Kaverini petti aviomiestään
Kaverini meni naimisiin pari vuotta sitten, ollut miehensä kanssa yhdessä 10 vuotta. Tapasivat lukiossa ja olleet siitä lähtien yhdessä. Molemmat ovat urakeskeisiä, ei lapsia.
Nyt sitten kaverini kertoi, että on tänä vuonna pettänyt miestään. Alkoi viestitellä toisen miehen kanssa, johon tutustui harrastuksensa kautta. Viestittely syventyi suhteeksi, joka kesti n kolme kuukautta. Loppui siihen, kun toisen miehen vaimo sai tietää.
Suhde tapahtui alkuvuodesta, kaverini kertoi minulle tästä kuukausi sitten. Olin ensin ihmeissäni, nyt todella vihainen ja ahdistunut. Kaverini pyysi, etten kerro hänen aviomiehelleen. Menin itse naimisiin kesällä ja odotan esikoistani.
Olin kuvitellut, että kaverini oli onnellinen miehensä kanssa. Ovat "hyviä kavereita" ja "mentiin naimisiin, kun ei oikein muutakaan osattu".
Tämä toinen mies oli sanonut, että ei aio erota vaimostaan. Oli jossain vaiheessa suhdetta laittanut välit poikki kaveriini, mutta kaverini vaan pommitti ja pommitti miestä, että tapailun pitää jatkua. Kaverini rakastui ja olisi ollut valmis jättämään aviomiehensä tämän toisen miehen vuoksi. Tämä heidän salasuhde siis loppui jo ennen kesää, eivät ole enää missään tekemisissä. Kaverini alkoi seurata tätä miestä Instassa uudelleen kesällä, mutta mies esti hänet.
Eniten järkyttää kaverini asenne. Hän rakastui ja vaikka kokee tehneensä väärin, niin "se toinen mies vain on niin ihana". Kokee,että heillä olisi yhteinen tulevaisuus, jos toinen mies vain "uskaltaisi" jättää vaimonsa. Toinen mies oli sanonut suoraan kaverilleni, että ei halua pitää enää yhteyttä, kun heidän juttunsa paljastui. Kaverini on pitkin syksyä ollut ahdistunut ja kertoi tästä itkien minulle. Vaikuttaa katuvansa tekoaan, mutta kuitenkin miettii vieläkin tätä toista miestä. Tässä yhteydessä tuli mieleeni, että onko siellä kaverini kotona tapahtunut jotain muutakin, kaverini aviomies on paljon poissa kotoa töidensä takia ja mistä tietää, onko hänellä ollut jotain, kun kotona asiat eivät ole hyvin.
Olen nyt vähentänyt yhteydenpitoa tähän kaveriini. Tuntuu niin pahalta, mitä hän on tehnyt miehelleen ja myös sen toisen miehen vaimon puolesta.
Suuri kysymys tulee tässä. Kerronko hänen miehelleen? Osa minusta sanoo, että kerro. Jos on tehnyt noin, ei voi elää, kuin mitään ei olisi tapahtunut. Osa sanoo, että älä, koska toisten avioliitto ei kuulu minulle. Olen ainoa, jolle kaverini on (kuulemma) tästä kertonut, joten jos kerron hänen miehelleen, kaverini saa tietää, että minä kerroin . Toisaalta, mitä väliä sen on, en tiedä haluanko olla tekemisissä ko ihmisen kanssa enää.
Kommentit (130)
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän se vaan ole parempi että kaikki huolehtii vain omista asioistaan, kuulostaa jotenkin sairaalta mennä sekaantumaan toisten asioihin.
Ajatus on oksettava.
Ajatus pettämisestä, petoksesta, ja pettäjästä omassa kodissa, on tosiaan oksettava. Itse haluaisin todellakin tietää, joka tilanteessa ja poikkeuksetta.
Olen itse ollut tilanteessa että avioliiton aikana aloitin sivusuhteen ja muutama kaverini tiesi siitä. Olen hyvin kiitollinen heille etteivät kertoneet miehelleni. Sivusuhde osui aikaan kun olin hyvin yksinäinen ja oirehdin mielenterveydellisesti.
Lopetin suhteen ja päätin panostaa mieheeni. Saimme parannettua välit ja nyttemmin menee todella hyvin ja en katsele muualle.
Sain myös pääni kuntoon. Mutta lopulta oli onni onnettomuudessa että suhde pysyi salassa. En halunnut satuttaa miestäni (hänelläkin oli kyllä omat seikkailunsa) ja en usko että suhteen ruotiminen olisi mitenkään tuonut mitään hyödyllistä suhteeseen.
Nyt vuosien päästä ystävien pitkissä suhteissa on harvinaisuus että ei ole harhapolkuja.
Toisten ihmisten suhteet ja tunteet eivät kuulu sinulle. Sinulla on suhde kaveriisi, toimi sen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Miksi et puhu asiasta suoraan kaverisi kanssa ja kerro hänelle mitä ajattelet tuosta tilanteesta. Reiluinta olisi ollut sanoa kaverille heti että joko hän kertoo puolisolleen tai sinä kerrot, eikä vain hymähdellä "jaa, jaa vai niin."
Aivan ja miksi se kaveri ei kerro miehelleen?
Siinä on jo kolme ahdistunutta tuollaisen salaisuuden kanssa. Sinä, kaverisi, se ukko ja vielä neljäs... se ukon akka.
Kaverisi on aika sekaisin.
Kannustaisin kertomaan, eihän tuo toimi.
Voivat sitten joko erota tai möyhiä sen suhteensa kunnolla.
Tuo salailu vie vain ihan kohtuuttomasti energiaa.
Itse ilmaisisin, että asia vaivaa kaverilleni jos asia vaivaisi. En enempää.
Kaveri tehköön mitä haluaa.
Tällaista se pelkän rakkauden/tunteen pohjalta naimisiin meno on. Jos naimisiin meno on myös päätös eikä pelkkää tunteiden mukana menemistä, on helpompi pysyä naimisissa siinäkin vaiheessa, kun tunteet laimenevat. Nykyään ihannoidaan niin paljon pelkästä rakkaudesta naimisiin menoa, ettei oivalleta sen kääntöpuolta, eli sitä vuoristorataa mitä elämä on kun sen perustaa pelkkien tunteiden varaan.
Mistä sinä tiedät, vaikka tuo mieskin olisi pettänyt? Et ole mikään ystävä vaan tekopyhä moralisti. Pidä huoli omasta liitostasi.
No olen ollut kaverisi tilanteessa. Umpirakastunut.
Olisin ollut valmis hylkäämään miehen ja lapset ihastumis hormonihuuruissa. Kun salarakas laittoi pelin poikki (hällä avopuoliso) niin mun sydän murtui ja itkin joka ilta sängyssä melkein 6kk. Vuoden päästä helpotti.
Nyt kadun ja tajuan typeryyteni. En halua että aviomies saa koskaan tietää, enkä halua erota milloinkaan. Kannan tämän sisälläni enkä halua puhdistaa omaa ilmaa ja pilata miehen. Asialla, jolla ei ole enää mitään merkitystä.
Pidä Ap huoli omista asioista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta kai kerrot miehelle ja kerrot kaverille että ei ole sinun velvollisuus pitää hänen törkysalaisuuksiaan. Jos on pokkaa pettää, täytyy kestää seurauksetkin. Tässähän klassinen tapaus, kaverisi haluaa löytää uuden ennen kuin jättää vanhan. Ei mitään uutta.
Jokainen, joka sanoo että ei kuulu sinulle; kuvitelkaa omalle kohdallenne, oma puoliso haaveilee muista, käy vieraissa ja joku tietää muttei kerro. Käsi ylös, kelle asia ok.
Minulla on käsi ylhäällä. En ikinä, en missään tapauksessa halua kuulla ulkopuoliselta ihmiseltä puolisoni pettämisestä. Jos ystäväni tai yhteinen ystävämme tietäisi hänen pettävän, haluaisin ystävän selvittävän asian suoraan puolisoni kanssa ja pitävän sen jälkeen mölyt mahassaan.
Ikinä ei pidä puuttua toisten parisuhteisiin.
Taisi kalikka kalahtaa kun koira noin älähtää.
Pöh. Minäkään en ole pettänyt, enkä usko miehenkään pettävän, mutta minulle pettäminenkään ei olisi maailman tai suhteen loppu. Jonkinlaista pahansuopuutta ja halua pilata toisen suhde on mukana, kun lähdetään puuttumaan toisten pettämisiin. Että katselisin niitä kalikoita ja älähdyksiä nyt ihan muusta suunnasta. /Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta kai kerrot miehelle ja kerrot kaverille että ei ole sinun velvollisuus pitää hänen törkysalaisuuksiaan. Jos on pokkaa pettää, täytyy kestää seurauksetkin. Tässähän klassinen tapaus, kaverisi haluaa löytää uuden ennen kuin jättää vanhan. Ei mitään uutta.
Jokainen, joka sanoo että ei kuulu sinulle; kuvitelkaa omalle kohdallenne, oma puoliso haaveilee muista, käy vieraissa ja joku tietää muttei kerro. Käsi ylös, kelle asia ok.
Minulla on käsi ylhäällä. En ikinä, en missään tapauksessa halua kuulla ulkopuoliselta ihmiseltä puolisoni pettämisestä. Jos ystäväni tai yhteinen ystävämme tietäisi hänen pettävän, haluaisin ystävän selvittävän asian suoraan puolisoni kanssa ja pitävän sen jälkeen mölyt mahassaan.
Ikinä ei pidä puuttua toisten parisuhteisiin.
Sama! En haluaisi tietää. Jokainen huolehtikoon omista asioistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis monissa näissä tapauksissa, jossa pariskunta on seurustellut teini-iästä asti iskee se kriisi siitä, voisiko nurmi olla vihreämpää aidan toisella puolella. Ainakin 3/4 tietämistäni tälläisista pariskunnista on pettänyt kumppaniaan. Osalle on myös tullut ero pettämisten jälkeen ja käyty paneskelemassa sen jälkeen joka suunnassa ja sitten lopulta huomattu, ettei osaakaan olla kenenkään muun kanssa kun tuon teini-iän rakkauden kanssa kasvettiin yhteen ja nämä parit on palannut takaisin yhteen. Jännä juttu kyllä, että näköjään tämmöinen pettämiskriisi sitten voi vahvistaakin noita suhteita.
En oikein usko, että vahvistaa. Tosin uskon, että se pettäjä, ja jopa se petetty voi niin väittää. Ainahan pitää parhaimman mukaan selittää ja "perustella" miksi kaikki on paremmin nyt.
Lisäksi kun sanot, että on käyty joka suunnassa kokeilemassa, pikemminkin asia on niin, että vain toinen osapuoli on käynyt, ja se toinen on sitten kärsinyt mutta ottaa silti takaisin, vaikka olisi kuinka kivuliasta ja nöyryyttävää.
Asiahan voi olla juurikin myös näin, mutta jostain syystä tämän episodin jälkeen on sitten uskallettu tehdä isompia ratkaisuja sen parisuhteen kanssa. Esim. menty naimisiin, ostettu yhteinen koti ja hankittu lapsia. Joku kynnys noihin on ollut näemmä ennen sitä kun on päässyt muita "kokeilemaan".
Mielenkiintoisia nämä kommentit, joissa AP:n kehotetaan pitämään suunsa kiinni ja pitämään huoli omista asioistaan. Minusta tämä ystävä teki tästä sotkusta myös aloittajan asian kertomalla hänelle. Jos haluaa pitää jotain salaisuutena, niin kannattaisi pitää se oma suu kiinni ja märehtiä asiaa keskenään. Nyt kaveri on ulostanut omat paskat fiiliksensä aloittajan niskaan ja AP:llä on selvästi kurja olo, kun joutui osalliseksi tällaiseen likaiseen salaisuuteen. Minun mielestäni hänellä ei ole mitään velvollisuutta olla hiljaa asiasta.
Haluaisiko ap itse, että hänen salaisuutensa kerrotaan eteenpäin? Ystävä on ystävä joka tilanteessa.
Uskotko ap pysyväsi koko elämäsi täysin puhtoisena, etkä kaipaa ikinä kaverisi olkapäätä, kun olet ehkä tehnyt jotain typerää?
Mitä on ystävyys, jossa ei voi uskoutua vaikeistakin asioista?
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoisia nämä kommentit, joissa AP:n kehotetaan pitämään suunsa kiinni ja pitämään huoli omista asioistaan. Minusta tämä ystävä teki tästä sotkusta myös aloittajan asian kertomalla hänelle. Jos haluaa pitää jotain salaisuutena, niin kannattaisi pitää se oma suu kiinni ja märehtiä asiaa keskenään. Nyt kaveri on ulostanut omat paskat fiiliksensä aloittajan niskaan ja AP:llä on selvästi kurja olo, kun joutui osalliseksi tällaiseen likaiseen salaisuuteen. Minun mielestäni hänellä ei ole mitään velvollisuutta olla hiljaa asiasta.
Mieleeni heräsi kysymys olisiko yhtä moni suun kiinni pitämisen kannalla, jos AP kysyisi pitäisikö käräyttää vaimoaan pettänyt mies. Tässä tapauksessa moni naislukija samaistuu pettäneeseen vaimoon, eikä halua "tulla käräytetyksi". Toisin päin moni samaistuu petettyyn naiseen ja todellakin haluaa, että mies käräytetään.
Mulla kävi siten, että kaveri vaan pullautti moisen uutisen mulle. "mulla on toinen mies, etkä kerro (aviomiehelle)!". Mä en olisi halunnut tietää tuota missään nimessä. Ja ihmettelinkin, miksi se just mulle sen kerto, kun tietää kuinka ehdoton mä olen näissä asioissa. Halusiko se jäädä sittenkin kiinni, että mä olisin se ratkaisija heidän suhteessaan?
En koskaan kertonut hänen miehelleen. Jäähdyttelin välejä, mikä oli vaikeaa, koska meidän miehetkin ovat ystäviä keskenään. Omalle miehelle en voinut asiasta hihkaistakaan, koska hän ei olisi suutaan kiinni pitänyt. Ehdottomampi kuin mä ja vielä ystävää petetty.
Ollaan enää satunnaisia kavereita, miehet parempia keskenään. Kyllä sitä jatkuvaa ihmettelyä riittää, että mikä meille naisille on tullut. Mies kerran heitti epäilynsä ääneen, mutta tuumas samalla, että joo eipä avatakaan sitä ovea kokonaan, ettei tule seuraamuksia.
Nyt noilla on uusi parempi kausi parisuhteessa menossa, mutta väkisin sitä ajattelee, että valheelle sekin on perustettu.
Luottohan tyyppiin meni kaikkinensa, en mä tarvii sellaisia ihmisiä lähipiirissä. Näin olen tehnyt kaikille pettäville tapauksille. Mieluummin pari läheisempää ja luotettua lähellä kuin kymmeniä epäluotettavia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieleeni heräsi kysymys olisiko yhtä moni suun kiinni pitämisen kannalla, jos AP kysyisi pitäisikö käräyttää vaimoaan pettänyt mies. Tässä tapauksessa moni naislukija samaistuu pettäneeseen vaimoon, eikä halua "tulla käräytetyksi". Toisin päin moni samaistuu petettyyn naiseen ja todellakin haluaa, että mies käräytetään.
Minusta pointti on se, että pettäjä on ystävä. Oli sukupuoli mikä tahansa. Eri asia käräyttää mies ystävälle kuin ystävä puolisolleen.
Käyttäjä37185 kirjoitti:
Uskotko ap pysyväsi koko elämäsi täysin puhtoisena, etkä kaipaa ikinä kaverisi olkapäätä, kun olet ehkä tehnyt jotain typerää?
Mitä on ystävyys, jossa ei voi uskoutua vaikeistakin asioista?
Ystävyyteen tarvitaan luottamusta. Luottamushan on mennyt pettäessä, joten... se siitä tyypistä sitten.
Taisi kalikka kalahtaa kun koira noin älähtää.