Turku: 0,1€ kilometriveroa autolla ajelusta
Jokos täällä on tästä keskusteltu?
https://www.is.fi/autot/art-2000007689051.html
Itselleni noin kolmen tonni lisäkulut vuodessa? Mihin kuntaan turkulaiset ovat suunnitelleet muuttavansa? Itse ajattelin Mellilää, taitaa olla lähin kunta tuon tappoveron ulkopuolella?
Kommentit (105)
Vierailija kirjoitti:
Kymmenen senttiä kilometri!Kaataako tuollainen summa ihmisten talouden?Yhden olut tölkin pantti on 15 senttiä.Muutaman hylsyn paluttaminen kustantaa suurimman osan ajelut!
Mulle toi kustantaa 250e kuukaudessa. Aika monta tölkkiä saan palauttaa.
Vierailija kirjoitti:
Kymmenen senttiä kilometri!Kaataako tuollainen summa ihmisten talouden?Yhden olut tölkin pantti on 15 senttiä.Muutaman hylsyn paluttaminen kustantaa suurimman osan ajelut!
Miten paljon auto kustantaa kuukaudessa?Riittääkö satanen per kuukausi?
Vierailija kirjoitti:
Ai niin. Hyvä kun huomasit, että ihmisiltä poistuu kaikki muut maksut ja ainoastaan liikkumisesta verotetaan, vai miten se oli.
Itse asiassa aina kun joku sanoo, että eihän se korotus ole kuin sen ja sen verran, niin tämä korotus pitäisi lisätä sen sanojan maksettavaksi tuplana, sillä eihän se tuplaus lisää maksettavaa kovinkaan paljon.
Funikulaarilla matkustaminen on maksutonta ja se täydentää Turun liikkumisen palveluita.
Vierailija kirjoitti:
Ensin puhuttiin ruuhkamaksuista, eli se parinkymmenen sentin ruuhkamaksu tuohon päälle!
Turku todellakin yliarvioi itsensä. Muutan täältä pois tasan tarkkaan heti, kun tuollainen vero laitetaan tulille.
Kuvitteletko, että Turku olisi ainut kaupunki, joka moista veroa kaavailee? Eiköhän kaikki kaupungit vastaavia suunnittele.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisten netto mediaanipalkka on noin 3000e/kk.miinus 250 on 2750,eikö vain?Kyllä tuolla summalla pitäisi pystyä tulemaan toimeen vaikka asuntolainanlyhennykset olisivat aika isotkin.
Näitä mielensäpahoittajaketjuja on aina yhtä hauska lukea :) Väärinymmärtäminen taas tapissaan. Nämä tällaiset kauas tulevaisuuteen kurkottavat mallinukset ei päätä yhtään mitään. Siinä on vain läjä erilaisia skenaarioita, joilla tulevaisuuden päästörajoituksia ja veromenetyksiä voitaisiin ratkoa. Tuossakin mallinnuksessa oli useita eri vaihtoehtoja, mutta jälleen kerran yllättäen siitä esiin vedettiin ainoastaan tämä yksityisautoja koskeva skenaario.
Jos sähköautojen tulon myötä yksityisautoilu halpenee ja siitä saatavat verotulot vähenee, niin onhan päivänselvää, että ne jollain kompensoidaan. Jos siis joku mahdollinen vero autoilijoille tulisi kompensoimaan veromenetyksiä, niin tuloshan olisi autoilijoille plusmiinus nolla, eli ei lisäkuluja nykyiseen verrattuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisten netto mediaanipalkka on noin 3000e/kk.miinus 250 on 2750,eikö vain?Kyllä tuolla summalla pitäisi pystyä tulemaan toimeen vaikka asuntolainanlyhennykset olisivat aika isotkin.
Tavallisin palkka on kuitenkin n. 2600€/brutto.
Hyvin paljon on alle 2000€/brutto kokoaikatyöstä ansaitsevia. Iskee tuollainen työmatkakulujen lisäys lujaa näihin.
Täytyykin olla tarkkana ketä äänestää seuraavissa kuntavaaleissa.
ei mitään huolta laivat rahtaavat turkuun möni osaajia valtio eli me maksamme heidän autoilut. turusta oikein julistetaan tervetuliaisia afrikkaan taika seinästä rahaa ja spr,n läskit vanhapiiat antaa pillua
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää alkaa juomaan enemmän, että saa rahat kasaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun keskustassa ja mielestäni oikein hyvä suunnitelma autoilun vähentämiseksi.Keskusta-alueella asuu paljon ihmisiä,ja me käytämme niitä keskustan liikkeitä vaikka sinne ei autolla pääsisikään.Ja nopeusrajoituksia voisi laskea vielä lisää että melusaaste vähenisi.
Mutta ymmärtääkseni tuo 10 snt/km koskee myös muita alueita kuin Turun keskustaa, mm. Maskua ja Nousiaista. Kumpikaan niistä ei edes kuulu Föliin, ja asuin siellä joskus. Tule kuule kokeilemaan, miten julkinen liiikenne toimii täälläpäin. Bussi menee siinä kerran tunnissa, ja kiertää kaikki Raision pikkukulmat ennen kuin pääset Turkuun, aikaa menee jopa 1,5 tuntia. Ai niin, Turkuun meneviä busseja on tasan yksi, joka ajaa yhden reitin, joten matkaa pysäkille saattaa olla kotoa se 3-5 kilometriä.
En todellakaan tule kokeilemaan miten teidän bussit liikkuvat.Mutta sinä haluat käydä Turun keskustassa,minun kotini nurkilla,saastuttamassa autollasi ensin ilman,ja sen lisäksi häiritst liikkumistani.Koko keskusta voisi minun puolestani olla autoton.
Haha. Sepä olisi näky, kun sinunlaisesi autoja vihaava pösilö kävelisi ruokakauppaan kaupungin laidoilla olevaan kauppakeskukseen :D Voin kuvitella sen ulinan määrän. Byhyy, emmää sitä tarkoittanu etteikö tohon lähikauppaan saisi tuoda autoilla mulle ruokaa, byääääää.
Sinäkö et näe eroa siinä että kaupan kuljetusauto tuo yhdellä keikalla tuotteita joita ostavat sadat, jopa tuhannet ihmiset, ja että joku ajaa itse omille asioilleen?
kaupunki joka ei tiedä onko historiaa vai urpaani
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensin puhuttiin ruuhkamaksuista, eli se parinkymmenen sentin ruuhkamaksu tuohon päälle!
Turku todellakin yliarvioi itsensä. Muutan täältä pois tasan tarkkaan heti, kun tuollainen vero laitetaan tulille.
Kuvitteletko, että Turku olisi ainut kaupunki, joka moista veroa kaavailee? Eiköhän kaikki kaupungit vastaavia suunnittele.
Moraalin alhaisin muoto on perustella tekojaan sillä, että muuallakin.
Näin kartoitetaan työssäkäyvä keskiluokka. Ja siten myös rikkaat, koska he eivät halua jäädä ainoaksi veronmaksajaluokaksi.
Vihreä hulluus on levinnyt Turussa Kokoomukseen ja Minna Arveen. Keväällä on vaalit, kannattaa miettiä ketä äänestää, jotta hulluudelle saadaan stoppi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö kukaan teistä lukenut, että nuo ovat teoreettisia mallinnuksia? Siksi siellä oli tutkittu esim. joukkoliikenteen maksujen laskemista JA nostamista.
Höpöhöpö. Jos tällaiset informaatiot pääsevät ulos se tarkoittaa, että niissä ollaan vähintään puolitosissaan.
Tähän turkulainen päätöksenteko juuri perustuu, ilmoitetaan ja ollaan hiljaa, kunnes kukaan ei voi enää sanoa vastaväitteitä asioihin. Sitten vaan yhtenä kauniina päivänä sinulla on 1500€:n lasku kourassa.
Muistaako joku hulevesimaksut?
Jep. Sekin oli "suunnitelma vaan". Kummasti sitä saa nyt kuitenkin maksaa vuosittain maksua taivaalta satavasta vedestä....
Vierailija kirjoitti:
Funikulaarilla matkustaminen on maksutonta ja se täydentää Turun liikkumisen palveluita.
Rofl!
Paitsi silloin, kun se lukitsee sinut puoliväliin mäkeä!
(Eikö funistakin pitänyt tulla maksullinen?)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun keskustassa ja mielestäni oikein hyvä suunnitelma autoilun vähentämiseksi.Keskusta-alueella asuu paljon ihmisiä,ja me käytämme niitä keskustan liikkeitä vaikka sinne ei autolla pääsisikään.Ja nopeusrajoituksia voisi laskea vielä lisää että melusaaste vähenisi.
Mutta ymmärtääkseni tuo 10 snt/km koskee myös muita alueita kuin Turun keskustaa, mm. Maskua ja Nousiaista. Kumpikaan niistä ei edes kuulu Föliin, ja asuin siellä joskus. Tule kuule kokeilemaan, miten julkinen liiikenne toimii täälläpäin. Bussi menee siinä kerran tunnissa, ja kiertää kaikki Raision pikkukulmat ennen kuin pääset Turkuun, aikaa menee jopa 1,5 tuntia. Ai niin, Turkuun meneviä busseja on tasan yksi, joka ajaa yhden reitin, joten matkaa pysäkille saattaa olla kotoa se 3-5 kilometriä.
En todellakaan tule kokeilemaan miten teidän bussit liikkuvat.Mutta sinä haluat käydä Turun keskustassa,minun kotini nurkilla,saastuttamassa autollasi ensin ilman,ja sen lisäksi häiritst liikkumistani.Koko keskusta voisi minun puolestani olla autoton.
Haha. Sepä olisi näky, kun sinunlaisesi autoja vihaava pösilö kävelisi ruokakauppaan kaupungin laidoilla olevaan kauppakeskukseen :D Voin kuvitella sen ulinan määrän. Byhyy, emmää sitä tarkoittanu etteikö tohon lähikauppaan saisi tuoda autoilla mulle ruokaa, byääääää.
Sinäkö et näe eroa siinä että kaupan kuljetusauto tuo yhdellä keikalla tuotteita joita ostavat sadat, jopa tuhannet ihmiset, ja että joku ajaa itse omille asioilleen?
Pösilö, nuo korotukset valuvat myös kuljetuksiin ja tavaroiden hintoihin.