En ymmärrä tuota Lohtu-biisiä
En saa sanoista mitään tolkkua. Mikä ihmeen lohdunkantaja? Entä vaikka tuhannesti kaadut ei sua voi haavoittaa? Siis mitä? Eihän noissa sanoissa ole mitään järkeä!
Kommentit (70)
Mulla tulee tosta lopusta, siis sii osasta jonka Cheek räpäytä, mieleen että siinä laulettaisiin myös siitä lastensairaalan hoitajasta lohdunkantajana ja pyyteettömänä vierellä kulkijana, pahan porttien sulkijana.
Lisäksi en ajatellut että vastasyntynyt on mikään hautaan saattaja, vaan matkakumppani, joka tekee vanhemmista vanhemmat.
Sanat on ihan selvästi ilmaistu...lauletaan vastasyntyneestä joka on vanhemmille saattaja ja luultavasti tuo myös lohtua (=valoa ja iloa) vanhempien elämään, kun sitä kaivataan. Lapsen kuolemasta ei suinkaan puhuta vaan kaatumisella tarkoitetaan ylä-ja alamäkiä lapsen elämässä. Tai ehkä sitä, että hän opettelee kävelemään. Musta tää on tosi hieno ja koskettava biisi.
Lohtu sanat on ihan selkeät. Lapsi tuo vanhemmille lohtua kun nämä vanhenee. Ja saattaa heidät hautaan. Lukekaa sanat ja ajatelkaa niitä niin kyllä ne on ihan selkeät.
Siis mullekin tulee tota kuunnellessa vähän sellanen outo olo, se on tavallaan tosi kaunis ja liikuttava ja meinaan aina alkaa itkemään sen kuullessani, mutta toisaalta toi on jollain lailla aavemainen ja pelottavakin biisi. Jotenkin siitä tulee sellainen epämääräinen olo, mä en oikein tiedä, miten siihen pitäisi suhtautua. Kokonaisuudessaan tunnelma on niin voimakas, että meinaan aina hukkua sen alle. Se jotenkin lumoaa ja vetää puoleensa samaan aikaan, kun yritän pysytellä siitä erossa ja räpistellä tunnevyöryn alta pois...
Vanha keskustelu, mutta pakko kommentoifa.
Itselle oma lapsi on lohduntuoja jo pelkästään olemassaolollaan, eikä sen tarvitse siitä taakkaa saada niskaansa. Kun katson katson lastani, unohdan usein kaikki aikuisen murheet ja muistan mikä elämässä on todella on tärkeää.
Kaikki taide on aina tulkinnanvaraista, mutta usein tuntuu, että monelle kaikki pitäisi vääntää rautalangasta. Jokaisella on toki oikeus omaan tulkintaansa.
Mitä jos se saattaminen ei olekaan hautaan saattamista, vaan uuteen elämään saattamista?
Laulu on lastensairaalan tunnuslaulu. Se kertoo tarinaa kuolevasta lapsesta. Häntä autetaan ja saatetaan kohti kuolemaa.
Silloin kun lohdunkantajaa kaivataan
Astutaan esiin valmiina antamaan
Aina vaan, pyyteettömästi vierellä kuljetaan
Pahan portit mielellään suljetaan
Ei kukaan pärjää yksin täällä
Ei kukaan haluu yksin jäädä
Siks seistään ryhdikkäänä
Selkä vasten selkää
Toistemme puolella
Ei enää tartte pelkää
Tulkitsen niin, että lohdunkantaja on henkilö, joka tukee sairaan lapsen vanhempia lapsen ollessa sairaalassa.
Kaunis biisi.
Aina ei kannata tulkita niin sanatarkasti.
Vierailija kirjoitti:
Miten tiedät musta kaiken, vaikka katsot mua ensi kertaa
-> Mihin tällä viitataan, en ole varma.No mun mielestä viitataan vastasyntyneen ensimmäiseen katseeseen joka on niin kaikkitietävä ja intensiivinen.
Minä tulkitsen sen jälleensyntymän kautta ja että lapsi on valmis ja tietoinen tänne tullessaan.
AMEN!!