Ulkomailla asuvat! Ärsyttävimmät eroavaisuudet arjessa Suomeen?
Mua ärsyttää leipävalikoima. Pelkkää vehnäjauhoa kaikki leivät. Erikoisleivät sairaan pahoja ja törkeän kalliita, kuten ruisleipä tai jopa täysjyväleipä.
Nykyinen kotimaa Ranska.
Kommentit (222)
Se ettei oteta kenkiä pois jalasta ennen kuin mennään suihkuun tai nukkumaan, ihan mielettömän ahdistavaa ja raskasta olla koko päivä korkkareilla, lenkkareilla, tennareilla, ihan millä vain! Ja täkäläiset naureskelevat kun otan kengät pois eteisestä... Seattle eli Yhdysvallat.
[quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 15:08"]Saksassa on mielestäni tapana mennä kävelemään yhdessä ulos joka päivä. Kotona ei saa olla koko päivää, ellei ole kipeänä. Esim. jos mennään vieraiden luo niin käyntiin kuuluu aina spaziergang eli kävellään kaikki yhdessä vaikkei olisi edes koiraa tai lasta, jota pitäisi ulkoiluttaa. Joka päivä spazieren gehen. Tuli mieleen tuosta ruotsalaisten kahvittelusta. Näin koin ainakin vaihtarivuonna, ärsytti vähän :D Lisäksi tietokoneella ei vietetty aikaa kuin lukemassa sähköpostit tms, esim.6h koneella on ihan hirveä sairas aika :O
[/quote]
6 tuntia koneella on kyllä minustakin ihan sairas aika.
Suihkun paine on mitätön ja vessaa ei voi vetää kahdesti puolen tunnin sisällä.
Englanti.
Asutaan Abu Dhabissa ja täällä ärsyttää vaikka mikä. Tai oikeastaan kaikki muu paitsi ruoan ja bensan hinta.
Täällä on jälleen yli +40 astetta ja nämä ovat vasta kevätlukemia, yritä siinä nyt siveellisesti pukeutua peittäen olat, rinta ja polvet (mielellään myös nilkat). Hikeä siis pukkaa aamusta iltaan.
Kohta koittaa taas Ramadan ja julkisesti ei saa juoda eikä syödä ennen auringonlaskua. Ravintolat aukeavat myös vasta auringonlaskun aikaan.
Lapset ovat todella huonokäytöksisiä (siis nää arabilapset) ja jatkuvassa sokerihumalassa kun ruokavalioon näyttää kuuluvan lähinnä sipsiä, keksipaketteja ja sokeroituja juomia.
Asioiminen esim. sairaalassa on todella hankalaa kun vastaanottotiskin takana istuu Arabinainen kasvot peitettynä eikä muminasta saa mitään selvää.
Arabinaiset lotraa koko vessan käsisuihkulla ja heidän jälkeensä julkiseen vessaan on turha kuvitellakkaan menevänsä kastelematta kenkiään ja vaatteitaan. Siis mitä ihmettä ne siellä touhuaa sen suihkun kanssa?!
Kaupoissa ei ole kunnon muovipusseja vaan sellaisia Suomen hedelmäpussien tyylisiä ruppanoita joihin pakkaajat sitten pakkaavat pari tuotetta yhteen pussiin ja voitte kuvitella montako sataa pussukkaa ison perheen ostoksista kertyy viikossa.
Muovipulloja kuten limu ja maitopulloja ei myöskään kierrätetä joten roskakori täyttyy hetkessä.
Arabi lasten ei tarvitse käyttää turvavöitä autossa vaan pomppivat kuin apinat takapenkillä ja kattoikkunasta. Vanhempien mielestä vauvan turvallisin paikka autossa on äidin sylissä. Ja kun motarilla saa ajaa 140km/h (Saudit etuoikeutettuja ajamaan vaikka 200km/h kun heidän ei tarvitse tässä emiraatissa maksaa sakkoja) niin kyllähän siinä kaunista jälkeä syntyy kolarissa kun vauva on äidin sylissä ja muut lapset takana tai keskikonsolin päällä ilman turvavöitä.
Alkoholikulttuuri on ihan tekopyhää. Arabit värvää viinapassin omistavia ostamaan heille viinaa, odottavat "alkon" edessä autossa kun värvätty käy ostoksilla.
Orjatyöläisiä on täällä ihan tuhottomasti ja heidän elämänsä on varmasti todella karua.
Arabeilla on kaikilla lastenhoitajat eivätkä itse käy lastensa kanssa edes leikkipuistossa. Kerran eräs arabiäiti kysyi lastenhoitajalta kaupassa, että minkälaisista ruoista hänen lapsensa pitää.
Kaikki asiat tapahtuu "Inshallah, jos jumala suo" ja sen kyllä huomaa. Yrität ostaa vaikka polkupyörän eikä sitä ole varastossa niin myyjä toteaa, että tulee viikon päästä ja mumisee perään "inshallah", eli hänellä ei oikeasti ole mitään hajua milloin varastoon tulee lisää tavaraa. Eivät voi koskaan myöntää etteivät tiedä vaan kuittaavat kaiken palturin Inshallahilla.
Sovituilla tapaamisajoilla ei ole mitään merkitystä. Jos varaat ajan vaikka lääkäriin klo 13 niin oikeasti se ei tarkoita mitään muuta kuin, että saapuessasi klo 13 virkailija vasta silloin varaa sinulle ajan, joka voi olla vaikka 3h:n päästä.
Lista jatkuisi vaikka loputtomiin. Ei kannata muuttaa tänne jos ei ole ihan pakko ;)
Lisäksi Saksassa jos haluaa valittaa jostain epäkohdasta vaikka tutulle niin ei saa rauhassa purkaa sydäntään ja olettaa, että keskustelukumppani kuuntelisi vaan ainakin minulle aina ruvettiin kertomaan kuinka itse toimin väärin tilanteessa. Koskaan vika ei ole muualla kuin omassa käytöksessä. Suomessa saa vitutuksensa purkaa ja saa myötätuntoa, mutta Saksassa en viitsinyt kertoa kaikkea kun olisi saanut kuulla analyysin omasta itsestään. Ainakin mä koin tällaisen eron kulttuureissa...
[quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 14:51"]
[quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 13:07"]
[quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 12:51"]
[quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 12:49"]
[quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 12:41"]
Kouluun omat eväät ja koulupuku.
[/quote]
Koulupuku olisi kyllä mielestäni hyvä juttu Suomessakin. Ei tarvitsisi kilpailla merkkivaatteilla. Mikä siinä on ärsyttävää käytännössä?
[/quote]
Minusta taas koulupuku olisi pakottamista samaan kaavaan. Itse olisin varmasti lapsena ahdistunut sellaisen kanssa. Harmi tosiaan, että lapset vertailevat vaatteita, kännyköitä ym. varusteita. Sille on vaikea tehdä mitään. Tai kotona kyllä voitaisiin vaikuttamalla asenteisiin.
[/quote]
Ja kun on koulupuvut, niin sitten lapset kilpailee kengillä, koruilla, laukuilla. Kyllä ne keksii, mistä varakkaat ja ei-varakkaat lapset erottaa.
[/quote]
riippuu koulupuvusta ja koulun säännöistä. jossain kouluissa jopa sukat pitää olla koulun omasta kaupasta koulun logolla varustettu. Meillä oli lähes kaikki korut kielletty esimerkiksi
mutta ainahan ne jotain keksii, millä osoittaa paremmuutta...
muuten kyllä kannatan koulupukua, se oli helppo ratkaisu joka aamu
[/quote]
Mä olin vaihtarina Etelä-Afrikassa, ja siellä oli todella tiukat säännöt koulupuvun suhteen: koulupukuun kuuluivat tosiaan _kaikki_ sallittavat vaatteet, myös sukat ja kengät, ei voinut laittaa mitä tahansa sukkia tai kenkiä. Kaikki muukin ulkonäköön liittyvä oli tarkkaan säädelty, koruja ei saanut tyttöjen korviksia lukuun ottamatta olla lainkaan, ja ne korviksetkin piti olla tietynlaiset, kultaiset tai hopeaiset napit ja niitä sai tietysti olla vain 1/korva. Tukkaa ei saanut värjätä ja tietyn pituisena se piti pitää kiinni, mutta ehdottoman siististi.
Joten kyllä niitä keinoja on, miten ulkoasu saadaan yhdenmukaiseksi. Itse en kyllä kannata noin tiukkaa systeemiä, mutta oikeasti koulupuku oli tosi kiva juttu, kun siihen tottui. Eipä tarvinnut miettiä, mitä pukee seuraavana aamuna päällensä.
Käsisuihkun puute vessassa
Kallis joukkoliikenne (kaupunginsisäinen)
Kapeat jalkakäytävät
Huonot kassat (tosin itsepalvelukassat A++)
Roskaisuus
Melkein aina pilvistä/sataa
Huonostikäyttäytyvä nuoriso
Huono kaupunkisuunnittelu (joka paikkaan pitää mennä kiertotietä, kun niin paljon umpikujia)
[quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 15:21"]Lisäksi Saksassa jos haluaa valittaa jostain epäkohdasta vaikka tutulle niin ei saa rauhassa purkaa sydäntään ja olettaa, että keskustelukumppani kuuntelisi vaan ainakin minulle aina ruvettiin kertomaan kuinka itse toimin väärin tilanteessa. Koskaan vika ei ole muualla kuin omassa käytöksessä. Suomessa saa vitutuksensa purkaa ja saa myötätuntoa, mutta Saksassa en viitsinyt kertoa kaikkea kun olisi saanut kuulla analyysin omasta itsestään. Ainakin mä koin tällaisen eron kulttuureissa...
[/quote]
No mutta tuohan on ihan kuin av:llä ;D
[quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 15:24"]
Kapeat jalkakäytävät
Roskaisuus
Huono kaupunkisuunnittelu (joka paikkaan pitää mennä kiertotietä, kun niin paljon umpikujia)
[/quote]
Unohtui maa eli Irlanti!
Vessat. Hyi helvetti. Veriset kuukautissiteet pitkin lattioita. Reikä lattiassa ja sihti sinne päin. Siivotaan jatkuvasti levittämällä sitä pissaa entistä isommalle alueelle mopeilla joita ei pestä koskaan. Haju. Jos pönttö, niin siihen kiivetään seisomaan ja kyykätään ja kusi leviää entistä isommalle alueelle ja taas mopilla se levitetään ympäri vessaa.
Kiina
[quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 15:25"]
[quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 15:24"]
Kapeat jalkakäytävät
Roskaisuus
[/quote]
Unohtui maa eli Irlanti!
[/quote]
Hauskaa, arvasin oikein että Irlannista on kyse, ennenkuin tarkensit :D
Paikallisten tietynlainen ylimielisyys ja vähättely muita maita kohtaan. Koska tämä nyt on vaan maanpäällinen paratiisi ja piste.
Terveellinen ruoka helvetin kallista. Hedelmät, vihannekset jne.
Kallis julkinen liikenne, etenkin lautat.
järkyttävän hintaiset vuokrat.
small talk siihen tottumattomalle. Ja kun aina ei vaan jaksaisi muutenkaan.
asioiden ja aikatailujen huono suunnittelu. Jos putkimies sanoo tulevansa aamulla klo 9, saattaa hän tulla iltapäivällä klo 3. Tästä ei tietenkään ilmoiteta. "She'll be right, mate."
Asuntojen huono suunnittelu ja kunto. Kesällä kuuma, talvella niin perkeleen kylmä. Eristystä ei ole. Lisäksi kosteutta. Vaatteet homehtuu kaappiin ja kengät kenkähyllyyn, jos vähänkään seisovat kauemmin. Viime vuoden talvitakit homeessa hengarissa. Hengitystieongelmista puhumattakaan... tukkoisuutta, yskää, päänsärkyä, silmäoireita...
Australia
[quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 15:25"]
[quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 15:21"]Lisäksi Saksassa jos haluaa valittaa jostain epäkohdasta vaikka tutulle niin ei saa rauhassa purkaa sydäntään ja olettaa, että keskustelukumppani kuuntelisi vaan ainakin minulle aina ruvettiin kertomaan kuinka itse toimin väärin tilanteessa. Koskaan vika ei ole muualla kuin omassa käytöksessä. Suomessa saa vitutuksensa purkaa ja saa myötätuntoa, mutta Saksassa en viitsinyt kertoa kaikkea kun olisi saanut kuulla analyysin omasta itsestään. Ainakin mä koin tällaisen eron kulttuureissa...
[/quote]
No mutta tuohan on ihan kuin av:llä ;D
[/quote]
Ei ihme, että Saksa on AV-mammoille sellainen tarujen ihmemaa. Ei ollutkaan kyse perheverotuksesta ja paremmasta ostovoimasta vaan siitä, että saa olla rehellisesti oma itsensä.
Ihana tuo spazieren gehen -kommentti! Juuri näin, aina pitää olla ohjelmaa ja tekemistä. Kukaan ei loju kotonaan, varsinkaan tietokoneen tai tv:n ääressä. Sinäänsä ihan terveellistä... Ja saksalaiset sukulaiset kysyvät, mitä retkiä tms. meillä on lapsillemme (tai vaikka ilmankin lapsia) kullekin viikonlopulle tulossa. No usein ei mitään, jos minusta on kiinni. Joskus voisi ottaa lunkimmin!
t. myös Saksasta
Ruisleivän puute täälläkin (pieni ärsytys minusta tosin).
Se, että työmiesten tekemiset on niin järjettömän huonolaatuisia ihan kautta linjan, mitään kunnollista työn jälkeä ei saa, vaikka hinnat on Suomen tasoa.
Työpaikalla (joka on tosin kansainvälinen eikä ainoastaan belgialainen) ehkä se että niin moni haluaa kokoajan kokoustella ja mieluiten vielä myöhään iltapäivästä. Itse haluan aloittaa työn varhain ja lopettaa aikaisemmin, ja kartan kuin ruttoa kaiken maailman turhaa kokoustelua jos asiat voi hoitaa ilman sitäkin.
Muuten ei ole valittamista, täällä on paljon hyvääkin Suomeen verrattuna, mm. se, että eletään ja annetaan toisten elää, ihmiset kunnioittavat toisten yksityisyyttä, ei olla monokulttuurissa missä kaikkien on ahtauduttava yhteen muottiin jne.
Maa on siis Belgia.
* Maksamme €3000/kk vuokraa (+laskut) kahden makuuhuoneen kämpästä, jonka ikkunoista vetää ja talvella on hiiriä.
* Suihkut on järjestään paskoja
* Pankit saattavat sulkea tilisi mielivaltaisesta syystä. Jos soitat asiakaspalveluun, he käskevät mennä konttoriin ja konttorissa taas käsketään soittaa asiakaspalveluun.
* Asiakaspalvelijoiden keskimääräinen ÄO on jossakin huonekasvin ja ameeban välillä
* Ikinä ei voi tietää kuinka pitkään kestää mennä paikasta toiseen, koska metro voi juuttua tunneliin ja liikennettä on aina liikaa.
* Vuokrasopimuksestakin joutuu tekemään tarjouksen ja neuvottelemaan.
* Joka paikassa on turha hukkatilaeteinen, esim. ennen neliön kokoista vessaa.
Arvatkaa mikä maa?
No toi 45 voisi asua vaikka Englannissa..? Olin siellä au pairina, ja niiden ylä/keskiluokkaisten perheiden kodit kyllä näyttivät hienoilta, mutta olivat tavattoman epäkäytännöllisiä. Joka puolella oli kokolattiamatot, jopa vessoissa! Ikkunoista veti, ja lämmitysjärjestelmät oli onnettomat. Suihkussa käynti oli yhtä tuskaa, vesi lorisi suihkusta onnettomalla paineella.
Mun viesti taisi hävitä jonnekin?
- Liian pienet pakkausalueet kassoilla.
- Vessassa ei ole käsisuihkua (ainakaan tässä asunnossa)
- Hanat ovat ärsyttävät. Pitää aina kääntää sekä kuuma- että kylmävesinupista että saa sopivaa vettä. Suihkussa varsinkin harmittaa.
- Pyöräilijöitä on niin paljon, että pitää varoa enemmän niitä kuin autoja.
Terveisiä Hollannista (en ole montaa kuukautta asunut täällä joten tuli vain näitä pikkuasioita mieleen)
[quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 15:08"]
Saksassa on mielestäni tapana mennä kävelemään yhdessä ulos joka päivä. Kotona ei saa olla koko päivää, ellei ole kipeänä. Esim. jos mennään vieraiden luo niin käyntiin kuuluu aina spaziergang eli kävellään kaikki yhdessä vaikkei olisi edes koiraa tai lasta, jota pitäisi ulkoiluttaa. Joka päivä spazieren gehen. Tuli mieleen tuosta ruotsalaisten kahvittelusta. Näin koin ainakin vaihtarivuonna, ärsytti vähän :D Lisäksi tietokoneella ei vietetty aikaa kuin lukemassa sähköpostit tms, esim.6h koneella on ihan hirveä sairas aika :O
[/quote]
Italiassa on myös tuollainen pakkokävelytapa, siellä nimellä passeggiata.