Jalkakäytävällä ja yksisuuntaisella pyörätiellä vastavirtaan polkevat: mitä ajattelette?
Olen intohimoinen pyöräilijä. Poljen työmatkat, kauppareissut ja urheilusuorituksena maantiellä. Mitä enemmän poljen sitä enemmän minua on alkanut ärsyttämään jalkakäytävillä ja yksisuuntaisilla pyöräteillä vastavirtaan polkevat. Näissä tilanteissa vaaratilanteita syntyy nykyisin liki päivittäin. Mitä nämä polkijat ajattelevat?
Kommentit (99)
Oletko varma, että se on todella yksisuuntainen? Usein kadun molemmilla puolella on pyörätie, mutta molemmat on merkitty kaksisuuntasiksi. Näin Helsingissä.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai jalkakäytävällä kuulu polkea ollenkaan?
eiköhän se ollut juuri pointtina aloituksessa
Lyhyt matka, ei siihen muuta syytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai jalkakäytävällä kuulu polkea ollenkaan?
eiköhän se ollut juuri pointtina aloituksessa
Miksi jalkakäytävillä pyöräilevät ärsyttäisi muita pyöräilijöitä? Luulisi ärsyttävän vain kävelijöitä
tuskin mitään, harva pyöräilijä osaa liikennesääntöjä
Aika erikoinen keksintö nuo jalkakäytävät. Eli se on ihan normaali kevyenliikenteenväylä muuten, mutta siinä ei jostain syystä saa pyöräillä vaan pitäisi mennä autotielle (99% pyöräilijöistä ei käytännössä mene).
Miettikää jos autoteillä olisi jotain vastaavaa. Eli osalla autoteistä ei saisi ajaa vaikka moottoripyörällä ja moottoripyörien pitäisi mennä kevyenliikenteenväylälle ajamaan (moniko moottoripyöräilijä oikeasti menisi?).
Olin lenkillä maantiellä ja aivan maantien vasemmassa reunassa kävelin. Vastaan tuli pyöräilijä, joka pyöräili suoraa kohti ja minun täytyi väistää ojaan. Harvemmin jään sanattomaksi, mutta hetken täytyi ihmetellä miten tanko ei kääntynyt yhtään eli koko maantien leveys ei riittänyt minulle ja sille pyöräilijälle1. Ei ne vaan osaa nuo pyöräilijät, siis osa pyöräilijöistä
Kapinoin hesan yksisuuntaisia junttipyöräteitä vastaan systemaattisesti. En ala ajamaan 200 metriä jos minulla on 50 metriä matkaa. Nuolet maassa eivät komenna minua.
Vierailija kirjoitti:
Olin lenkillä maantiellä ja aivan maantien vasemmassa reunassa kävelin. Vastaan tuli pyöräilijä, joka pyöräili suoraa kohti ja minun täytyi väistää ojaan. Harvemmin jään sanattomaksi, mutta hetken täytyi ihmetellä miten tanko ei kääntynyt yhtään eli koko maantien leveys ei riittänyt minulle ja sille pyöräilijälle1. Ei ne vaan osaa nuo pyöräilijät, siis osa pyöräilijöistä
Mailmalta löytyy videoita missä spandex ajaa pysäköityjä autoja kylkeen, luulee että väistää. Kiittämätöntä sakkia.
Yksisuuntaisia on maaseudullakin. Siihen ei tarvita nuolia vaan se riittää että kyltti on vain toisessa päässä pyörätietä.
Vierailija kirjoitti:
Kapinoin hesan yksisuuntaisia junttipyöräteitä vastaan systemaattisesti. En ala ajamaan 200 metriä jos minulla on 50 metriä matkaa. Nuolet maassa eivät komenna minua.
Sama täällä. Toisekseen noilla mahtuu hyvin ajamaan molempiin suuntiin. Pyörän valtti on juurikin se, että sillä pääsee suoraan joustavasti kaikkialle ja nopeasti. Yksisuuntaiset pyörätiet/kaistat vesittävät koko pyöräilyn idean.
Monelle riittäisi ihan se, että ymmärtäisi mikä ero on yhdistetyllä ja rinnakkaisilla pyörätiellä ja jalkakäytävällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kapinoin hesan yksisuuntaisia junttipyöräteitä vastaan systemaattisesti. En ala ajamaan 200 metriä jos minulla on 50 metriä matkaa. Nuolet maassa eivät komenna minua.
Sama täällä. Toisekseen noilla mahtuu hyvin ajamaan molempiin suuntiin. Pyörän valtti on juurikin se, että sillä pääsee suoraan joustavasti kaikkialle ja nopeasti. Yksisuuntaiset pyörätiet/kaistat vesittävät koko pyöräilyn idean.
Moni pyöräilee ajoradallakin vasenta laitaa jos sillä tavalla pääsee nopeammin kohteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kapinoin hesan yksisuuntaisia junttipyöräteitä vastaan systemaattisesti. En ala ajamaan 200 metriä jos minulla on 50 metriä matkaa. Nuolet maassa eivät komenna minua.
Sama täällä. Toisekseen noilla mahtuu hyvin ajamaan molempiin suuntiin. Pyörän valtti on juurikin se, että sillä pääsee suoraan joustavasti kaikkialle ja nopeasti. Yksisuuntaiset pyörätiet/kaistat vesittävät koko pyöräilyn idean.
Nelikaistaisella moottoritielläkin mahtuisi hyvin ajamaan vastaantulevien kaistalla, mutta se nyt ei vaan ole sallittua.
Mä ymmärrän vilkkailla teillä jalkakäytävällä ajamisen, vaikkei se oikein olekaan. Mutta kun tätä tapahtuu todella hiljaisillakin kaduilla.
Kuljen säännöllisesti kadulla, jossa autoliikenne on hiljaista ja hidasta, niin rauhallista, että jopa kävelijät kävelevät usein kadulla tai jopa seisovat keskellä katua vaihtamassa kuulumisia. Siinäkin puolet pyöräilijöistä ajaa jalkakäytävällä, vaikka se toiseen suuntaan mennessä edellyttää kadun toiselle puolelle vaihtamista. Ja pyöräilijöitä on paljon, koska katu sattuu olemaan kätevä läpiajoreitti pyörällä, vaikka autolla siitä ei pääsekään minnekään muualle kuin kadun varressa oleviin taloihin.
Vierailija kirjoitti:
Mä ymmärrän vilkkailla teillä jalkakäytävällä ajamisen, vaikkei se oikein olekaan. Mutta kun tätä tapahtuu todella hiljaisillakin kaduilla.
Kuljen säännöllisesti kadulla, jossa autoliikenne on hiljaista ja hidasta, niin rauhallista, että jopa kävelijät kävelevät usein kadulla tai jopa seisovat keskellä katua vaihtamassa kuulumisia. Siinäkin puolet pyöräilijöistä ajaa jalkakäytävällä, vaikka se toiseen suuntaan mennessä edellyttää kadun toiselle puolelle vaihtamista. Ja pyöräilijöitä on paljon, koska katu sattuu olemaan kätevä läpiajoreitti pyörällä, vaikka autolla siitä ei pääsekään minnekään muualle kuin kadun varressa oleviin taloihin.
Sitä on pyöräilijänä vaikea ymmärtää miksi jalkakäytävällä ei saisi ajaa kun normaalikäytäntö on se että ajetaan siellä missä jalankulkijatkin menevät. Asiaa pahentaa se, että normaalikäytäntö pitää kyltittää erikseen mutta jalkakäytävä on jalkakäytävä on jalkakäytävä silloin jos kyltti puuttuu.
Vaikka suomalainen oikeuskäytäntö lähteekin siitä, että jokainen tietää häntä koskevan lainsäädännön, niin empiirisen tutkimukseni mukaan näin ei suinkaan ole. Tutkimukseni mukaan polkupyöräilijöiltä tämä tieto näyttää kokonaan puuttuvan. Ajetaan jalkakäytävällä tai ajoradallakin, vaikka vieressä on kevyen liikenteen raitti. Väistämissäännöt ovat pyöräilijöille täysin tuntemattomia. He luulevat nauttivansa jalankulkijan oikeuksia vaikka niin ei ole. Avaajan kysymykseen sanoisinkin, että pyöräilijöiltä usein puuttuvat ajatteluun tarvittavat välineet, tieto ja aivot?
Vierailija kirjoitti:
Vaikka suomalainen oikeuskäytäntö lähteekin siitä, että jokainen tietää häntä koskevan lainsäädännön, niin empiirisen tutkimukseni mukaan näin ei suinkaan ole. Tutkimukseni mukaan polkupyöräilijöiltä tämä tieto näyttää kokonaan puuttuvan. Ajetaan jalkakäytävällä tai ajoradallakin, vaikka vieressä on kevyen liikenteen raitti. Väistämissäännöt ovat pyöräilijöille täysin tuntemattomia. He luulevat nauttivansa jalankulkijan oikeuksia vaikka niin ei ole. Avaajan kysymykseen sanoisinkin, että pyöräilijöiltä usein puuttuvat ajatteluun tarvittavat välineet, tieto ja aivot?
Kyse on siitä, että lainsäädäntö on järjetön ja ristiriitainen.
Vierailija kirjoitti:
Aika erikoinen keksintö nuo jalkakäytävät. Eli se on ihan normaali kevyenliikenteenväylä muuten, mutta siinä ei jostain syystä saa pyöräillä vaan pitäisi mennä autotielle (99% pyöräilijöistä ei käytännössä mene).
Miettikää jos autoteillä olisi jotain vastaavaa. Eli osalla autoteistä ei saisi ajaa vaikka moottoripyörällä ja moottoripyörien pitäisi mennä kevyenliikenteenväylälle ajamaan (moniko moottoripyöräilijä oikeasti menisi?).
Täällä pyöräilijät ajaa jalkakäytävällä vaikka ihan vieressä ajoradan reunassa on pyöräkaista. Ei mene jostain syystä heille jakeluun.
Ei kai jalkakäytävällä kuulu polkea ollenkaan? Yksisuuntaisia pyöräteitä täällä ei ole.