Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmiset haluavat asua omakotitaloussa?

Vierailija
13.05.2014 |

Henkilökohtaisesti en ymmärrä. Ihan kuin omakotitalossa asuminen mittaisi ihmisarvon. Kun kerron ettei omakotiasuminen kiinnosta, leimaannun rahattomaksi ressukaksi joka asuu olosuhteiden pakosta vuokramurjussa. Oikeasti minulla on arvokiinteistö, jonka hinnalla olisi saanut "ison omakotitalon hyvältä alueelta".

En vaan henkilökohtaisesti ymmärrä miksi kukaan sellaista haluaisi. Talon ylläpitohan menee toisesta työstä!

Joten omakotiasujat, kertokaa että mikä siitä omakotiasumisesta tekee niiiin paljon parempaa?

Kommentit (57)

Vierailija
1/57 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä haluan asua rauhassa, en kuunnella naapureiden mökää tai itse miettiä aiheutanko äänihaittaa. 

Ei tarvitse törmätä rapussa keneenkään, saa itse hoitaa pihan haluamaansa kuntoon. 

En itse haluaisi ikinä enää asua kerros-tai rivitalossa.

Vierailija
2/57 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, mä tykkään ettei ole seinänaapureita. Tykkään omasta pihasta ja kukkamaasta. Saan itse päättää kiinteistön asioista ilman minkään yhtiökokouksen mielipiteitä...

En mittaa ihmisarvoani asumismuodon kautta, enkä kenenkään muunkaan. En näe tarpeelliseksi mainostaa talomme arvoa/hintaa. Ja en *henkilökohtaisesti* ymmärrä, että mikä sun ongelmasi on?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/57 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun syyni omakotiasumiseen ovat

1) oma tupa, oma lupa

2) nautin tilasta, 180 neliöisiä rivareita ei ole tällä alueella saatavilla (taloudessa 6 hlöä)

3) oma piha, jossa lapset voivat leikkiä rauhassa

Talo on uusi, eikä ylläpitokorjauksia tms juurikaan ole. Lumityöt ja nurmikon leikkuu toki pitää hoitaa. Remontit ja isommat huoltotyöt ostan ammattilaisilta.

Vierailija
4/57 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvi haistella naapurin röökin lemuja, ei tarvi kuunnella muiden älämölöä. Saa itse möykätä miten tykkää jos haluaa.

Kukaan ei päätä mun puolesta mitä pihalleni laitan vai laitanko mitään.

Oma varasto. Ei muiden pyöriä tiellä ja lasten vaunut saan vaikka sisälle helposti.

Kolme ovea.

Kodinhoitohuone.

Oma tupa, oma lupa.

Miinuksena jos vaikka vessanpönttö hajois, ei voi soittaa vaan huoltonmiehelle

Vierailija
5/57 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ap, mutta minua ärsyttää se, että monet ihmiset kokevat omakotitalon olevan ainut asumistapa ja luulevat että kerrostalossa asutaan pakon sanelemista syistä, ei vapaaehtoisesti.

Vierailija
6/57 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi puuhastella monenlaista, vaikkapa rakentaa oman puuveneen omassa pihassa. Loppukesästä myös marjat, omenat ja luumut sekä kasvimaan sato onnellistuttaa. Talvisin voi monessa huoneessa nauttia elävän tulen tanssista. Siinäpä tärkeimmät lisäykset muiden kommentteihin.

Vierailija
7/57 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei aplla ole ongelmaa, kunhan tahdon keskustella.

Vierailija
8/57 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 12:03"]

En ole ap, mutta minua ärsyttää se, että monet ihmiset kokevat omakotitalon olevan ainut asumistapa ja luulevat että kerrostalossa asutaan pakon sanelemista syistä, ei vapaaehtoisesti.

[/quote]

Mä en oo taas ikinä törmännyt vastaavaan. 

En ole kuullut kenenkään puhuvan näin. 

Vierailija
9/57 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä te oikein asutte jotka valitatte naapurien metelistä? :D Asun slummissa ja joskus kuuluu kolaus yläkerrasta.

Vierailija
10/57 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 12:06"]

Missä te oikein asutte jotka valitatte naapurien metelistä? :D Asun slummissa ja joskus kuuluu kolaus yläkerrasta.

[/quote]

Selaapa tätäkin palstaa, jatkuvasti on "naapuri tätä ja naapuri tuota. ".

Onhan se nyt ihan selvä että omakotitalossa asuminen on rauhallisempaa ja hiljaisempaa kuin rivi-tai kerrostalossa. 

Vierailija
11/57 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 12:06"]

[/quote]

Onhan se nyt ihan selvä että omakotitalossa asuminen on rauhallisempaa ja hiljaisempaa kuin rivi-tai kerrostalossa. 

Vierailija
12/57 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 12:03"]Ei tarvi haistella naapurin röökin lemuja, ei tarvi kuunnella muiden älämölöä. Saa itse möykätä miten tykkää jos haluaa.

Kukaan ei päätä mun puolesta mitä pihalleni laitan vai laitanko mitään.

Oma varasto. Ei muiden pyöriä tiellä ja lasten vaunut saan vaikka sisälle helposti.

Kolme ovea.

Kodinhoitohuone.

Oma tupa, oma lupa.

Miinuksena jos vaikka vessanpönttö hajois, ei voi soittaa vaan huoltonmiehelle

[/quote]

En tiedä millaisessa paikassa olet asunut, itse en ole koskaan törmännyt vastaaviin ongelmiin. Meillä on paksut kiviseinät, joten seinänaapurista ei kyllä ole haittaa. Omat varastot löytyy, rapussa vaunuille paikka. Myös kodinhoitohuone löytyy. (Sekä huone palvelijalle omalla uloskäynnillä :D)

Vierailija
13/57 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestäni omakotiasujat eivät ole sen parempia kuin mitkä tahansa asujat.

Asuinpaikka ei määrittele ihmisen luonnetta ja parempi toista meistä ei ole kukaan.

Millä mittarilla sellaista edes mitataan? 

Tietenkin jotkut arvioivat ihmisiä varallisuuden mukaan..

Hyvä koti on siellä missä viihtyy, minä viihdyn omakotitalossa koska tykkään puuhastella rauhassa.

Vierailija
14/57 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 12:07"][quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 12:06"]

[/quote]

[/quote]

Mutta jos ongelmia tulee niihin mahdoton puuttua. Esim. Metelöivät naapurit, nudistinaapurit jne. Tosin haja-asutusalueella tätä ei tapahdu.

Vierailija
15/57 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 12:11"]

[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 12:07"][quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 12:06"]

[/quote]

[/quote]

Mutta jos ongelmia tulee niihin mahdoton puuttua. Esim. Metelöivät naapurit, nudistinaapurit jne. Tosin haja-asutusalueella tätä ei tapahdu.

[/quote]

Ei omakotitalo-alueellakaan saa metelöidä 24/7. Voi silloin poliisit soittaa jos se häiritsee yleistä rauhaa.  Nudistit nyt on aika harvassa anyways.

Vierailija
16/57 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 12:08"]Minun mielestäni omakotiasujat eivät ole sen parempia kuin mitkä tahansa asujat.

Asuinpaikka ei määrittele ihmisen luonnetta ja parempi toista meistä ei ole kukaan.

Millä mittarilla sellaista edes mitataan? 

Tietenkin jotkut arvioivat ihmisiä varallisuuden mukaan..

Hyvä koti on siellä missä viihtyy, minä viihdyn omakotitalossa koska tykkään puuhastella rauhassa.

[/quote]

Ja okt tekee ihmisestä vauraan? Mun yksiön hinnalla (kaupunki Oulu) saa 10 kilometrin päästä oktn neljällä huoneella. Sijainti, sijainti ja sijainti.

Vierailija
17/57 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 12:12"][quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 12:11"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Ei omakotitalo-alueellakaan saa metelöidä 24/7. Voi silloin poliisit soittaa jos se häiritsee yleistä rauhaa.  Nudistit nyt on aika harvassa anyways.

[/quote]

No tässä ketjussahan eduksi on sanottu että saa metelöidä niin paljon kuin haluaa. Ja jos naapuri kuuntelee koko kesän läpi päivisin iskelmäradiota niin että se kuuluu selkeästi teidän pihalle niin minkäs teet?

Vierailija
18/57 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan tilaa, sellaisia kerrostaloasuntoja ei ole olemassa (no on..) johon mahtuisi kaikki se, mitä haluan.  Lisäksi kellari ja autotalli ovat mulle tärkeitä. Saisin varmaan tosi pienen asunnon, jos laittaisin siihen kuukausittain saman määrän rahaa, kuin mitä nyt menee tähän taloon.  Lisäksi haluan asua maalla, täällä ei kerrostaloja juurikaan ole.  Mun puolesta ihmiset saavat asua missä haluavat, kun kaikilla on omat tarpeensa asumisen suhteen.

Vierailija
19/57 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
20/57 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikissa asumismuodoissa on hyvät ja huonot puolensa. itse olen asunut niin kerros-, rivi- kuin omakotitalossakin ei kaupungeissa ja kunnissa.

Nykyinen, ja sitä edellinen asunto on omakotitalo. Arvostan siiinä asumisen vapautta ja täydellistä päätösvaltaa oman kiinteistön suhteen. Muille ei kuulu mitä talolle tai pihalle teen.

Kääntöpuolena on sitten tietysti täydellinen vastuu kaikista asioista. Ei ole taloyhtiötä eikä huoltomiestä, vaan itse on kaikki tehtävä ja kaikesta itse maksettava.

Maku- ja arvostuskysymys. Ei täysin mahdotonta muukaan asumismuoto olisi, mutta ei sopivia tällä alueella edes ollut tarjolla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän viisi