Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äitiyslomalainen, miten pääset aamulla suihkuun

Vierailija
12.05.2014 |

vauvalta? Tämä kysymys on niille joiden vauva on niin pieni että sitteri ei tuu kyseeseen. Kiitos!

Kommentit (72)

Vierailija
61/72 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 13:09"]

Meillä vauvat on opetettu siihen, että he voivat joskus olla hetken yksin. Ainutkaan vauva ei ole osoittautunut terroristiksi, joka yrittää tuhota perheen kodin sillä välin kun olen suihkussa sen noin 5 min, mitä aikaa kuluu. Talvella ihoni on kuiva, joten rasvaukset hoidan vaikka keittiössä vauvan köllötellessä lattialla, jos hän ei ole nukkumassa.

Selittäkää minulle tyhmälle, miksi vauva estää pääsyn suihkuun?

[/quote]

Alapeukku tuli siitä, että vauvoille ei voi "opettaa" yksinoloa. Yksinolon sietokyky on sidoksissa temperamenttiin.

Vierailija
62/72 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsinkiläinen 1800-luvun köyhälistökin on ollut taitavampaa ja osaavampaa lasten hoitamisessa kuin nykyinen av-sukupolvi... ei hitto mitkä naurut ap:n kyssäristä sai! Näin ennen vanhaan:

"Helsinkiläisellä köyhälistöllä oli 1800-luvulla tapana hoitaa lastenhoitopulmat näin: vauva kapaloitiin tiukaksi paketiksi ja ripustettiin seinälle roikkumaan tai laskettiin pärekoriin. Näin äidin ei tarvinnut kantaa painavaa nyyttiä käsivarrellaan."

http://www.hs.fi/kaupunki/Lastenvaunut+vapauttivat+perheenäidit+kaupungille/a1395396101130

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/72 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli ns. suuritarpeinen vauva (mahavainen ja uniongelmainen). En pystynyt käymään aamusuihkussa. Vauva alkoi heti huutamaan, jos sen laski lattialle. Sitterissä alkoi huutamaan. Ei nukkunut kuin sylissä tai ulkona liikkuvissa vaunuissa. Yöllä nukkui ainoastaan minun vieressä, tosin alkuun nukkui vain yölläkin niin että minä tai mieheni hytkyteltiin sitä sylissä. Kävin suihkussa iltaisin miehen ollessa kotona ja aamulla pesin vain pikaisesti naaman ja kainalot vauvan huutaessa vieressä.

Oli alkuun tosi suuri pettymys, kun vauva ei ollutkaan sellainen että se vaan syö ja nukkuu. Minun vauva vain söi ja huusi. Ei todellakaan ollut helppoa ja leppoista.

Sitten kun oppi sitteriin, niin pystyi käymään suihkussa sitteri mukana. Nykyään käyn suihkussa vasta kun vauva on yöunilla (ikää vauvalla 10kk).

Vierailija
64/72 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 15:18"]

Voihan vauvan siksi aikaa jättää omaan sänkyyn köllöttelee jos ei itke.Tai paksun viltin päälle matolle. Mihin naiset ennen laittoivat vauvan kun lypsivät lehmät ja tekivät muut työt. Miehetkään ei paljoa autellu se oli vaan pärjättävä.

[/quote]
Ennenvanhaan ei asuttu kolmistaan ydinperheissä. Oli mummoja, vaareja ja pikkupiikoja kenelle luo lapsi jätettiin kun mentiin navetalle. Lisäksi oli sellainen tapa kuin "lapsivuodeaika" jolloin synnyttänyt ja vastasyntynyt saivat levätä. Toki niitä arjen sankaritarinoita kerrotaan kun joku on synnyttänyt perunanpellon laitaan ja jatkanut vaan töitä mutta kyllä useimmiten ihmisten annettiin levätä kun niitä auttajiakin oli enemmän. Silloin peseydyttiinkin vaan kertaviikkoon, pitäiskö palata siihenkin?

Vierailija
65/72 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leikkikehä on tosi hyvä. Toimii myös taaperovaiheessa. Varsinkin kun sen sisustaa vauvalle mukavaksi (pehmusteet ja lelut), viihtyy vauva siellä hyvin äidin suihkun ajan. Meillä leikkikehä on olohuoneessa, joten laitan suihkussa käynnin ajaksi tv:n tai musiikin päälle vauvalle niin hänelle ei tule niin yksinäinen olo. En ymmärrä, miten muut pärjää ilman leikkikehää.

Vierailija
66/72 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis miten ihmeessä joku voi likaantua yön aikana niin, että myös aamulla pitää käydä suihkussa? Itse ainakin olen täysin freesi aamulla, kun illalla olen suihkussa käynyt. Toki ymmärtäisin jos kävisit yöllä töissä, mutta kerrot olevasi äitiyslomalla...

Vierailija
67/72 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niitä vauvoja tarvitse koko ajan viihdyttää. Tottuvat siihen ja eivät sitten viihdy yksin hetkeäkään.

Mä ihan oikeasti ihmettelen miten äideillä ei ole muka aikaa mihinkään kun vauva on pieni. Kyllä mulla vain oli ja olin vielä YH.

Vierailija
68/72 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ennen ei vauvoja sylissä kyllä aina pidelty. Niin paljoa työtä oli. Ei oltu uusavuttomia. Nykyään ei pystytä edes vessassa käymään kun on vauva.

Vierailija
69/72 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 15:43"]

Siis miten ihmeessä joku voi likaantua yön aikana niin, että myös aamulla pitää käydä suihkussa? Itse ainakin olen täysin freesi aamulla, kun illalla olen suihkussa käynyt. Toki ymmärtäisin jos kävisit yöllä töissä, mutta kerrot olevasi äitiyslomalla...

[/quote]

Mistä päättelet, että kaikki käy illalla suihkussa? Jokainen elää tavallaan.

Vierailija
70/72 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ihmettelen teitä. Meillä vauva 2 viikkoa ja herää just maraton valvomiseen ku ittiä väsyttää eniten. Valvoo sen pari h putkeen ja ajottaa sen just siihen ku ruoka on valmis tai haluaa tehä jotain. Olen hyvin väsynyt yövalvomisista vaikka mies herää myös välillä vaihtamaan vaippaa. Öisin nukun 9 tuntia 3 tunnin pätkissä, mutten pääse syvään uneen ollenkaan.

Suihkussa käyn iltaisin vaikkei sillä ole merkitystä kun vauva puklaa ja kusee päälle heti yöllä tai viim. Aamulla

vauva on ns. Helppo silti tää on hemmetin väsyttävää. Kyl aika kultaa muistot äideiltä nopeeta en muista ees synnytystä. Ei ihme ettei kukaan muista haastavaa vauvaa

Vierailija
71/72 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ihmettelen teitä. Meillä vauva 2 viikkoa ja herää just maraton valvomiseen ku ittiä väsyttää eniten. Valvoo sen pari h putkeen ja ajottaa sen just siihen ku ruoka on valmis tai haluaa tehä jotain. Olen hyvin väsynyt yövalvomisista vaikka mies herää myös välillä vaihtamaan vaippaa. Öisin nukun 9 tuntia 3 tunnin pätkissä, mutten pääse syvään uneen ollenkaan.

Suihkussa käyn iltaisin vaikkei sillä ole merkitystä kun vauva puklaa ja kusee päälle heti yöllä tai viim. Aamulla

vauva on ns. Helppo silti tää on hemmetin väsyttävää. Kyl aika kultaa muistot äideiltä nopeeta en muista ees synnytystä. Ei ihme ettei kukaan muista haastavaa vauvaa

Vierailija
72/72 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvahan on suorastaan helppo nakki. Syöttö, ja uninen vauva pinnikseen. Välioven voi jättää auki, niin kuulet, jos itku alkaa. Suihkun lähelle varaat pyyhkeen valmiiksi, niin voit tulla hätiin, jos vauvaa alkaa itkettää. Ei se vauva 20-30 sekunnin itkusta ehdi rikki mennä ;-)

Astetta hankalammaksi yhtälö käy, kun lapsi on tolkuttomassa taaperoiässä. Kauhea meno joka suuntaan ropelehtimaan, muttei pätkänkään vertaa tolkkua päässä. Silloin pyrin ajoittamaan suihkut siihen, kun mies oli aamulla vielä kotona. Tai ilta-aikaan. Tai otin lapsen suihkuun yhtä aikaa, taaperosta on ihkua istua lattialla (jos ei sulla ole lattialämmitystä, jumppa-alusta on hyvä eristen kylmän klinkkerin ja lapsen pepun väliin) roplaamassa kylpyleluja samalla, kun sinä peseydyt. Lopuksi kuivaat molemmat ja puet itsesi ja lapsen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kuusi