vääntäkää mulle rautalangasta työkkärin lausonto
"Päätös ansiopäivärahasta: hakemuksenne on hylätty 1.3.-31.3.14.
Peruseet:
Työttymyysetuutta ei ole jäänyt maksettavaksi. Soviteltu ansiopäiväraha ja työstä saatu tulo 2036,39€ kuukaudessa voivat olla yhteensä ansiopäivärahan perusteena olevan palkan suuruinen. Ansiopäivärahan perusteena oleva palkka on 1296,67€ kuukaudessa ja täysi päiväraha lapsilisäkorotuksineen on 45,10€."
Sen ymmärrän että en saa rahaa, mutta miksi Mut mitä tuo perusteena oleva eka lause tarkoittaa rautalangasta? Lapsia mulla ei ole, joten sieltä ei korotusta tipu, mut en ymmärrä nyt. Ja onko lausunnossa huomioitu se että työtön saa tienata 300e kuussa ennen kuin aletaan vähentää työttömyysetuuksista? (Olen siis työtön, mutta osa-aikatöissä)
Kommentit (37)
[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 22:32"][quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 21:01"][quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 21:00"][quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 20:55"][quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 20:20"]Mutta sain palkkaa tuo 1296,67e, tarkistin just tiliotteesta!!!
[/quote]
Tiliotteesta niinpä... Eli nettopalkka. Et sitten ole koskaan kuullut netto- ja bruttopalkkojen erosta?
[/quote]
Tiliotteessani näkyy palkka ennen ja jälkeen verojen ja tuo vajaa 1300e oli ennen veroja.
[/quote]
Tai itse puhun aina tiliotteesta, mutta virallinen termi taitaa olla palkkakuitti. Se lappu mistä näkyy miten palkka muodostuu.
[/quote]
Ja tuo.. olen työtön mutta käyn osa-aikatöissä :D
[/quote]
On olemassa sellaisia töitä joita on vain muutama tunti viikossa ja jostain se raha elämiseen on revittävä. Tällöin voi olla osa-aikatyössä, mutta silti työkkärin kirjoilla.
Eiks kun pitäis saada kuitenkin melkeen 700e kun laskee tuon 2000e ja palkan erotuksen, vai mitä multa meni ohi?
En ole varma ymmärränkö oikein, mutta ymmärtäisin tuon niin että olet tienannut niin paljon, että työttömyysturvaa ei jää maksettavaksi.
Tuo ei ole mikään työkkärin antama lausunto vaan olet saanut päätöksen maksajalta eli työttömyyskassalta tai kelasta.
[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 20:08"]
En ole varma ymmärränkö oikein, mutta ymmärtäisin tuon niin että olet tienannut niin paljon, että työttömyysturvaa ei jää maksettavaksi.
[/quote]
Mut jos mun palkka oli tuo melkeen 1300e, niin miksi tuossa mainitaan tuo parin tonnin summa? Mulle sanottiin että saan liiitosta soviteltua päivärahaa, eli ensin se 300e minkä työtön saa tienata ja sitten loppuerotus vähennetään päivärahasta...
[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 20:11"]
Tuo ei ole mikään työkkärin antama lausunto vaan olet saanut päätöksen maksajalta eli työttömyyskassalta tai kelasta.
[/quote]
Ei olekkaan, mutta otsikkoon ei mahtunut se että rakennusliitosta myönnetty sovitellun päivärärahan lausunton. :)
Ensiksi pitää oikaista, että tuo on kassan lausunto, ei työkkärin. Sun päivärahan laskentaperusteena on ollut tuo 1296,67 euroa, eikä soviteltua makseta jos pväraha + sun palkka ois yhteensä enemmän.
Jos olet saanut työstä tuloa tuon yli 2 tonnia ja ansiopäiväraha perustuu johonkin 1200 euron palkkaan niin eihän siinä voi jäädä mitään työttömyyspäivärahaa maksettavaksi. Jotta saisit soviteltia päivärahaa pitää palkan olla pienempi kuin työttömyyskorvauksesi olisivat.
Sun tuloista laskettu päiväraha on 45,10 euroa. Se olisi siis, mitä saisit, jos olisit kokonaan työtön. Palkkasi on selvästi yli tuon, joten maksettavaa ei jää.
tuo 2036,39 lienee sun palkka ja tuo laskettu ansiosidonnainen yhteenlaskettuna ja tarkoittaa, että yli meni että heilahti. Hassu sanamuoto kyllä, laskemalla sain hiukan isomman summan tosin, mutta ei noista ota selvää jos ei tarkkaan tiedä.
Lausunnossa sanotaan, että jos olisit saanut soviteltua päivärahaa (jonkin säännön mukaan laskettuna), niin se ja nyt saamasi palkka yhteensä olisivat 2036 eur. Eli ilmeisesti jonkin säännön mukaan sinulle olisi tullut noin 700 eur soviteltua päivärahaa, jos kerran sait 1300 eur kuukaudessa palkkaa. Mutta nyt et kuitenkaan saa sitä soviteltua päivärahaa, koska jonkin toisen säännön mukaan maksimiyhteissumma, jonka voit kuukaudessa saada, on 1296 eur.
[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 20:17"]
Lausunnossa sanotaan, että jos olisit saanut soviteltua päivärahaa (jonkin säännön mukaan laskettuna), niin se ja nyt saamasi palkka yhteensä olisivat 2036 eur. Eli ilmeisesti jonkin säännön mukaan sinulle olisi tullut noin 700 eur soviteltua päivärahaa, jos kerran sait 1300 eur kuukaudessa palkkaa. Mutta nyt et kuitenkaan saa sitä soviteltua päivärahaa, koska jonkin toisen säännön mukaan maksimiyhteissumma, jonka voit kuukaudessa saada, on 1296 eur.
[/quote]
Voinko tehdä valituksen asiasta, tai edes saada selkokielellä lausunnon jotta tällainenkin taliaivo tajuaa miksi en saanut sitten rahaa..
ap
Olenko minäkin työtön, jos olen osa-aikainen ja palkkanikin on suunnilleen sama?
[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 20:23"]
[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 20:17"]
[/quote]
Voinko tehdä valituksen asiasta, tai edes saada selkokielellä lausunnon jotta tällainenkin taliaivo tajuaa miksi en saanut sitten rahaa..
ap
[/quote]
Eikä tässä ketjussa ole jo aika moni selittänyt sulle, miksi et saanut rahaa. Tuossa ylläkin on juuri yksi selitys. Mutta kyllä ne varmaan selittävät siellä työttömyyskassakin sinulle nämä samat jutut, jos soitat sinne.
Mitä helvettiä? Nelinumeroiset summat pyörii ja kitistään työkkärirahojen perään?
[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 20:32"]Mitä helvettiä? Nelinumeroiset summat pyörii ja kitistään työkkärirahojen perään?
[/quote]
Kun soitin liittoon, sanoivat että saisin työttömyyskorvausta reilu 1000e/kk plus 300e kuussa minkä työtön saa tienata ennen kuin loput palkasta vähennetään tuesta (eli tuosta 1000e).
(Okei, kun aloin miettii niin se olis joku 3e, mutta olisi musta voinut laittaa oikeen rautalanka version eli sen mitä saisin liitolta ja sitten "vähentää" palkka yms jutut pois siitä. )
Mut asumistukea pitäis sentään tulla, kun 1500e/kk saa olla tuloja et saa jotain tukea :)
[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 20:20"]Mutta sain palkkaa tuo 1296,67e, tarkistin just tiliotteesta!!!
[/quote] aivan. Ja saamasi palkka ja päiväraha olisivat yhdessä enemmän mitä päivärahan laskennan perusteena ollut palkkatulo.
Mä korjaan vähän. Kertoimella 45,10 on ilmeisesti sun laskettu päivärahasi, joka olisi 1014,75, jos olisit kokonaan työtön. Jos saat palkkaa enemmän kuin tuo, ei sinulla ole oikeutta päivärahaan. Palkkasi on ilmeisesti tuo 1296,67, eli ylihän tuo menee, eli ei ole oikeutta päivärahaan. Ei sillä ole yhtikäs mitään merkitystä, onko työ osa-aikaista, jos palkka on yli laskennallisen päivärahan. Jos tulosi on taas tuo kaksi tonnia+risat ja olet päivärahaa vailla, et kai ole tosissasi? Et tosiaan saa silloin varsinkaan yhtään mitään.
[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 21:01"][quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 21:00"][quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 20:55"][quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 20:20"]Mutta sain palkkaa tuo 1296,67e, tarkistin just tiliotteesta!!!
[/quote]
Tiliotteesta niinpä... Eli nettopalkka. Et sitten ole koskaan kuullut netto- ja bruttopalkkojen erosta?
[/quote]
Tiliotteessani näkyy palkka ennen ja jälkeen verojen ja tuo vajaa 1300e oli ennen veroja.
[/quote]
Tai itse puhun aina tiliotteesta, mutta virallinen termi taitaa olla palkkakuitti. Se lappu mistä näkyy miten palkka muodostuu.
[/quote]
Oi luojani mun. Tiliote = ote tilistäsi =pankissa olevasta tilistäsi... miten voit käyttää sanaa tiliote puhuessasi palkkalaskelmastasi...
Ei mikään ihme jo on vähän ongelmia...
Ja tuo.. olen työtön mutta käyn osa-aikatöissä :D