Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

vääntäkää mulle rautalangasta työkkärin lausonto

Vierailija
14.05.2014 |

"Päätös ansiopäivärahasta: hakemuksenne on hylätty 1.3.-31.3.14.

Peruseet:

Työttymyysetuutta ei ole jäänyt maksettavaksi. Soviteltu ansiopäiväraha ja työstä saatu tulo 2036,39€ kuukaudessa voivat olla yhteensä ansiopäivärahan perusteena olevan palkan suuruinen. Ansiopäivärahan perusteena oleva palkka on 1296,67€ kuukaudessa ja täysi päiväraha lapsilisäkorotuksineen on 45,10€."

Sen ymmärrän että en saa rahaa, mutta miksi Mut mitä tuo perusteena oleva eka lause tarkoittaa rautalangasta? Lapsia mulla ei ole, joten sieltä ei korotusta tipu, mut en ymmärrä nyt. Ja onko lausunnossa huomioitu se että työtön saa tienata 300e kuussa ennen kuin aletaan vähentää työttömyysetuuksista? (Olen siis työtön, mutta osa-aikatöissä)

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi, jäi lukematta että tuo 1296 oli palkkasi. Se ylittää tuon lasketun päivärahasi, joten oikeutta soviteltuun päivärahaan ei ole. Nyt vielä pohdin mitä tuo kaksi tonnia ja risat tarkoittaa. 

Vierailija
22/37 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa 17 selittikin jo...anteeksi sähläys. Mutta 1300 on enemmän kuin 1014 ja ei se niin yksinkertaisesti sen kolmensadan kanssa mene, kuin on annettu ymmärtää. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otetaanpa alusta:

Mikä oli se BRUTTO ( =kokonais)-palkka, jonka sait ENNEN työttömäksi tai osa-aikatyöhön jäämistä? Minkä perusteella työttömyyspäivärahasi lasketaan?

Työttömyyskorvaus ei voi olla isompi kuin palkka.

Kun sinun nykyinen palkkasi (osa-aikatyöstä?) on isompi tai samansuuruinen (tai 90%?)  kuin se aiempi palkka, jonka perusteella ansiosidonnainen lasketaan, sinulle ei makseta työttömyyskorvausta.

Soita ja kysy siitä 300 eurosta ja lapsikorotuksesta, jos sinulle ei sitä makseta. Toivottavasti ymmärrät kassan selityksen paremmin kuin meidän. Joka tapauksessa idea on se että jos osa-aikatyössä saa riittävästi rahaa verrattuna aiempaan, päivärahan perusteena olevaan palkkaan, ei jää maksettavaa.

Vierailija
24/37 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 20:42"]

[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 20:32"]Mitä helvettiä? Nelinumeroiset summat pyörii ja kitistään työkkärirahojen perään?

[/quote]

Kun soitin liittoon, sanoivat että saisin työttömyyskorvausta reilu 1000e/kk plus 300e kuussa minkä työtön saa tienata ennen kuin loput palkasta vähennetään tuesta (eli tuosta 1000e).

(Okei, kun aloin miettii niin se olis joku 3e, mutta olisi musta voinut laittaa oikeen rautalanka version eli sen mitä saisin liitolta ja sitten "vähentää" palkka yms jutut pois siitä. )

Mut asumistukea pitäis sentään tulla, kun 1500e/kk saa olla tuloja et saa jotain tukea :)

[/quote]

No voi jumalauta,  toiset elää alle 800/kk (asumistukineen), tyytyvät siihen, ja toiset nostaa haloon, jos  tulot ovat vain tonttu ja plussa.

Ja prkl hymiötä perään "1500 jos on tulot, niin kyllä pitää asumistukea saada."

--TTU joitakin ihmisiä!

Vierailija
25/37 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä taas on kassan tekstit niin selkeitä ja suomenkielisiä... Oikeasti ei tajua, miksi asioita ei voi kertoa yksiselitteisesti? Miettikää miltä tuntuisi maahanmuuttajana lukea noita. Ihan painajaismaisen huonoa kieltä!

Vierailija
26/37 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 20:20"]Mutta sain palkkaa tuo 1296,67e, tarkistin just tiliotteesta!!!

[/quote]

Tiliotteesta niinpä... Eli nettopalkka. Et sitten ole koskaan kuullut netto- ja bruttopalkkojen erosta?

Vierailija
27/37 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 20:29"]Ei sun brutto sitten ole tuo 2036?

[/quote]

Ei ole vaan tuo vajaa 1300e on palkka ennen veroja. Veron jälkeen käteen väi 1000e.

Vierailija
28/37 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 20:55"][quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 20:20"]Mutta sain palkkaa tuo 1296,67e, tarkistin just tiliotteesta!!!

[/quote]

Tiliotteesta niinpä... Eli nettopalkka. Et sitten ole koskaan kuullut netto- ja bruttopalkkojen erosta?

[/quote]

Tiliotteessani näkyy palkka ennen ja jälkeen verojen ja tuo vajaa 1300e oli ennen veroja.

Vierailija
29/37 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 21:00"][quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 20:55"][quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 20:20"]Mutta sain palkkaa tuo 1296,67e, tarkistin just tiliotteesta!!!

[/quote]

[/quote]

Tiliotteessani näkyy palkka ennen ja jälkeen verojen ja tuo vajaa 1300e oli ennen veroja.

[/quote]

Tai itse puhun aina tiliotteesta, mutta virallinen termi taitaa olla palkkakuitti. Se lappu mistä näkyy miten palkka muodostuu.

Vierailija
30/37 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi itkevä kiesus, missä töissä sinä ap oikein olet? Olet kai peruskoulun läpäissyt? Paljonko osa-aikatyössäsi on työtunteja kuukaudessa, esim. tuolla palkkajaksolla jossa bruttosi on vajaa 1300 e?

Vierailija
31/37 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 21:05"]Voi itkevä kiesus, missä töissä sinä ap oikein olet? Olet kai peruskoulun läpäissyt? Paljonko osa-aikatyössäsi on työtunteja kuukaudessa, esim. tuolla palkkajaksolla jossa bruttosi on vajaa 1300 e?

[/quote]

Mulla oli kuussa n100h töitä, eli 1040e muodostui työtunneista. Sitten mulle oli maksettu parin kk ajalta liian alhaista tuntipalkkaa 50 euron edestä ja loput tuli myöhässä maksetuista lomalta paluu rahoista.

Mun työni ja koulutustaustat ei sulle kuulu, mutta oon ylioppilas ja syksyllä menen opiskelemaan ammattikorkeakouluun insinööriksi. Puhelimella palstailuun en vaan viitsi panostaa energiaani oikeikirjoitukseen. Kun tarttee kirjoittaa jotain oikeasti tärkeetä, osaan käyttää osuvampia sanavalintoja ja välttää kirjoitusvirheitä.

Vierailija
32/37 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 21:13"]

[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 21:05"]Voi itkevä kiesus, missä töissä sinä ap oikein olet? Olet kai peruskoulun läpäissyt? Paljonko osa-aikatyössäsi on työtunteja kuukaudessa, esim. tuolla palkkajaksolla jossa bruttosi on vajaa 1300 e?

[/quote]

Mulla oli kuussa n100h töitä, eli 1040e muodostui työtunneista. Sitten mulle oli maksettu parin kk ajalta liian alhaista tuntipalkkaa 50 euron edestä ja loput tuli myöhässä maksetuista lomalta paluu rahoista.

Mun työni ja koulutustaustat ei sulle kuulu, mutta oon ylioppilas ja syksyllä menen opiskelemaan ammattikorkeakouluun insinööriksi. Puhelimella palstailuun en vaan viitsi panostaa energiaani oikeikirjoitukseen. Kun tarttee kirjoittaa jotain oikeasti tärkeetä, osaan käyttää osuvampia sanavalintoja ja välttää kirjoitusvirheitä.

[/quote]

Onnea matkaan AMK:hon pyrkimiseen!

Vierailija
33/37 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

No ajatuksen juoksu on jo ainaskin kuin insinöörillä!

Vierailija
34/37 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm..eli brutto 1300. Siitä periaatteessa pois 300, jää tonni josta otetaan huomioon 500 euroa. Periaatteessa olisi pitänyt jäädä maksettavaa, mutta mulle itsellekään ei ole oikein liiton kiemurat avautuneet, vaikka olen saanut pitkään soviteltua :) Tosin, tuo 100 tuntia saattaa mennä jo yli ajallisesti. 

Vierailija
35/37 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 21:25"]

[/quote]

[/quote]

No ajatuksen juoksu on jo ainaskin kuin insinöörillä!

[/quote]

Kyllä minusta tyyli viitaa enemmän tippainssi-puolelle. Ei kun Otaniemeen tai vähintään Lappeenrantaan! Noissa paikoissa opiskelussa on sekin hyvä puoli, että ego vaan paisuu :)

Vierailija
36/37 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on se palkka, jota aiemmin sait eli se, jonka perusteella ansiosidonnainen on laskettu?

Minä hain aikanaan myös osa-aikaisen soviteltua. Silloin päätös oli jollakin tavalla selväsanaisempi. Perustelu oli jotain sellaista, että jos osa-aikaisen palkka on vähintään 90% ansiosidonnaisen perusteena olevasta (aiemmasta) palkasta, ei jää maksettavaa soviteltua.

Silloin ei tuota 300 € osuutta ollut.

Soita sinne kassaan ja tule kertomaan meillekin, mikä on tuon suomennos.

Vierailija
37/37 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 22:14"]Mikä on se palkka, jota aiemmin sait eli se, jonka perusteella ansiosidonnainen on laskettu?

Minä hain aikanaan myös osa-aikaisen soviteltua. Silloin päätös oli jollakin tavalla selväsanaisempi. Perustelu oli jotain sellaista, että jos osa-aikaisen palkka on vähintään 90% ansiosidonnaisen perusteena olevasta (aiemmasta) palkasta, ei jää maksettavaa soviteltua.

Silloin ei tuota 300 € osuutta ollut.

Soita sinne kassaan ja tule kertomaan meillekin, mikä on tuon suomennos.

[/quote]

Mulla oli lukio-opintojen ohella hajanaisesti eri töitä, esim siivousta, myyjää, maalarin hommia joten en edes tiedä minkä mukaan päivärahani on laskettu...