Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yksi asia, joka mua ihmetyttää, kun haastattelen työnhakijoita:

Vierailija
15.05.2014 |

Yllättävän harva tuntuu olevan kunnolla valmistautunut. Ollaan muka hirveän kiinnostuneita työpaikasta muttei osata vastata ihan tyypillisiinkään kysymyksiin kuten "Miksi meidän pitäisi valita sinut" tai "Mitä tiedät meidän yrityksestä". Noin kahdeksan kymmenestä ei osaa vastata edes kysymykseen "Kerro mitkä sinussa on hyviä ominaisuuksia ja mitkä huonoja".

Ymmärrän sen ettei halua ladella valmiiksi keksittyjä vastauksia kuin apteekinhyllyltä, mutta jos nyt edes jotain muutakin pystyisi sanoa kuin "Voi apua, en mä osaa sanoa! Hirveitä kysymyksiä!" Eikö nuo nyt ole aika tyypillisiä juttuja, joita haastatteluissa kysytään..?

Kommentit (152)

Vierailija
41/152 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 09:18"]

Mulla ei ole ilmeisesti kovin kaksisia näyttelijän lahjoja koska olen työtön. Tai sitten esitän aina väärää roolia haastatteluissa. Pitäisi varmaan pyrkiä teatterikouluun oppia saamaan.

[/quote]

Vaikea päästä, varsinkin lahjattoman. mutta harrastajateatteriin voi päästä tai ilmaisutaitokurssille.

Vierailija
42/152 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 09:19"]

[quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 09:01"]Katsokaa sitten vaikka sieltä netistä joku teidän mielestä hyvä vastaus, mutta on todella noloa kun haastateltava änkyttää tyyliin "Öö, en mää vaan tiedä..."

[/quote]

Mitä fraasien ulkoa opettelu kertoo sinulle hakijan soveltuvuudesta?

[/quote]

Fraasien opettelut eivät kerro ammattitaidosta, vaan ne kertovat hakijan motivaatiosta (motivoitunut hakija tekee kaikkensa, että saa työn, opettelee jopa fraasit). Jos hakija ei ole valmistautunut kysymyksiin, niin kysymykseen vastaaminen kertoo hakijan ongelmanratkaisutaidosta (ongelmien ratkaiseminen on luovuutta, ja luovuus ilmenee mm siten, että pystyy repimään asiaa tyhmistäkin kysymyksistä) sekä sanavalmiudesta (sanavalmiit ihmiset ovat hyviä myymään, ja myyntitaitoja tarvitaan myös silloin, kun talon sisäisesti myy ideoitaan kollegoille). 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/152 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua kiinnostaisi, mitä on hyvä vastata tuohon "mitkä ovat huonot puolesi/heikkoutesi?" kysymykseen? Mun on yleensä todella vaikea vastata siihen, koska pyrin aina tekemään työni mahdollisimman hyvin, eikä mulla ihan oikeasti ole sellaisia huonoja puolia, jotka vaikuttaa työn laatuun. Yleensä vastaan jotain, että olen toisinaan vähän kärsimätön tms., mutta tuokin on sellainen ominaisuus, jonka pystyn peittämään töissä hyvin.

Rehellisimmässä vastauksessa kertoisin, että kärsin toisinaan unettomuudesta, joka vaikuttaa työtehoon, ja että joskus laiskottaa ja mieluummin vain surffailisin netissä kuin tekisin töitä. Mutta eihän tuollaista voi kertoa! Vaikka nuo ovat varmaan tosielämässä tosi yleisiä juttuja, niin työhaastattelussa vaikuttaisin laiskalta ja terveysongelmaiselta.

Eli mitä ihmettä tuohon kysymykseen oikein pitäisi vastata?

Vierailija
44/152 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 09:26"][quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 09:19"]

[quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 09:01"]Katsokaa sitten vaikka sieltä netistä joku teidän mielestä hyvä vastaus, mutta on todella noloa kun haastateltava änkyttää tyyliin "Öö, en mää vaan tiedä..."

[/quote]

[/quote]

Fraasien opettelut eivät kerro ammattitaidosta, vaan ne kertovat hakijan motivaatiosta (motivoitunut hakija tekee kaikkensa, että saa työn, opettelee jopa fraasit). Jos hakija ei ole valmistautunut kysymyksiin, niin kysymykseen vastaaminen kertoo hakijan ongelmanratkaisutaidosta (ongelmien ratkaiseminen on luovuutta, ja luovuus ilmenee mm siten, että pystyy repimään asiaa tyhmistäkin kysymyksistä) sekä sanavalmiudesta (sanavalmiit ihmiset ovat hyviä myymään, ja myyntitaitoja tarvitaan myös silloin, kun talon sisäisesti myy ideoitaan kollegoille). 

[/quote]

Ihme pelleilyä. Myyntitaitoja ei tarvita läheskään kaikissa töissä.

Vierailija
45/152 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 08:46"]

Heikkoudet ja vahvuudet osaan kyllä luetella, mutta missä olen 5 vuoden päästä on hölmö kysymys.

[/quote]

Mietipä nyt vielä toiselta puolen pöytää millaisia vastauksia tähän voi kuulla. Järjestys ei ole satunnainen:

1) "No asuntolainaa on vielä 15 vuodeksi ja lapset asuu kotona varmaan 10 vuotta. Näiden ehdoilla sitä tulevaisuutta pitää katsoa."

2) "On ollut kaikenlaisia juttuja mielessä mutta ei nyt mitään sellaista selvää visiota, kyllä sen sitten tietää kun tulee vastaan joku hyvä juttu."

3) "Haluaisin nyt saada vähän rahaa, että voisin lähteä vuodeksi Intiaan."

Vierailija
46/152 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 09:29"]

[quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 09:26"][quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 09:19"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Olet ajastasi jäljessä. Tarvitset myyntitaitoja, kun:

- myyt itsesi työhaastattelijalle

- pidät palaverin ja myyt ajatuksesi tiimille

- käyt kehityskeskustelua ja myyt ajatuksesi esimiehelle

- keskustelet puolisosi kanssa ja myyt ajatuksesi hänelle

- keskustelet teiniesi kanssa ja myyt ajatuksesi heille

- keskustelet av:lla ja myyt ajatuksesi minulle. 

Nyt epäonnistuit. Myyt huonosti omaa ideaasi minulle vain sanomalla "ihme pelleilyä". 

Vierailija
47/152 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi olen työvoimapula-alalla, jossa saa töitä ilman tuollaista typerää teatteria!

Vierailija
48/152 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 09:30"]

[quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 08:46"]

Heikkoudet ja vahvuudet osaan kyllä luetella, mutta missä olen 5 vuoden päästä on hölmö kysymys.

[/quote]

Mietipä nyt vielä toiselta puolen pöytää millaisia vastauksia tähän voi kuulla. Järjestys ei ole satunnainen:

1) "No asuntolainaa on vielä 15 vuodeksi ja lapset asuu kotona varmaan 10 vuotta. Näiden ehdoilla sitä tulevaisuutta pitää katsoa."

2) "On ollut kaikenlaisia juttuja mielessä mutta ei nyt mitään sellaista selvää visiota, kyllä sen sitten tietää kun tulee vastaan joku hyvä juttu."

3) "Haluaisin nyt saada vähän rahaa, että voisin lähteä vuodeksi Intiaan."

[/quote]

1. henkilökohtainen asiani jota ei tulisi mieleenikään kertoa työpaikkahaastattelussa.

2. kelläpä ei olisi.

3. tuskin kukaan etsiessään vakipaikkaa on niin tyhmä että menisi tuollaista haastattelussa kertomaan. 

Vierailija
49/152 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta kysymys "missä olet viiden vuoden päästä" on loistava kysymys. Unelmat kertovat ihmisestä paaaaaljoooon. Myös varautuneisuus kysymyksiin vastaamisessa kertoo ihmisesta paljon. 

Vierailija
50/152 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ameriikasta varmaan alunperin tuo kehumiskyselykin lähtöisin. Suomalaiseen kulttuuriin itsekehuskelu ei vain sovi - se antaa vastenmielisen kuvan ihmisestä ja tämä on meissä niin syvällä. Toki on jo paljon niitäkin, jotka nuorina ovat viettäneet aikaa jenkeissä ja imeneet itseensä täysin kritiikittä sikäläiset tavat ja näyttäytyvät sitten täällä kotimaassa aina yhtä ylimielisiltä ja oksettavan poyhkeiltä. Työelämään ja varsinkin johtamiseen on myös tuotu suoraan samasta paikasta kaikenlaista skeidaa, joka lisää päinvastaisesta tarkoituksestaan huolimatta työpahoinvointia ja saa johtajat näyttämään lähinnä pelleiltä kun ovat korvanneet asioista puhumisen tyhjänpäiväisellä hötöllä (esim. missiot). 

Anteeksi, meni vähän ohi.

Vierailija
51/152 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 09:31"][quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 09:29"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Nyt epäonnistuit. Myyt huonosti omaa ideaasi minulle vain sanomalla "ihme pelleilyä". 

[/quote]

Et sitten ole kuullut vuorovaikutustaidoista? Mainitsemillasi tilanteilla ei ole mitään tekemistä myymisen kanssa. Voihan sitä toki niinkin ajatella jos on jollain alalla, jossa myydään vaikka oma lapsi jos hyvä hinta saadaan. Onneksi oma alani ei ole sellainen ja täällä ei tosiaankaan tarvitse osata myydä mitään. Hyvät vuorovaikutustaidot riittävät.

Vierailija
52/152 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa todella aggressiivisia vastauksia, huhhuh.

Minä olen työhaastatteluissa ihmetellyt juuri samaa asiaa kuin ap. Mietin usein, eikö ihminen todellakaan edes halua työpaikkaa, niin valmistautumattomana moni tulee haastatteluun. Ja nuo ap:n mainitsemat peruskysymykset kyllä taatusti tulevat haastattelun aikana esiin aivan joka paikassa nykyisinkin. Tosin niiden lisäksi kysytään paljon muuta, mutta kun noihin "helpoimpiinkaan" ei joskus tahdo saada vastausta.

Kuten täällä on jo mainittukin, tärkeintä ei aina ole se, mitä vastataan, vaan se, miten vastataan. Olennaista on se, että ylipäätään vastataan haastattelijalle jotain muuta kuin "no emmä ny oikeen tiedä".

Mutta kysynpä nyt teiltä työnhakijat: mitä toivoisit ja odottaisit sinulta kysyttävän?

Vierailija
53/152 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monta hyvää työntekijää jää sivuun koska tuijotetaan liikaa ensivaikutelmaa.

Yleensä he jotka pitävät työtä jonain ihmeellisenä etuoikeutena, ovat ihmissuhdepeliä pitäviä työpaikkakiusaajia.

Eikö työ ole ensisijaisesti velvollisuus, ajan mittaan kun on päästy alkujännityksestä voi tuntea työniloa.

Jos minä olisin työnantaja, pyytäisin haastattelijaa esittämään myös työpaikan haittapuolet, en missään tapauksessa ärsyttäisi ketään antamalla kuvaa, kuinka vaikea meille on päästä.  Kysymys pitäisi esittää näin, miten olet voittanut vaikeudet.

Ihminen itse on todistus, sitä ei 10 minuutissa näe.

Käytännön esimerkki miellyttävästä työtoverista, joka myös pukeutui hyvin ja antoi hienon käsityksen.  Saatuaan jalansijaa hän juorusi, otti itselleen etuja ja vaikeutti työpaikan ilmapiiriä, kunnes kaikki vihasivat häntä.

Sellaisiako haluaisit?

Vierailija
54/152 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 09:41"]

[quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 09:31"][quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 09:29"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Et sitten ole kuullut vuorovaikutustaidoista? Mainitsemillasi tilanteilla ei ole mitään tekemistä myymisen kanssa. Voihan sitä toki niinkin ajatella jos on jollain alalla, jossa myydään vaikka oma lapsi jos hyvä hinta saadaan. Onneksi oma alani ei ole sellainen ja täällä ei tosiaankaan tarvitse osata myydä mitään. Hyvät vuorovaikutustaidot riittävät.

[/quote]

Vuorovaikutustaidot koostuvat kymmestä osa-alueesta. Ja yksi näistä osa-alueista on vakuuttamisen taidot. Ja mitä vakuuttaminen on? Se on myymistä. 

En puhu myymisestä myyntityönä, että myydään jotain jotta saadaan rahaa - vaan siitä, miten saat ajattelua omaa asiaasi vuorovaikutustaitojen avulla. Sellaista työtä ei enää olekaan, jossa ei tätä taitoa tarvita. Tutkijatkin tekevät nykyään töitä tiimeissä. 

Vierailija
55/152 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä patologisempi tyyppi, sen "valmistautuneempi" hän on haastatteluihin. Ja rekrytoijat on polvillaan.

Vierailija
56/152 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä noihin kuuluu vastata? :O

Vierailija
57/152 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 09:43"]Onpa todella aggressiivisia vastauksia, huhhuh.

Minä olen työhaastatteluissa ihmetellyt juuri samaa asiaa kuin ap. Mietin usein, eikö ihminen todellakaan edes halua työpaikkaa, niin valmistautumattomana moni tulee haastatteluun. Ja nuo ap:n mainitsemat peruskysymykset kyllä taatusti tulevat haastattelun aikana esiin aivan joka paikassa nykyisinkin. Tosin niiden lisäksi kysytään paljon muuta, mutta kun noihin "helpoimpiinkaan" ei joskus tahdo saada vastausta.

Kuten täällä on jo mainittukin, tärkeintä ei aina ole se, mitä vastataan, vaan se, miten vastataan. Olennaista on se, että ylipäätään vastataan haastattelijalle jotain muuta kuin "no emmä ny oikeen tiedä".

Mutta kysynpä nyt teiltä työnhakijat: mitä toivoisit ja odottaisit sinulta kysyttävän?

[/quote]

No sehän on jo moneen kertaan tullut tässä esille: typerät kliseet pois ja olennaiset kysymykset tilalle. Se yksi rekrytoija sivulla 1 kertoi jo hyvin minkälainen työhaastattelun tulisi olla jos se tehdään ammattitaitoisesti.

Vierailija
58/152 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siinä mitään, voi tulla valmistautumattomana. Siinä tapauksessa pitää kuitenkin olla aika sanavalmis persoona.

Vierailija
59/152 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itsekin rekrytoija ja kysyn kyllä joka haastattelussa monipuolisesti kysymyksiä työhistoriasta, vaikeista tilanteista töissä yms. konkreettisia ja monipuolisesti. Mutta kysyn aina myös kysymyksen, että mitkä ovat mielestäsi persoonasi sekä ammattitaitosi parhaimmat/hyvät puolet ja missä sinulla on kehitettävää (sanamuoto voi vaihdella, mutta ydin kysymys sama). Ja tämä kysymys on haastattelun tärkein.Jos siihen ei osaa vastata se kertoo mielestäni:

*huonosta itsetuntemuksesta

*ei osaa/halua analysoida itseään syvällisesti

*ei tiedä missä asioissa pitäisi kehittyä --> ei voi kehittyä

*ei osaa löytää omasta tekemisestään selkeitä vahvuusalueita ja ei myöskään tällöin osaa käyttää omia vahvuuksiaan aktiivisesti hyväkseen

*ei ajattele omaa työntekemistään aktiivisesti ja itseään osana työelämää

Jos vastauksena saan tyyliin: "hyvää on se, että olen ahkera ja sosiaalinen ja kehitettävää on se, että teen usein liiankin ahkerasti töitä" niin tiedän, että ei ole oikeasti mietitty vastaus.

Itseltäni kysyttiin tämä kysymys myös viimeksi ja kyllä olin miettinyt etukäteen, että mitä siihen vastaan. Tai oikeammin, mun ei tarvinnut miettiä vastausta juuri tähän tiettyyn kysymykseen. Olin vain pohtinut, että millainen työntekijä olen, millainen alainen, missä olen oikeasti hyvä, missä en. Ja osasin tuoda nämä asiat esiin keskustelussa haastattelijan kanssa. 

Vierailija
60/152 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 09:51"]Olen itsekin rekrytoija ja kysyn kyllä joka haastattelussa monipuolisesti kysymyksiä työhistoriasta, vaikeista tilanteista töissä yms. konkreettisia ja monipuolisesti. Mutta kysyn aina myös kysymyksen, että mitkä ovat mielestäsi persoonasi sekä ammattitaitosi parhaimmat/hyvät puolet ja missä sinulla on kehitettävää (sanamuoto voi vaihdella, mutta ydin kysymys sama). Ja tämä kysymys on haastattelun tärkein.Jos siihen ei osaa vastata se kertoo mielestäni:

*huonosta itsetuntemuksesta

*ei osaa/halua analysoida itseään syvällisesti

*ei tiedä missä asioissa pitäisi kehittyä --> ei voi kehittyä

*ei osaa löytää omasta tekemisestään selkeitä vahvuusalueita ja ei myöskään tällöin osaa käyttää omia vahvuuksiaan aktiivisesti hyväkseen

*ei ajattele omaa työntekemistään aktiivisesti ja itseään osana työelämää

Jos vastauksena saan tyyliin: "hyvää on se, että olen ahkera ja sosiaalinen ja kehitettävää on se, että teen usein liiankin ahkerasti töitä" niin tiedän, että ei ole oikeasti mietitty vastaus.

Itseltäni kysyttiin tämä kysymys myös viimeksi ja kyllä olin miettinyt etukäteen, että mitä siihen vastaan. Tai oikeammin, mun ei tarvinnut miettiä vastausta juuri tähän tiettyyn kysymykseen. Olin vain pohtinut, että millainen työntekijä olen, millainen alainen, missä olen oikeasti hyvä, missä en. Ja osasin tuoda nämä asiat esiin keskustelussa haastattelijan kanssa. 

[/quote]

Uskotko tosissasi että tähän vastataan totuudenmukaisesti? Ja uskotko että muka itse näet mikä vastaus on mietitty ja mikä ei? Voin kertoa sinulle että aika monet työnhakijatkin osaavat pelata tätä peliä ja viilaavat linssiin sen kuin kerkiävät ilman, että haastattelija edes huomaa. Ette te mitään selvännäkijöitä ole, vaikka moni kuvitteleekin olevansa suuri ihmistuntija. Toisin sanoen se haastattelussa hienosti näytellyt tyyppi ei välttämättä olekaan se paras rekrytointi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä neljä