Äitiyslomalainen, miten pääset aamulla suihkuun
vauvalta? Tämä kysymys on niille joiden vauva on niin pieni että sitteri ei tuu kyseeseen. Kiitos!
Kommentit (72)
[quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 12:55"]
[quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 12:52"]
[quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 11:48"]
Meillä vauva ei nukkunut päiväunia ensimmäiseen 10 kuukauteen ja huusi välittömästi jos sen laski alas. Ei känissyt vaan kirkui niinku päätä ois irrotettu. Riippumatta siitä minne sen laski. Joten vauvalta suihkuun pääseminen ei ole aina ihan itsestäänselvyys!
Itse en käynyt suihkussa paitsi kun mies oli kotona. Enpä käynyt missään muuallakaan, niin ei ollut niin väliksi. Välillä mulla oli vauva sylissä suihkussa. Eihän sillon voi pestä itteään niin hyvin, mutta sentään jotenkin ! Sitten netissä on jotain suihkuun tarkoitettuja kantoliinoja olemassa, mutta mulla ei ole niistä itsellä mitään kokemusta.
Jos kuulostaa tutulta niin homman nimi on "suuritarpeinen vauva". Sori kun avaudun tästä aina näihin ketjuihin, mutta itselleni tuon sanaparin löytäminen kuvaamaan vauvaani oli tärkeä asia kaiken kannalta. Mietin aika monesti että onko mun elämä nyt ikuisesti tällaista, etten pysty täyttämään mitään perustarpeitani enää yksin. 10 kuukauden jälkeen kaikki alkoi helpottaa. Oli se kyllä yhdenlainen mankeli.
[/quote]
Terve vauva ei huuda aina! Jos vauvan on paha olla makuullaan niin syynä on yleensä joko allergiat tai refluksi. Eli ei muuta kuin osaavalta lääkäriltä aikaa varaamaan.
t. Kokemuksen syvällä äänellä.
[/quote]
Samaa mieltä. Jotain on vialla, jos vauva huutaa eikä nuku lainkaan päiväunia 10 kuukauden ajan.:O
[/quote]
Mun vauva ainakin nukku ihan makoisasti niin sängyssä kuin sylissäkin, kunhan vaan oli koko ajan kosketuksissa kanssani (tai isänsä kanssa). Jos yritin siitä johonkin hiippailla, niin heräsi itkemään. Ei ollut mitään pikkukitinää, vaan ihan kauheaa kirkumista. Oli juurikin "suuritarpeinen vauva". Ei sitä nyt kymmentä kuukautta kestänyt, mutta useampi kuitenkin. Kävin suihkussa kun mies oli kotona.
En nähnyt tarpeelliseksi karaista vauvaa hylkäämällä, kun se selvästi siitä kärsi. Oikein iloinen ja reipas poika siitä on kasvanut, ei ole mitenkään liikaa kiinni minussa ja vuoden iästä asti on nukkunut oikein esimerkillisesti omassa sängyssä. Vauvoissa on eroja, useimmat varmasti pärjäävät ihan hyvin muutaman minuutin itsekseen, mutta eivät kaikki.
Ap:lle jaksamista. Meillä toimi kyllä muistaakseni 3 kk iästä asti baby björnin sitteri matalimmalla asetuksella (tai sitten se viltillä köllöttely kylppärin lattialla). Siihen asti suihkuttelin iltaisin. Yksinhuoltajana olisin ehkä suihkutellut vauva sylissä, tai sitten olisi vain pitänyt ottaa vauva kylppäriin ja kestää sitä huutoa.
[quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 15:44"]
Ei niitä vauvoja tarvitse koko ajan viihdyttää. Tottuvat siihen ja eivät sitten viihdy yksin hetkeäkään.
Mä ihan oikeasti ihmettelen miten äideillä ei ole muka aikaa mihinkään kun vauva on pieni. Kyllä mulla vain oli ja olin vielä YH.
[/quote]
Kaikki vauvat eivät ole samanlaisia. Yksin jäämisestä hätääntyvä vauva ei siitä reipastu, että kokee jatkuvaa hylkäämistä. Perusturvallisuus kehittyy pikkuhiljaa ja kun alkaa maailmaa paremmin hahmottaa (objektipysyvyys kehittyy yms.) niin niitä erojakin alkaa kestää.
[quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 15:54"]
Vauvahan on suorastaan helppo nakki. Syöttö, ja uninen vauva pinnikseen. Välioven voi jättää auki, niin kuulet, jos itku alkaa. Suihkun lähelle varaat pyyhkeen valmiiksi, niin voit tulla hätiin, jos vauvaa alkaa itkettää. Ei se vauva 20-30 sekunnin itkusta ehdi rikki mennä ;-)
Astetta hankalammaksi yhtälö käy, kun lapsi on tolkuttomassa taaperoiässä. Kauhea meno joka suuntaan ropelehtimaan, muttei pätkänkään vertaa tolkkua päässä. Silloin pyrin ajoittamaan suihkut siihen, kun mies oli aamulla vielä kotona. Tai ilta-aikaan. Tai otin lapsen suihkuun yhtä aikaa, taaperosta on ihkua istua lattialla (jos ei sulla ole lattialämmitystä, jumppa-alusta on hyvä eristen kylmän klinkkerin ja lapsen pepun väliin) roplaamassa kylpyleluja samalla, kun sinä peseydyt. Lopuksi kuivaat molemmat ja puet itsesi ja lapsen.
[/quote]
Lapsissa tosiaan on eroja. Meidän eka puolivuotinen oli infernaalinen, mutta nyt puolitoista vuotiasta taaperoa kotona hoitaessa elämäni ei ole koskaan ollut näin stressitöntä ja mukavaa. Toivottavasti tästä on lohtua kaikille teille, joilla on suuritarpeinen vauva. Se tilanne voi sitten yllätävän nopeastikin helpottua ja elämä alkaa uudestaan.
En edelleenkään tajua tuota aamusuihkujuttua. Jos ei käy illalla suihkussa, niin silloinhan menee likaisena nukkumaan, yöks! Kaikki hiet ja ruuan käryt tarttuis lakanoihin ym. Ja kaikki muukin lika päivän ajalta. Kuvottavaa!
Meillä vauva seuraili kun tein kotitöitä. Leivoinkin ja kaikkea. Toki pitelin aina sylissäkin ja annoin läheisyyttä. Voi sitä aikaa:)
[quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 14:38"]
[quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 11:02"]vauvalta? Tämä kysymys on niille joiden vauva on niin pieni että sitteri ei tuu kyseeseen. Kiitos!
[/quote]
Mitä järkeä käydä aamulla suihkussa???
[/quote]
haisuli
[quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 15:43"]
Siis miten ihmeessä joku voi likaantua yön aikana niin, että myös aamulla pitää käydä suihkussa? Itse ainakin olen täysin freesi aamulla, kun illalla olen suihkussa käynyt. Toki ymmärtäisin jos kävisit yöllä töissä, mutta kerrot olevasi äitiyslomalla...
[/quote]
haisuli
Mä oon käyny silloin kun mies bon kotona. Ja jos se ei ole mahdollista, vauva mukaan kylppäriin ja pika suihku.
[quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 11:03"]
Otan kopassa mukaan kylppäriin.
[/quote]
Tai sit vauva nukkuu sängyssään.
Meillä on vauva olla pienestä asti sitterissä- tai vaunuissakin voi köllötellä sen aikaa.
Vaavi-sänky oli näppärä. Helposti sai vauvan mukaan suihkuun ja sitten sitterissä. Babybjörniin ainakin voi laittaa jo varsin pienen.
hmm...mitä siellä suihkussa menee aikaa...max 5 min. Vauva on se ajan selvinnyt hengissä omassa sängyssään.
Voi taas tätä uusavuttouuden huippua...
Jos vauva hereillä, laitan turvaistuimeen ja otan mukaan kylppäriin. Jos juuri nukahtanut, jätän sänkyynsä/vaunuihin nukkumaan ja käyn nopeasti.
Oota kun lapsesi on taapero, vauva on vielä helppo :) ei lapsi saa traumoja vaikka hetken makoilisi lattialla tai omassa sängyssä ihan yksin, mitä pahaa sille siellä voi sattua? Jos vauva on niin pieni, että se ei voi olla sitterissä, niin todennäköisesti se ei myöskään kykene itseään esim. lattialla vahingoittamaan. Ja jos lapsi itkee kun äiti on suihkussa, niin äidillä siinä taitaa loppupeleissä olla kumminkin se suurin hätä :)
"Oota kun lapsesi on taapero," Eikö taaperot käy suihkussa? ;). Ihan vaan vinkkinä: taaperon voi ottaa mukaan suihkuun.
Ja alkuperäiseen: vauva joko nukkuu omassa sängyssään tai on peiton päällä lattialla kylppärin oven edustalla pitämässä seuraa minulle
En ole äiti. Ihmettelen, että eikö vauva nuku niin paljon, että helposti voi suihkussa käydä. Ja voihan oven jättää auki, jotta kuulee, jos jotain silläkin aikaa ehtii tapahtumaan.
[quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 15:43"]Siis miten ihmeessä joku voi likaantua yön aikana niin, että myös aamulla pitää käydä suihkussa? Itse ainakin olen täysin freesi aamulla, kun illalla olen suihkussa käynyt. Toki ymmärtäisin jos kävisit yöllä töissä, mutta kerrot olevasi äitiyslomalla...
[/quote]
sulla ei taida olla lapsia :D jos on ni ei ainakaan päälle kusevaa ja paskovaa poika vauvaa joka puklaa olalle tai syliin ja lakanat ihan puklussa kaiken aikaa. Kusee läpi ku ykköskoon vaipat on vielä hieman liian isoja :D
ei saakeli ku tullaan pätemään aiheesta josta ei tiietä hevon vittua. Harsoja ei aina kerkee eteen ku puklu tulee tunnin kahen päästä ruokakailusta