Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä vastaisit, jos joku sukulaislapsesi sanoisi sinulle, että olet ruma?

Vierailija
19.12.2020 |

Siskoni kertoi minulle että serkkumme 6-vuotias tyttö oli sanonut hänelle heidän ollessaan kahden kesken näin: "tää on niin kaunis *näyttää jotain nukkeaan* mut sä oot aika ruma". Siskoni meni ihan sanattomaksi ja alkoi sitten vaan jutella nukesta tytölle.

Miten tällaiseen olisit reagoinut, miten edes pitäisi reagoida?

Kommentit (96)

Vierailija
21/96 |
19.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Noin ei sanota toiselle. Jos ei ole hyvää sanottavaa niin voisisi jättää sen sanomatta.

Kuvittele itsesi toisen asemaan ja kuvittele miltä se itsestä sitten tuntuu."

Noin mä sanoisin lapselle.

Vierailija
22/96 |
19.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin että olen kuitenkin onnistunut kasvatustehtävässäni paremmin kuin sinun vanhempasi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/96 |
19.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toteaisin, että mitä sinulle merkitsee sana ruma, miksi olen mielestäsi sellainen. Jos lapsen tarkoitus on vain ärsyttää, niin hän ei osaa selittää asiaa ja esimerkiksi todeta, että nenäsi on iso (jos se todella on huomattavan iso), jolloin voi keskustella erilaisista kauneusihanteista.

Kiusaava lapsi vain sanoisi, että koska olet ruma. Hänelle voi todeta, että minun mielestäni sinä olet myös ruma. Nyt meitä on tässä kaksi oikein rumaa ihmistä, miltä se sinusta tuntuu. Lapsi vastaa, että enkä ole ja minä vastaisin, että kukaan ei ole ennen sanonut sitä sinulle, jotta et tulisi surulliseksi. Vertaa itseäsi nukkeen, etkö huomaa, että olet ruma. Ja aikuisena sinusta tule yhtä ruma kuin minusta, itkettääkö ajatus jo nyt.

Vierailija
24/96 |
19.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haha, no eipä sitä kovin vakavissaan voisi ottaa. Lapset ovat lapsia. 

Vierailija
25/96 |
19.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasta pitää topakasti opettaa noissa tilanteissa. Tiedän, ei ole helppoa. mutta sitä on kasvatus. Sanotaan että tuo on loukkaavaa eikä tuollaisia saa puhua ääneen.

Vierailija
26/96 |
19.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ihme, ettei nykyajan lapsilla ole käytöstapoja kun puolet kommentoijista ei ojentaisi lasta mitenkään, osa jopa yllyttää sanomaan suoraan. Tuolla tyylillä tehdään ilkeitä ihmisiä 😤

Vierailija
27/96 |
19.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tuo että reagoidaan nauraen, että no lapset on lapsia: tällä tavalla kasvatetaan kiusaajia! Kun ei ikinä puututa käytökseen. Lapset on lapsia, joo, mutta heitä pitää KASVATTAA käyttäytymään. Ihan muitakin kuin omaa voi opettaa asiallisesti.

Vierailija
28/96 |
19.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertoisin lapselle miksi niin ei saa sanoa ja pistäisin lapsen pyytämään anteeksi. Lapsen tapakasvatus menee omien tunteiden edelle.

Vierailija
29/96 |
19.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin lapselle, että ihmisten ulkonäköä ei saa arvostella, koska kukaan ei voi mitään ulkonäölleen.

Vierailija
30/96 |
19.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Toivottavasti tontut eivät kuulleet, muuten et saa joululahjoja"

Vierailija
31/96 |
19.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin, että jos ei ole mitään kaunista sanottavaa toiselle, kannattaa miettiä sitä, onko järkevää sanoa mitään.

Ei tuollaisesta tietenkään loukkantua kannata, mutta hyvä on aina mahdollisuuksien mukaan ohjeistaa lasta oikeaan käytökseen. ja kertoa tuollaisessa tilanteessa myös lapselle, että joku saataisi moisesta saada pahan mielen.

Vierailija
32/96 |
19.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsen koulukaveri sanoi lapselleni että sun äitis näyttää ihan rumalta barbilta. En tienny oisko pitäny loukkaantua vai ei.

Vierailija
33/96 |
19.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin vienyt hänet peilin eteen ja osoitellut kohta kohdalta miten ruma hän on kunnes hän olisi alkanut itkemään. Sitten olisin nauranut (jos olisin mies niin kussut viekä naamaan).

Vierailija
34/96 |
19.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Niin olet kuule sinäkin."

Eli laskeudut lapsen tasolle...

Miksi ei? Ei minun tarvitse kasvattaa toisten kakaroita ihmistavoille, hoitakoon vanhemmat sen.

Vierailija
35/96 |
19.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoot lapset jotka tunnen ovat veljien lapsii, nii jos noi kävis, nii kertosin veljille. Vanhempina voisivat sit toimia mite haluuvat. En ala kasvattaa tai opettaa toiste lapsii. :)

Vierailija
36/96 |
19.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"on epäkohteliasta sanoa toista rumaksi, siitä tulee paha mieli"

Vierailija
37/96 |
19.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin että kun kerran sanot minulle noin rumasti, et saa minulta joululahjaa. Ja joulupukkia ei ole.

Vierailija
38/96 |
19.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nauraisin vaan, sillä tiedän kyllä että en ole sieltä komeimmasta päästä.

Vierailija
39/96 |
19.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Niin olet kuule sinäkin."

Eli laskeudut lapsen tasolle...

Miksi ei? Ei minun tarvitse kasvattaa toisten kakaroita ihmistavoille, hoitakoon vanhemmat sen.

Vanhemmat eivät pysty opettamaan, että ihmiset ja heidän reaktionsa ovat erilaisia. Kyllä vieraitakin lapsia saa ojentaa, jos jäävät kiinni hölmöilystä. Itse olen huutanut vieraille lapsille, kun leikkivät kylätiellä (makasivat talviliukkailla ajoväylällä). Jos kukaan ei koskaan puutu, tulevat he monesti saamaan turpaan oman käytöksensä takia.

Vierailija
40/96 |
19.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyisin, että mikä minusta tekee ruman ja sitten todistelisin lapselle kuinka hän on väärässä ja kertoisin että kauneus on katsojan silmissä :) Lisäksi voisin jutella enemmänkin aiheesta ja siihen liittyivistä mielikuvista. Mitä se merkitsee jos joku on ruma, miltä se tuntuu kun niin sanotaan, mitä lapsi itse vastaisi jos joku sanoisi hänelle noin? (Ja tuostahan tilanteesta lapsi oppii juuri sen käytösmallin)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kolme