Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äitiyslomalainen, miten pääset aamulla suihkuun

Vierailija
12.05.2014 |

vauvalta? Tämä kysymys on niille joiden vauva on niin pieni että sitteri ei tuu kyseeseen. Kiitos!

Kommentit (72)

Vierailija
41/72 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienet on murheet. Minäkin suosittelen relaamista, lapsi kasvaa ja eteesi tulee ihan oikeita ongelmia ja silloin olet pulassa jos ongelmanratkaisukykysi ja stressitasosi ovat tuota tasoa.

Vierailija
42/72 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 vuotias tulee mukaan suihkuun ja vauva kaukaloon ihmettelemään pesukonetta. Eikä tartte edes pitää kiirettä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/72 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän sitteri on sellainen säädettävä ja siinä on kyllä köllötelty ihan vastasyntyneestä lähtien! Suihkussa käyn mieluiten kun vauva nukkuu, jos se ei ole mahdollista niin sitten vauva on aina ollut sitterissä kylpyhuoneen lattialla. Hoituu ilmakylvyt samalla lämpimässä kylpyhuoneessa! Nyt isompana on myös syöttötuoli nostettu toisinaan kylppäriin!

Vierailija
44/72 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ÖÖ, no olen käynyt suihkussa, kun vauva nukkuu. Henkilökohtainen hygieniani ei vaadi sitä, että suihkuun pitää aina päästä esim. tasan klo 7.07. Tai jos nyt joskus on pakko päästä suihkuun, niin vauva esim. makaa pyyhkeen päällä lattialla. Jos ei kerta sitterissäkään vielä voi olla (?), niin sitten ei ilmeisesti vielä liikukaan. 

"Vaikeampaa" nyt sitten on tehdä omia juttujaan, kun lapsi liikkuu jo nopeasti, mutta on vielä ns. päätön ja onnettomuusaltis. Mutta kyllä suihkussakäynti on silloinkin onnistunut - jos ei yksin, niin taaperon kanssa. :)

Vierailija
45/72 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 11:16"]

En käy aamuisin...

[/quote]

haisuli

Vierailija
46/72 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 11:48"]

Meillä vauva ei nukkunut päiväunia ensimmäiseen 10 kuukauteen ja huusi välittömästi jos sen laski alas. Ei känissyt vaan kirkui niinku päätä ois irrotettu. Riippumatta siitä minne sen laski. Joten vauvalta suihkuun pääseminen ei ole aina ihan itsestäänselvyys! 

Itse en käynyt suihkussa paitsi kun mies oli kotona. Enpä käynyt missään muuallakaan, niin ei ollut niin väliksi. Välillä mulla oli vauva sylissä suihkussa. Eihän sillon voi pestä itteään niin hyvin, mutta sentään jotenkin ! Sitten netissä on jotain suihkuun tarkoitettuja kantoliinoja olemassa, mutta mulla ei ole niistä itsellä mitään kokemusta.

Jos kuulostaa tutulta niin homman nimi on "suuritarpeinen vauva". Sori kun avaudun tästä aina näihin ketjuihin, mutta itselleni tuon sanaparin löytäminen kuvaamaan vauvaani oli tärkeä asia kaiken kannalta. Mietin aika monesti että onko mun elämä nyt ikuisesti tällaista, etten pysty täyttämään mitään perustarpeitani enää yksin. 10 kuukauden jälkeen kaikki alkoi helpottaa. Oli se kyllä yhdenlainen mankeli. 

[/quote]

Terve vauva ei huuda aina! Jos vauvan on paha olla makuullaan niin syynä on yleensä joko allergiat tai refluksi. Eli ei muuta kuin osaavalta lääkäriltä aikaa varaamaan.

t. Kokemuksen syvällä äänellä.

Vierailija
47/72 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 12:52"]

Meillä vauva ei nukkunut päiväunia ensimmäiseen 10 kuukauteen ja huusi välittömästi jos sen laski alas. Ei känissyt vaan kirkui niinku päätä ois irrotettu. Riippumatta siitä minne sen laski. Joten vauvalta suihkuun pääseminen ei ole aina ihan itsestäänselvyys! 

Itse en käynyt suihkussa paitsi kun mies oli kotona. Enpä käynyt missään muuallakaan, niin ei ollut niin väliksi. Välillä mulla oli vauva sylissä suihkussa. Eihän sillon voi pestä itteään niin hyvin, mutta sentään jotenkin ! Sitten netissä on jotain suihkuun tarkoitettuja kantoliinoja olemassa, mutta mulla ei ole niistä itsellä mitään kokemusta.

Jos kuulostaa tutulta niin homman nimi on "suuritarpeinen vauva". Sori kun avaudun tästä aina näihin ketjuihin, mutta itselleni tuon sanaparin löytäminen kuvaamaan vauvaani oli tärkeä asia kaiken kannalta. Mietin aika monesti että onko mun elämä nyt ikuisesti tällaista, etten pysty täyttämään mitään perustarpeitani enää yksin. 10 kuukauden jälkeen kaikki alkoi helpottaa. Oli se kyllä yhdenlainen mankeli. 

[/quote]

Terve vauva ei huuda aina! Jos vauvan on paha olla makuullaan niin syynä on yleensä joko allergiat tai refluksi. Eli ei muuta kuin osaavalta lääkäriltä aikaa varaamaan.

t. Kokemuksen syvällä äänellä.

[/quote]

Samaa mieltä. Jotain on vialla, jos vauva huutaa eikä nuku lainkaan päiväunia 10 kuukauden ajan.:O

Vierailija
48/72 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 11:38"]

Laitan taaperon omaan sänkyynsä, jätän kylppärin oven auki ja menen suihkuun. Suihkussa menee muutama minuutti. Yleensä kyllä menen illalla suihkuun koko perheen kanssa. :)

[/quote]

Miksi tätä on alapeukutettu? Jos taapero on pari minuuttia omassa sängyssään ja näkee minut koko ajan niin mikä siinä on kamalaa? Vai onko vika koko perheen voimin suihkussa olemisessa? Peseydytään ja lähdetään pois, kuuluu rutiineihin. :)

Vierailija
49/72 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin sitterissä kylppäriin esikoisen, mutta toinen on saanut nukkua tai pötköttää sängyssä. Ovi auki.

Vierailija
50/72 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

vastasyntyneen otin vaan kopassa pesuhuoneeseen. Jossain vaiheessa kun vauva oli jo isompi ja tunki lattialta mukaan niin laitoin sen syöttötuoliin istumaan ja katsomaan kun mä kävin suihkussa. Annoin jotain tavaroita käteen ihmeteltäväksi :)

Ja turha muuten haukkua ap:ta, mulla ainakin aivot hapertui vauvan kanssa, en edes omaa osoitetta aina muistanut. Syöttötuolivinkin sain kaverilta, ennen sitä virittelin jotain pyykkitelineitä ja muita esteratoja vauvan ja mun välille. Itse en kyllä sitä olisi keksinyt, olin vaan jotenkin niin pihalla koko vauvan ensimmäisen elinvuoden. ÄÖ nousi normaaliksi sit kun imetys loppui.

Vierailija
51/72 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

vastasyntyneen otin vaan kopassa pesuhuoneeseen. Jossain vaiheessa kun vauva oli jo isompi ja tunki lattialta mukaan niin laitoin sen syöttötuoliin istumaan ja katsomaan kun mä kävin suihkussa. Annoin jotain tavaroita käteen ihmeteltäväksi :)

Ja turha muuten haukkua ap:ta, mulla ainakin aivot hapertui vauvan kanssa, en edes omaa osoitetta aina muistanut. Syöttötuolivinkin sain kaverilta, ennen sitä virittelin jotain pyykkitelineitä ja muita esteratoja vauvan ja mun välille. Itse en kyllä sitä olisi keksinyt, olin vaan jotenkin niin pihalla koko vauvan ensimmäisen elinvuoden. ÄÖ nousi normaaliksi sit kun imetys loppui.

Vierailija
52/72 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vauvat on opetettu siihen, että he voivat joskus olla hetken yksin. Ainutkaan vauva ei ole osoittautunut terroristiksi, joka yrittää tuhota perheen kodin sillä välin kun olen suihkussa sen noin 5 min, mitä aikaa kuluu. Talvella ihoni on kuiva, joten rasvaukset hoidan vaikka keittiössä vauvan köllötellessä lattialla, jos hän ei ole nukkumassa.

Selittäkää minulle tyhmälle, miksi vauva estää pääsyn suihkuun?

Vierailija
53/72 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, kiitos tuosta syöttötuolivinkistä! Mullakin on lähinnä sellainen ongelma että vauva konttaa aina mukaan suihkuun. Olis ihana saada suihkurauha!

Vierailija
54/72 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvani ei hereillä viihdy suihkun ajan yksin, enkä viitsi huudattaa, joten käyn iltaisin suihkussa kun mies on kotona. Päiväuniajat käytän tiukasti gradun tekoon. 

Vierailija
55/72 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä menen suihkuun kun vauva nukkuu päikkäreitä n kl12 alkaen. Mikä haisuli?!? Sama kai se, meneekö sinne suihkuun aamulla, päivällä, illalla vai yöllä, yhtä vähän luulisi haisevan! Ei tää viihdy yksin vaan itkee perään. Kylppäriin ei mahdu kuin pytty ja suihkukaappi, ei edes sitteriä. Ovi auki keittiöön ei viitsisi suihkutella, ettei kosteus pilaa taloa.

Vierailija
56/72 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 11:02"]vauvalta? Tämä kysymys on niille joiden vauva on niin pieni että sitteri ei tuu kyseeseen. Kiitos!

[/quote]

Mitä järkeä käydä aamulla suihkussa???

Vierailija
57/72 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Voi, niin tuttua minullekin. Esikoiseni oli samalainen, enkä pystynyt jättämään häntä yksin huutamaan, joten suihkussa kävin, kun mies oli kotona. Valtavan raskasta aikaa. Vielä vuosia jälkikäteen ajateltunakin esikoisen vauvavuosi tuntuu kestäneen ikuisuuden...

Kuopus oli helpompi, ja silloinkin jos sattui itkemään, niin suihkuttelin itse itkusta huolimatta, vauva suihkukopin vieressä ensin kaukalossa, sitten sitterissä.

Vierailija
58/72 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taisin ilmaista itseäni epäselvästi. Yritin sanoa, että vauva huusi välittömästi suoraa huutoa jos sen laski alas. Muuten se oli äärettömän hyväntuulinen, tarvitsi vaan jatkuvaa ihokosketusta viihtyäkseen. Suurin turhautuminen ratkesi kantoliinalla ja perhepedillä. Itsellä tämän suuritarpeisen vauvan kanssa arjessa tuli vastaan ongelmia, joita ei ei-suuritarpeisten vauvojen vanhemmat oikein ymmärtäneet. Onneksi nykyään on internet, että kun löytää oikeat hakusanat saa vertaistukea ja tietoa! Siksi semisti kuvailen sitä meidän vauvavuoden todellisuutta ja mainitsen edellisessä viestissä sanat "suuritarpeinen vauva"; itselläni nimenomaan noiden sanojen löytäminen muutti kaiken. 

Vierailija
59/72 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan vauvan siksi aikaa jättää omaan sänkyyn köllöttelee jos ei itke.Tai paksun viltin päälle matolle. Mihin naiset ennen laittoivat vauvan kun lypsivät lehmät ja tekivät muut työt. Miehetkään ei paljoa autellu se oli vaan pärjättävä.

Vierailija
60/72 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitko opettaa vauvaa ettei se ihan jatkuvasti olisi sylissä. Sekin on rankkaa jos aina kanneltava. Oma vauvani itki aluksi paljon. Aloin antamaan korviketta imettämisen lisäksi, niin rauhottui. Oli vain nälkäinen. Rintamaito ei riittänyt. Tuttikin auttoi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi yhdeksän