Miksi ihmiset haluavat asua omakotitaloussa?
Henkilökohtaisesti en ymmärrä. Ihan kuin omakotitalossa asuminen mittaisi ihmisarvon. Kun kerron ettei omakotiasuminen kiinnosta, leimaannun rahattomaksi ressukaksi joka asuu olosuhteiden pakosta vuokramurjussa. Oikeasti minulla on arvokiinteistö, jonka hinnalla olisi saanut "ison omakotitalon hyvältä alueelta".
En vaan henkilökohtaisesti ymmärrä miksi kukaan sellaista haluaisi. Talon ylläpitohan menee toisesta työstä!
Joten omakotiasujat, kertokaa että mikä siitä omakotiasumisesta tekee niiiin paljon parempaa?
Kommentit (57)
"No tässä ketjussahan eduksi on sanottu että saa metelöidä niin paljon kuin haluaa. Ja jos naapuri kuuntelee koko kesän läpi päivisin iskelmäradiota niin että se kuuluu selkeästi teidän pihalle niin minkäs teet?"
No ei mitään tietenkään. Haja-asutuksella onneksi ei ole tätä ongelmaa myöskään.
Ei kuitenkaan tuo ole verrattavissa kerrostalomökään josta usein täälläkin valitetaan, naapuri saa hakata pattereita omassa kotonaan sen minkä lystää mutta se ei meitä haittaa.
[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 12:20"][quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 12:05"][quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 12:03"]
En ole ap, mutta minua ärsyttää se, että monet ihmiset kokevat omakotitalon olevan ainut asumistapa ja luulevat että kerrostalossa asutaan pakon sanelemista syistä, ei vapaaehtoisesti.
[/quote]
Mä en oo taas ikinä törmännyt vastaavaan.
En ole kuullut kenenkään puhuvan näin.
[/quote]En minäkään. Enkä ymmärrä miten AP voi olla niin pönttö, ettei ihan itse keksinyt omakotitaloasumisen hyviä puolia, että miksi jotkut hylkäävät asua omakotitalossa. Voi pyhä yksinkertaisuus. Ihan oli pakko kysyä. Voi luoja.
[/quote]#tykkäävät
[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 12:14"]
[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 12:08"]Minun mielestäni omakotiasujat eivät ole sen parempia kuin mitkä tahansa asujat.
Asuinpaikka ei määrittele ihmisen luonnetta ja parempi toista meistä ei ol
kukaan.
Millä mittarilla sellaista edes mitataan?
Tietenkin jotkut arvioivat ihmisiä varallisuuden mukaan..
Hyvä koti on siellä missä viihtyy, minä viihdyn omakotitalossa koska tykkään puuhastella rauhassa.
[/quote]
Ja okt tekee ihmisestä vauraan? Mun yksiön hinnalla (kaupunki Oulu) saa 10 kilometrin päästä oktn neljällä huoneella. Sijainti, sijainti ja sijainti.
[/quote]
Hei, ymmärsit väärin, en tarkoittanut, että omakoti asuminen tekee vauraan, vaan ihan sitä että jotkut arvioivat ihmisiä varallisuuden mukaan, huonosti ilmaisin, en osaa enempiä selitellä, mutta omakotitalossa asun ja kädestä suuhun elän.
Koska haluan oman pihan, enkä itse halua asua kerrostalossa. Pieni rivitaloasunto voisi vanhana olla sitten ihan jees. Ei mua häiritse toisten asumismuodot millään tavalla.
[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 12:16"]
[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 12:12"][quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 12:11"]
[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 12:07"][quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 12:06"]
Missä te oikein asutte jotka valitatte naapurien metelistä? :D Asun slummissa ja joskus kuuluu kolaus yläkerrasta.
[/quote]
Selaapa tätäkin palstaa, jatkuvasti on "naapuri tätä ja naapuri tuota. ".
Onhan se nyt ihan selvä että omakotitalossa asuminen on rauhallisempaa ja hiljaisempaa kuin rivi-tai kerrostalossa.
[/quote]
Mutta jos ongelmia tulee niihin mahdoton puuttua. Esim. Metelöivät naapurit, nudistinaapurit jne. Tosin haja-asutusalueella tätä ei tapahdu.
[/quote]
Ei omakotitalo-alueellakaan saa metelöidä 24/7. Voi silloin poliisit soittaa jos se häiritsee yleistä rauhaa. Nudistit nyt on aika harvassa anyways.
[/quote]
No tässä ketjussahan eduksi on sanottu että saa metelöidä niin paljon kuin haluaa. Ja jos naapuri kuuntelee koko kesän läpi päivisin iskelmäradiota niin että se kuuluu selkeästi teidän pihalle niin minkäs teet?
[/quote]
Niin sisätiloissa saa veivata vaikka karaokea klo 4 aamuyöllä eikä kukaan siitä häiriinny. Eikä kukaan tule kitisemään leikkivistä lapsista, suihkun käytöstä, pyykinpesusta, vessan vetämisestä, ym ym ym.
Tykkään siitä, että olen oman taloni ja pihani herra. Tykkään omasta rauhasta ja luonnosta ympärilläni (asumme siis taajaman ulkopuolella, ok-talo kaupungissa tuntuu lähes yhtä vieraalta kuin esim rivitalo). Kukaan ei höngi niskaan tai kyttää tekemisiä, melu ei haittaa puolin jos toisinkaan.
Meillä uusi omakotitalo maalla.ihana iso piha Ym..naapureita ei kovin lähellä..en vaihtaisi koskaan kerrostaloon tai rivariin..lainaa maksetaan saman verran kuin aikoinaan vuokraa,mutta Tää on joskus oma..en jaksaisi päivääkään jossain rivarissa,jossa koirankoppikin on suurempi,ku etu ja takapiha yhteensä..vieraiden auroille ei ole kunnolla tilaa Ym.typerät säännöt ja huonolla säkää vittumaiset tai riesana olevat naapurit..että tässä yksi syy,miksi ei kiinnosta..
Meillä uusi omakotitalo maalla.ihana iso piha Ym..naapureita ei kovin lähellä..en vaihtaisi koskaan kerrostaloon tai rivariin..lainaa maksetaan saman verran kuin aikoinaan vuokraa,mutta Tää on joskus oma..en jaksaisi päivääkään jossain rivarissa,jossa koirankoppikin on suurempi,ku etu ja takapiha yhteensä..vieraiden auroille ei ole kunnolla tilaa Ym.typerät säännöt ja huonolla säkää vittumaiset tai riesana olevat naapurit..että tässä yksi syy,miksi ei kiinnosta..
Ei mikään tee siitä parempaa.
Mutta se mitä itse arvostan on se tekeminen ja tila.
-haluan itse omistaa seinäni ja tärkein: päättää itse milloin ja miten asuntoani remontoidaan
-haluan oman pihan, enkä naapureita ihan kylkeen
-haluan asua maaseudulla
-haluan asua vanhassa hirsitalossa
-haluan asua edullisesti
Minulle mikään noista ei toteudu kerrostalo- tai rivitalo-osakkeessa.
Neliömäärä, ei naapureita.
Tuossa tärkeämmät.
Meillä ei ole paljonkaan nurmikkoa eikä kolattavaa aluetta, piha osaksi kalliota, metsää, nurmea yms.
Kaikkihan riippuu asunnosta ja sijainnista. Onhan se paikkakunnan slummi yleensä täynnä juoppoja, köyhiä, yh:ta. Harvoin vuokrakasarmilla rikkaat asuvat.
Toisaalta on aika hauska, kun jotkut rakentavat okt-talon, josta jo ulkopuolelta näkee, että on halvalla rakennettu, sisällä vielä paremmin ja sitten nämä kehuskelevat, että oma talo se pitää olla.
Mulla on okt-talo isolla tontilla keskustassa, paljon tilaa ja moni sanonut suoraan, että kadehtii taloamme.
Mä haluisin kerrostaloon Helsingin keskustaan. Se on mun unelma, vaikka asunkin okt-talossa. Ja tosiasiassahan mä saisin kaksion tai kolmion nykyisen talomme hinnalla eli vaatisi aikamoista rikastumista, että pääsen joskus omaan kt-asuntoon. Ehkä eläkeläisenä ostan yksiön. =)
Nyt kuitenkin asutaan onnellisena ok-talossa lasten takia.
Asun okt:ssa mm. siksi, ettei kukaan halua meitä seinänaapureikseen (lapset puhallinsoittajia, meillä on haukkuherkkä koira jne). Mutta satunpa myös tykkäämään pihalla puuhastelusta, jopa lumitöistä. Ja siitä, että voidaan vaikka juhlia läpi yön ja lämmittää vielä saunakin pikkutunneilla, eikä kukaan häiriinny :-)
Mulla puutarha on rakas harrastus, masentuisin varmasti jos pitäisi kökkiä jossain luukussa ilman omaa pihaa =)
Tilaa ja omaa reviiriä on paljon enemmän kun se oma yksityinen alue ulottuu uloskin. Saa autot omaan pihaan ym käytännön elämää helpottavaa.
Ei tartte kuunnella yläkerran kanta-astujien jytinää, ei seinänaapurien riitelyä tai rakastelua, ei sikailevien tyyppien sotkemia porraskäytäviä, ei ulkoiluvälineiden särkijötä jne. Sen sijaan saa olla pitkin tai poikin, saa soittaa ja laulaa mihin aikaan vuorokaudesta tahansa, lapset saavat leikkiä ja metelöidä omalla pihalla ilman että joku känisijä on heti valittamassa jne.
Suomalaiset nyt ovat vain omakotikansaa. Ei asuminen omakotitalossa tee ketään paremmaksi tai huonommaksi. Jokainen valitkoon itselleen parhaiten sopivan asumismuodot. Kun ikää tulee enemmän, voi hissillinen kerrostalo olla oiva ratkaisu, mutta niin kauan kuin jaksaa hoitaa talon ja puutarhan, nauttikaa siitä. Kerrostalossa hoidellaan sitten vain parvekekukkia.
[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 12:03"]
Miinuksena jos vaikka vessanpönttö hajois, ei voi soittaa vaan huoltonmiehelle
[/quote]
Itsekkö korjaat sen pytyn?! Ihan samalla lailla se putkari tulee sen pytyn korjaamaan omakotitaloon kuin kerrostaloon. Kerrostalossa toki eka huoltofirma ottaa oman siivunsa välistä, että saadaan hinta kohdalleen.
Minä haluan asua okt:ssa, koska:
Kukaan ei tule valittamaan jos aloitan siivoamisen aikaisin aamulla, kerrostalossa on hiljaisuus vielä kuuden aikaan, joten niin ei siellä voinut tehdä.
Lasten kiljuminen (vain taaperot 2kpl kiljuvat, esikoinen osaa kyllä olla kiljumatta) ei haittaa naapureita.
Iso puutarha ja tontti muutenkin.
Pihalla voi grillata, touhuta, soittaa musiikkia ja ilakoida muutenkin, ilman että joku siitä hermostuu.
Ei seinänaapureita.
Ei yhtiökokouksia.
Ei muista aiheutuvia haittoja.
Eikä okt:n hoitaminen ole mikään toinen työ. Vai huollatko sinä kokoajan sitä arvokiinteistöäsi? Ihme käsitys tuokin. Emme me kaikki missään maahan vajonneissa röttelöissä asu.
Itselleni puutarhanhoito on harrastus ja nautinto ja esim. lumityöt menevät kuntoilun piikkiin. Toki jos on luonnoltaan sellainen ettei pidä ulkoilusta, voi ne pakolliset pihatyöt olla "rankkoja", mutta ne nyt vain kuuluvat tähän pakettiin. Ja voihan sitä aina palkata jonkun tekemään lumityöt tai leikkaamaan nurmikon..
Itse en ole ikinä tavannut ketään, joka ajattelisi oman asumismuotonsa olevan ainoa hyvä asumismuoto. Luonnollisesti moni asuu sillä tavalla kuin itselleen sopii, mutta en ole koskaan tavannut ap:n kuvaamaa tilannetta. Korkeintaan joidenkin 60-70- vuotiaiden joukossa..
Keskiluokka asuu oktssa, rikkaammat pistää kesämökin.
[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 12:28"]Ei tartte kuunnella yläkerran kanta-astujien jytinää, ei seinänaapurien riitelyä tai rakastelua, ei sikailevien tyyppien sotkemia porraskäytäviä, ei ulkoiluvälineiden särkijötä jne.
[/quote]
Edelleen ihmettelen tämäntyyppisiä perusteluja. Missä joutuu näkemään ja kuulemaan tällaista?
Terveisin se slummissa asuva
[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 12:05"][quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 12:03"]
En ole ap, mutta minua ärsyttää se, että monet ihmiset kokevat omakotitalon olevan ainut asumistapa ja luulevat että kerrostalossa asutaan pakon sanelemista syistä, ei vapaaehtoisesti.
[/quote]
Mä en oo taas ikinä törmännyt vastaavaan.
En ole kuullut kenenkään puhuvan näin.
[/quote]En minäkään. Enkä ymmärrä miten AP voi olla niin pönttö, ettei ihan itse keksinyt omakotitaloasumisen hyviä puolia, että miksi jotkut hylkäävät asua omakotitalossa. Voi pyhä yksinkertaisuus. Ihan oli pakko kysyä. Voi luoja.