Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmiset haluavat asua omakotitaloussa?

Vierailija
13.05.2014 |

Henkilökohtaisesti en ymmärrä. Ihan kuin omakotitalossa asuminen mittaisi ihmisarvon. Kun kerron ettei omakotiasuminen kiinnosta, leimaannun rahattomaksi ressukaksi joka asuu olosuhteiden pakosta vuokramurjussa. Oikeasti minulla on arvokiinteistö, jonka hinnalla olisi saanut "ison omakotitalon hyvältä alueelta".

En vaan henkilökohtaisesti ymmärrä miksi kukaan sellaista haluaisi. Talon ylläpitohan menee toisesta työstä!

Joten omakotiasujat, kertokaa että mikä siitä omakotiasumisesta tekee niiiin paljon parempaa?

Kommentit (57)

Vierailija
41/57 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ei käsitä jos on aina luuhannut krstalossa.

Oon asunut molemmissa niin voin verrata.

Kauoungissa on tosi rasittavaa kun et voi pientä lasta koskaan pitää yksin pihalla.

Vaan aina pitää seistä siellä leikkipuistossa.

Ja maalla lapsi voi mennä OMALLE pihalle joka on se yksi tärkeä pointti.

Pystyin tekeen ruokaa ja samalla näin lapseni pihassa.

Oma rauha.

Voit istua omalla pihalla ja juoda aamukahvia.

Krstalossa kun oot ja meet ulos, kaikki on julkista tilaa ja sua voi seurata vaikka sata silmäparia.

Omalla pihalla voit tehdä mitä haluat, lapset leikkivät.

Saat istuttaa omia kukkia ja laittaa kasvimaata jos haluat.

Vierailija
42/57 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä haluaisin asua Helsingin keskustassa vanhassa kivirakenteisessa omakotitalossa jossa on iso piha. Tämä ei onnistu, joten olen asunut pienessä kerrostaloasunnossa kantakaupunkialueella, ja nyt asun n. 7km keskustasta rivarissa jossa on kohtuullisen kokoinen piha.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/57 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halutaan omaa rauhaa... eli ei kiinnosta nipottavat naapurit, jotka valittaisivat lapsiperheen elämän äänistä.

Ja saan mennä suihkuun yöllä, tai pitää pesukonetta päällä... Ja jos koira haukkuu kun ei olla kotona niin mitä sitten?!

Vierailija
44/57 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harrastukset ovat myös yksi syy omakotiasumiseen. Kun on kaksi isoa koiraa ja liuta harrasteajoneuvoja, ei oikein pärjää ilman ympärillä olevaa aidattua tonttia sekä isoa autotallia.

Vierailija
45/57 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrostalossa ei voi valita naapureitaan, jotka ovat pahimmillaan luulosairaita, vainoavia, rikollisia tai muuten vain kiusaajia. Eivät siedä minkäänlaista merkkiä siitä, että naapurissa on elämää (meteliä, ruuan hajua, lemmikkejä tms).

Ok-talossa on yleensä rauhallisempaa, mutta toki jos naapuri asuu lähellä, voi taas tulla sama ongelma eteen. Kun on juntti metsäläinen, on juntti metsäläinen, asui missä hyvänsä.

Oma lukunsa ovat sitten ne, jotka haluavat päteä omalla valinnallaan( ok-talo, kerrostaloasunto, rivaripätkä), todistaa jotain tai perustella itselleen valintansa paremmuutta. Oma valintahan on aina se paras, ja koska muut eivät ole ymmärtäneet tehdä samaa valintaa, he eivät tiedä, mikä on parasta. Näin ollen heitä voi, ehkä jopa pitää, valistaa ja muistuttaa hyvistä valinnoista aina sopivan tilaisuuden tullen.

Vierailija
46/57 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No äkkiseltään meillä nämä:

- Neliömäärä, näin isoja rivi-/paritaloja saatikka kerrostaloasuntoja ei oikein ole. Samoin piha on isompi kuin yleensä muissa asumismuodoissa.

- Lapset esim. siinä mielessä, että vaikka meluamasta täälläkin kielletään, niin on eri asia kun ei tarvi varoa, että meteli häiritsisi naapureita.

- Remontit saa tehdä kun itselle parhaiten sopii.

- Ei ehkä sellaista pakkokanssakäymistä naapurien kanssa kuin varsinkin rivitaloissa.

Vierailija
47/57 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 12:07"]

[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 12:06"]

Missä te oikein asutte jotka valitatte naapurien metelistä? :D Asun slummissa ja joskus kuuluu kolaus yläkerrasta.

[/quote]

Selaapa tätäkin palstaa, jatkuvasti on "naapuri tätä ja naapuri tuota. ".

Onhan se nyt ihan selvä että omakotitalossa asuminen on rauhallisempaa ja hiljaisempaa kuin rivi-tai kerrostalossa. 

[/quote]

Hyvällä alueella asuttiin rivitalossa, mutta kyllä sieltä kuului naapurista yöllä esim. naapurin miehen kuorsaus, ja kun omakin mies kuorsaa, niin ei oikein ollut kivaa, samoin heidän taapero/leikki-ikäinen lapsensa heräili öisin itkemään, ja myös se kuului yöllä todella selvästi, päivisin ei ollutkaan mitään muuta häiriötä, kuin parin asunnon päässä haukkuva koira, koira haukkui ja ulisi tuntikausia putkeen aina kun se jätettiin yksin kotiin.

Todella moni joka on asunut kerrostalossa, on saanut valituksia naapureilta että perheenjäsenet ovat kanta-astujia, en tiedä mitä se tarkoittaa, mutta tuntuu monille olevan yleinen ongelma.

Vierailija
48/57 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkään remontoida ja rakentaa. Rintamamiestalossa ei lopu tekeminen. Minulle tämä vanha omakotitalo yhdistää rakkaimman harrastukseni ja asumisen.

Vierailija
49/57 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän on jokaisen oma asia miten haluaa asua. Meillä lähti siitä kun lapset syntyi, halusimme vapautta joka on sitä että lapset voi olla omalla pihalla turvallisesti, tavarat säilyy, autoille on tilaa, ruokaa on kiva laittaa ulkona, kukaan ei valita hajuista ei edes tupakan! Koira saa olla vapaasti omalla tontilla, aidattu. Sisällä voi pestä pyykkiä milloin haluaa olemme ilta-yö ihmisiä, saa metelöidä ja koirakin haukahdella. Puutarhaa emme juuri hoida, vanhoja kukkia ja pensaita on, ruohon leikkuu ja talven lumityöt on miinusta, tosin tänä talvena ei tarvinnut kertaakaan kolaa! Hassuinta tässä on se, asumme Helsingissä hyvällä alueella, myimme tilavan kerrostaloasuntomme ja ostimme läheltä samanikäisen talon, talo oli paljon halvempi kuin asunto jäi remonttirahat ja hieman ylikin. Että on niitä kerrostalohaluajiakin. Mutta minusta on parasta herätä aamulla linnunlauluun ja nauttia kahvit yöpaidassa oman talon rappusilla, katsella ja kuunnella! Tämä sopii meille.

Vierailija
50/57 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omakotiasumisen etuja on vaikeaa ymmartaa kokeilematta tata asumismuotoa. Nyt kun in kokeiltu, kerrostalovuosien jalkeen, on vaikeaa ajatellakaan luopumista moisesta edusta. Erityisesti lasten kanssa

Vierailija
51/57 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omakotiasumisen etuja on vaikeaa ymmartaa kokeilematta tata asumismuotoa. Nyt kun in kokeiltu, kerrostalovuosien jalkeen, on vaikeaa ajatellakaan luopumista moisesta edusta. Erityisesti lasten kanssa

Vierailija
52/57 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ihminen, joka tarvitsee omaa rauhaa. Siksi en mielelläni halua seinänaapureita ja haluan oman pihan, minne mahtuu laittamaan istutuksia tai vaikka uima-altaan kesäisin. En sitten tiedä juontaako tämä juurensa jotenkin siihen, kun koko lapsuusaikani asuin omakotitalossa. Nyt opiskellessa tämä kerrostalossa asuminen tuntuu varsinaiselta kidutukselta! Muiden asuminen ei minua kuitenkaan kiinnosta.

Vierailija
53/57 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 12:30"]

Keskiluokka asuu oktssa, rikkaammat pistää kesämökin.

[/quote]

No kun meillä on sekä oma talo että oma kesämökki. Ja ihan keskiluokkaa ollaan.

Vierailija
54/57 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 12:30"]

Keskiluokka asuu oktssa, rikkaammat pistää kesämökin.

[/quote]

No kun meillä on sekä oma talo että oma kesämökki. Ja ihan keskiluokkaa ollaan.

Vierailija
55/57 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 12:58"]

[/quote]

Kerrostaloasumisen etuja on vaikeaa ymmärtää kokeilematta tätä asumismuotoa. Nyt kun on kokeiltu, on vaikea ajatellakkaan luopumista moisesta edusta. Erityisesti lasten kanssa.

Etuja: enemmän aikaa lasten kanssa, kun ei lumitöitä/pihatöitä yms. Kiinteistön huollot ja korjaukset menevät suunnitelman mukaan, voi pitää välivuosia hallituksesta  -> enemmän aikaa lasten kanssa. Suurempi piha kuin kaupunkien omakotitaloissa ja enemmän leikkikavereita pihalla. Julkisten johdosta yksi auto riittää, selvä säästö. Lapset oppivat kulkemaan julkisilla (itselläni oli hirveä kynnys alkaa kulkemaan bussilla ja junalla, kun oli tottunut että vanhemmat heittävät tai lainaavat autoa). Lasten harrastukset sellaisilla etäisyyksillä, että kohta voivat kulkea niihin itse ilman kyytejä. Nytkin esim jalkapallokentälle voidaan pyöräillä.

ps. pienet perustelut avaavat mielipidettä kummasti.

pps. sinun ei tarvitse olla samaa mieltä, en yritä saada uutta naapuria

Vierailija
56/57 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syyt omakotitaloasumiseen meillä:

1) OKT:ssa asuminen on halpaa. Meillä on tilaa n. 200m2, ja asumiskustannukset ovat siihen nähden oikein kohtuulliset, n. 350€/kk. Toki itse tehdään paljon, mutta siitä huolimatta.

2) Tila sisällä. On riittävästi huoneita ja huoneissa on riittävästi tilaa.

3) Piha. Oma piha, oma tontti, jossa ulkorakennus, n. 100m2. Tontin koko n. 1900m2, joten tilaa on riittävästi lasten leikkiä ja riehua. Oma kasvimaa. Oma kasvihuone.

4) Auto mukavasti tallissa, ei tarvitse etsiskellä lumen seasta parkkipaikalta. Renkaat voi vaihtaa itse. Öljyt voi vaihtaa itse. Pientä remonttia voi tehdä itse omassa tallissa.

5) Ei kuulu naapureiden melu, ei haju. Kerrostalossa asuessamme alakerran kädetön perhe poltti jatkuvasti ruuan pohjaan - haju levisi rappukäytävään. Yläkerrasta kuului askelten töminää ja aika ajoin riitelyä.

6) Pystyy itse tekemään omissa tiloissa ja omalla tontilla kaikenlaista askaretta. Kesäillat kuluvat mukavasti. Muurinpohjalettujen paistelu omalla pannulla juhannuksena ja muissa kesäjuhlissa - priceless :)

Vierailija
57/57 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen tekee omat valintansa asumisen suhteen; meille oli helppo valita esim sen välillä asuisimmeko vaikka Lauttasaaressa 100m2 uudessa kerrostaloasunnossa vai tässä ihanassa 250m2 okt:ssa n 25 km kauempana. Hinta on sama mutta meille asumisen laatu ihan toista.

Ei ole kyse statuksesta

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi yksi