Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jopa viidennes lopettanut E-pillereiden käytön

Vierailija
14.05.2014 |

ja todennäköisesti lopettajien määrä edelleen kasvussa. Naiset eivät enää viitsi ottaa turhia terveysriskejä seksin vuoksi.

"E-pillereiden käyttö väheni Suomessa viime syksyn aikana 10–20 prosenttia, kertoo Helsingin Sanomat.

Lehden haastattelema Väestöliiton seksuaaliterveysklinikan ylilääkäri Dan Apter perustaa arvionsa lääkevalmistajilta saamiinsa myyntitietoihin. Suomen käytetyimpien e-pillereiden valmistaja, lääkeyhtiö Bayer vahvistaa myynnin laskun.

– Negatiivinen julkisuus on vähentänyt yleisesti e-pillereiden käyttöä ja näkynyt siten myös myynnin laskuna. Tarkkoja lukuja ei ole, Bayerilta kerrottiin Helsingin Sanomille.

Apter pitää käytön vähenemistä seurauksena viime kesän ja syksyn uutisista, joissa kerrottiin veritulppakuolemien ja e-pillereiden käytön yhteyksistä. Muutoksen pysyvyyttä hän ei osaa arvioida.

Apter pelkää pillerien käytön vähenemisen lisäävän abortteja.

Suomessa on HS:n mukaan kaikkiaan yli 200 000 e-pillereiden käyttäjää"

Kommentit (101)

Vierailija
1/101 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 20:24"]

Öö, kannaatko kommentoida jos ei ymmärrä asiaa lainkaan?

Artikkelin esimerkissähän vedetään esim. kolme liuskaa putkeen yhden sijaan jolloin hormonimäärä on suurempi kun vuosittaisia taukoja on 3-4 12 sijaan. Tällöin voi olettaa myös olevan enemmän riskejä.

[/quote]

Pakko syödä kun kuukautiset on niin kipeet, ettei pysty olemaan.

Vierailija
2/101 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

27 vuotta tässä on pärjätty kondomeilla. Kolme toivottua lasta, jotka saivat alkunsa parin kuukauden ehkäisemättömyyden jälkeen. Ei ole mies kertaakaan valittanut, enkä tietysti minäkään. Kerran oli jotain ohuen ohuita kondomeja ja heti eka hajosi, mutta alkuvaiheessa, joten se siitä. Muulloin ei ole ollut mitään ongelmia.

Tein heti alussa miehelle selväksi, että hormoneja en aio käyttää, enkä ota sisälleni vierasta esinettä tulehdusta aiheuttamaan. En myöskään halua sterilointia. Mies saa sen hankkia jos haluaa, mutta kavahtaa kuulemma pelkkää ajatustakin. Jos lapsi olisi tullut vahinkona, niin olisimme tietysti ottaneet hänet vastaan ja hän olisi ollut yhtä rakas kuin muutkin lapsemme. Nyt tuskin enää vahinkoa sattuu, kun olemme jo pitkästi yli 40 v.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/101 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 14:33"]

Kipuihin ei ole muuta yhtä tehokasta menetelmää kuin pillerit.

[/quote]

Riippuu varmaan kivuista. Mulla oli kivut kyllä pillereiden kanssakin ( siis sellaiset että 2-4 päivää sahasi kuume edestakaisin, oksensin kaiken mitä suuhuni laitoin 10 min sisään, kipu oli niin kovaa että pahimmillaan en pysynyt jaloillani, ja esikoinen meinasi syntyä kotiin, koska odottelin vaan niitä kuukautiskipuja pahempia kipuja, jotka kyllä varmasti tunnistaa), ja ne kivut sai kuriin siten, että alkoi jo ennen kuin kuukautiset alkaa syödä migreenilääkkeitä, ja niitä piti syödä se n 4 päivää säännöllisesti. Jos kipu pääsi alkamaan, sitten sitä ei enää saanut kuriin, mutta jos sitä ei päästänyt edes alkamaan se ei koskaan tullutkaan.

En itsekään enää ikinä tuöe käyttämään hormooniehkäisyä, enkä ole sitä yli kymmeneen vuoteen käyttänyt. Mies on onneksi käynyt pistämässä piuhat poikki.

Vierailija
4/101 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten kun ne kivut on niin kovat, että voisi vaikka tappaa itsensä, niin ei se e-pillereiden käyttäminen todellakaan tunnu enää pahalta vaihtoehdolta. Se tuska on jotain niin hirveää, että voi tehdä mitä vain mikä auttaa. Se, ettei pääse edes vessaan asti kävelemään, on aivan hirveää.

Vierailija
5/101 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 23:04"]

[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 14:33"]

Kipuihin ei ole muuta yhtä tehokasta menetelmää kuin pillerit.

[/quote]

Riippuu varmaan kivuista. Mulla oli kivut kyllä pillereiden kanssakin ( siis sellaiset että 2-4 päivää sahasi kuume edestakaisin, oksensin kaiken mitä suuhuni laitoin 10 min sisään, kipu oli niin kovaa että pahimmillaan en pysynyt jaloillani, ja esikoinen meinasi syntyä kotiin, koska odottelin vaan niitä kuukautiskipuja pahempia kipuja, jotka kyllä varmasti tunnistaa), ja ne kivut sai kuriin siten, että alkoi jo ennen kuin kuukautiset alkaa syödä migreenilääkkeitä, ja niitä piti syödä se n 4 päivää säännöllisesti. Jos kipu pääsi alkamaan, sitten sitä ei enää saanut kuriin, mutta jos sitä ei päästänyt edes alkamaan se ei koskaan tullutkaan.

En itsekään enää ikinä tuöe käyttämään hormooniehkäisyä, enkä ole sitä yli kymmeneen vuoteen käyttänyt. Mies on onneksi käynyt pistämässä piuhat poikki.

[/quote]

Joo, itselle kaikki särkylääkevalmisteet kokeiltu mitä Suomesta saa, myös migreenilääkkeet. Onneksi on pillerit, ilman niitä en eläis päivääkään.

Vierailija
6/101 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en käytä enkä ole käyttänyt hormoniehkäisyä koska se aiheuttaa rintasyöpää, lääkäreiden keskuudessa yleisesti tiedossa.

Vierailija
7/101 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin opiskelemassa kätilöksi, kun oli vastaava kohu ja samalla tavalla pillereiden käyttö väheni. Aborttiluvut nousivat samassa suhteessa. Sama näkyy varmasti ensi vuonna, kun saadaan tämän vuoden tilastot.

Vierailija
8/101 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 13:17"]

Itse sain viime syksynä kaksi veritulppaa ja söin sitten puoli vuotta lääkkeitä. Olen 22, eikä muita riskitekijöitä veritulpan syntyyn ollut kuin viisi vuotta jatkunut pillereiden syönti. Siihen loppui hormonit minun osaltani. Poikaystäväkin sanoi, että olen nyt kuin eri ihminen: iloinen, tasapainoinen ja seksikin kiinnostaa. Ainoa miinuspuoli pillereiden lopetuksessa on minun kohdallani iho-oireet.

[/quote]

Ainiin ja vielä yksi positiivinen seikka: lopetettuani pillerit kuukautiskipuni katosivat kokonaan! Ennen pillereitä minulla oli ihan hurjat kuukautiskivut, joita e-pillerit sitten lievensivät. Olin jo varautunut, että pillerit lopetettuani kauheat kivut palaavat, mutta hupsista vain, nyt en tunne kuukautisteni aikana mitään. En siis yhtikäs mitään! Toivottavasti kivuttomuus säilyy, sillä kuukautiskivut ovat kyllä yksi kamalimmista asioista mitä tiedän. 

Vierailija
9/101 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hurjalta kuulostaa nuo lukemat, viideosa!

Itse olen hyvin tyytyväinen pillereihin. Voin elää täysipainoista elämää, ei tarvitse miettiä mitä pukee milloinkin päälleen (monella vaaleat housut ja lyhyet yläosat pannassa silloin kun on mahdollista että kuukautiset alkavat lähiaikoina), ei tarvitse kulkea hiostava ja rapisevat haiseva muovirätti housuissa (no en kyllä siteitä koskaan käyttänytkään), ei tarvitse menettää yöuniaan sellaisten asioiden takia kuin mitä jos kuukautiset alkavat lomalla tai mitä jos kuukautiset alkavat uimahallissa tai mitä jos kuukautiset alkavat kun olen miehen luona yötä ym.

Voin naureskella näille hysteerissävytteisille kuukautiskeskusteluille ja keskittyä elämiseen ja olemiseen ja tekemiseen. Voin harrastaa seksiä milloin haluan ja miten haluan, voin oleilla niissä vaatteissa kuin haluan, voin urheilla valitsemallani tavalla kun haluan ym. Eikä tartte kuukuppiakaan keitellä. Kuukautisia ei ole ollut muutamaan vuoteen eikä tarvitse enää koskaan ollakaan. Kyllä ikävuodet 15-27v riitti sitä säätöä.

Vierailija
10/101 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itsekin lopettamassa pillerit tosiaan. Ja minusta on hyvä, että naiset joille oireita tulee lopettavat pillerit ja etsivät sopivamman ehkäisykeinon! Kyllä minuakin pelottaa terveydelliset seikat.

Silti ei pidä yleistää. Joku mainitsi monotorit (?) toimivat erinomaisesti ja kukaan tuttu ei ole tullut raskaaksi. Hienoa ja se on oma kokemuksesi. Itse en pitäisi sitä oikeana ehkäisynä. Jotkut taas pitävät kondomia sopivana ja toimivana. Minulla taas on useita ystäviä ja tuttuja, jotka ovat tulleet raskaaksi käyttäessään pelkkään kondomia. Asia on muuten nyt niin että KONDOMI PETTÄÄ KAIKILLA!

Vierailija
11/101 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 23:43"]

Itse sain viime syksynä kaksi veritulppaa ja söin sitten puoli vuotta lääkkeitä. Olen 22, eikä muita riskitekijöitä veritulpan syntyyn ollut kuin viisi vuotta jatkunut pillereiden syönti. Siihen loppui hormonit minun osaltani. Poikaystäväkin sanoi, että olen nyt kuin eri ihminen: iloinen, tasapainoinen ja seksikin kiinnostaa. Ainoa miinuspuoli pillereiden lopetuksessa on minun kohdallani iho-oireet.

[/quote]

Ainiin ja vielä yksi positiivinen seikka: lopetettuani pillerit kuukautiskipuni katosivat kokonaan! Ennen pillereitä minulla oli ihan hurjat kuukautiskivut, joita e-pillerit sitten lievensivät. Olin jo varautunut, että pillerit lopetettuani kauheat kivut palaavat, mutta hupsista vain, nyt en tunne kuukautisteni aikana mitään. En siis yhtikäs mitään! Toivottavasti kivuttomuus säilyy, sillä kuukautiskivut ovat kyllä yksi kamalimmista asioista mitä tiedän. 

[/quote] 

Kivut saattavat palata varmaan myöhemmin, kun keho alkaa taas toimia "omillaan." Eikös ns. palautumisessa voi mennä vuosikin?

Vierailija
12/101 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 00:29"]

[/quote]

[/quote] 

Kivut saattavat palata varmaan myöhemmin, kun keho alkaa taas toimia "omillaan." Eikös ns. palautumisessa voi mennä vuosikin?

[/quote]

Itse asiassa heti pillerien lopettamisen jälkeen on todennäköisemmin kipuja, etenkin ovulaatiokipuja. Myöhemmiten loppuvat.

Vierailija
13/101 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 00:39"][quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 00:29"]

[/quote]

[/quote] 

[/quote]

Itse asiassa heti pillerien lopettamisen jälkeen on todennäköisemmin kipuja, etenkin ovulaatiokipuja. Myöhemmiten loppuvat.

[/quote]

Okei, en tiennytkään. Itsekun aloitin pillerit ensimmäisen kerran ne auttoivat pahimpiin kipuihin, mutta eivät kokonaan. Pidin niistä välillä 10kk tauon eivätkä pahimmat kivut palanneet moneen kuukauteen. Sittemmin alkoivat taas todella pahat kivut :/ Nyt yritän päästä pillereistä ja keksiä muuta.

Vierailija
14/101 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ketjussa on siis pääasiassa niitä jotka sanovat että pillereistä on tullut pahoja sivuvaikutuksia, ja niitä jotka syövät pillereitä kuukautiskipujen takia.

Minä epäilen, että niin pahat kuukautiskivut ovat aika harvinaisia kuin mistä täällä on muutamat kertoneet, ja ihmettelen, että miksi sellaiset joilla on tälläinen harvinainen sairaus (joku sairaushan sen täytyy olla) puolustavat tässä keskustelussa hormonien syöntiä kaikille niiden tietyn kivunlievityksellisyyden takia. Onko ne hormonit nyt sitten kaikille ok, jos joillekin auttavat kipuihin? Jos jollekin on parempi se, että syö hormoneja, kärsien niiden tuottamat mielialaan ym. vaikuttavat asiat, mutta hyötyen kivunlievityksen, se heille suotakoon, mutta ei niitä hormoneja voi kellekään muulle suositella.

Luulisi että kuukautiskipuihinkin voitaisiin keksiä joku muu keino kuin ehkäisypillerit, vai onko niin, että kun tälläinen "helppo" lääke on olemassa, ei viitsitä edes yrittää keksiä mitään muuta keinoa?

Vierailija
15/101 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moni mieskin tajunnut ettei se kondomi niin huono vaihtoehto olekaan jos vaakakupissa on kumppanin terveys.

Vierailija
16/101 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä juttu! Itse en enää ikinä halua tunkea hormoneja kroppaani ne kerran lopetettuani. En ihmettele tätä ollenkaan. Terveys on melkoisen kallisarvoinen juttu!

Vierailija
17/101 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 12:24"]Aika moni mieskin tajunnut ettei se kondomi niin huono vaihtoehto olekaan jos vaakakupissa on kumppanin terveys.

[/quote]

Juuri näin meilläkin. Puoliso ei halunnut mulle riskejä, lisäksi ostettiin Persona liikennevaloja vilkuttelemaan.

Vierailija
18/101 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä samoin mies oli sitä mieltä että terveys on tärkeämpää. Ei pillereitä vaan kondomit käytössä.

Vierailija
19/101 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokohan vihdoin alkaisi lääkeyhtiöiltä löytyä motivaatiota kehitellä oikeasti toimivia hormonittomia ehkäisyvaihtoehtoja, jos e-pillereistä ei enää olekaan varmaksi rahasammoksi?

Vierailija
20/101 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse lopetin pillerit, kun annoimme ekalle lapselle luvan tulla. Nyt 8 vuotta on mennyt ilman pillereita (2 lasta) ja en enää huoli e-pillereitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan yksi