Miksi vatsataudissa on ensiarvoisen tärkeää juoda keltaista sokerillista Jaffaa?
Kommentit (39)
Jaffa lohduttaa, kun on oksennustaudissa niin kurja olo. Äiti syötti sen kanssa aina juustolla päällystettyjä cream crackereita. 💕
Lapsuudessani 60/70-luvun taitteessa oli muistaakseni hiilihapoton "jaffa" nimeltään Siesta. Kouluja käymättömässä perheessä oli myös uskomus, ettei kuumeessa pitäisi juoda maitoa. Ei mitään käsitystä, mistä tuo ajatus tullut.
Ajaako saman asian jos juo appelsiinilonkeroa? Se ainakin maistuu ihan jaffalta.
Vierailija kirjoitti:
Hahaa, nyt tuli lapsuusmuisto mieleen. Keltaista HAPOTONTA jaffaa vatsatautiin. Äiti käski isän ravistella hapot pois, kuinka yksinkertaisia mun vanhemmat ovat olleet😂
semmoista silloin. Nykyään kaikki ovat kaikkitietäviä, kiitos klikkiotsikoitujen nettiuutisten, jotka saavat laiskimmazta laiskimmankin huomaamatta sivistämään itseään.
Siksi koska äiti juotti sitä aina, kun olin kipeänä. Nyt juon aikuisena, ja siitä tulee siksi hyvä mieli. Ei se varmaan mitään oikeasti auta, mutta ainakin tulee kivat lapsuusmuistot mieleen.
Ei tarvitse juoda, otat sitä mikä menee alas. Laimennettuna jaffa menee joillekin alas.
Itse asiassa mut jaffa sai oksentamaan ja sen jälkeen aina olo helpotti. Olen luullut aina että siksi sitä piti juoda. Mulla on ujokakka kylässä, mut jos juon lasillisen tuoreappelsiinimehua aamulla tyhjään vatsaan niin kohta maha toimii.
Se on ainoa mikä auttaa. Mulla tulee heti parempi olo vatsataudissa, kun saan jaffaa. Joku taika siinä on.
Tulee parempi mieli, kun juo Jaffaa. Sillä jo vaikutus paranemiseen sillä mielialalla.
Ennenvanhaan lapsille sanottiin niin että joisivat jotain ettei kroppa kuivu.
Osmosal on pahaa mutta tulee instant hyvä olo.
Tuo Jaffan juonti oli mitä 90 luvun Jaffan markkinointia että auttaa oksennustaudissa. Mutta ei se auta sen paremmin kuin muutkaan sokeri limsat.
Tuo on joku vanhan kansan uskomus, joka ei pidä paikkaansa.
Eikait siinä muuta kuin että jaffaa on helppo oksentaa.
Kun minä olin lapsi, limsaa sai synttäreillä ja juhannuksena. Se oli siis harvinainen herkku. Kun sitten piti houkutella vatsataudissa oleva lapsi juomaan edes jotain, niin Jaffa yleensä maistui lapselle, kun sitä sai muuten niin harvoin.