Onko kenelläkään alkanut kuukautiset henkisesti liian aikaisin?
Onko kenelläkään alkanut kuukautiset niin aikaisin, ettei henkisellä tasolla ollut siihen tarpeeksi kypsä? Itselläni alkoi jo 10-vuotiaana. Häpesin niin enkä osannut yhtään suhtautua asiaan. Myös kuukautisista "huolen pitäminen" oli hankalaa. Olin niin lapsi vielä. Vieläkin runsaat 30 vuotta noista vuosista minua harmittaa nopeasti kypsyminen. Miksei ne alkaa jo lapsilla? :(
Kommentit (37)
Jännä, että täällä moni kokee 12-13 vuotiaana alkaneiden menkkojen olevan aikaiset. Kuukautiset alkavat aikaisin, jos ne alkavat 9-10 vuotiaalla. 12v on aivan normaali kuukautistenalkamisikä.
Teitä kaikkia olisi auttanut asiallinen tieto ja aikuisen tuki. Pitäkää huolta, ettette laita vahinkoa kiertämään!
Onneksi ei ole alkanut noin aikaisin kun 9-10v.
Minulla alkoi vasta kun olin 13v. ja niitä jo odotella kun taisi jo kaikilla muilla luokkalaislla ja kavereilla olla.
Kuukautiset voivat alkaa henkisesti myös liian myöhään sillä tyttärellä alkoi kuukautiset vasta 14-15v. Oli siis 14v. kaksi kertaa ja vasta 15v. alkoi kierto pyöriä säännöllisesti.
Mulla alkoi kans jo 10 vuotiaana mutta en mä sitä kyllä hävennyt. Luokallani oli yksi tyttö jolla oli alkanut jo aikaisemmin ja koin sen olevan hieno asia ja tarkoittavan minun olevan muita kypsempi ja "aikuinen". Ei mulle ole mitään traumoja jäänyt ja ennen tätä en edes ajatellut että olisi voinut jäädä. Me oltiin jo 4. vai 5. luokalla saatu kouluterkkarilta siteitä jotta niihin voisi tutustua ja kokeilla ennen kun niitä oikeasti tarvii, äiti opasti myös niiden käytössä. En mä kokenut menkkoja mitenkään oudoksi ja hankalaksi. Itseasiassa luulin että lähes kaikilla tytöillä alkaa jo ala-asteella ja ihmettelin kun myöhemmin olen puhunut kavereiden kanssa ja monilla on alkanut vasta 14-16 vuotiaina
[quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 07:44"]Mulla alkoi kans jo 10 vuotiaana mutta en mä sitä kyllä hävennyt. Luokallani oli yksi tyttö jolla oli alkanut jo aikaisemmin ja koin sen olevan hieno asia ja tarkoittavan minun olevan muita kypsempi ja "aikuinen". Ei mulle ole mitään traumoja jäänyt ja ennen tätä en edes ajatellut että olisi voinut jäädä. Me oltiin jo 4. vai 5. luokalla saatu kouluterkkarilta siteitä jotta niihin voisi tutustua ja kokeilla ennen kun niitä oikeasti tarvii, äiti opasti myös niiden käytössä. En mä kokenut menkkoja mitenkään oudoksi ja hankalaksi. Itseasiassa luulin että lähes kaikilla tytöillä alkaa jo ala-asteella ja ihmettelin kun myöhemmin olen puhunut kavereiden kanssa ja monilla on alkanut vasta 14-16 vuotiaina
[/quote]Kymmenvuotiaita ollaan sinä vuonna kun siirrytään kolmannelta neljännelle.
Itselläni alkoi täytettyäni 11. Yritin peitellä ja unohtaa koko asian.
[quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 08:09"]
[quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 07:44"]Mulla alkoi kans jo 10 vuotiaana mutta en mä sitä kyllä hävennyt. Luokallani oli yksi tyttö jolla oli alkanut jo aikaisemmin ja koin sen olevan hieno asia ja tarkoittavan minun olevan muita kypsempi ja "aikuinen". Ei mulle ole mitään traumoja jäänyt ja ennen tätä en edes ajatellut että olisi voinut jäädä. Me oltiin jo 4. vai 5. luokalla saatu kouluterkkarilta siteitä jotta niihin voisi tutustua ja kokeilla ennen kun niitä oikeasti tarvii, äiti opasti myös niiden käytössä. En mä kokenut menkkoja mitenkään oudoksi ja hankalaksi. Itseasiassa luulin että lähes kaikilla tytöillä alkaa jo ala-asteella ja ihmettelin kun myöhemmin olen puhunut kavereiden kanssa ja monilla on alkanut vasta 14-16 vuotiaina
[/quote]Kymmenvuotiaita ollaan sinä vuonna kun siirrytään kolmannelta neljännelle.
Itselläni alkoi täytettyäni 11. Yritin peitellä ja unohtaa koko asian.
[/quote]
Oho niimpäs ollaankin. Oltaisko me saatu sitten jo kolmosella niitä tarvikkeita :D laskuvirhe
Mulla alkoi menkat 9 v. ja pojat jotka olivat samalla luokalla kiusasivat asiasta vaikka menkkojen alkaminen oli itsessään jo niin traumaattista noin pienenä.
[quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 07:33"]
Onneksi ei ole alkanut noin aikaisin kun 9-10v.
Minulla alkoi vasta kun olin 13v. ja niitä jo odotella kun taisi jo kaikilla muilla luokkalaislla ja kavereilla olla.
Kuukautiset voivat alkaa henkisesti myös liian myöhään sillä tyttärellä alkoi kuukautiset vasta 14-15v. Oli siis 14v. kaksi kertaa ja vasta 15v. alkoi kierto pyöriä säännöllisesti.
[/quote]
Miksi ilmoitat alkamisiän noin oudosti? Suurimmalla osalla on aluksi hyvin epäsäännölliset, täysin normaalia että ensimmäisten kuukautisten jälkeen on esim. puolen vuoden tauko. Mulla alkoi kuukautiset 9. luokalla 15-vuotiaana mutta kierron vakiintumiseen meni useita vuosia..
[quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 08:39"]
Mulla alkoi menkat 9 v. ja pojat jotka olivat samalla luokalla kiusasivat asiasta vaikka menkkojen alkaminen oli itsessään jo niin traumaattista noin pienenä.
[/quote]
Mistä pojat saivat tietää menkoistasi? Kävikö vahinko vai puhuitko niistä ääneen koulussa?
Mulla alkoi pari päivää sen jälkeen kun ala-aste päättyi, olin siis 13. Ja olin niitä jo innoissani odottanut. Ne tulivat ehkä kerran tai kaksi vuodessa todella niukkoina, mitta kukaan ei ihmetellyt asiaa. 16-vuotiaana menin ekan kerran gynekologille, joka totesi että mulla on monirakkulaiset munasarjat ja sanoi että raskautumiseni tulee olemaan todella vaikeaa. Aloitin e-pillerit koska seurustelin, ja silloin myös alkoi säännölliset kuukautiset. Olin varautunut siihen ettei lapsia tule koskaan, mutta yllättäen olenkin aina raskautunut helposti. Mun onni oli se, että söin vuosikausia "turhaan" e-pillereitä vaikken enää suhteessa ollut, koska ne olivat parantaneet mut. Nykyään mulla on kierto 28 päivää.
Itsellä alkoi kun olin vajaa 10 vuotta,
olin silloin jo ”kypsä” ikäisekseni ja huolehdin asiani monta vuotta itse, kun en jonkun asian takia kehdannut myöntää asiaa vanhemmilleni.
Kyllä siinä iässä, jossa ne alkavat, on vielä liian lapsi. Ne voivat alkaa esim. 10-vuotiaana, mutta jopa 14-vuotiaana on vielä tosi pieni.
Alkoi 11,5v. Enkä tähän 43 vuoden ikään mennessä ole onnistunut ’tykästymään’ niihin. Helvetillinen rasite vain. Ja kun omalla kohdalla erilaisista ehkäisymuodoista huolimatta, erittäin runsaat. Ja pitkäkestoiset, lähelle kahta viikkoa. Ei toivoakaan, että pillereitä syömällä tai e-rengasta putkeen käyttämällä voisi menkoilta välttyä. Ei edes yhtä kuukautta. Kokeiltu on. Kun kohtu on taaksepäin kallellaan ja sen takia limakalvoa (?) enemmän kuin normaalilla. Yhtä helvettiä. Odotan vaihdevuosia kuin kuuta nousevas
On. Kymmenvuotiaana alkoi päivää ennen papan hautajaisia. Soitin hautajaisissa flyygelillä etydejä ja minulle oli valittu valkoiset vaatteet esiintymisasuksi. Kammottava tilanne. Otin hormonikierukan heti kuin mahdollista ja näin pääsin kuukautisista eroon.
Mulla alkoi 12 v eli sinänsä yleiseen aikaan, mutta autisminkirjolaisuuteni takia (todettiin vasta aikuisena dg), oikeampi henkinen ikä niiden alkamiselle olisi ollut 14 v. Olisin tarvinnut pariksi ekaksi vuodeksi kehitysvammaisilla tytöillä/naisilla käytettävää kuukautisten estoa. Ihmettelen miksei sitä hoksattu silloin käyttää, olin kuitenkin psyk osastolla hoidossa, ja hoitajilla loppui "keinot kesken" kanssani, kun hygienian hoito oli niin äärimmäisen vaikeaa.
Alkoi 10-vuotiaana ja tuntui, että lapsuus loppui siihen. Aikuiset luulivat paljon vanhemmaksi, esim. 12-vuotiaana aikuinen, mutta kai noin parikymppinen mies kysyi, lähtisinkö tansseihin hänen kanssaan. Luuli siis vähintään 16-vuotiaaksi. Siis ei siitä mitään seurannut, mutta se nolostuminen, että minkä ikäiseksi se minua luulee. Eli en ollut ollenkaan henkisesti valmis tällaiseen kiinnostukseen. En sanonut ikääni, mutta sanoin vaan, että en ole lähdössä. Koulussa liikuntatunneilla nolotti myös se siteiden näkyminen shortseissa ja vaatteiden vaihto yhteisissä pukutiloissa. Laihdutin 15-vuotiaana niin paljon, että kuukautiset jäi pois lähes pariksi vuodeksi. Siis 17-vuotiaana ei ollut kuukautisia, ja nautin siitä. Ei ollut terveellistä tietenkään, mutta varmaan sain vähän henkistä taukoa tästä asiasta. Sain onneksi lapsen myöhemmin, eli ei tullut pysyvää vahinkoa, niinkin olisi voinut käydä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä kerroit pojille menkoistasi?
Joo! Olin 11v ja luokan lyhyin ja pienin. En voinut ymmärtää miksi juuri mua oli rankaistu. Siteet oli sellaisia hirveitä paksuja ja olin ihan varma, että ne näkyivät kaikille. Kuukautiset olivat tosi runsaat ja kestivät yleensä 10 päivää.
Äiti opetti, että siteet vedetään vessanpöntöstä alas, fiksua! Yritin saada äidin ostamaan sellaisia ohuempia siivekkeellisiä siteitä kun olin nähnyt mainoksia mutta niitä ilmestyi vessaan vasta paljon myöhemmin. Niistä paksuista siteistä vuoti aina yli reunojen ja öisin jouduin vaihtamaan monta kertaa kun ne eivät olleet tarpeeksi pitkiä. Hyiiiih onneksi nykyään on kuukuppi!!