En ymmärrä tuota Lohtu-biisiä
En saa sanoista mitään tolkkua. Mikä ihmeen lohdunkantaja? Entä vaikka tuhannesti kaadut ei sua voi haavoittaa? Siis mitä? Eihän noissa sanoissa ole mitään järkeä!
Kommentit (70)
Katos, en onneksi ole ainoa, joka on jäänyt ihmettelemään näitä sanoa :)
Mutta juu, yritän ns tykätä tuosta biisistä...
[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 12:20"]
Minulle tulee aina joku joulubiisi mieleen, vapahtajamme on vasta syntynyt... Tai jotain semmoista.
[/quote]
EI vapahtaja ole vastasyntynyt, vaan "saattajani on vastasyntynyt". :D Kyllä minä ainakin olen ajatellut että koko biisi kertoo vastasyntyneestä, siis äidin tai isän näkökulmasta. Tiedä sitten olenko oikeassa.
Selkeästi kertoo lapsesta vanhempien näkökulmasta.
Niin mutta miten vastasyntynyt lapsi voi olla jokin saattaja? Eikös ne vanhemmat ole niitä saattajia?
[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 12:35"]Niin mutta miten vastasyntynyt lapsi voi olla jokin saattaja? Eikös ne vanhemmat ole niitä saattajia?
[/quote] saattaja, eli saattaa hautaan.
Ei kun se lapsi on saattaja kun vanhemmat joskus kuolee
[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 12:38"]
Ei kun se lapsi on saattaja kun vanhemmat joskus kuolee
[/quote]
Niin just, koska siellä on myös: "Kun multaan vanhan erämaan, ajattoman, lohduttavan palaan kerran uudestaan, älä jää mua suremaan."
Ok, lapsi saattaa vanhempansa hautaa, onpa hienoa :), mutta mitä lohtua se lapsi tuo mukanaan?
Aa nyt vasta kellot soittaa täälläkin. Oon miettiny noita sanoja, enkä kehdannu kysyä keltään, ku toiset niin liikuttuneessa tilassa :D Ite miettiny vaan, että mitä v...
Sit siinä lauletaan myös lapsen näkökulmasta (vaikka tuhannesti kaadun).Lapsi saattaa sen vanhemman vanhemman elämän loppuun tai saattaa vanhemman vanhemmiksi. Minusta siinä lauletaan lapsenkin kuolemasta.
[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 12:40"]Ok, lapsi saattaa vanhempansa hautaa, onpa hienoa :), mutta mitä lohtua se lapsi tuo mukanaan?
[/quote]
lohtua siitä, että elämä jatkuu ja uutta syntyy.
[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 12:50"]
Sit siinä lauletaan myös lapsen näkökulmasta (vaikka tuhannesti kaadun).Lapsi saattaa sen vanhemman vanhemman elämän loppuun tai saattaa vanhemman vanhemmiksi. Minusta siinä lauletaan lapsenkin kuolemasta.
[/quote]
Vaikka tuhannesti kaaduT, eli ei lapsen näkökulmasta vain ja ainoastaan aikuisen näkökulmasta, mikä ei varmaan ketään yllätä... Tehdään lapsi, että saadaan itselle saattaja, tehdään lapsi, jotta se kantaa lohtua itselleen.
Tyypillinen minäkeskeisen -ajan biisi, lasten hyväksi, noloa.
[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 12:50"]Sit siinä lauletaan myös lapsen näkökulmasta (vaikka tuhannesti kaadun).Lapsi saattaa sen vanhemman vanhemman elämän loppuun tai saattaa vanhemman vanhemmiksi. Minusta siinä lauletaan lapsenkin kuolemasta.
[/quote]
en ymmärrä tätä, voisitko selittää hieman lisää?
Leijailen sun luoksesi
Mun omani, kulkijani
Suklaapuodille opastan
Ja pahan sulta piilotan
Miten tiedät musta kaiken
Vaikka katsot mua ensi kertaa
Yksi pieni elämä
Suuri valo sisällä
Katson hiljaa nukkuvaa
Katson lohdunkantajaa
Pidän aina lähellä
Kuljen matkan vierellä
Sillä saattajani on
Vasta syntynyt
Kun multaan vanhan erämaan
Ajattoman, lohduttavan
Palaan kerran uudestaan
Älä jää mua suremaan
Vihdoin tiedän susta kaiken
Enkä pelkää päästää irti
Yksi pieni elämä
Suuri valo sisällä
Katson hiljaa nukkuvaa
Katson lohdunkantajaa
Pidän aina lähellä
Kuljen matkan vierellä
Sillä saattajani on
Vasta syntynyt
Yksi pieni elämä
Suuri valo sisällä
Katson hiljaa nukkuvaa
Katson lohdunkantajaa
Pidän aina lähellä
Kuljen matkan vierellä
Sillä saattajani on
Vasta syntynyt
Yksi pieni elämä
Tähtipölyn kudelma
Vaikka tuhannesti kaadut
Ei sua voi haavoittaa
Yksi pieni elämä
Suuri valo sisällä
Katson hiljaa nukkuvaa
Katson lohdunkantajaa
Pidän aina lähellä
Kuljen matkan vierellä
Sillä saattajani on
Vasta syntynyt
Yksi pieni elämä
Suuri valo sisällä
Katson hiljaa nukkuvaa
Katson lohdunkantajaa
Sylissä ja sisällä
Pidän aina lähellä
Sillä saattajani on
Vasta syntynyt
Silloin kun lohdunkantajaa kaivataan
Astutaan esiin valmiina antamaan aina vaan
Pyyteettömästi, vierellä kuljetaan
Pahan portit mielellään suljetaan
Ei kukaan pärjää yksin täällä
Ei kukaan haluu yksin jäädä
Siks seistään ryhdikkäänä selkä vasten selkää
toistemme puolella, ei enää tartte pelkää
Kuka tämän laulun esittää? En ole kuullut ikinä.
[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 13:11"]
Kuka tämän laulun esittää? En ole kuullut ikinä.
[/quote]
LOL !!!
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 14:25"]
[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 12:34"]
Selkeästi kertoo lapsesta vanhempien näkökulmasta.
[/quote]
Mua ärsyttää suunnattomasti se kielikuva laulussa, "katson lohdunkantajaa". Miksi hitossa pienelle lapselle sysätään vanhempien lohdunkantamisen taakka.
Mulla on sama ongelma kuin muillakin, haluaisin tykätä kappaleesta kovasti kun asia on hyvä, mutta sanoitus on kammottava.
[/quote]
Sama täällä. Luulis, että vanhempi olisi se lohdunkantaja, joka saattaisi sairasta lastaan vähitellen elämään, mutta tässä se toisinpäin. Joo ja en tarkoita, että tän pitäisi olla joku "Jee jee, lastensairaala rakentuu, pahat taudit parantuu" -viisu, mutta jotkut tajuaa jotkut ei..
Mä en kans oo kyseistä biisiä oikein tajunnu, liekkö omaa tyhmyyttä. :D
Hyvällä asiallahan siinä ollaan, se on hienoa, mutta toteutus on jotenki jääny yrityksen tasolle. Monta "kovanluokan tähteä" ympätty samaan biisiin; ihan jees että moni on lähteny mukaan mutta kun kaikille jää laulettavaksi kaksi sanaa niin se on jotenkin hassua. Aika kaukana ollaan Bonojen ja muiden Feed the world(Let them know its christmas time)-biisin mahtavuudesta.
Mutta hyvän asian puolesta tehty, se on pääasia.
Minulle tulee aina joku joulubiisi mieleen, vapahtajamme on vasta syntynyt... Tai jotain semmoista.