Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yksi asia, joka mua ihmetyttää, kun haastattelen työnhakijoita:

Vierailija
15.05.2014 |

Yllättävän harva tuntuu olevan kunnolla valmistautunut. Ollaan muka hirveän kiinnostuneita työpaikasta muttei osata vastata ihan tyypillisiinkään kysymyksiin kuten "Miksi meidän pitäisi valita sinut" tai "Mitä tiedät meidän yrityksestä". Noin kahdeksan kymmenestä ei osaa vastata edes kysymykseen "Kerro mitkä sinussa on hyviä ominaisuuksia ja mitkä huonoja".

Ymmärrän sen ettei halua ladella valmiiksi keksittyjä vastauksia kuin apteekinhyllyltä, mutta jos nyt edes jotain muutakin pystyisi sanoa kuin "Voi apua, en mä osaa sanoa! Hirveitä kysymyksiä!" Eikö nuo nyt ole aika tyypillisiä juttuja, joita haastatteluissa kysytään..?

Kommentit (152)

Vierailija
1/152 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska nuo on typeriä ja kliseisiä kysymyksiä.

Vierailija
2/152 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainahan sitä pitäisi... Sinulle haastattelu voi olla tuhannes, mutta haastateltavalle ensimmäinen. Seuraavalla kerralla hänelläkin menee ehkä jo paremmin, kun tietää vähän mitä haastattelussa tapahtuu ja mitä kysytään. Ja helpottaahan tuo sinun valintaprosessiasi kun voit jättää nämä pois mietinnästä jo alkumetreillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/152 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmiä kysymyksiä ja ihmiset hakee aktiivisesti työtä niin ei ehdi tutustumaan jokaiseen..

Vierailija
4/152 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi moni työtön työnhakija tekee myös hyvin selväksi, että heille on ihan sama mihin päätyy töihin kunhan saisi jotain töitä. Ymmärrän nykyisessä taloustilanteessa tämänkin, mutta voisi hiukan panostaa siihen että miettisi miksi haluaisi juuri meidän firmaan. Ei työnantajallekaan ole kiva olla se epätoivoinen ratkaisu.

Vierailija
5/152 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeastiko noita kuluneita kysymyksiä vielä joku käyttää haastatellessaan?!

Vierailija
6/152 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylipäätään voisi vähän miettiä etukäteen jotain sanottavaa työhaastatteluun. Pidin hiljattain useammankin haastattelun, joissa sai väkisin puristaa edes lyhyitä vastauksia haastateltavasta. On ihan ok olla luonteeltaan hiljainen, mutta vähän miettimällä ennakkoon olisi pystynyt antamaan edes jonkinlaisen kuvan itsestään.

Vierailija
7/152 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 08:41"]

[/quote]

Minä käytän kyllä. Varaan haastattelulle aikaa n.40 minuuttia, niin siinä ehtii kyllä kysellä paljon muutakin mutta mun mielestä nuo on hyviä, yleispäteviä kysymyksiä, joilla selvittää minkälainen tyyppi on kyseessä.

Kävin muuten itsekin kaksi vuotta sitten työhaastattelussa ja ihan samat kysymykset sielläkin kysyttiin.

ap

Vierailija
8/152 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä näin työnhakijana odottaa että haastattelijalla olisi jo jotain muutakin kysyttävää kuin nuo samat kliseet mitä joka paikassa muuallakin kysytään. 

Heikkoudet ja vahvuudet osaan kyllä luetella, mutta missä olen 5 vuoden päästä on hölmö kysymys. Sen kysymyksen voisi mun mielestäni jo jättää kokonaan valintahaastattelusta pois ja jättää sinne vuotuiseen kehityskeskusteluun, eli hetkeen kun tyyppi on jo talossa ja osaa jo vähän sanoakin jotain taloon kuuluvaa. Koska tuolla kysymyksellähän haetaan sitä miten sitoutunut työntekijä haluaa olla. Enkä mä ainakaan lähde maalailemaan mitään 5-vuotissuunnitelmia työpaikassa joka voi ihan hyvinkin olla maanpäällinen helvetti...

Yksi mun ikiaikainen inhokkini on se ympäripyöreä ei-mitään-kysymys: "kerro lopuksi jotain itsestäsi". Mä en varsinaisesti halua kertoa tuntemattomille henkilöille MITÄÄN itsestäni, mutta jos haluat kysyä jotain tiettyä, tai haluat johonkin tiettyyn asiaan vastauksen, ole hyvä ja kysy se. Olen hakemassa ensisijaisesti töitä, en kaverisuhteita, siksi en halua kertoa ylipäätään mitään henkilökohtaisesta elämästäni ja sitähän tuo kysymys lähinnä pitää sisällään varsinkin kun se esitetään haastattelun lopussa tai erikseen työkokemuksen  tms. läpikäynnin jälkeen.

Vierailija
9/152 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä noita kysymyksiä kysytään edelleen, joka paikassa. 

Vierailija
10/152 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luuletko että teidän firma on sen kummempi kuin joku muukaan? Vai miksi esität tuota kysymystä? Oikeasti useimmille on sama missä firmassa on töissä, kunhan työilmapiiri on hyvä ja sitähän ei voi tietää ennen kuin on ollut töissä siinä paikassa.

Kuka muka oikeasti kertoo todelliset huonot puolensa työhaastattelussa? Ei kukaan. Eli vastaus on joka tapauksessa totuudesta poikkeava, joten miksi edes kysyt sitä kysymystä? Voihan noihin iänkaiken vanhoihin kysymyksiin opetella valmiiksi hyvän vastauksen, mutta ei se kerro työnhakijasta oikeasti mitään. Miksi siis kysyt niitä? Kysyisit jotakin persoonallisempia kysymyksiä niin voisit saada totuuden mukaisemman kuvan hakijasta.

Vierailija
11/152 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 08:45"][quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 08:41"]

[/quote]

Minä käytän kyllä. Varaan haastattelulle aikaa n.40 minuuttia, niin siinä ehtii kyllä kysellä paljon muutakin mutta mun mielestä nuo on hyviä, yleispäteviä kysymyksiä, joilla selvittää minkälainen tyyppi on kyseessä.

Kävin muuten itsekin kaksi vuotta sitten työhaastattelussa ja ihan samat kysymykset sielläkin kysyttiin.

ap

[/quote]

Höpö höpö, noihin saat parhaassakin tapauksessa vain työnhakuvalmennuksessa ulkoa opetellun vastauksen, jolla ei ole mitään tekemistä hakijan oikean minän kanssa.

Vierailija
12/152 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim kysymys "mitä heikkouksia sinulla on?" on niin yleinen ja tyypillinen kysymys, että kuka tahansa voi vaikka netistä etsiä siihen vastauksen, joka kääntääkin heikkouden vahvuudeksi... (eihän voi vastata esim että olen todella äkkipikainen, koska se kuulostaa huonolta). Että mitä tuo kysymys sitten haastattelijalle merkitsee, kun vastaukset voi keksiä ja opetella ulkoa. Kliseiseen kysymykseen kliseinen vastaus.

Ja todellakin nykyään työnhakija joutuu hakemaan joskus kymmeniä paikkoja ennenkuin tärppää, miten vois tietää joka yrityksestä muuta kuin ehkä nimen ja vähän alasta?

Vierailija
13/152 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tiedät meidän yrityksestä on tosi epåmääräinen kysymys, johon on sitä hankalampi vastata, mitä enemmän tietää. 

Vierailija
14/152 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä sun kannattaisi uudistaa kysymysvalikoimasi. Vika on siinä, että kysymyksesi ovat liiankin tyypillisiä.

Vierailija
15/152 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme vastauksia täällä. 

Ei rekrytoija kuuntele niinkään sitä, MITÄ kerrot heikkouksiksi tms. Hän kuuntelee sitä, MITEN asiasta puhut. Ajattelun taso kertoo ihmisestä paljon. 

Jos on opetellut fraasit ulkoa, eikä oikein omaa näyttelijän lahjoja, niin ei tarvitse ihmetellä, jos ei oikein saa töitä. 

Vierailija
16/152 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En itse haastatellessani käytä kyseisiä kliseitä, koska ne eivät mielestäni kerro haastateltavasta yhtään mitään.

Sen sijaan kyselen millaisia työtehtäviä henkilö on tehnyt, pyydän häntä mm. kertomaan erityisen vaativista työtilanteista, ja miten niistä on selvitty. Kyselen millaiset työt hän kokee kiinnostaviksi, millaiset liian helppoiksi tai liian vaikeiksi, millaiset työt ovat tylsiä ja millaiset innostavia.

Sitten kyselen millaisia tehtäviä hän meillä toivoisi tekevänsä, onko hän kiinnostunut suuntautumaan johonkin tiettyyn suuntaan, kehittymään erityisesti jollain tietyllä osa-alueella. Ja millaisia tehtäviä hän ei tahtoisi tehdä, koska silläkin suur merkitys motivaation kannalta. Pyydän haastateltavaa usein kertomaan esimerkkejä tehtävistään ja tilanteista, sekä vanhassa työssä että toivotussa uudessa.

En koskaan kysy "miksi meidän pitäisi valita sinut" koska siihen ei ole olemassa vastausta, joka todella kertoisi hakijasta mitään oleellista. Ja tuo hyvät ja huonot ominaisuudet, mitä silä edes haetaan? Että  kuka on osannut etukäteen muodostaa sievistelevimmän ja ympäripyöreimmän vastauksen? Ei kukaan vastaa työhaastattelussa mitään aitoa ja merkitsevää tuollaiseen kysymykseen.

Minulle haastateltavassa on kolme tärkeää osa-aluetta yli muiden:

1. osaaminen

2. innostus kehittyä

3. yhteisöömme sopiva persoona

Vierailija
17/152 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsokaa sitten vaikka sieltä netistä joku teidän mielestä hyvä vastaus, mutta on todella noloa kun haastateltava änkyttää tyyliin "Öö, en mää vaan tiedä..." Kun haastateltavista yleensä kaikilla on suht sama koulutus ja työkokemustausta, niin ratkaisevinta voi olla sekin seikka kenen kanssa juttu luistaa parhaiten ja kenen kanssa kemiat kohtaa. Kemiat ei yleensä kohtaa ihmisen kanssa, joka ei saa sanaa suustaan.

Vierailija
18/152 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 09:00"]

Ehkä sun kannattaisi uudistaa kysymysvalikoimasi. Vika on siinä, että kysymyksesi ovat liiankin tyypillisiä.

[/quote]

Kysyn paljon, paljon muutakin mutta tuo mua ihmetyttää, kun ei osata sanoa sanaakaan kysymyksiin joihin itsekin oon törmännyt KAIKISSA haastatteluissa, joissa oon elämäni aikana käynyt.

ap

Vierailija
19/152 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmankos olen aina saanut kaikki hakemani työpaikat, toki cv ja osaaminen on kunnossa, mutta olen aina ennakoinut nuo kysymykset.

Vierailija
20/152 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 09:03"]

[quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 09:00"]

[/quote]

Kysyn paljon, paljon muutakin mutta tuo mua ihmetyttää, kun ei osata sanoa sanaakaan kysymyksiin joihin itsekin oon törmännyt KAIKISSA haastatteluissa, joissa oon elämäni aikana käynyt.

ap

[/quote]

kyllä sulla sitten riittää ihmeteltävää. Ole hyvä, ja ota oppia toiselta rekrytoijalta, hänellä tuntui olevan homma aika hyvin hanskassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän yhdeksän