Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kenelläkään alkanut kuukautiset henkisesti liian aikaisin?

Vierailija
11.05.2014 |

Onko kenelläkään alkanut kuukautiset niin aikaisin, ettei henkisellä tasolla ollut siihen tarpeeksi kypsä? Itselläni alkoi jo 10-vuotiaana. Häpesin niin enkä osannut yhtään suhtautua asiaan. Myös kuukautisista "huolen pitäminen" oli hankalaa. Olin niin lapsi vielä. Vieläkin runsaat 30 vuotta noista vuosista minua harmittaa nopeasti kypsyminen. Miksei ne alkaa jo lapsilla? :(

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
11.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, samoja tuntemuksia oli silloin 10-vuotiaana, kun minullakin kuukautiset alkoivat. Osittain asiaan vaikutti se, ettei minulla ollut äitiä valistamassa asioista. Lähipiirissä oli kyllä naisia, mutta ne, joiden kanssa asiasta olisi ollut luontevin keskustella, eivät asuneet aivan lähellä.

Nykyisin olen kyllä sinut asian kanssa. Olen joutunut toki miettimään asiaa, koska on todennäköistä, että oma tyttäreni perii aikaisen menarken. Haluan pitää välit luottamuksellisina niin, ettei hänen tarvitse huolehtia asioista liikaa, esimerkiksi käydä itse ostamassa kuukautissuojia - tämä oli minusta vielä alakouluikäisenä ihan hirveää.

Vierailija
2/37 |
11.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole alkanut. Olin 13-vuotias ja olin ehtinyt odottaa kuukautisten alkamista jo melkein vuoden.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
11.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On, olin juuri täyttänyt 12 vuotta. Kovin monella luokkani tytöllä ei tietääkseni ollut vielä alkanut ja koin suurta häpeää kuukautisistani.

Vierailija
4/37 |
11.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 11 ja alkujärkytys oli melko voimakas. Yritin sen jälkeen vain olla ajattelematta asiaa.

Vierailija
5/37 |
11.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

jep, liian aikaisin henkisesti, olin ihan lapsi silloin vielä.

Vierailija
6/37 |
11.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, olin 9-vuotias ja kuukautisten alkaminen oli suuri järkytys. Lisäksi äitini ei kertonut minulle niistä mitään, lupasi vain jatkossa ostaa minulle siteitä.

Vierailija
7/37 |
11.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös minulla alkoi 9 vuotiaana. Järkytys oli kamala, häpesin ja yritin salata koko prosedyyrin kaikilta, myös äidiltä. Jäin kiinni, kun oli ollu ehkä kahdet kuukautiset. Kamalaa oli se.

Vierailija
8/37 |
11.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 12 v, kun menkat alkoi. Muistan, että mietin olenko nyt lapsi vai aikuinen?

Vierailija
9/37 |
11.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 22:47"]Myös minulla alkoi 9 vuotiaana. Järkytys oli kamala, häpesin ja yritin salata koko prosedyyrin kaikilta, myös äidiltä. Jäin kiinni, kun oli ollu ehkä kahdet kuukautiset. Kamalaa oli se.

[/quote]

Minulla meni ihan samoin muuten.

Oli kamalaa, kun rinnat kasvoivat ja karvoitus, kun kaikki muut olivat vielä ihan lapsia. Hävetti kamalasti koulun uimahallireissuilla. :/

T. Seiska

Vierailija
10/37 |
11.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

12-v. Olin pienikokoinen, joten vähän erikoista, että olin luokkani ensimmäisiä, kun aina väitettiin, että ne tulee kun painaa 40 kg. En painanut lähellekään. Olin myös lapsellinen. Nykyään kai 12 on jo aika yleinen ikä. Nyt olen täyttämässä 50, eikä loppua näy vaan säännölliset kuukautiset tulee yhä. 

Vierailija
11/37 |
11.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni alkoi joskus 12-vuotiaana, ja olin suorastaan ylpeä, kun olin ensimmäisten, hyvin kivuliaiden kuukautisteni takia viimeiset tunnit pois koulusta.

Vierailija
12/37 |
11.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoi 13,5-vuotiaana ja ei olisi tarvinnut vielä alkaa silloin. Niistä ei todellakaan tuossa iässä ole kuin harmia, kaikki kesän uimareissut ym. kun ei vielä mitään tamponeita uskaltanut käyttää ja kuukupista ei ollut edes kuullutkaan sillloin.

Mun mielestä menkat voisi alkaa 20-vuotiaana.

Vierailija
13/37 |
11.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla alkoi 10 v ja olin ihan hämmentynyt. Mutsi ollut puhunut mitään ja en tajunnut niistä mitään. Jos vaan olisi kertonut asioista ettei olisi ollut niin pihalla.. En tiennyt kauanko ne kestää ja siteet oli hirveitä paksuja yäk! Onneksi itellä on vaan poikia.

Vierailija
14/37 |
11.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

12-vuotiaana on kai aika normaali ikä, mutta muuten se tuntui kummalta, koska leikin vielä barbeilla ja muilla sellaisilla. Ja leikin kyllä vielä pari vuotta tämän jälkeenkin. Jotenkin häiritsi se, että keho alkoi muuttua aikuiseksi mutta tykkäsin vielä lasten asioista. En ollut kiinnostunut esim. meikeistä tai bändeistä. Onneksi sentään tiesin asiasta kun siitä oli koulussa ja kotona puhuttu. Mutta oli se aluksi hankalaa kun ei tiennyt miten usein side pitää vaihtaa, ja saattoi tulla pieniä vahinkoja.

Nyt olen 25v.

Vierailija
15/37 |
11.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alkoi 12-vuotiaana ja kyllä ärsytti ja masensi mokoma riesa. Itse asiassa kuukautiset ärsyttävät yhtä paljon vielä nykyäänkin (alkamisesta siis 16 vuotta)...

Vierailija
16/37 |
11.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alkoi kans 10-vuotiaana. Olin isomummolla yökylässä enkä uskaltanut sanoa mikä on, itkin vain hädissäni. Kun äiti tuli hakemaan niin sekin vain sanoi että lopeta tuo pillittäminen, tässä sulle rättejä.

Luokkakaverit tuli vasta yläasteella kehityksessä perässä, siihen asti olin isokokoisin (pisin), kömpelöin ja häpesin rintojani ja leveätä lantiota niin paljon. Ei ollut ketään kelle puhua moneen vuoteen menkoista tai mistään murrosikään liittyvästä. Joskus kaljoissaan äiti puki kortsun banaanille ja sanoi että sitä pitää muistaa käyttää ettei tule lapsia.

Ihanat muistot.

Vierailija
17/37 |
11.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 22:44"]

Lisäksi äitini ei kertonut minulle niistä mitään, lupasi vain jatkossa ostaa minulle siteitä.

[/quote]

Minun äitini "valistus" asiasta oli tyyliin, että "kaikilta naisilta tulee verta SIELTÄ kerran kuukaudessa". Olin ihan pihalla, että miksi niin tapahtuu ja miten siihen tulee suhtautua.

Vierailija
18/37 |
11.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 13 v ja 3 kk, ja liian aikaisin alkoivat. Tilannetta pahensi se, että ensinnäkään en edes halunnut olla nainen, ja toisekseen en voinut puhua asiasta äidille, koska välimme olivat kaikkea muuta kuin läheiset ja hän suhtautui kaikkeen kovin negatiivisesti - esimerkiksi suuttui jo siitä, kun minulle määrättiin silmälasit (ylimääräistä rahanmenoa). Käytin pitkään jotain wc-paperia, kun ei ollut rahaa siteisiin enkä olisi niitä edes kehdannut ostaa siinä tuppukylässä. Kuukautiset olivat aivan helvetin kivuliaat koko teini-iän, ja aivan varmasti osasyynä oli oma negatiivinen asenteeni.

Vierailija
19/37 |
11.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin just täyttäny 11 ku alko. En edes tienny mitkä menkat oli. Tosin ei ne mua mitenkään sen enempää aikuistanu, kyllä mä silti barbeilla leikin vaikka menkat oliki alkanu. Tosin olin luokkani ainoa rintava ja muutenki vähän isompi mikä aiheutti sitten 14v syömisongelmia mutta muuten en koe että aikaiset menkat häiritsivät lapsuuttani.

Vierailija
20/37 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 07:14"]

Jännä, että täällä moni kokee 12-13 vuotiaana alkaneiden menkkojen olevan aikaiset. Kuukautiset alkavat aikaisin, jos ne alkavat 9-10 vuotiaalla. 12v on aivan normaali kuukautistenalkamisikä.

Teitä kaikkia  olisi auttanut asiallinen tieto ja aikuisen tuki. Pitäkää huolta, ettette laita vahinkoa kiertämään!

[/quote]

Nyt puhutaankin siitä, tuntuiko siltä, että kuukautiset alkoivat HENKISESTI liian aikaisin. Ei kaikki ala-asteikäiset eikä edes yläasteelaiset ole tarpeeksi vastuuntuntoisia kuukautisten alkamiseen. Minulla alkoi 12-vuotiaana, mutta olin aivan liian lapsi vielä silloin. En osannut yhtään huolehtia kuukautisista ja usein tulin sitten koulusta kotiin housuissa pläntti takapuolessa. Lisäksi häpesin sitä jotenkin niin paljon, vaikka toki tiesin, mistä oli kyse. Olihan tästä koulussa jo puhuttu. Mutta olin silti vaan liian nuori henkisellä tasolla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan neljä