kaupunki, kun taas Sydney on hyvin amerikkalainen. Mielenkiintoista.

[/quote]

Tama on todellakin totta. Melbournessa on paljon ihmisia eri maista ja kulttuureista (toki myos Sydneyssa, onhan se miljoonakaupunki), mutta oman kokemukseni mukaan Sydney on paljon enemman 'corporate city', kaikilla on jatkuvasti kiire ja se tuntuu paljon hektisemmalta. Melbournessa ns. 'hyvat alueet' on levittaytynyt laajemmalle alueelle ja edes CBD eli ydinkeskusta ei tunnu liian kiireiselta, mutta sinne ei todellakaan tarvitse menna vaikka haluaakin kulttuuria ja hyvaa ruokaa. En ole suurkaupunkien ystava, joten Sydney tuntui jotenkin liian isolta, kiireiselta eika yhtaan kotoisalta, mutta Melbourne on rento ja letkea, paljon hyvia ruokapaikkoja, suloisia kahviloita, tapahtumia, kulttuuria ja rentoa elamaa. Suosittelen ehdottomasti Melbournessa kayntia, vaikka Sydneyn suurimmat nahtavyyden on toki mahtava kokea myos.

Vierailija
151/222 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pitkälti samoilla linjoilla ketjuun aiemmin kirjoittaneiden Australiassa asuvien kanssa. Itseäni on edellämainittujen juttujen lisäksi ärsyttäneet huonot ja kapeat jalkakäytävät ja huonosti valaistut kadut.

Vierailija
152/222 |
21.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.05.2014 klo 12:49"]USA:sta tuli mieleen vielä sen verran ihmisistä että outoa oli aluksi myös se kuinka jotkut möläyttivät joskus vuositulonsa jossain lauseessa "puolihuolimattomasti" tai sitten ihan tarkoituksella mutta tietenkin suomalaiselle se kuulosti aika leuhkalle kun yleensä nuo möläyttelijät olivat niitä jotka sitten tienasivat aika mukavasti. (esim. kun kysyin kotirouvalta käytkö töissä niin heti möläytti että mies tienaa xxxxxxxx paljon rahaa vuodessa että ei hänen tarvitse tai kun yks ukko maksoi kerran puhelinkioskin puolestani ja tarjosin seteliä maksuksi niistä kolikoista niin heti tuli tekstiä että " ei tarvitse mä tienaan xxxxxxxx dollaria vuodessa")

Tästä on kyllä aikaa niinkuin varmaan huomasitte kun puhelinkiskasta oli puhe mutta uskon että tämä on yleistä edelleen että omia tuloja ei todellakaan salailla vaan niistä mielellään jopa kerskaillaan toisin kun Suomessa.

[/quote]

Suomessa ollaan taas menty liiallisuuksiin kun ihmiset eivät millään suostu kertomaan tulojaan. En ymmärrä mikä siinä on niin kauheaa.

Vierailija
153/222 |
21.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupassa ei käytetä kassalla niitä ostosten erottamiseen tarkoitettuja juttuja, siis maksamisen jälkeen. Seuraavan asiakkaan / asiakkaiden ostokset tulevat aina omien ostosten kanssa samaan läjään, ja sitten joutuu aina sairaan nopeasti pakkaamaan omat ostokset muiden joukosta. V*tuttaa joka kerta. Joskus olen vahingossa melkein ottanut mukaani jonkun toisen ostoksia. Ja kassat ei todellakaan odota, että olisit ehtinyt keräämään omasi ennen seuraavaa asiakasta.

Hollanti siis kyseessä.

Vierailija
154/222 |
21.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turvattomuus ja ihmisten tulisuus. Tietyissä ammateissa kaikenlaiseen uhkailuun saa tottua, poliisista ei apua.

Italia

Vierailija
155/222 |
21.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

liian pienet kahvikupilliset läpi koko Keski-Euroopan! Kupissa aina se 0,75 dl mietoa kahvia, ei riitä suomalaiselle

Vierailija
156/222 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy sanoa näiden jälkeen, että on se mukava asua Suomessa.

Vierailija
157/222 |
21.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Espanjasta tässä kokemuksia. Viihdyn täällä kyllä paremmin kuin Suomessa koskaan mutta onhan niitä ärsytyksiäkin:

- Missään ei ole oikein pyöräteitä.

- Kalkkinen vesi, joka tahraa valkoiseen möhnään lavuaarit, kylppärin peilit, vedenkeittimet jne. 

- Liikennesääntöjen noudattaminen on vähän niin ja näin. Vilkkuja ei jakseta käyttää, saatetaan ajaa kaistojen keskellä, pysäköidessä voi vähän kolhia edessä ja takana olevaa eikä se ole ns. mitään. Mutta yllättävän sujuvasti täällä silti liikenne sujuu kokonaisuutena, vaikka alkuun suomalaista pelotti.

- Espanjalaiset on pinnallisesit erittäin ystävällisiä, mutta tosipaikan tullen oma itse ja oma suku tulee aina ensin. Muita ollaan valmiita tarpeen tullen vähän kusettamaankin, jotta oman perheen tai oma etu toteutuu.

Vierailija
158/222 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työskentely. Aivan järkyttävää työskennellä myyjänä ja ansaita 4€ tunnissa. Työpäivät ovat pitkiä ja ei ole lisiä.. Kaiholla muistelen Suomessa esim tuplapalkka sunnuntaita.. Työehtosopimus on vitsi... Joten ei ole korvauksia tai määräyksiä esim siitä kuinka paljon max saa työskennellä... Palkka maksetaan usein käteisellä, ei työsopparia haluta tehdä.

Sosiaaliturva. Jos haluat kuulua sosiaaliturvan piiriin, sinulla pitää olla laillinen työpaikka. Joka on ulkomaalaiselle vaikeaa löytää. Jos sanot pomolle että haluat sopparin, jotta voit kuulua sosiaaliturvaan, menetät työpaikkasi..

Sähkö ja lämmitys kallista! Ei voi pitää uunia ja lämminvesivaraajaa yht aikaa päällä, tai sähköt poikki.

Ulkonäkö keskeisyys.

Mafia

ITALIA

Vierailija
159/222 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Italiasta vielä, liikenne.. Ai hemmetti. Alkoholia ja pilveä nAutitaan vaikka ajetaan. Harva noudattaa liikennesääntöjä. Onnettomuuksia paljon. Olen nähnyt useita skootteri/auto-onnettomuuksia ja pahasti loukkaantuneita ihmisiä. Kohdalle jossa ihminen kuolee pystytetään myös muistomerkki.. Siihen liitetään ehkäpä kuva sekä henkilökohtaisia tavaroita ja kukkia.

Vierailija
160/222 |
21.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2014 klo 12:02"]

[quote author="Vierailija" time="16.05.2014 klo 11:20"]

[quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 22:00"]

[quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 20:56"]

[quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 20:11"]

Ai että osaat enkkua? Duppaus?? Se on dubbing eli dubbaus! Et osaa enkkua.

[/quote]

Doch, en nyt puhunutkaan tätä keskustelua enkuksi vaan suomeksi. Duppaus on suomea. En ymmärrä mielipidettäsi, mutta kunnioitan sitä.

[/quote]

Suomeksi se on jälkiäänitys, mutta jos haluat käyttää vierasperäistä sanaa, on se dubbaus (aka dubbing). Sinä varmaan myös krillaat kesällä ja menet pussilla töihin.

ääääh  - vieläkö tästä aiheesta :D no sovitaan sitten, että käytin puhekieltä :) nyt meen krillaamaan :) 

[/quote]

Se on muuten dubbaus, myös puhekielellä. TJEU: http://fi.wikipedia.org/wiki/J%C3%A4lki%C3%A4%C3%A4nitys

[/quote]

Kuulostat arkielämästä vieraantuneelta assburgerilta. :D Kieli elää ja kehittyy, ihmiset voivat käyttää oikeastaan mitä vain puhekielisiä ilmaisuja, jotka uskovat kanssakeskustelijoiden ymmärtävän. Tässä tapauksessa kuka tahansa normaaliälyinen hoksaa, mitä duppauksella tarkoitetaan.

Toinen vielä lyö sinulle luun kurkkuun suhtautumalla provosoimisyritykseesi hyväntuulisesti ja huumorilla, ja sinä vielä vain jatkat alapeukkuja keräävien viestien tehtailua. Nolaat itsesi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kuusi